Advies nieuw netwerkapparatuur

Huidige constructie: Internetaansluiting komt binnen in de berging (router/modem Telenet), via powerline adapter word er verbinding gemaakt met de digicorder in de woonkamer. Daarnaast loopt er vanuit de berging een UTP CAT5-kabel naar het kantoor, waar een router staat voor WIFI en 3 computers + printer bekabeld te verbinden. Draadloos signaal en verbinding via powerline is te zwak om vlot te kunnen werken.

Ik dacht dit te vervangen door een UTP CAT6-kabel te leggen tussen berging-woonkamer en berging-kantoor.
In de woonkamer en kantoor zou ik telkens een unmanaged gigabit switch met 8 aansluitingen, waarvan 4 met PoE (TP-link TL-SG1008P), willen plaatsen in combinatie met AC1350 Wireless MU-MIMO Gigabit Access Point (TP-Link EAP225). In de woonkamer zal er nadien nog een mediacenter geplaatst worden.

Ik heb hier gekozen voor TP-Link vanwege de goede prijszetting.

Iemand ervaring met deze apparatuur?
Kan ik beter kiezen voor TP-Link TL-SG108 (switch zonder PoE) en PoE injector gebruik?
Zijn er bepaalde aandachtspunten? (Access Points geef ik allemaal dezelfde naam maar wel een verschillend kanaal?)

nutty

Senior Member
User systemen
Als je echt geen wcd hebt voor de switches,dan zit je vast aan poe
Anders gewoon voor een switch kiezen met adapter,functioneel werkt de switch hetzelfde.
Ook zullen de poe switchen aangestuurd moeten worden door poorten welke poe zijn,anders gaat het natuurlijk niet werken.
Oftewel je zal nog een extra switch moeten kopen die het hele spul aanstuurt welke poe heeft
Aan de andere kant is het wel zo fijn dat,mocht je het niet erg vinden extra te betalen voor de poe,om van de adapters af te zijn.
Even over na denken dus...
En voor de duidelijkheid:
Je wilt een kabel leggen van berging woonkamer
Je wilt een kabel leggen tussen berging kantoor.
Je hebt al een router/modem in de berging met switch-functie (je wilt vanaf dit punt met twee kabels weg en daarvoor heb je immers een switch functie nodig)
Je wilt een 8 port switch in de woonkamer
Je wilt een 8 port switch in het kantoor.

Het is me niet helemaal duidelijk waarom je de switchen met poe wilt,is dit om hiervan mogelijk gebruik te maken met eventuele aanschaf apparatuur in de toekomst,want vooralsnog heeft voor jouw opzet poe geen meerwaarde.
Je hebt immers nog geen poe apparatuur als ik het goed begrijp.

Laatst bewerkt:

Quercus

Senior Member
User systemen
Ik dacht dit te vervangen door een UTP CAT6-kabel te leggen
Waarom een CAT6, is die CAT5(e) niet goed meer?
Kan ik beter kiezen voor TP-Link TL-SG108 (switch zonder PoE) en PoE injector gebruik?
Mag ik hieruit opmaken dat je aan de PoE poorten (8) camera's wil hangen?

Ik begrijp het niet, ik heb een WCD en PoE, wat bedoel je?

Quercus

Senior Member
User systemen
PoE gebruik ik voor mijn camera om deze van prik te voorzien. Daar heb ik dus geen WCD (voor nodig), voor mijn switch met PoE heb ik wel een WCD in de zeer nabije omgeving. Sterker nog ik heb mijn switch ergens neergezet waar een WCD is, dat heeft geen enkele invloed op PoE. Nogmaals ik zie de link met geen WCD voor een switch vs PoE niet.

edit:
Nogmaals mijn hoofd gebroken.
Toevallig geen PoE injector?
poe-injector-network-diagram.jpg

Laatst bewerkt:

nutty

Senior Member
User systemen
Als je echt geen wcd hebt (220 in de buurt ) dan zit je vast aan poe.
Dus dit begrijp je niet?
Laat ik dan deze vraag stellen:
Als je geen wcd hebt en geen poe,hoe wil jij dan het apparaat voeden?
Je bent aan het trollen,ook wel leuk voor een keertje hoor dat wel.
Hier laat ik het overigens bij hoor want boeit me niet zo of jullie het begrijpen eerlijk gezegd.

Joh, lees nog eens de vraag van@karelvanhoof door. Hij vraagt of hij een switch met of zonder PoE (maar wel met injector) moet kopen. Hij legt verder niet uit wat de bedoeling van PoE is. Dat is dus alleen maar gissen.

En dan begin jij over een WCD waarbij niet duidelijk is in deze context of je het over 220V of een netwerkaansluiting op de muur hebt. In ieder geval staat nergens in de tekst van Karel dat dat een probleem is.

Met WCD bedoeld hij natuurlijk gewoon de 230

Ik zie het probleem niet zo van @nutty 's aanname. Waarom wil de TS zoveel POE poorten? Je kunt het ook opvatten dat hij de switches zelf via POE wil voeden. Dat kan bij sommige switches ook.

