1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

230v In - out.

Discussie in 'Behuizingen en voedingen' gestart door Pzaal, 5 dec 2018.

?

Zou jij dit ook weer willen?

1. Ja

44,4%
  2. Nee

55,6%
  3. Anders. Leg uit waarom.

0 stem(men)
    0,0%
  1. Pzaal

Pzaal Member

Sinds:
    21 aug 2012
    Vroeger had je pc voedingen met een 230 output voor de monitor.
    Ik was er erg fan van want zodra je je pc aanklikte ging je monitor erin mee.
    Tegenwoordig moet je je naast je pc ook je monitor apart aan klikken om beeld te krijgen.
    En het scheelde een stopcontact die je minder nodig had.

Waarom zijn fabrikanten er vanaf gestapt?

Ik zou graag zien dat dit weer beschikbaar komt op de moderne voedingen. *als optie.

eismc2 en philpend vinden dit nuttig.
  2. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    1. $$$
    2. Meer ruimte voor ventilatierooster.
    3. Het benodigde C13-C14 snoer heeft ook nagenoeg niemand in huis en wordt niet meegeleverd met monitoren.
    4. De C14/C13 connectorsets lenen zich al heel goed om slecht contact te maken omdat er geen uittrek-beveiliging is. Als ik PC-onderhoud doe bij familie / vrienden / kennissen druk ik geregeld zo'n stekker aan. Laatst nog eentje die gewoon stond te knetteren. Je verdubbeld die kans bij zo'n doorlusconstructie en tevens verhoog je de stroom door de eerste connector, en daarmee heb je dus ook eerder fik. En let wel; dat is dan een vlamboog-brand. Installatieautomaat en aardlekschakelaar doen daar niks aan.
    5. Sommige monitoren onthouden dingen als ingestelde helderheid niet als je ze volledig spanningsvrij maakt. Dat is gewoon zeer irritant om te gebruiken.
    6. C13/C14 is voor maximaal 10A. Doorlusserij maakt het mogelijk om een 2200W vreter op de doorlus connector te zetten. Als je PC dan 500W trekt haal je 12,5A door de hoofdaansluiting C13/C14. Niet de bedoeling. Vroeg of laat gaat iemand zoiets idioots doen en fikt er zo'n voeding af. Fabrikanten willen die onzin gewoon niet. Gemiddelde mensen zijn al dom genoeg om een set wafelijzers op zo'n opgerold 1mm^2 haspel aan te sluiten, om Ikea kookplaten met 1 nulgeleider op een 1-fase kookgroep aan te sluiten (32A door nulgeleider) (inclusief vaak mensen die zulk soort onzin horen te bestrijden; de gediplomeerde electriciëns), wasmachines ongeaard aan te sluiten, etc. etc. Het is gewoon onnodig vragen om problemen.
    7. Terugkomend op punt 6; in de VS verdubbelen de stromen bij hetzelfde vermogen door het 110V gedoe daar. 10A is daar dus maar 1100W.
    Nee hoor. Het enige wat je aan en uit klikt is dat LED'je in de aan/uit knop. Maakt helemaal _geen_ verschil in verbruik. De tijd dat alles spanningsloos werd hield op zodra die dikke 230V klikkers (zoals die op CRT monitoren zaten) verdwenen. Laat gewoon aanstaan. Als het lampje je stoort lak je die gewoon dicht met zwarte watervaste stift.

Nee absoluut niet. Lekker in het graf laten die doorlusserij. Er wordt al veel te veel geknoeid met elektra. Zou het terugkomen en ik zou een PC voor iemand anders bouwen spendeer ik ongevraagd graag vijf euro meer van hun budget aan een voeding zonder die optie zodat ik uitgesloten heb dat straks een of ander 2200W straalkacheltje z'n stroom langs de voeding trekt.

Nou woop woop. Heb ik er nog maar 10 nodig in plaats van 11. Wil je ook nog zo'n hippe C14 > 2x C13 Y-kabel gebruiken of zelfs meerdere in een piramide?

