1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

2-way synchronisatie tussen NAS'en

Discussie in 'Routers, NAS-apparaten en netwerkapparatuur' gestart door T-J, 17 apr 2019.

1. T-J

T-J Member

Sinds:
    17 apr 2019
    Hallo,

In onze 2 kantoorlocaties hebben wij steeds een NAS staan. Deze twee NAS'en zijn door de IT-beheerder geconfigureerd zodat er een 2-richtingsverkeer synchronisatie is (zowel lezen & schrijven). Nu blijkt dit niet optimaal te functioneren en leidt dit tot synchronisatieconflicten, voornamelijk met excel-files. Deze files worden namelijk op de twee locaties geopend en bewerkt en er is een aanzienlijke kans dat dit gelijktijdig gebeurt.

De reden dat we een NAS op de 2e locatie hebben staan is een snelheidskwestie. De internetverbinding was op die kantoorlocatie niet optimaal waardoor de NAS op de 1e locatie slechts traag bereikt kan worden.

Nu is mijn vraag: hoe noodzakelijk is het om met 2 NAS'en te werken bij een goede internetverbinding. Heeft vertraging enkel te maken met de internetprovider en het gekozen data-plan, of speelt ook de NAS zelf mee?

Alvast bedankt

2. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    De inrichting van de synchronisatie past niet bij het gebruik. Als de verbinding nu snel genoeg is, gewoon een NAS als primaire unit inzetten en de 2e als backup. Hij is aanwezig, dus waarom niet gebruiken hiervoor. Excel met meerdere gebruikers gelijktijdig is altijd vragen om problemen, tenzij je de cloud(360)versies gebruikt.

joz vindt dit nuttig.
  3. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Eigenlijk is de internet verbinding alleen van belang wanneer de NAS van buitenaf benaderd word, dus vanaf een totaal andere locatie. Normaal gesproken word een NAS eigenlijk alleen intern gebruikt via dus het interne netwerk en dan bepaald het interne netwerk de uiteindelijke snelheid. Hierbij kan je denken aan de router/switch die ertussen zit en ook natuurlijk de bekabeling die er gebruikt is.

Deels kan vertraging ontstaan doordat de hardware van de NAS zelf niet altijd zo snel is maar met simpele excel bestanden vergt dit niet zoveel. Normaal gesproken mag het ook niet zoveel uitmaken als er vanaf 2 locaties tegelijkertijd een bestand vanaf de NAS word ingeladen en dit meer ligt aan de router/switch of dit wel of niet goed gaat.

4. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Je zit in een bedrijfsomgeving. Data is belangrijk. Kijk voor de grap eens naar de 3 2 1 methode met backups. Daar heeft dit deels te maken. Als locatie 1 in de hens vliegt heb je je data nog op locatie 2. Het is ook een stukje risico spreiding.

Dat hij/zij in het verleden het met een argument erdoor heeft gekregen door te zeggen dat het aan de snelheid ligt kan. Wat je moet doen is een sync starten in de avond (of wanneer dan ook). En niet continu. Al lijkt het mij raar als de sync loopt op moment dat er een wijziging is in een bestand.

Zelf zal ik de vraag bij je systeembeheerder neerleggen. Je mist veel info. Die mensen hebben hierover nagedacht in het verleden. En kunnen je daardoor ook alles vertellen. Wie weet zit er veel meer achter dan je weet.

5. psychosammie

psychosammie Senior Member

Sinds:
    17 jul 2008
    @Gronaldo heeft gelijk. De PC versies van Word en Excel zijn niet gemaakt om gelijktijdig in een bestand te werken. Zelfs al zou de toegang vanaf de 2e locatie snel genoeg zijn dan zal het niet werken vanwege de lock op het bestand. Met een 2e NAS en synchroniseren wordt het probleem alleen maar groter zoals je zelf ook gemerkt hebt.

Synchroniseren in de avond zal ongetwijfeld wel werken maar niet met het gewenste resultaat, je hebt namelijk 2 verschillende versies van het Excel bestand en welk is nou de goede?

De oplossing is duidelijk. Het bedrijf groeit dus het wordt tijd voor serieuze business toepassingen. Office 365 is een mogelijkheid maar eigenlijk zijn Excel en Word geen serieuze business toepassingen.

6. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    @psychosammie Dit is iets wat systeembeheer moet doen. Zij zullen advies geven. Dit zijn meestal "oplossingen" die gedaan zijn omdat ze goedkoop zijn en er dus door hebben gekregen omdat een fatsoenlijke oplossing te veel geld kost, en het bedrijf gelijk ziet wat het aan meerwaarde biedt.

7. psychosammie

psychosammie Senior Member

Sinds:
    17 jul 2008
    Ik ben Business / Informatie analist. Ik kijk naar de functionele behoefte van een organisatie. Systeembeheerders dienen er voor te zorgen dat de functionele eisen en wensen gerealiseerd kunnen worden. Hoe? Dat boeit me niet.

Ik zou het bedrijf van @T-J dan ook adviseren even pas op de plaats te maken en de functionele wensen te inventariseren en je niet een tweede technische oplossing aan laten smeren.

Het feit dat het bedrijf groeit was uiteraard een aanname van mij. Maar als dat inderdaad zo is wordt het nu gewoon tijd om ook de IT wat volwassener te maken.