Quercus

Senior Member
User systemen
Ik weet alleen niet of die TL-SG1008P ook zelf via POE gevoed kan worden?
Waarom zou je in een kantoor of in je woonkamer een switch d.m.v. PoE willen laten voeden, bij gebrek aan een 240V WCD?

@karelvanhoof
Je kan, als je camera's aan de PoE switch wil hangen ook voor een PVR met PoE gaan. Maar dat is een keus en is afhankelijk van de plaatsing van de diverse onderdelen.

Dan mijn vorige vraag waarom CAT6?

Quercus

Senior Member
User systemen
Euh.... je noemt de reden al?
Je bent een fantast, PC, printer en andere randapparatuur dan ook maar PoE? Al er voor een switch al geen WCD beschikbaar is zou ik mij ernstige zorgen maken.

Begint een beetje de standaard te worden. Waarom niet?
Dan zou ik voor CAT6a gaan, als je toch met nieuwe kabels in de weer gaat. Maar dan ook andere de switch(en) anders heeft het weinig nut. En voor de PoE apparaten tot nu toe geen voordeel.

Maar kom eens met concrete oplossingen voor @karelvanhoof, dat reageren om te reageren ben ik wel een beetje klaar mee.

Je bent een fantast, PC, printer en andere randapparatuur dan ook maar PoE? Al er voor een switch al geen WCD beschikbaar is zou ik mij ernstige zorgen maken.
Van mijn part heeft hij die switch in een oversized centraaldoos weggepropt waar hij diverse netwerkleidingen op aangesloten heeft. Dan heb je daar geen 230V, maar op de vloer bij die PC's en printers wel.

Dan zou ik voor CAT6a gaan, als je toch met nieuwe kabels in de weer gaat. Maar dan ook andere de switch(en) anders heeft het weinig nut. En voor de PoE apparaten tot nu toe geen voordeel.
Over korte afstanden zou 10 gbit ook over Cat6 moeten gaan.

En voor de duidelijkheid:
Je wilt een kabel leggen van berging woonkamer
Je wilt een kabel leggen tussen berging kantoor.
Je hebt al een router/modem in de berging met switch-functie (je wilt vanaf dit punt met twee kabels weg en daarvoor heb je immers een switch functie nodig)
Je wilt een 8 port switch in de woonkamer
Je wilt een 8 port switch in het kantoor.
Bovenstaande setup is correct. Access Point TP-Link EAP225 kan gevoed worden via PoE.
Zowel op kantoor als in de woonkamer zijn de nodig stopcontacten voorzien.
Aangezien een PoE switch dubbel zoveel kost als een klassieke switch, denk ik beter te kiezen voor een gewone switch.

Ik had gedacht dat het prijsverschil tussen CAT5E en CAT6 verwaarloosbaar zou zijn, maar blijkbaar is er toch nog een vrij groot prijsverschil. Denk het dan toch maar bij CAT5E te houden...

Wat is jullie ervaring met TP-Link? Is dit prijs/kwaliteit goede apparatuur?
Zouden jullie eerder kiezen voor een ander model binnen TP-Link of eerder voor het merk Ubiquiti?
Vermoedelijk spreken we dan wel over andere prijzen?

Als jij nog lang plezier van je netwerk wil hebben zou ik je adviseren om het in één keer goed te doen en niet alleen maar voor de laagste prijs te gaan.

Volgens mij is het prijsverschil tussen Cat5e en Cat6a niet zo heel groot.

Vanuit de berging leg je 2 solid kabels. Netjes op een netwerk wandcontactdoos. In de berging heb je dan eigenlijk een patchpanel nodig. Dat klinkt wat overdone voor slechts 2 kabels maar zo'n ding kost vrijwel niets en maakt toekomstige uitbreiding eenvoudig.

Voor de aansluiting van je switches en van de apparatuur op de switches koop je kant en klare kabels.

Wat mij betreft levert TP-Link altijd prima betaalbaar spul. Ik gebruik zelf powerline adapters van ze.

nutty

Senior Member
User systemen
Ik heb altijd heel goede ervaringen met TP-Link,de prijs/kwaliteit verhouding is heel goed.

Bovenstaande setup is correct. Access Point TP-Link EAP225 kan gevoed worden via PoE.
Klopt helemaal,leuk accespoint voor het geld overigens.

Zowel op kantoor als in de woonkamer zijn de nodig stopcontacten voorzien.
Het is allemaal wat strakker met poe,maar zoals ik al zei,als er wcd's aanwezig zijn,dan maakt het functioneel niet uit,en bespaar je inderdaad geld.

Ik had gedacht dat het prijsverschil tussen CAT5E en CAT6 verwaarloosbaar zou zijn, maar blijkbaar is er toch nog een vrij groot prijsverschil. Denk het dan toch maar bij CAT5E te houden...
Als je veel apparaten hebt met veel dataverkeer dan loont cat6 kabel,veel serververkeer met hoge datarate en met veel cliénts bv,de bandbreedte van cat6 is gewoon veel groter.
Raad je wel aan,mocht je nog cat5e kabel moeten kopen,een A merk te nemen,en niet de eerste de beste die je tegenkomt,er wordt een hoop crap verkocht,en mee gerotzooid.

Bovenaan