AMD Ryzen 5 3600

Enterprise1701

Senior Member
Geen idee, zie ze nog nergens online staan

Beste is om te wachten op onafhankelijke reviews ook. Weet niet wanneer de review van Hardware.info online komt te staan

HWI zal vanmiddag de review online zetten van de nieuwe AMD processors. Zit zelf ook te wachten totdat hij in de pricewatch opduikt.

suijkerbuijk

Senior Member
de 2600x vs 3600 zal ik maar in de gaten gaan houden.
De klok zijn het zelfde namelijk en de prestatie zijn zo goed als het zelfde ( we praten echt over minimaal %)
Als de 2600x op eens stukken goedkoper is dan zal ik die nemen aangezien de x verder zal overklokken op alle core boost dank zijn eigen overklok functies .
Ik zag nu al dat je de 2600x voor 160euro kan kopen terwijl de 3600 al 210 kost .
Er zit dus 50euro verschil tussen wat je weer voor iets anders kan gebruiken of zelfs bijna een gratis moederbord als je een b450 bord neemt (70euro)

nutty

Senior Member
e 2600x vs 3600 zal ik maar in de gaten gaan houden.
De klok zijn het zelfde namelijk en de prestatie zijn zo goed als het zelfde ( we praten echt over minimaal %)
Als de 2600x op eens stukken goedkoper is dan zal ik die nemen aangezien de x verder zal overklokken op alle core boost dank zijn eigen overklok functies .
Ik zag nu al dat je de 2600x voor 160euro kan kopen terwijl de 3600 al 210 kost .
Er zit dus 50euro verschil tussen wat je weer voor iets anders kan gebruiken of zelfs bijna een gratis moederbord als je een b450 bord neemt (70euro)
Door de jaren heen doe je die winst weer (gedeeltelijk) teniet,omdat de 3600 aanzienlijk zuiniger is (>=30%).
Bovendien is de 3600 alleen al door zijn grotere cache geheugen sneller.
Komt ook nog eens zn hogere ipc bij,en we hebben het bijna over appels en peren...
Wat ik wil zeggen is dat de 3600 in ieder geval wat techniek betreft nog weinig van doen heeft met de 2600(x),oke het is een 6 core,AM4 en gemaakt door AMD,maar dan heb je het wel gehad.
Enige feit blijft dat de 2600x beter zal overklokken,en je hierdoor de prestaties boven die van een 3600 uit kan tillen.
Maar koop dan gelijk een snellere cpu van de nieuwe generatie,vooropgesteld dat je daar veel mee gaat gamen,ga je het prijsverschil weer terugverdienen via de energienota.
(gaat natuurlijk alleen op als je de cpu langere tijd in bezit houdt,en niet ieder jaar van cpu wisselt),dat is over het algemeen het gros van de mensen,maar hoeft niet voor jou te gelden.

Laatst bewerkt:

tsi18-02

Senior Member
de 2600x vs 3600 zal ik maar in de gaten gaan houden.
Ik zit zelf te twijfelen tussen de 3600 (lekker goedkoop) en de 3700x (klaar) maar de 2600 en de 2700 zijn inderdaad erg vriendelijk geprijst.

suijkerbuijk

Senior Member
Ik zit zelf te twijfelen tussen de 3600 (lekker goedkoop) en de 3700x (klaar) maar de 2600 en de 2700 zijn inderdaad erg vriendelijk geprijst.

Voor onze wel ja de prijs verschil is best wel lekker.
Zeker omdat de 2600x stukken goedkoper is dan de 3600 versie.
Voor games presteren bijna het zelfde.
Dus je cpu keuze word waar je voor gaat gebruiken .
Voor me zelf terwijl ik dus 2600 non x bezit laat ik het even zo .
En wacht op de volgende generatie .
Voor de mensen die de eerste generatie 1600 serie bezit is het bijna een verdubbeling in multi core techniek.
Voor hun zeker een upgrade waard om te doen mits als ze ontevreden zijn onder games of anderen software performance

Manyuken

Senior Member
De 3600x is volgens mij zo'n 15% sneller dan de de 2600x... dus ja dan is het echt wel de moeite waard ;)
De 3600 is ook zo'n 15-20% sneller dan de 2600 dus dat is ook echt wel de moeite waard :D

Dus zit zeker wel een groter verschil in dan een klein % zoals hierboven benoemd wordt..

Dat is zeker waar Manyuken. AMD heeft grote stappen gemaakt met de nieuwe generatie. Ook de game benchmarks zien er veelbelovend uit. Ik heb de 3600 vandaag besteld. :D En heb nog 90 euro kunnen krijgen voor mijn huidige 2600.

suijkerbuijk

Senior Member
De 3600x is volgens mij zo'n 15% sneller dan de de 2600x... dus ja dan is het echt wel de moeite waard ;)
De 3600 is ook zo'n 15-20% sneller dan de 2600 dus dat is ook echt wel de moeite waard :D

Dus zit zeker wel een groter verschil in dan een klein % zoals hierboven benoemd wordt..

Ik vergelijk de 2600x met de 3600 non x.
Waar de prestaties verschil echt niet groot is
Vergis je niet dat de ryzen 2600x maar 160euro kost en de 3600 210 euro.
De 3600x is natuurlijk veel duurder en sneller dan de 2600x.

Maar goed ik kijk altijd naar geld prestatie .
Ook de reden dat ik een vega 56 bezit omdat de kleine verschil tussen de rtx3700 ook te klein is voor die 100 euro.

Maar goed ik werk met een budget en niet met groot zak geld .
Altijd zo gedaan met pc onderdelen .

Dit is geen aanval maar hoe ik het zelf bekijkt.
Ik kan mijn geld maar een keer uitgeven .

Voor 20% max op de videokaart (DirectX 11) (12% DirectX 12)
Voor 5% cpu power verschil.

Bespaar ik dus 150euro
Dus gratis bord of geheugen modeulens.

Even link wat offtopic is .
Een persoon die zijn vega 56 VS amd rx3700 test

Dabomb

Senior Member
3600X is is leuk als je niet wilt OC'en, want daar zit bar weinig rek in wbt OC, ga je overklokken dan zou ik voor de 3600 gaan.
Je betaald voor de 3600X meer omdat deze betere chips hebben.. Dus deze zullen rond de 4,2 / 4.3 (de meeste wel halen)
Bij 3600 non x weet je gewoon dan je de wat slechtere klokbare chips krijgt..

Vergeet ook niet dat het stroomverbruik Oced voor de 3600 hoger is dan de 3600x.

division

Senior Member
Je betaald voor de 3600X meer omdat deze betere chips hebben.. Dus deze zullen rond de 4,2 / 4.3 (de meeste wel halen)
Bij 3600 non x weet je gewoon dan je de wat slechtere klokbare chips krijgt..

Vergeet ook niet dat het stroomverbruik Oced voor de 3600 hoger is dan de 3600x.
Zelfde verhaal met de oudere r7 1700 chips.. oc deze en je zit ook er over heen.

Heb deze wel op 3,9ghz draaien trouwens

Bovenaan