Koop gewoon zo'n blok als onderstaand en klaar;

Laatst bewerkt: 6 dec 2018
  3. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Het is geeneens goed voor een pc om hem totaal van de stroom af te halen en je hem veel beter alleen via het OS kan uitschakelen.

En tja verder, je hebt ook genoeg monitoren die een externe adapter gebruiken dan heb je al niks aan die doorlus.

4. Wormwiel

Wormwiel Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2010
    Ik heb drie monitors, dus of ik er nu eentje in de voeding kan pluggen, ach dat maakt het verschil niet.

5. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Dit gaat over spanningsloos maken van je monitor, niet de PC zelf.

6. psychosammie

psychosammie Senior Member

Sinds:
    17 jul 2008
    Nee dus. Slecht plan, afgekeurd.

Ging het in de politiek ook maar zo makkelijk :D

Forum m8 vindt dit nuttig.
  7. J. de Boer

J. de Boer Senior Member

Sinds:
    9 okt 2005
    Enigszins gewijzigd wegens niet relevant gedeelte.
    Het bezwaar van niet via OS uitschakelen gold voor oudere systemen, tegenwoordig wordt als het door de aan/uitknop gebeurt evengoed alles correct afgesloten. Ik wacht met het definitief uitschakelen van de hele handel wel tot de PC ook echt uitgeschakeld is. Dat is wat anders dan direct de spanning eraf. Verder is het 's nachts en tijdens afwezigheid helemaal uitschakelen nog nooit een bezwaar geweest. Zou kunnen dat je als je verwacht dat je na een uurtje terugkomt het "gezonder" voor de PC is om niet volledig de spanning te verbreken.

Dat ontbreken van het doorlussen mis ik niet. Op mijn vorige computer zat het wel, maar gebruikte het nooit. Wat stelt even dat toetsje indrukken op de monitor nou voor?

8. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Verdeeldoos nemen met slave-schakeling. Als je de PC aanzet, wordt overige randapparatuur ook aangezet.
    Werking kan lastig zijn, als je PC weinig verbruikt, soms is goed afstellen van schakelmoment bijna niet meer te doen.

9. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Het volledig uitschakelen is nog niet zozeer het punt maar het daarna weer opnieuw inschakelen omdat je dan ineens een piekstroom kan krijgen vooral bij zwaardere voedingen. Veelal zie je ook dat er van die goedkope schakelaartjes gebruikt worden die wel eens kunnen vonken waardoor er echt wel al voedingen en andere onderdelen kapot gingen. Daarbij heeft dat ook gewoonweg weinig zin als je het zou doen voor energiebesparing.

Juist zijn nieuwe systemen gevoeliger voor piekstromen doordat alles veel nauwer let en dit bij de oudere systemen nog niet zo nauw was. Daarbij, hetgeen wat jij bedoeld gold alleen voor de vroegere AT voedingen en moederboarden maar dit al sinds de komst van ATX voedingen en moederboarden er alleen een "softwarematige" aan uit knop aan de voorkant van de kast zit.

10. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Ik ook! en goeie vraag :)

Het magische woord is hier natuurlijk "vroeger". Vanuit dat opzicht zie ik daar nog wel het nut van in als bezitter van retro-hardware waaronder CRT monitoren en 'the lesser configs' die ik nog regelmatig in gebruik heb voor een verscheidenheid van toepassingen.
    Ik heb hier nog een Acer (TFT) staan met z'n eigen voedings-brick. Apart van die, zou ik wel ruimte hebben voor een opgefriste versere voeding van dit soort makelaardij.

11. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Zijn we het weer eens helemaal met elkaar eens :).

Die adapters hebben vaak weer een los netsnoer, en dat kun je dus vervangen voor een C13-C14 snoer in plaats van het standaard Schuko-C13 snoer.

Ah, dus tijd verspilling om iets te doen wat je niks oplevert en alleen maar voor gezeur zorgt? Handiiiig.

