Advies gevraagd over goede dvd/blu ray speler

Nicole_

Member
Ongeveer 10 jaar geleden kocht een Blu Ray Speler van Sony S350. In die afgelopen 10 jaar heb ik ook andere dvd's spelers gehad die toch meer mogelijkheden hadden, maar speelde uiteindelijk mijn DVD's / Blu ray's toch weer af op mijn Sony S350 omdat het beeld kwaliteit gewoon vele malen beter is. Ik kan het niet uitleggen, maar alles speelt beter af op deze speler. In die tijd van 10 jaar heb ik ook 3 verschillende TV's gehad waarvan 1 recent gekocht Sony TV 49xf8096 (op alle TV's kreeg/krijg ik beter beeld met deze speler)

Ik dacht dat het kwam omdat het een Sony product was dus besloot vorig jaar het model Sony bdp-s6500 te kopen. Het zou de kwaliteit ophalen etc. maar je raad het al ook deze speler speelt mijn dvd's/blu rays niet zo mooi, goed en scherp af als dat mijn oude Sony S350 dat doet. Ik zou denken dat de technologie er juist op vooruit zou gaan in de afgelopen 10 jaar, maar helaas heb ik dat nog niet kunnen merken met de spelers.

Mijn oude Sony speler doet het nog steeds, maar begint nu toch wat problemen te krijgen met de aansluiting van HDMI kabels. Het geeft af en toe storing.

Dus mijn vraag is.. welke bluray speler is nu echt werkelijk goed? Ik hoef geen Wifi, smart ding want dat heeft mijn TV al. Ik wil gewoon een goede speler kopen zoals mijn Sony S350. Dus ik hoor graag advies :) alvast bedankt.

Sprakeloos

Senior Member
Niet wat je wil horen maar volgens diverse reviews is de Sony die je nu hebt (S6500) een fantastische speler. Zou denken dat je het ergens anders moet zoeken maar geen idee waar. Begin eens met een andere (nieuwe) HDMI kabel op de nieuwe speler of heb je dat al gedaan?

Nicole_

Member
Uiteraard meerdere HDMI kabels geprobeerd (ook wat duurdere) maar de Sony S6500 speelt minder mooi af dan de S350. Ik zou ook niet zeggen dat de 6500 perse slecht is, maar minder mooi en ik wil naar beter of dezelfde kwaliteit niet naar minder.

Roel1966

Senior Member
welke bluray speler is nu echt werkelijk goed?
De hele markt voor blu-ray is er eigenlijk een beetje uit doordat tegenwoordig de meeste mensen gebruik maken van streamingdiensten zoals Netflix etc.. en daarbij dan mediaplayers. Vooral ook met de komst van 4K heb je sowieso niets meer aan een blu-ray speler omdat blu-ray disks geen 4K ondersteunen.

maar begint nu toch wat problemen te krijgen met de aansluiting van HDMI kabels. Het geeft af en toe storing.
Ik zou bijna zeggen van maak eens de contacten schoon met b.v. wat alcohol of een beetje contactcleaner. Of wat ook vaker wel helpt is de HDMI connector een aantal keren uittrekken en weer insteken.

Comp User

Senior Member
De hele markt voor blu-ray is er eigenlijk een beetje uit doordat tegenwoordig de meeste mensen gebruik maken van streamingdiensten zoals Netflix etc.. en daarbij dan mediaplayers. Vooral ook met de komst van 4K heb je sowieso niets meer aan een blu-ray speler omdat blu-ray disks geen 4K ondersteunen.

Er zijn zeker wel spelers die U-HD ondersteunen, hoe het met de schijfjes is, dat weet ik niet.

Begin eens met een andere (nieuwe) HDMI kabel op de nieuwe speler
Ik heb zelf wisselende ervaringen met HDMI kabels - variërend van kabels van de Action tot kabels van meerdere tientjes - uiteindelijk ben met deze kabels het meest tevreden.

