1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Advies betreffend het zoeken naar een X470 moederbord.

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door Dabomb, 16 apr 2018.

1. Dabomb

Dabomb Senior Member

Sinds:
    9 jul 2012
    Processor is inmiddels al besteld.

Ik zoek naar een geschikt moederbord, waarbij ik nog wel wat eisen hebt. Normaal koop ik niet blindelings een moederbord.. En dan erachter komen dat het features mist wat je eigenlijk zou willen hebben..

Ik weet dat het een dure grap gaat worden i.v.m de prijs. Dus ik ga geen prijs indicatie op geven.
    Het is nou eenmaal zo, dat als je iets specifieks zoekt je de portomonee kan trekken..
    Maar wil niet zomaar iets uit de vrije hand gaan kopen.. Maar zou meer advies willen waarom dit of dat een betere keuze kan zijn.

Ik wil uiteraard voor een X470 moederbord gaan kijken. Dit al vanwege de betere geheugen ondersteuning..

Ik twijfel of het zinvol is om voor een moederbord te kiezen met OC features, aangezien de ryzen processoren niet echt bepaalde zeer goede ocers zijn.. Maar als het er toch erop zit, moet ik er maar mee dealen zoals het is.

Wat mijn wensen zijn:

- Wil graag eigenlijk wel aardig wat USB poorten hebben..
    Dit aangezien de muis USB is, en de keyboard ook 2 USB stekkers gebruikt.
    Daarnaast heb ik nog een Saitek farming stuurtje dat ook nog 2 USB stekkers gebruik.

USB sticks zou aan de voorkant van de behuizing gebruikt kunnen worden.

Moederbord en processor gaan in mijn hoofd computer. De oude build word overgeplaatst naar me 2de reserve computer. De behuizing die ik momenteel gebruik is een coolermaster HAF XM (een behuizing die ik de komende 10 jaar zeker niet meer weg doe)

Heb minimaal 6x SATA nodig, maar zou graag minimaal er 8 willen. (dit i.v.m 2 sata docks in de behuizing)

Ik ga er geen APU op het moederbord gebruiken, maar mocht er een aansluiting erop zitten is een HDMI gewoon voldoende.

Wifi heb ik eigenlijk niet perse nodig (zou niet weten waarom je dat op een desktop pc zou willen als je deze gewoon bedraad kan aansluiten.

Een optie hebben tot PS/2 aansluiting om het backwards compatible te houden.

Het moederbord gaat een lang leven tegenmoed (dat is vrij zeldzaam bij mij, al komt het wel eens voor) Dus ben aan het brainstormen om er dan ook onboard 10Gbit aansluiting erop te hebben.. Aangezien het anders een pci-e slot kost, en die wil ik niet inleveren. Waarom 10Gbit (omdat dit in de nabije toekomst een warme aanvulling kan zijn, heb het alleen momenteel niet direct nodig)

Aan / uit knopjes / reset op het moederbord, in welke vorm dan ook.

Ik twijfel daarom erg tussen de Asrock Taichi Ultimate en de ROG crosshair VII HERO moederbord.

Heb ook al rond gekeken bij de andere fabrikanten.
    Maar daar zie ik niks wat mij echt aanspreekt..

Overigens zie ik de Asrock modellen nog nergens leverbaar..

Kan iemand mij ook vertellen welke RGB systeem het beste werkt.. Want zie dat elke fabrikant een eigen systeem gebruikt.

Laatst bewerkt: 22 apr 2018
  2. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Ik zou zeker even afwachten wat ryzen 2 gaat brengen. Je gaat toch geen 1600 kopen met de 2600(x) net voor de deur? Wacht even af wat het brengt. Bij een nieuwe generatie krijg je ook vaak acties met goedkopere moederborden, gratis games, enz, omdat ze dan van de "oude" generatie af willen. Als de 1600 dan nog intressant is, gewoon een 1600 kopen met een leuke actie.
    Zo niet koop je mooi de 2600(x).
    Van de koeler zou ik het zeker niet laten afhangen.
    Voor de keus tussen de 2600 of de 2600x, zou ik zeker voor de 2600x gaan. Zoals het er nu op lijkt scheelt het 30 euro. Hogere kloksnelheid, en een betere koeler zou mij wel 30 euro waard zijn.
    Ik zou eigenlijk ook niet zo snel een processor kopen die gelijk een generatie achterloopt. Of het moet echt een hoop geld schelen.