Ook dat toetsje hoef je helemaal niet in te drukken. Als jij 1000 keer per jaar op dat toetsje wilt drukken om een imaginaire 5 cent te besparen moet je eens gaan uitrekenen wat het vervangen dat toetsje je gaat kosten...

Om nog maar te zwijgen van de hoeveelheid moederborden met coldboot gezeur als de 5Vsb er af is geweest. En de snellere CR2032 ontlading.

12. J. de Boer

J. de Boer Senior Member

Sinds:
    9 okt 2005
    Nou, weinig zin? Waar hebben we het dan over? Inderdaad als je bedoelt van wel via het OS uitschakelen maar de spanning erop houden, dan is het energieverbruik maar betrekkelijk weinig (hoewel wat heet weinig, met een paar dingetjes aan randapparatuur erbij telt het toch wel op tot enkele tientallen kWh per jaar). Maar dat is niet het enige. Zeker bij de hele dag afwezig zijn, zal het duidelijk zijn dat er meer speelt, denk b.v. aan onweer.
    Ja, dat klopt, ik bedoelde die knop aan de voorkant ook. Maar al met al beperk ik dat volledig uit- en weer inschakelen meestal wel tot 's nachts of lange afwezigheid, dat wel.

13. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    20 cent op jaarbasis plus wat je moederbord verbruikt. Dat kan verschillen. Meer als je dingen als WoL gebruikt enzo.

Groot gebouw in de buurt hier vangt alles af qua onweer. Directe inslag is verder niks tegen bestand.

14. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Ja oke, maar ja, onweer blijft natuur altijd een risico maar je hebt ook van die overspanningsbeveiligingen die al het risico kunnen verminderen. En qua energieverbruik, zoals @Forum m8 al schrijft is dat zo minimaal dat ik daarvoor in elk geval echt niet de pc telkens volledig ga uitschakelen.

15. J. de Boer

J. de Boer Senior Member

Sinds:
    9 okt 2005
    Klopt, dat is me helemaal bekend, dit geldt ook voor b.v. overspanningsafleiders Maar niet iedereen heeft grote gebouwen in de buurt staan. En veel onweersschade ontstaat helemaal niet door directe inslag maar door inslag in de buurt of door atmosferische ontladingen zonder dat die tot een inslag leiden. Dat is beslist niet denkbeeldig gezien de ervaringen van mensen die we goed kennen. Dus wat kosten die maatregelen dan helemaal om alle stekkers bij vertrek of naderend onweer er even uit te halen? Inclusief de modem en antennekabel van de tv. Hoe dan ook, ik vind die tegenargumenten geen reden om die voorzorgsmaatregelen maar achterwege te laten.

16. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Fors meer random kapotte hardware versus wat kapot door wellicht eens wat kapot door blikseminslag, wat je waarschijnlijk wel op een verzekering kunt verhalen.

Neem glasvezelabbo..

17. CriticalHit_NL

CriticalHit_NL Senior Member

Sinds:
    22 nov 2013
    Liever niet meer, heb op zolder nog wel een of twee PC's die dat hebben maar wat heb je dan nog aan een monitor als je hem ergens anders voor wilt gebruiken dan de PC, zoals een console?
    Dan moet je perse de PC aanhebben om op de console beeld te krijgen. :confused:

Het huidige kost maar één stekker meer maar wel veel meer vrijheid, en wat te denken van multi-monitor set-ups?
    Dan zou je wel een erg grote voeding krijgen met al die connectors en dus een lompere kast en i.p.v een lullig extra stekkertje nodig een veel lompere PC kast dat meer volume inneemt.

Nee ik vind het wel prima hoe het geregeld is nu.

Overigens sinds ik een Asus PG279Q G-sync scherm heb schakelt dat ding automatisch in als de stroom erop gaat via de stekkerdoos, ik hoef de knop dus niet aan te raken dus het is ook mogelijk zonder zo'n PSU oplossing.
    Trouwens m'n oude BenQ G2110W hetzelfde verhaal, zolang je hem niet van te voren met de knop hebt uitgezet als de stekkerdoos eruit gaat.