Nicole_

Member

Ik zou bijna zeggen van maak eens de contacten schoon met b.v. wat alcohol of een beetje contactcleaner. Of wat ook vaker wel helpt is de HDMI connector een aantal keren uittrekken en weer insteken.
I know maar ben zelf wat dat betreft wat meer nog voor het oude systeem met schijfjes. Geen gezeur met wifi verbinding die slecht is waardoor beeld verminderd etc. Overigens is daar de Sony bdp-s6500 ook heel irritant mee met streamen, ik kan dan beter mijn eigen TV laten streamen. Maar lost daarvan heb ik een mega grote dvd/blu ray collectie. Lang niet al mijn series en films zijn te vinden op stream diensten. Dus ja goede speler blijft voor mij toch wel een must zolang ze er nog zijn. Snap dat het onmogelijk in 4K kan met DVD/Blu Ray, maar toch zoals mijn oude speler het afspeelt is voor mij goed genoeg.

HDMI kabel die er nu inzit is net nieuw dus denk ik nog niet zo vies? Of zou de aansluiting het vies kunnen maken? Connector eruit kan niet want de HDMI zit ingebouwd.

Roel1966

Senior Member
hoe het met de schijfjes is, dat weet ik niet.
Blu-ray disks zelf ondersteunen geen U-HD maar wat zo'n speler zal doen is gewoon upscalen naar U-HD. Probleem met blu-ray disks is sowieso al de hoeveelheid data die maar beperkt is en daar geen 4K films alleen al qua grootte aan data niet op passen.

Of zou de aansluiting het vies kunnen maken? Connector eruit kan niet want de HDMI zit ingebouwd.
Met connector bedoel ik de aansluiting aan de achterkant van de blu-ray speler waarbij je een mannetje en vrouwtje hebt. Het vrouwtje zit aan de kant van de speler ( ingebouwd ) en die connector kan vervuild raken in de loop der tijd. Door dan de connector ( mannetje ) in en uit te trekken schraap je als het ware heel licht die andere connector ( vrouwtje ). Je kan zelfs op de HDMI connector een beetje pure alcohol doen alvorens in te steken, maar wel dan met de stroom eraf. Daarna even paar tellen wachten totdat de alcohol verdampt is en dan eens kijken of het wat uitmaakt.

Kan ook best zijn dat intern de connector die op een print zit gesoldeerd misschien die soldeerverbindingen wat minder geworden zijn. Ook dat valt goed te verhelpen als je zelf een beetje handig bent of in elk geval iemand weet die kan solderen en handig is. Is dan een kwestie van die soldeerpunten even opnieuw aantippen en hoogstwaarschijnlijk is het probleem dan opgelost. Lijkt mij namelijk dat als het alleen af en toe wegvallen/storen van het HDMI signaal is dat er verder niets anders versleten zou zijn.

Nicole_

Member
Blu-ray disks zelf ondersteunen geen U-HD maar wat zo'n speler zal doen is gewoon upscalen naar U-HD. Probleem met blu-ray disks is sowieso al de hoeveelheid data die maar beperkt is en daar geen 4K films alleen al qua grootte aan data niet op passen.

Met connector bedoel ik de aansluiting aan de achterkant van de blu-ray speler waarbij je een mannetje en vrouwtje hebt. Het vrouwtje zit aan de kant van de speler ( ingebouwd ) en die connector kan vervuild raken in de loop der tijd. Door dan de connector ( mannetje ) in en uit te trekken schraap je als het ware heel licht die andere connector ( vrouwtje ). Je kan zelfs op de HDMI connector een beetje pure alcohol doen alvorens in te steken, maar wel dan met de stroom eraf. Daarna even paar tellen wachten totdat de alcohol verdampt is en dan eens kijken of het wat uitmaakt.