Laatst bewerkt: 18 apr 2018
    JensTX vindt dit nuttig.
  3. LaCrimosa

LaCrimosa Senior Member

Sinds:
    20 mrt 2012
    Alle Ryzens hebben XFR uit de box:

- De niet "X" versies hebben een milde 50 mhz XFR.
    - De "X" versies hebben een 100 mhz XFR.
    - Uitzondering en vreemde eendje in de rij is de Ryzen 5 1500X die een 200 mhz XFR Boost heeft.

Dabomb vindt dit nuttig.
  4. 129401

129401 Geband

Sinds:
    2 apr 2018
    Ik zou ook even afwachten wat met de prijzen gaat gebeuren ,ze zullen zeker een eind dalen en dan zou je zomaar eens spekkoper kunnen zijn als het gaat om een R5 1600 .

Dabomb vindt dit nuttig.
  5. Maulwurfje

Maulwurfje Senior Member

Sinds:
    8 okt 2009
    Kort gevat: X470 en R5 2600 of X370 en R5 1600.

Ik raad je af om dit systeem te bouwen op de manier waarop jij dit doet. Je hebt een capabel systeem met een i7 2600K (zit hier een overklok op?). Wat wil jij doen met je nieuwe systeem. Veel ga je het niet gebruiken zo te lezen.

Je legt met deze discussie wel de focus op een "verkeerd" punt. Je geeft zelf aan dat je dit systeem nauwelijks gebruikt, maar koopt wel een duur X470 moederbord. Waarom niet een B350 bord, bijvoorbeeld zoals de Gigabyte AB350 Gaming 3. Kost je 90 euro en bespaar je dus minimaal 110 euro.

Bestaat het 8GB 2133Mhz geheugen uit twee modules, zodat het in dualchannel gebruikt kan worden? Of is het een reepje. Bedenk wel dat je (gaming) prestatie dan wel gemiddeld 25% tot maximaal 35% inkakken bron 1, bron 2.

Ik raad je aan om voor een degelijke middenklasser X370/470 bord te kiezen. Asus Prime X470-pro bijv. en het geld wat je dan niet hebt besteed te investeren in geheugen of CPU. Als je helemaal niet wilt overklokken zou ik voor Intel kiezen. i5 8400 is een prima processor.

Ikzelf heb een wensenlijst met daarin Ryzen R5 1600 icm Gigabyte AX-370 Gaming 5K. Dit bordje heb ik inmiddels besteld voor 120 euro bij Coolblue (is een nieuw een bord wat terug is gestuurd). Ik wacht nog even met het bouwen totdat de reviews donderdag online komen, maar ik ben zeker goedkoper uit met Ryzen 1600 en X370. Of het kwa bang for buck ook de beste koop is nog even afwachten.

eismc2 vindt dit nuttig.
  6. Jeroen germers

Jeroen germers Senior Member

Sinds:
    28 aug 2012
    Dat ondersteund hij zeker wel, alle cores 3.4 Ghz, boost tot 3.7 Ghz.

"1600's all core boost is 3.4, two cores 3.6 and XFR (up to four threads) is 3.7."

Ik zie mijn stock 1600 met regelmaat op de 3.6/3.7Ghz blazen.

7. Dabomb

Dabomb Senior Member

Sinds:
    9 jul 2012
    Ik wilde nog even reacties geven, maar het is er even niet van gekomen.. Kom er nog erop terug als ik iets meer tijd heb.

8. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Dat sowieso niet doen. Dan kom je er dus pas een maand later achter als de CPU DOA is en zijn de meest gunstige RMA regelingen al niet meer van toepassing. Gewoon tegelijk kopen.

Dabomb en JJBorms vinden dit nuttig.
  9. psychosammie

psychosammie Senior Member

Sinds:
    17 jul 2008
    Man wat een verhaal! Kon je er zelf nog wel wijs uit?

Wat ga je doen met die computer? Over al die overwegingen van jou kan je pas fatsoenlijk iets zeggen als we weten wat je met die PC gaat doen.

Vergeet die 10 jaar maar, als die het haalt is het leuk maar je hebt er geen zak meer aan. Mijn ervaring is dat vrijwel niemand na 5 jaar nog eens geld gaat uitgeven aan een ouwe bak.

10. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    Mijn 2500K is toch wel ouder dan dat en daar is toch zeker wel een 2e hands GTX 970 in gekomen vorig jaar :) Maar klopt, meer uitzondering dan regel.

11. 129401

129401 Geband

Sinds:
    2 apr 2018
    De meeste mensen die ik ken met oude bakken kopen daar nog met regelmaat nieuwe componenten voor ,zo zie je maar weer dat ervaringen nogal kunnen verschillen .

12. Dabomb

Dabomb Senior Member

Sinds:
    9 jul 2012
    Ik heb er even over nagedacht. Opzicht is de 1000 serie wel aantrekkelijk als je naar de prijs kijkt. Want bij Azerty kon je de R5 1600 reeds krijgen voor 160 euro (wat momenteel al weer gestegen is naar 165..) En de 1600x bij een andere winkel voor 176 euro verzonden.

Kan om de reden dat ik hem in de 2de pc gebruik (en ik gezegd had de 2de pc toch niet veel te gaan gebruiken) Wel voor een 1000 serie gaan gezien de lagere prijzen.. MAAR ik was eigenlijk van plan om er dan nog 2 a 3 jaar ermee te overbruggen tot Zen 3...
    En dan zit je later weer met zo`n schuld gevoel, had ik nou maar toch voor de 2000 series gegaan.. Ik wilde eigenlijk niet voor de 2000 series gaan, omdat je bij de 2600 een slechtere koeler erbij krijgt, en dan de 2600x dan intressanter is.. Nadeel is dat je dan AL WEER iets aan geld erbij moet gaan tellen..(dus dan van 199 naar 239 euro) Dus zo word het steeds duurder natuurlijk.

Mijn eerst intentie ligt niet direct bij het overclocken.. In dat geval met de 1600 wensde ik denk ik toch liever een 1600x te hebben. Omdat ik de 1600 toch als `wat trager zou beschouwen`. Nou dat ik was nieuws berichten op youtube aan het gaten ben aan het houden, ben ik eigenlijk zo ver, dat de hele 1000 serie eigenlijk zonder van het geld vind, nou dat de 2000 serie eraan komt.

Maar als je die 239 euro uitspreid over die 2 /3 jaar dan is het misschien nog niet eens zo slecht nog niet..

Onder tussen ben ik ook zo ver om wat dingen te gaan veranderen.

Ben eigenlijk aan het denken om me huidige Z97 i.c.m de 4970K door te schuiven naar het 2de systeem.. En de Zen + build in me hoofd systeem te gaan gebruiken.. Het zou juist zonder zijn dat je zo`n nieuwe build in een stilstaande stofdoos zou laten zitten en hier nog op de `oude meuk` door aan het bent te werken..

Alleen dan jaag ik me zelf wel in het harnas.. Want echt alles moet dan over worden gezet, en dat neem best veel tijd in beslag.. En heb hier ook nog data wat ik graag niet kwijt wil.

De pc is eigenlijk onstaan om er oudere games erop te spelen, daar was het eigenlijk voor bedoeld.
    Eigenlijk wilde ik er windows xp erop draaien en windows 7 32 bit.

