1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

5.1 DTS aansluiten op HDMI/Coax versterker, hoe?

Discussie in 'Consumentenelektronica' gestart door VJB, 1 jun 2012.

1. VJB

VJB Senior Member

Sinds:
    10 jan 2012
    Vandaag kreeg ik mijn moederbord binnen en al maakt deze mijn computer nog niet werkende toch heb ik alvast de kabels aangesloten in een 5.1 configuratie. Bij het aansluiten/uitvogelen van de kabeltjes liep ik tegen een probleem op waar ik al bang voor was. Ik kan geen 5.1 aansluiten op mijn versterker, wat ik erg jammer vindt. Dit wil ik via het moederbord doen en absoluut niet via de hdmi van de gpu.

Ik heb rondgekeken op het internet, rond gevraagd maar geen oplossing gevonden dus plaats ik mijn vraag hier.

Ik heb 3 kabeltjes vanuit mijn moederbord ( Front, Bass/Center en Rear ) Dit zijn gewone aansluitingen zoals we deze op een headset treffen of een mp3 maar hiervoor geen ingangen op mijn versterker. Al wat ik heb is HDMI en coax (rood-wit) als ingangen op mijn versterker, hoe sluit ik dit aan zonder kwaliteit verlies. ofwel, ook echt 5.1 surround.

Zo nodig koop ik een tot nu toe onbekend product erbij indien dit nodig is voor een 5.1 aansluiting.

Hartelijk dank voor jullie advies!

2. mr.DJ

mr.DJ Senior Member

Sinds:
    12 feb 2010
    geen optical?

3. VJB

VJB Senior Member

Sinds:
    10 jan 2012
    Niet op mijn moederbord, deze heeft wel DTS.
    Het moederbord is trouwens de ''ASUS P9X79 Deluxe" en de versterker Pioneer VSX-826

Maar, ik had het er vandaag over met mijn collega, hij beweert dat de 5 audio aansluitingen (exclusief microfoon) als doeleind hebben de computer direct op een stel boxjes aan te sluiten en dat je via één kabel al 5.1 geluid kan krijgen indien je deze in de versterker plugged. Ik heb namelijk een kabeltje liggen welke aan het ene eind een aansluiting heeft zoals een headset of mp3 ingang heeft. en aan de andere kant een coax aansluiting (rood-wit)

[Update]

Ik ben er zojuist achter gekomen dat met dolby digital het 5.1 geluid over één enkele s/pdif Coax kabel kan worden gestuurd. Het probleem is dus verholpen en het scheelt heel wat kabels!

Laatst bewerkt: 1 jun 2012
  4. Sprakeloos

Sprakeloos Senior Member

Sinds:
    30 jun 2007
    Er zijn twee manieren om met één kabel 5.1 geluid naar je receiver te krijgen.
    De eerste is S/PDIF en de tweede is HDMI waarbij je de tweede om een of andere reden niet wilt terwijl die eigenlijk superieur is aan de eerste.
    Bij S/PDIF heb je aan beide kanten slechts één connector en dat is dus niet de coax waar jij het over hebt met de rood-witte tulp aansluitingen.
    In het geval van jouw moederbord is de S/PDIF aansluiting optisch en zul je dus een optische kabel naar de receiver moeten gebruiken.
    De reden waarom HDMI superieur is aan S/PDIF is de veel hogere bandbreedte waardoor je dus ook gebruik kunt maken van DTS-HD en True-HD.
    S/PDIF gaat niet verder dan DTS wat in mijn ogen zonde is als je een receiver hebt die de andere formaten wel aan kan.

5. WhiteSnake

WhiteSnake Senior Member

Sinds:
    30 apr 2008
    Dolby Digital Live moeten dan wel ondersteund worden door jou moederbord, de meeste moederborden ondersteunen dat niet, en als ik naar de ASUS site kijk ook die van jou niet.

Wel heeft jou moederbord DTS Connect, wat de tegenhanger van DDL is en hij dus via DTS Connect wel 5.1 kanaals audio kan versturen via S/Pdif, nadeel is echter dat er een hoop games zijn die hier niet goed/lekker mee werken.

6. VJB

VJB Senior Member

Sinds:
    10 jan 2012
    Hmm, dat is inderdaad jammer en ben ik uiteindelijk dus toch toegewezen tot een hdmi aansluiting. En vergis je niet, het liefst heb ik ook een HDMI aansluiting aangezien mijn versterker ook HDMI heeft, ik heb notabene al een HDMI kabel getrokken vanaf mijn versterker (welke netjes is ingebouwd zegmaar, en lastig te verwijderen is voor bijvoorbeeld het aansluiten van kabels)

De punten hierbij zijn... Ik heb straks 3x gtx 680 waarvan ik 3x de hdmi aansluiting gebruik voor mijn 3 beeldschermen daarnaast is de gtx 680 niet bekend om zijn geweldige audio uitvoer. In tegendeel zelfs, de Audio over HDMI vanuit de gtx 680 heeft veel negatieve reactie`s opgeleverd. Dus hdmi gaat/kan het dus niet worden wat ik erg jammer vindt. Ook heeft mijn mobo geen pci aansluiting voor een geluidskaart met hdmi bij voorbeeld.