Kan ook best zijn dat intern de connector die op een print zit gesoldeerd misschien die soldeerverbindingen wat minder geworden zijn. Ook dat valt goed te verhelpen als je zelf een beetje handig bent of in elk geval iemand weet die kan solderen en handig is. Is dan een kwestie van die soldeerpunten even opnieuw aantippen en hoogstwaarschijnlijk is het probleem dan opgelost. Lijkt mij namelijk dat als het alleen af en toe wegvallen/storen van het HDMI signaal is dat er verder niets anders versleten zou zijn.
Okee ik begrijp het nu. Vriendelijk bedankt voor de tips. Dat ga ik zeker uitproberen. Solderen zou ik wel moeten vragen dan aan iemand (zelf niet zo handig) maar met alcohol proberen schoon te maken moet goed te doen zijn. En ja inderdaad dat is het enige probleem (momenteel) met de speler en gelukkig komt die storing niet al te vaak voor dus maar hopen dat het apparaat nog een tijdje mee wil :)

FRtex

Senior Member
Hoe bedoel je dat ze dat niet ondersteunen? Zover ik weet zijn de nieuwe 4k Blu Rays tot 100GB groot en kunnen ze zeker wel 4k afspelen. Verder hebben ze 10bit kleuren en zijn ze regio vrij. Deze kun je alleen niet afspelen op oude Blu ray spelers net zoals je geen Blu Rays op een DVD speler kan afspelen.
Ik vind de kwaliteit echt wel veel beter dan de 25GB schijfjes.

Dit is een 4k Blu Ray: https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_avengers-endgame-4k-ultra-hd-blu-ray-4k-ultra-hd-blu-ray-1620185.html

Laatst bewerkt:

Nicole_

Member
Hoe bedoel je dat ze dat niet ondersteunen? Zover ik weet zijn de nieuwe 4k Blu Rays tot 100GB groot en kunnen ze zeker wel 4k afspelen. Verder hebben ze 10bit kleuren en zijn ze regio vrij. Deze kun je alleen niet afspelen op oude Blu ray spelers net zoals je geen Blu Rays op een DVD speler kan afspelen.
Ik vind de kwaliteit echt wel veel beter dan de 25GB schijfjes.

Dit is een 4k Blu Ray: https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_avengers-endgame-4k-ultra-hd-blu-ray-4k-ultra-hd-blu-ray-1620185.html
Super fijn dat al deze spelers regio vrij zijn. Ik wilde eigenlijk nog geen UHD speler kopen, omdat er nog maar weinig schijfjes te koop zijn voor deze spelers, maar het feit dat ze ook nog eens regio vrij zijn maakt het wel erg aantrekkelijk. Weet je toevallig ook hoe de kwaliteit is als er een Blu Ray/DVD schijf op een UHD speler word afgespeeld? Is het beter of gewoon vergelijkbaar met standaard Blu ray spelers?

Roel1966

Senior Member
Hoe bedoel je dat ze dat niet ondersteunen? Zover ik weet zijn de nieuwe 4k Blu Rays tot 100GB groot
Dat was mij niet bekend en ging er vanuit van 25 GB maar blijkbaar heeft zich dat dan toch door ontwikkeld ondanks de streamingdiensten en mediaplayers.

FRtex

Senior Member
Weet je toevallig ook hoe de kwaliteit is als er een Blu Ray/DVD schijf op een UHD speler word afgespeeld? Is het beter of gewoon vergelijkbaar met standaard Blu ray spelers?
Daar kan ik moeilijk een uitspraak over doen. Die kwaliteit hangt natuurlijk ook voor een gedeelte af van de software die op het apparaat aanwezig is om het af te spelen.

Sprakeloos

Senior Member
Dat was mij niet bekend en ging er vanuit van 25 GB maar blijkbaar heeft zich dat dan toch door ontwikkeld ondanks de streamingdiensten en mediaplayers.
Dan heb je het over single layer, dual layer gaat tot 50GB en is voor films sowieso de standaard (dan heb ik het niet over UHD). Verder is streaming wel leuk en gebruiken wij het ook volop maar qua kwaliteit komt dat niet in de buurt van fysieke media.

Netflix doet voor 4K max 7GB per uur (een blu-ray doet 20-30Mbps per uur en dus veel meer) volgens diverse bronnen en voor 1080P max 3,1GB per uur. Voor kwaliteit moet je vooralsnog dus nog niet bij streaming diensten zijn waarmee ik niet wil zegen dat die slecht beeld leveren.