Zo'n batterijtje kost niet echt veel en het is een kleine moeite te vervangen, maar ik heb gemerkt dat de hitte uitstoot veel meer bepalender is voor de levensduur van die batterijen dan cold boots.

Ik doe al meer dan 15 jaar niks anders dan cold boots elke dag en heb tot dusver misschien hooguit 2 van die dingen ooit vervangen, m'n huidige built heeft een bios uit 2012 en sinds 2013 draaiende, maar nog nooit de batterij vervangen.
    Idem ditto voor de 10-jarige LGA775 PC en een LGA1366 PC waarvan het moederbord origineel uit 2008 stamt en ook alweer enkele jaren volop draait.

Echter een vriend heeft zowat elke 1-2 jaar een vervanging nodig van de batterij, simpelweg omdat er veel te veel hitte op af gestraald wordt door de videokaarten in SLI, die batterij zit dan precies onder het koelblok van de videokaart.

Dus als je een nieuw moederbord koopt is het toch wel een goed idee even te kijken of de batterij niet precies op een plek zit waar veel hitte neerslaat. (en eventueel redelijk bereikbare plek)

Heb wel 2 moederborden die cold boots minder leuk vinden, een LGA775 van Gigabyte en een vrijwel nieuwe LGA1366 P6X58D Premium.
    Maar ben er nog niet echt achter waar het hem daar in zit.

Bij de Gigabyte vermoed ik de OCZ voeding want je moet hem laten knetteren (klinkt veilig:cool:) met de fysieke schakelaar om de PC te resetten en wel te laten POSTen maar dat komt lang niet altijd voor.
    Maar dat bord heeft wel meer rariteiten i.c.m de oude Zeesluis Brakkecuda schijven, het kan meerdere kanten op.

Dat andere moederbord kon rustig 5 uur aan een stuk bokken voordat het ding postte met constante resets, memOK bleef branden zelfs na constant opnieuw indrukken en QVL geheugen, hing destijds een nieuwe HX750 aan.

Maar verder dus nooit narigheden mee meegemaakt op moederbord niveau. (slaapstand gebruik ik nooit)

Verder gaat het me niet echt om de besparingen maar eerder de brandveiligheid als ik niet thuis ben of 's nachts slaap.
    Iets wat standby onder stroom staat kan ook in de fik vliegen, verder koppel ik ook alles af bij onweer.
    Wordt ook vaak niet voor niets aangeraden om te doen bij gevoelige apparatuur, grote kans dat de verzekering/garantie dan niet geldt.

Overigens het leunen op de verzekering doe ik toch niet, liever voorkomen dan genezen.

En tja... hoewel het bijna nooit voorkomt is een nulpunt verschuiving natuurlijk wel leuk als de boel is aangesloten.
    Daar kijk ik eigenlijk wel naar uit als straks 75% een elektrisch vehikel is. :cool:

18. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Klopt. En ik bespaar me én dat batterijtje, én de moeite van het vervangen én het 1000 keer zo'n schakelaar omzetten. Profit!!

Bijna alles zit achter een gelijkrichter en schakelende voeding die ook prima werken met fors meer of minder dan 230Vac. Al dat gemier over warmtepompen en elektrisch rijden... ach. Een paar trafo huisjes upgraden her en der, ringnetten van 10 kV naar 20 kV en klaar. En speciaal omdat we hier in NL moeilijk doen over elke vorm van elektriciteitsgeneratie importeren we de bruinkoolenergie van de Duitsers en de kernenergie van de Fransen als we tekort hebben.

19. J. de Boer

J. de Boer Senior Member

Sinds:
    9 okt 2005
    En zo kunnen we lekker blijven doorgaan. Prettige avond verder. :)

20. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Nee hoor. Het zijn gewoon de feiten. Het was leuk toen standby verbruik per apparaat 10W was. Dat is het allang niet meer.