Allround + mini + budget desktop computer

Momenteel heb ik een oudere desktop staan waar een game redelijk vlot op gespeeld kan worden. De meeste onderdelen (i3 cpu, 8gb enz) zijn 6j oud. Enkel de gpu XFX rx 470, corsair 400W psu & thermal kast zijn 2,5j oud.
Mijn scherm hou ik, is een nieuw full hd ips 24inch (philips). Gamen doe ik tegenwoordig minder, en zeker niets van het allerlaatste. Heb ik toch ietsje meer game-power nodig dan kan ik dezer dagen terugvallen op mijn laptop (nitro 5).

Maar goed, tijd voor mij om een keertje aan vervanging te denken, en ik dacht zo dat het alvast wel met wat minder kan. Wat doe ik zoal? Office, wat videobewerking (pinnacle) max full hd, beetje programmeren, en een lichte of oudere game (truck simulator, cloudpunk, thief, en misschien nog wat starcraft II of assassin's creeds).

Ik heb overwogen om deels onderdelen te recycleren, en/of over te bouwen, maar zelf heb ik die volledige kennis niet, en dus komt er meestal een zeer dure extra kost van 150€ bij (= prijs van een hermontage). Wel zou ik volgens de shop kunnen besparen op windows 10 (105-130€) door mijn huidige oudere ssd niet te formatteren en in een vernieuwd systeem te stoppen. Tja. En dan zit ik ook weer met oudere onderdelen gemixed met nieuwere. Ik doe dit al vele jaren en ergens zou ik wel eens met alles nieuw willen starten. Nu dus :)

Tweede, en voor mij persoonlijk een meer interessante optie is mijn pc te verkopen zoals hij is, en gewoon een volledig nieuw systeempje aan te schaffen. Wel alweer 100€ montage, maar ook +105 a 130€ voor windows. Dat maakt 230€ voor ik nog maar één onderdeel gekocht heb.

Toen botste ik in een van de posts op HWI op de Asrock A300. En in mijn ogen lijkt het perfect te voldoen voor wat ik nodig heb. Het is tevens ook een systeem dat ik wel zie zitten om te monteren, qua aansluitingen moet er bijna niets gebeuren. Montage kost 0€.
Ik heb geen idee of onderstaande perfect zou samenwerken maar dit zou het kunnen worden :

Dat is met verzending rond de 500€, en met Windows om en bij de 600€. Uiteraard recupereer ik ook nog wat euros met de verkoop van mijn ouder en compleet systeem.

Iemand ervaring met bovenstaande, of met andere technisch en financieel vergelijkbare constructies & opties?

PS: ik heb ook gehoord dat er een 4000 reeks van die Ryzen komt, ook met vega gpu. Ik heb nog wel een beetje tijd, dus misschien is dat ook iets? Al weet ik niet of er meteen een vergelijkbare barebone voor die gaat bestaan.

Financieel heb ik liefst een gunstige optie ;-) Dit in verhouding tot het gebruik.

Maartenlei

Senior Member
User systemen
in welk geval dan ook zou ik geen 2933 mhz RAM meer kopen.
zeker niet bij ryzen, denk dan aan een 3600mhz bij een gaming rig, en 3200 is genoeg bij een basic pctje waar je af en toe wat gamen op doet.

Ik heb mijn samenstelling voor een allround budget 'unit' bestemd voor mijn bureau iets gewijzigd (lees goedkoper). Rond het voorbestemde gebruik wijzigde niets. Het voornaamste doel waarvoor dit pc'tje zal dienen is mijn werk (office, wat programmeren, light tekenprogramma's, wat onderwijs software, enz) op een groter scherm (24") uit te voeren, en daarnaast een beetje gamen (see above) en video's bewerken.
Gaming van een ietsje hoger niveau blijft voor mijn laptop, waar ik ook videobewerking en werk op verplaatsing op doe.

In ieder geval, het enige waar ik aan twijfel is het RAM geheugen. Ik wil dit zeker niet teveel laten kosten, zodoende deze gehele samenstelling niet meer prijs-verantwoord is. Maar ik heb geen idee of enkel het geheugen op de support list op de Asrock website goed werkt, of dat je bv ook ander geheugen dat niet op die lijst staat kan kiezen? Zo botste ik bv op het volgende feit : 3200mhz lijkt me prima, maar al 3200 geheugens die op de support list staan zijn CL20-22. Wat als ik een lager CL getal wil? Doch haalt dat iets uit met deze setup? En zou het moederbordje zulks wel ondersteunen. En is er een setje dat ook prijs-verantwoord is én beter is dan mijn onderstaande gekozen set?

Tot slot : zal onderstaande nog lang duren voor ie verschijnt? Wat met de Renoir 4000G series? Het schijnt dat deze nog niet meteen los gaan verschijnen?
https://www.asrock.com/nettop/AMD/DeskMini X300 Series/index.asp

Alvast bedankt.

Bovenaan