Laatst bewerkt:

FRtex

Senior Member
Netflix doet voor 4K max 7GB per uur (een blu-ray doet 20-30Mbps per uur en dus veel meer) volgens diverse bronnen en voor 1080P max 3,1GB per uur. Voor kwaliteit moet je vooralsnog dus nog niet bij streaming diensten zijn waarmee ik niet wil zegen dat die slecht beeld leveren.
Inderdaad, streaming kies je voor gemak en niet voor de kwaliteit van het product omdat deze altijd achter zou lopen op de nieuwste beelddrager(s). Ik denk vooral dat mensen voor streamingsdiensten kiezen omdat ze ook niet significant meer willen betalen voor een product terwijl ze het kijken van de film op een lagere kwaliteit ook al goed genoeg vinden. Niet iedereen houdt van dat soort kwaliteit (tegen extra kosten).

Laatst bewerkt:

Roel1966

Senior Member
streaming kies je voor gemak en niet voor de kwaliteit van het product omdat deze altijd achter zou lopen
Dat snap ik niet helemaal want diensten als Netflix bieden zelfs 4K films aan maar het dan juist aan de afspeelapparatuur ligt in hoeverre die bij de tijd is. Enigste punt is wel dat je afhankelijk bent van de kwaliteit van het netwerk en dat vaak wel ook de beeldkwaliteit kan bepalen.

Forum m8

Senior Member
Bluray begon direct al met 50 GB schijfjes. Althans, degenen die je koopt met film er op. De single-layer schijfjes om te branden zijn wel 25GB ja. Niet anders dan met DVD dus; de voorbeschreven schijfjes 8,5 GB, de single-layer schrijfjes om te branden 4,7 GB.

Sprakeloos

Senior Member
Dat snap ik niet helemaal want diensten als Netflix bieden zelfs 4K films aan maar het dan juist aan de afspeelapparatuur ligt in hoeverre die bij de tijd is. Enigste punt is wel dat je afhankelijk bent van de kwaliteit van het netwerk en dat vaak wel ook de beeldkwaliteit kan bepalen.
Dat komt omdat je mogelijk de resolutie verwart met een bepaalde kwaliteit. 4K geeft aan dat de resolutie 3840x2160 is net als dat Full HD oftewel 1080P aangeeft dat de resolutie 1920x1080 is. Die aanduidingen zeggen niets over de kwaliteit die gevormd wordt door de bandbreedte, het aantal frames, de geluidssporen enz.
Je eigen bandbreedte van de internetverbinding is maar deels bepalend voor de kwaliteit, als je de minimaal benodigde bandbreedte hebt bij Netflix voor 4K dan krijg je 4K en de kwaliteit loopt op tot aan de maximale bandbreedte waarin ze 4K streamen. De laatste is echter vele malen minder dan de bandbreedte van een fysiek schijfje.

Wat je bij Netflix ziet is dat men bij 1080P tussen de 1,9 en 2,55GB per uur verstookt. Neem een film van twee uur en je zit net boven de 5GB in totaal. Tel daar wat menu's bij, wat extra's en noem het allemaal maar op en je komt nog lang niet in de buurt van een Blu-ray waar een film zomaar rond de 30GB zit voor alleen de film. Kijk je naar 4K dan doet men 3,5 tot 7GB per uur wat uitkomt op 14GB voor een film van twee uur. Dat is voor 4K ruim minder dan Full HD van een fysieke Blu-ray die maar 1080P doet. Een 4K rip met HDR en de rest doet zomaar 40GB en loopt in sommige gevallen op tot 80 a 90GB voor alleen de film. Commerciele streaming is een compromis wat niet perse slecht is qua kwaliteit maar vooralsnog is fysiek stukken beter of een goede rip voor thuis maar dergelijke kwaliteit wordt niet in streams aangeboden.

Laatst bewerkt:
Bovenaan