Windows xp voor games die niet willen draaien op de nieuwere besturings systemen.. En windows 7 32-bit om het compatible te houden met 16-bit software.. Ik wilde juist oude software vanaf online halen en dit via ethernet of een USB link kabel of een andere verbinding games overzetten naar me oude dos computers.

Ik kocht het Asrock z77 extreme 6 moederbord specifiek voor de floppy controller die ik voor retro doeleinden nodig heb.. Een USB floppy drive heeft vaak van die rare kuren.. Alleen ik wilde met die pc ook online kunnen.. En met windows xp en beveiligings problemen werd dat namelijk al snel moeilijk.

Maargoed toen ik de pc toch al had, wilde ik het ook ineens voor dagelijkste dingen gebruiken. En werd dus me 2de reserve computer. Nou ben ik zover met de gedachte om het hele floppy gedoe te laten vallen, aangezien het UEFI bios eigenlijk alleen dan nog maar 1.44 ondersteunt.. En voor de andere standaarden zoals 360KB, 720KB, 1.2MB geen ondersteuning heeft. En nou wil ik de pc ook gaan inzetten om bijvoorbeeld met farming simulator 17 via een server te laten draaien.

Waarom ik de pc momenteel niet gebruik is omdat ik maar 1 pc kan gebruiken.. Maar mocht er wat met me hoofd pc gebeuren, dan heb ik nog altijds iets werkends draaien.
    Waarom dan toch upgraden? Gewoon omdat ik er nog wat power eruit wil halen.. Plus het moederbord krijgt geen veiligheids patches meer, rondom de Intel problemen. En dan zit je toch met een bepaalde veiligheids risicos die ik liever niet graag heb.. De i7 2600K kan je dan wel overklokken, maar dan word het nog steeds geen snelheids monster meer. Daarnaast was ik wellicht ook wel aan iets ander toe, en wilde ik het toch al upgraden.. Vond een Intel upgrade te duur en daarom voor een AMD upgrade gekozen.. En ik dacht dan heb ik ook direct het voordeel van de support tot 2020.. Dus nog mogelijkheden om te upgraden.
    En misschien vind ik het ook wel eens weer leuk om AMD hardware te proberen..

Je zegt een capabel systeem.. Dat is eigenlijk voor iedereen anders he.. Je hebt gezinnen die geen geld hebben voor een pc, en zouden hiermee erg blij zijn.. En dan begrijp ik perfect.
    Maar het blijft oude hardware van 7 jaar geleden. Ik zeg niet dat ik rijk ben.. Maar behoor ook niet tot de onder klasse.. En kan prima gewoon computer hardware veroorloven.

Waarom geen B350 en wel een X470 platform? Nou B350 laat weinig over tot pci-e lanes.
    Ik zou zelf eerder een B350 moederbord kopen als de hardware kant van de pc mij niet zo zou boeien en de focus meer op de games zou hebben..

Ik ben iemand die graag opties overhoud om dingen te kunnen toevoegen aan het systeem.

B350 leverd nooit genoeg pci-express lanes af om er leuke ssds erop aan te sluiten. En zo heeft B350 nog meer beperkingen. En dat geval, vraag ik mij dan af of je dan niet beter af bent met een gaming console..

Maar ik focus me nou dan op een x470 mobo i.c.m een R5 2600x. Dan wacht ik wel wat langer.. Misschien rond juni een goed idee is..

13. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    Jouw geld natuurlijk maar 2/3 jaar met een PC? Dat is wel heel kort. Ik doe met mijn 2500K nu al bijna 6 jaar, dat is gewoon 2x zoveel. En dan ook nog is een PC die je weinig gaat gebruiken. Ik zou m'n geld lekker in een vakantie stoppen en vanachter die PCs kruipen :)
    Bovendien denk ik dat de vooruitgang in de PCs /CPUs wel weer af gaat vlakken. AMD heeft veel druk gezet op Intel met Ryzen maar dat is nu weer voorbij en daardoor zal je minder grote sprongen voorwaarts gaan zien, zegt mijn glazen bol :)
    Als je je ff inleest over spectre en meltdown dan weet je ook dat je als thuisgebruiker je hier niet erg druk om hoeft te maken. IMHO een non argument voor een upgrade.
    Die sidechannel aanvallen doe je echt niet zomaar, er zijn ongetwijfeld veel grotere gapende gaten in je beveiliging te vinden dan deze. Het is dat men bewust is van spectre/meltdown waardoor je dit soort gedrag krijgt. De gevaarlijkste dingen zijn de gaten waar je je niet eens bewust van bent zoals slecht ww beheer of een gehacked IOT apparaat in je thuisnetwerk, om maar wat zijwegen te benoemen.
    Wederom jouw geld, maar ook dit is op geen enkele logische manier te verantwoorden naar je portemonnee toe.
    idem. Ik wou dat ik het geld had om er zo mee te strooien :) Stop het liever in mijn huis, dan iets waar ik eigenlijk veel minder waarde aan hecht. Ik speel ook al een tijdje met het idee voor een upgrade van die sandy bridge, maar om heel eerlijk te zijn; het ding is eigenlijk gewoon nog prima voor wat ik er mee doe. En dat is best veel; programmeren, HyperV VMs draaien, games, video en foto bewerking, office/internet etc. Niet eens de lichtste toepassingen dus.

14. Dabomb

Dabomb Senior Member

Sinds:
    9 jul 2012
    Is dat nieuw dan? Zoals ik dat ken, kon je normaal gesproken altijd een RMA aanvragen bij slechte hardware.

Ik denk dat ik wellicht dat ik het z97 extreme 6 + i7 4790K systeem naar mijn tweede systeem ga over zetten.. En dat het ryzen systeem in me hoofd pc komt.. Mocht het later zo zijn dat er naar ryzen een nieuwe amd socket komt, dan gaat het z97 aan onderdelen in de verkoop en zal het oude ryzen systeem naar het 2de systeem gaan..

Vind dit eigenlijk het beste idee.

Ik heb even nagedacht over dit alles.. Denk dat ik nog wel even wacht tot Zen2..
    Het heeft geen haast eigenlijk.. De R5 2600X is ongeveer net zo snel als me oude cpu 4790k..
    Dus denk dat ik beter dan tot 2019 kan wachten..

Laatst bewerkt: 21 apr 2018
  15. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Ja duh, maar 'DOA' na een maand is niet echt geloofwaardig he. Lijkt nu wel redelijk gelijk getrokken te zijn, maar in het verleden had je vaker dat met DOA je je verzendkosten terugkreeg en anders niet etc.

Sowieso... waarom zou je een CPU een maand eerder bestellen en op de plank laten liggen? Slaat nergens op.

16. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    DOA is normaal directe omwisseling, "no questions asked", een defect na een maand is een defect en nader onderzoek is normaal. DOA's gelden vaak tot max 8-14 dagen.

In plaats van de processor een maand ongebruikt op je keukentafel te laten liggen, kan je hier ook het geld voor de aankoop hier neerleggen. Leuker, gunstiger en voorkomt genoemde situatie.

17. Dabomb

Dabomb Senior Member

Sinds:
    9 jul 2012
    Alleen een DOA betekend naar mijn idee dat de processor het helemaal niet doet.. Heeft niks te maken of dat hij goed of niet goed werkt.. Death on arrival... Ik heb dat i.i.g nog nooit mee gemaakt dat ik een dode processor hebt ontvangen.

kan je hier ook het geld voor de aankoop hier neerleggen.

Maar dan ga je dat geld wel weer aan andere dingen besteden.. Het is makkelijk om 2x 200 euro te splitten over 2 maanden (aangezien je 2 x een salaris van je werk hebt ontvangen) Dan dat je van 1 maand salaris ineens een hap van 400 euro moet gaan uitgeven..

