1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Artifacts op scherm

Discussie in 'Videokaarten & 3D-chips' gestart door Niki Hosseel, 15 mei 2018.

1. Niki Hosseel

Niki Hosseel Member

Sinds:
    23 mrt 2018
    Ik ben wat ten einde raad... Al een hele tijd sukkel ik met mn pc. Krijg na onbepaalde tijd, en onbepaalde toepassing (ook gewoon in chrome) allemaal artifacts op mn scherm. Soms gaat windows het zelf gaan herstellen en zegt dan dat grafische toepassing is geblokkeerd. Maar kan dan terug alles doen. Ook gebeurt het dat hij opnieuw opstart na blauw scherm. (Video schedlurer). Ik dacht meteen aan de videokaart, en deze vervangen. Maar problemen bleven. Daarna de voeding vervangen, maar bracht ook geen oplossing. Nieuwe install, scandsk, memcontroles,...ook niet. Wat ik wel opmerkte gisteren dat als ik aan de behuizing kwam het opeens begon. Iemand nog iets wat ik zou kunnen proberen?

Bijgevoegde bestanden:

2. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Ergens een soort kortsluiting?

Wat je zou kunnen proberen is even alles uit je behuizing halen en op een tafel/bureau los installeren. (verhoog je moederbord even doosje of iets dergelijks, anders krijg je je videokaart er niet in ;) )
    Dan alles los aansluiten en kijken of je het dan nog steeds hebt.

Wellicht ook een andere monitor proberen?

3. Pakhuisrat

Pakhuisrat Member

Sinds:
    23 feb 2017
    Andere kabel naar de monitor geprobeerd?

4. 49109129

49109129 Senior Member

Sinds:
    4 nov 2015
    Denk ook eerder een kortsluiting. Normaal, wanneer je pc zich herstelt, krijg je een foutcode op het scherm. Geef die eens in op Google en je weet waar het probleem zit.

5. Paulus61

Paulus61 Senior Member

Sinds:
    13 dec 2016
    Hallo, wat is het voor PC? Merk en type.
    Je kan onderdelen testen of ze nog goed werken, bijvoorbeeld het RAM-geheugen. Dat is slimmer dan op de gok onderdelen te vervangen.

6. Niki Hosseel

Niki Hosseel Member

Sinds:
    23 mrt 2018
    Dat heb ik al geprobeerd.

7. Niki Hosseel

Niki Hosseel Member

Sinds:
    23 mrt 2018
    Dat denk ik nu ook, want het is precies veel erger als ik de pc verschuif. Misschien dat het moederbord ergens de kast raakt. Er zit nogal een zware koeler op die misschien met de tijd het moederbord wat heeft geplooid. Zal het eens allemaal uitbouwen.

Die foutcode is
    Video Scheduler Internal Error
    Maar daar raak ik niet veel verder mee dan de dingen die geprobeerd heb al.

8. Niki Hosseel

Niki Hosseel Member

Sinds:
    23 mrt 2018
    Is een zelfbouw AMD X4 met 8GB ram en Asus moederbord. 5 schijven en een SSD. Videokaart is GTX570. CPU en moederbord wel al 5/6 jaar oud. Geheugen al getest, en gaf geen fouten.

9. Niki Hosseel

Niki Hosseel Member

Sinds:
    23 mrt 2018
    Zou een monitor dat ook kunnen veroorzaken?

10. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Wellicht ja.... Ik ben het niet vaak tegen gekomen...

11. Paulus61

Paulus61 Senior Member

Sinds:
    13 dec 2016
    Welk merk en type voeding (nieuwe en oude)?
    Welk merk en type videokaart (nieuwe en oude)?
    Welk merk en type SSD? Hoeveel vrije schijfruimte heb je nog op de SSD?
    Haal die 5 schijven er eens uit want daarmee kan natuurlijk vanalles fout gaan.
    Bij een bluescreen zijn er meerdere manieren om te achterhalen wat er mis ging. Bijvoorbeeld je kan in de Event-viewer kijken.

12. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Door een ander defect exemplaar?

Dit ziet er gewoon uit als een videokaart defect. Als je dan de videodriver eruit gooit blijven de kloksnelheden van de kaart veel lager en werkt het zonder artefacts (maar wel zeer traag).

13. Detmer Bisschops

Detmer Bisschops Senior Member

Sinds:
    10 mei 2004
    Probeer ook even een ander PCI Express slot.

14. Van

Van Senior Member

Sinds:
    27 okt 2009
    Als je het systeem uit elkaar haalt kijk goed of je moederbord mounting schroefjes goed zitten. Dus allemaal op de juiste plek en of ze ook allemaal bezet zijn en dat niet 1 schroefje contact maakt met het moederbord waar geen gat daarvoor zit op je moederbord.

Maar goed, het lijkt mij zoals Forum m8 zei toch een v-kaart probleem maar als je moederbord schroefjes niet goed zitten en er 1 dus kortsluiting met je moederbord maakt kan ook rare problemen geven.

15. Lip

Lip Senior Member

Sinds:
    9 nov 2008
    Dat kan wel, TCON board is dan naar de malle moeren. Aangezien het een zelfbouw pc verdenk ik eerder de videokaart. Hangen opstarten troubleshooter al doorgenomen?

EDIT : AGP verhaal een troubleshooter is niet meer relevant

16. Impulz

Impulz Senior Member

Sinds:
    27 apr 2017
    Heb je er een pci extender cable tussen je Moederbord en je Graphic kaart?
    Wat je zou kunnen proberen is je pci express speed eens terug schroeven van 3.0 naar 2.0 of 1.0.
    Kijk maar even op de volgende site hoe dat je dit kan doen, mocht je hulp nodig hebben dan stuur maar even een PM.
    https://forums.evga.com/How-to-enable-PCIE-30-in-Windows-7-m1607292.aspx
    Zet de value op 2=2.0 mocht het niet werken kan je 1 proberen ( 1=1.0) (3=3.0)
    Dit is mischien niet een oplossing, maar op deze manier kan je uitsluiten of dat het aan je pci express speed ligt.

17. Niki Hosseel

Niki Hosseel Member

Sinds:
    23 mrt 2018
    Even een update. Met dat als ik aan de case kwam het me opviel dat ik het kreeg, de case eens opgedaan. De videokaart er eens uitgehaald en nog een fan bijgestoken. Momenteel ben ik al een week vrij van problemen. Dus de echte oorzaak ken ik niet, maar laat hem nu staan waar hij staat. Toch bedankt voor de reacties.

18. -Martijn-

-Martijn- Member

Sinds:
    6 aug 2011
    Zit de pc op een geaard stopcontact?
    Heb je het moederbord gecontroleerd op lekkende condensators?