1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Asus ROG Crosshair VI Hero ic Ryzen 7 1800X wil niet POSTen

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door KingLearbe, 18 jun 2017.

1. KingLearbe

KingLearbe Member

Sinds:
    13 mrt 2017
    Hallo,

Ik heb een behoorlijk probleem met mijn build (éérste keer) ik hoop dat iemand me kan helpen.
    Gisteren 17-06-2017 ontving ik al de componenten. Ryzen 1800X, Asus ROG Crosshair VI Hero, 16 GB ram: G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX,
    M.2 Samsung 960 EVO 500GB SSD, Asus ROG STRIX-RX460-O4G-GAMING Graphic Card, Corsair HX750i en als koeling de NZXT Kraken X62.
    Alle componenten zijn geïnstalleerd alle aansluitingen en stekkers obsessief gecontroleerd :).
    Hij krijgt wel stroom alle ventilatoren draaien en de verlichting werkt (best mooi).
    Maar dat is dan ook alles wat hij doet er volgt geen POST de Q-led geeft een enkele rode 8 als code.
    Die wordt echter nergens vermeld ik weet dan ook niet wat die code betekend.
    Ben wat gaan Googelen maar zelfs op de site van ASUS lees ik verschillende verhalen maar geen eenduidige oplossing.
    Heb ondertussen de BIOS geflasht naar de laastste versie: 1201
    Heb de videokaart verwisseld en weer terug ook in een ander slot geprobeerd alles zonder resultaat. Misschien ook het vermelden waard is dat de pc alleen uit te zetten is via de knop v/d voeding.

Ik weet niet wat verder nog kan doen en hoop dus dat iemand me hiermee kan helpen.

Jos Arbeel
    rog_asus.jpg

Laatst bewerkt: 18 jun 2017
  2. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Wat ik snel terug vind zijn mogelijke issues met de montage van de CPU of BIOS. Neem aan dat je BIOS reset (default laden) gedaan hebt? En andere optie is dus CPU demonteren, controleren en opnieuw plaatsen. Koeler niet te vast zetten in het begin. Als het nodig is, bij succes, nog ietjes aandraaien.

KingLearbe vindt dit nuttig.
  3. KingLearbe

KingLearbe Member

Sinds:
    13 mrt 2017
    Dank je voor je reactie, Inderdaad BIOS reset geprobeerd ook een oudere BIOSversie geprobeerd. Geen resultaat.
    De CPU demonteren wil ik gaan doen maar op het moment heb ik geen Koelpasta in huis en ik weet niet zeker of ik zonder eerst schoonmaken en nieuw aanbrengen dit zomaar kan proberen. Misschien ook het vermelden waard is dat de pc alleen uit te zetten is via de knop v/d voeding.

4. TJM de Groot

TJM de Groot Senior Member

Sinds:
    26 dec 2009
    Het schijnt een issue te zijn met het moederbord als ik er zo op Google, Asus foutcode 8 with ryzen, komen de meeste antwoorden op een RMA uit.

5. KingLearbe

KingLearbe Member

Sinds:
    13 mrt 2017
    Een RMA?

6. Cry Raven

Cry Raven Senior Member

Sinds:
    2 dec 2016
    Een RMA betekent dat je het defecte product terugstuurt naar de shop voor garantie.

En aangezien er meldingen zijn van mensen met hetzelfde issue, lijkt me dat geen slecht idee.

7. KingLearbe

KingLearbe Member

Sinds:
    13 mrt 2017
    Ik heb net de processor ff opnieuw geplaatst en de koeling wat losser erop gedraaid helaas geen resultaat. Dan moet het maar terug.
    Ik kan in ieder geval niets meer verzinnen.

8. KingLearbe

KingLearbe Member

Sinds:
    13 mrt 2017
    Btw betekend het nog wat in dit geval dat de pc alleen uit te zetten is via de knop v/d voeding. Of is dat in zulke omstandigheden "normaal" ?

9. Cry Raven

Cry Raven Senior Member

Sinds:
    2 dec 2016
    Als je moederbord niet helemaal lekker is heb je wel vaker van zulke rare dingen, maar of dit nu ook zo is is giswerk.

10. tommy76

tommy76 Senior Member

Sinds:
    6 sep 2016
  11. tommy76

tommy76 Senior Member

Sinds:
    6 sep 2016
    gebruik eens 1 ram kaartje ipv meteen 16 gb
    USB flashback is safer . There is a USB port specific for the flash . Rename bios to C6H.CAP (For Hero 6) , copy to root directory of your USB . Change Bios to default settings .Turn off system but leave the power supply button ON position .Insert USB in the designated USB port ( U will find which port from U`r manual ) . Press bios Flash button to 3 seconds and release . It should blink . When it stops completely it ready . Boot system but leave USB in for the fist boot P.S make sure that the USB is fat32 and empty just the bios to be safe .

12. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Maar BIOS flashen lukt dus probleemloos?

13. LaCrimosa

LaCrimosa Senior Member

Sinds:
    20 mrt 2012
    Oppassen met zulke issues. Deze kunnen dus daadwerkelijk komen van de CPU zelf. Best, indien je de RMA weg gaat volgen, deze mee opsturen met het moederbord.

14. KingLearbe

KingLearbe Member

Sinds:
    13 mrt 2017
    BIOS flashen lukt inderdaad probleemloos. Heb nu alles gedaan wat voor mij mogelijk was: Demonteren, controleren opnieuw monteren, goed op de processor druk gelet. Geheugen kaartjes gewisseld, videokaart gewisseld heb helaas geen andere processor of mobo liggen dat zou zeker uitsluitsel geven. Ga hem dus aan de leverancier aanbieden voor reparatie en/of vervanging. Hoop maar dat ik het zelf niet heb veroorzaakt is nogal kostbaar allemaal. Hoewel, ik momenteel zoveel leer. Dingen die ik nooit geleerd zou hebben als alles vlekkeloos was verlopen. Wat zij Cruyff ook al weer "ieder nadeel heb z'n voordeel" of was 't andersom?
    Bedankt voor jullie input en geduld met een newbe :)

15. Cry Raven

Cry Raven Senior Member

Sinds:
    2 dec 2016
    Ooh ik denk dat heel veel mensen wel eens per ongeluk iets vernield hebben(ik ook), maar dat doe je dan vaak ook maar 1 keer.

16. KingLearbe

KingLearbe Member

Sinds:
    13 mrt 2017
    Ter afsluiting,
    Ik heb de RMA weg gevolgd en na het plaatsen van het nieuwe moederbord was het probleem verholpen.
    Iedereen bedankt voor het meekijken en meedenken.
    Groetjes Jos. :)

17. LaCrimosa

LaCrimosa Senior Member

Sinds:
    20 mrt 2012
    Niet vergeten, wat HWI nog steeds niet vermeldt maar terdege van belang is met de Ryzen CPU's, is dat de nieuwe chipset driver is verschenen op 09 Augustus. Best deze ook te downloaden en te installeren.