Al wat ik me zou kunnen bedenken is een USB poort te gebruiken welke overloopt tot hdmi met een convertor?

Of hebben jullie nog ideeen?

7. Sprakeloos

Sprakeloos Senior Member

Sinds:
    30 jun 2007
    Geen idee hoe het met audio zit met die specifieke videokaart maar hangt er soms al een tv aan de receiver?
    Als dat niet zo is kan je tenslotte dit doen: HDMI - receiver - beeldscherm

8. VJB

VJB Senior Member

Sinds:
    10 jan 2012
    Is mogelijk maar dan is de kwaliteit van het geluid weer toegewezen aan de gpu`s welke niet op zijn best zijn. Het moederbord zelf kan beter geluid leveren en het liefst maak ik daar gebruik van.

Maar wat ik persoonlijk niet snap, via een coax kabel (rood-wit) kan ik toch geen 5.1 aansluiten?
    Bovendien zoals ik heb begrepen van whitesnake ondersteunt mijn mobo geen dolby, wat wel erg jammer is. want met dolby zou het dus wel mogelijk zijn.

Ik ben dus echt aangewezen op of HDMI wat niet kan worden aangesloten op mijn mobo maar wel versterker of coax rood-wit wat via een mp3 aansluiting op mijn mobo en versterker kan worden aangesloten.

Maar het probleem hierbij is dat ik slechts één coax kabel (rood-wit) kan aansluiten op één kanaal van mijn versterker.

Bijvoorbeeld: Mp3 aansluiting vanuit de mobo naar coax rood-wit op het CD kanaal van mijn versterker
    Dit levert geen 5.1 op, of wel?

9. FeaR1986

FeaR1986 Senior Member

Sinds:
    11 jul 2008
    Digitale Coax != Rood - Wit

Rood-Wit is stereo RCA, dus Links Front en Right Front. Beide connectoren staan voor één kanaal welke analoog wordt verzonden. Digitale Coax is digitaal (what's in a name...) en kan bitstream audio versturen tot 5.1 kanalen. Je haalt hier twee dingen door elkaar.

Jouw moederbord ondersteund DTS Connect, de tegenhanger. Dus in plaats van Dolby Digital 5.1 krijg jij DTS 5.1 naar je receiver gestuurd. Overigens heeft DD Live dan wel DTS Connect niets te maken met het wel of niet lukken, jij zit verkeerd met je kabels.

Nogmaals, Digitale Coax is géén Rood-Wit. Digitale Coax is aan beide kanten slechts één connector zoals bijvoorbeeld op deze foto te zien is. Je moet op je Digital Coax IN op je receiver aansluiten (rechts naast de HDMI OUT).

Echter... en daar gaat het wellicht mis... ik kan op de ASUS P9X79 Deluxe geen Digital Coax vinden. Wel een Optical Toslink. Dus ik zou het hele gebeuren met Coax en je Rood-Wit vergeten en een Optische Toslink halen (op de receiver zit die weer eentje verder naar rechts) en het zo aansluiten.

10. Sprakeloos

Sprakeloos Senior Member

Sinds:
    30 jun 2007
    De term coax geeft in feite slechts aan hoe de interne opbouw van een kabel is en zegt niets over de connecteren die aan de kabel zitten.
    Een coax kabel heeft de volgende opbouw van binnen naar buiten:
    Een geleider - een isolerende laag - een geleidende afscherming - een buitenmantel.

11. VJB

VJB Senior Member

Sinds:
    10 jan 2012
    Ik ben dan ook een leek zonder verstand van de benamingen, dus benoem ik het maar naar wat ik weet, en dat was dat het een coax kabel was met een rood en wit pennetje aan het uiteinde Foto
    Niettemin weet ik nu wat ik nodig heb om de boel aan te sluiten, een Optische Toslink waarbij komt kijken dat als ik nog eens wat nodig heb ik het juist weet te benamen :)

Hartelijk dank voor jullie hulp!

[Deze discussie kan gesloten worden]

12. FeaR1986

FeaR1986 Senior Member

Sinds:
    11 jul 2008
    Juist als je niet weet moet je alleen beschrijven en er geen namen aan geven, want dan kan het alleen maar onduidelijker worden (zoals hier dus gebleken is). Maar goed, ik hoop dat je er met een optisch kabeltje gaat komen. Succes! :)