1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

27 inch 1080P monitor? Een 24 inch 1080P, of toch een 27 inch 1440P?

Discussie in 'Monitoren' gestart door ivootjuh, 8 jan 2018.

1. ivootjuh

ivootjuh Member

Sinds:
    27 okt 2009
    Beste leden,

Ik heb nog niet zo heel lang geleden een nieuwe videokaart gekocht GTX 1060 Gaming 6GB
    en ben hier zeer tevreden over. Ik ben alleen al een tijdje aan het kijken naar een nieuw scherm (144Hz)
    Ik loop alleen tegen wat dingen aan en hoop dat iemand mij echt oprecht kan helpen en ervaring heeft met een soortgelijke situatie.

GTX 1060 gaming 6GB goed genoeg voor 1440p (WQHD)?
    Nou is het zo dat ik door alle berichten die ik lees over schermen een beetje de draad kwijt ben.
    Als eerste game ik veel op mijn PC en doe ik wat grafisch werk. Ideaal is het dus om voor een WQHD (1440p) te gaan, echter lees ik op diverse fora dat dit met een GTX 1060 6gb niet te doen is en dat je dan lage FPS krijgt in je games. (ik speel voornamelijk games zoals Arma 3 en Escape from Tarkov). Hebben mensen hier met dezelfde of soortgelijke videokaart ook echt ervaring mee?

Als 1440p niet werkt, dan 1080p op een 27 inch scherm?
    Ook hierover kom je monsterverhalen tegen. Ik zit gemiddeld zo`n 60cm van mijn monitor af, en je hoort dan veel mensen zeggen dat je met 27 inch echt duidelijk pixels ziet en dat je dit echt niet moet willen. Ook hier mijn vraag, is dit een theoretisch iets, of hebben mensen hier echt ervaring mee. Ik snap dat als je ooit een WQHD hebt gehad, dat je dan echt wel het verschil ziet en dit echt niet wilt. Maar als je van een 24 inch 1080p scherm komt, is een 27 inch 1080p dan echt zo afschuwelijk, of zijn dit ook maar verhalen van mensen die eens iets op internet hebben gelezen?

Is een 24 inch 144Hz echt een upgrade t.o.v. een 24inch 1080p 60Hz?
    Beide opties boven niet echt werken, is de 144Hz dan alsnog echt een upgrade? of kan ik dan toch ooit beter gaan kijken voor een betere videokaart en dan pas een ander scherm erbij kopen?

Ik ben benieuwd of iemand mij het verlossende antwoord kan geven. Ik kan dan eindelijk het monitor stukje af gaan sluiten hier!

2. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    meestal wel.
    nee, wordt je niet blij van...megapixels :confused:
    Ja, zeker bij FPS etc.

3. ivootjuh

ivootjuh Member

Sinds:
    27 okt 2009
    Maar meestal wel, (1440p) ? Dus toch niet echt aan te raden?
    Jij zegt dus in ieder geval dat sowieso 27 inch en 1080p afvalt en dat er eventueel 2 opties over blijven.
    Welk advies zou jij dat hierin geven?

4. ruftman

ruftman Senior Member

Sinds:
    5 sep 2003
    Heb je geen mogelijkheid om diverse schermen in werkelijkheid te bekijken? Bijvoorbeeld bij een van de bekende elektronicaketens of een computerwinkel. Dan kun je voor jezelf beoordelen of een 27 inch 1080 p scherm je wel of niet bevalt.

5. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Als je door de bank genomen boven de 100Hz zou willen zitten, kom je al op een GTX1080 uit.

6. TrueTactiX

TrueTactiX Senior Member

Sinds:
    11 mei 2016
    Voor Arma3 en EfT is 144hz niet echt noodzakelijk, dit zijn vrij, met alle respect, langzame shooters. Voor BF1, CoD etc dan is de meerwaarde van 144hz wel aanzienlijk. Maar dat ga je niet constant halen met een 1060 ook niet op 1080p, laat staan op 1440p

27"1080p zeker niet doen, dan kun je inderdaad pixels tellen.

Laatst bewerkt: 11 jan 2018 om 22:07
  7. 49109129

49109129 Senior Member

Sinds:
    4 nov 2015
    Ik vind het al bij al nog vrij goed meevallen, maar dat is uiteraard iets wat je zelf moet beslissen.

8. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Ja dat is zoals 49... al aangeeft subjectief.
    Ikzelf ben blij dat ik mn monitor (nog) zie staan:)

9. TrueTactiX

TrueTactiX Senior Member

Sinds:
    11 mei 2016
    Als je pixels duidelijk kan zien dan is er weinig subjectiefs aan.

10. ruftman

ruftman Senior Member

Sinds:
    5 sep 2003
    Maar de ene persoon stoort zich daar minder, of totaal niet aan dan de andere persoon.

11. SilencMol

SilencMol Member

Sinds:
    1 nov 2017
    Arma 3 multiplayer houdt de server je fps meestal tegen, zou dan gaan voor 1440P gaan, wat er geweldig uitziet.
    boven de 70fps gebeurt niet zo snel. videokaart komt denk ik tot 50-60fps.

Als je veel zware mods speels zou ik bij 1080P 24'' blijven.

12. TrueTactiX

TrueTactiX Senior Member

Sinds:
    11 mei 2016

Daar heb ik het niet over..

13. 49109129

49109129 Senior Member

Sinds:
    4 nov 2015
    Jawel, want daarom kies jij niet voor 27" fhd en ik wel.

14. TrueTactiX

TrueTactiX Senior Member

Sinds:
    11 mei 2016
    Waar ik het over heb is dat pixels duidelijk zichtbaar zijn op 27" 1080p bij doorgaans normale kijkafstanden.Of ik me wel of niet daaraan stoor is een tweede.

15. 49109129

49109129 Senior Member

Sinds:
    4 nov 2015
    :rolleyes::D

16. ivootjuh

ivootjuh Member

Sinds:
    27 okt 2009
    Dank jullie voor alle reacties.
    Ik speel inderdaad geen games zoals cs go en COD, maar mij lijkt dat je met arma en escape from tarkov toch ook wel minimaal rond de 60 fps wilt halen toch? En ik vraag me toch af of dat gaat lukken als ik een 27 inch wqhd monitor heb. Het zou voor mij zo zonde zijn als ik straks een 27 inch wqhd heb, maar dat ik dan veel games niet kan spelen, of dat ik de settings zo laag moet zetten dat een full hd met Max settings misschien mooier zou zijn.

Ik ben er dus nog steeds niet helemaal uit.

17. Koen Bruggeman

Koen Bruggeman Member

Sinds:
    6 jan 2016
    ik denk niet dat je huidige gtx1060 , 60fps zal halen op ultra setting en 1440p
    https://be.hardware.info/reviews/71...w-8-modellen-getest-benchmarks-far-cry-primal

als je enkel je monitor gaat upgraden, zal je volgens mij max 1080p 27" 60hz moeten nemen, wil je de settings redelijk hoog houden en tegen 60fps wil blijven.
    onafhankelijk als je je stoort aan de pixeldichtheid of niet : - )
    wil je hogere resolutie en hogere settings, zal je je kaart mee moeten upgraden.

eismc2 vindt dit nuttig.
  18. ruftman

ruftman Senior Member

Sinds:
    5 sep 2003
    TS kan wellicht ook denken aan een 29 inch ultrawide scherm. Erg leuk met gamen, nagenoeg geen pixels tellen en niet veel zwaarder om aan te sturen dan een normaal Full-HD scherm. Mijn GTX 970 kan het in elk geval prima aan.

19. TrueTactiX

TrueTactiX Senior Member

Sinds:
    11 mei 2016
    1080p hoort op 24" Daar leent de resolutie zich perfect voor..Heeft niks te maken met smaak of je ergens aan storen oid, ik geef voor mijn gevoel mijn beste advies. Hoge settings op een zeer lage dpi, moet je niet willen. Er zijn zat 24" 144hz 1080p modellen te koop voor een redelijke prijs.. Ik zou daar naar kijken als TS zijnde..

20. ruftman

ruftman Senior Member

Sinds:
    5 sep 2003
    Persoonlijk vind ik dat best een beperkte visie. Maar, gelukkig hoeven we het niet altijd met elkaar eens zijn, ieder z'n ding.

Ik ben wel benieuwd welke monitor ts uiteindelijk kiest.