Daarnaast vraag ik mij eigenlijk af (heb ik de tussen tijd een hoop er over nagedacht) Als Zen2 word gereleased in 2019 we eigenlijk kwa prijs weer zo`n goede deal kunnen verwachten.. Want heb dan het idee dat ze er wellicht wel eens hogere prijzen zullen vragen, en ik wellicht beter voor dit momenteel al een R5 2600x kan kopen..

En overigens als je de cpu en het moederbord beter samen kan kopen, ja dan kan je eigenlijk ook niet makkelijk op de lagere prijzen in spelen.. Want af en toe zie ik toch wel een betere deal kwa prijs.

EDIT:

Heb toch maar de afweging gemaakt om hem te bestellen.. Hoe wil ik het nou gaan doen?

- Wilde op Zen2 wachten.. Het is in de media bekend dat deze versie weer wat snelheid zal gaan winnen.. Ik ben ermee bekend.. Maar ik denk dat AMD niet nog eens met zo`n mooie prijs deal gaat komen en de Zen2 zoiezo duurder in aanschaf gaat worden.. En wellicht Zen 3 ook..

Kijk als de fabrikant door wat optimalisaties door te voeren een leuke prijs deal ervan kan maken is het gewoon financieel gezien wel een `sweet spot`. Natuurlijk word Zen 2 weer sneller en Zen 3 waarschijnlijk al weer sneller.. Alleen gaan deze processors / moederborden niet meer met een mooi deal de deur uit en zal AMD hier toch wel wat meer voor gaan vragen.

Voor de rest denk ik dat het beter is om het Core i7 4790K systeem door te schuiven naar het 2de systeem.. Heb er momenteel problemen mee dat de muis curser steeds bevriest met het opstarten en met het starten van de Zotac Firstorm app.. Dus een herinstallatie van windows 10 zal zoiezo nodig zijn.. Want voor het opstarten steeds extra op reset te drukken is niet goed voor de Intel ssd, en ook niet voor de andere onderdelen..

Het Ryzen systeem zal naar mijn hoofd pc gaan. Dit omdat ik er dan er gebruik er van zal maken.. En niet in een pc komt te zitten waar ik bijna niet op werk..

Voor het Z97 platform is dat niet zo erg.. Kan er denk ik nog prima ermee werken aangezien het een toch wat ouder platform is. Mocht ik later toch besluiten het z97 platform de deur uit te doen, dan kan altijd nog het x470 platform verhuizen naar het 2e systeem..

Dan hoef ik niet perse het aller nieuwste hardware in een 2de pc te gebruiken en heb ik toch weer een soort van upgrade gedaan.

En voor 220 euro een R5 2600x.. Is gewoon een super deal.

Laatst bewerkt: 21 apr 2018
  18. Dabomb

Dabomb Senior Member

Sinds:
    9 jul 2012
    Post aangepast.. Het gaat nou om het zoeken naar een moederbord.. De R5 2600x staat in bestelling.

Heb geen intresse in de gigabyte moederborden..
    Vind het UEFI gedeelte lelijk (lijkt wel een mix van een oude bios i.c.m een UEFI bios.

De prettigste biossen vind ik van Asrock en van MSI. Gevolgd met die van Asus.
    Eigenlijk zou ik ook wel eens uit mijn confort-zone willen en bijvoorbeeld eens een bord van ECS of biostar willen proberen.

Laatst bewerkt: 22 apr 2018
  19. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Nu zijn er natuurlijk afgelopen jaar wel meer dingen langsgekomen die je nog niet had meegemaakt.

Je etaleert hier dus een stuk afwezige zelfdiscipline.

20. LaCrimosa

LaCrimosa Senior Member

Sinds:
    20 mrt 2012
    In geval van Biostar moederborden voor Ryzen: loop daar in een grote boog rond, hebben een slechte Bios, fan profielen zijn 2-zijdig, of wel heel stil of wel heel luidruchtig, maw je hebt maar 2 settings.

Wat de Bios van de Gigabyte betreft dat is persoonlijk, maar het is wel een uitgebreide Bios.