1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Worklog (CiP) B.E.S.T. - Build Eco Sustainable Technology

Discussie in 'HWI/Cooler Master/MSI Casemodcompetitie 2015' gestart door Luc Does, 9 feb 2015.

1. Luc Does

Luc Does Member

Sinds:
    29 jan 2014
    Hallo waarde lezer,

In dit topic houd ik jullie op de hoogte van mijn modificatie aan de CM/MSI build. Heb ik mij al voorgesteld!? Een korte blik op het hiervoor geschrevene levert mij een antwoord en daarvoor moet ik mij excuseren!

Hallo waarde lezer,

Ik ben Luc Does, een spontane twintig jarige student elektrotechniek aan de TU Delft te Delft. Geboren als de zoon van een aantal andigibetische ouders heb ik mij in mijn jonge jaren ontwikkeld als de elektrotechneut van het huis. Op deze manier raakte ik al als jonge knaap geïnteresseerd in het sleutelen aan computers. Met het zuurverdiende loon van mijn eerste baan had ik net genoeg geld om een op Phenom II serie gebasseerde rig te maken welke ik nog steeds vol plezier gebruik en om de zoveel tijd aanpas. Niet bepaald zuinig hè?

Daarom prikkelde deze compititie mij om hier iets aan te doen. In mijn dagelijks leven ben ik slechts een simpele student elektrotechniek en werk ik bij het TU Delft Solar Boat Team aan het ontwerp van een maximum power point tracking charge controller. Mijn kennis als elektrotechneut gecombineerd met mijn voorliefde voor computers zijn de voornaamste redenen dat ik heb besloten mee te doen aan deze competitie.

Deze eerste post in dit topic luidt mijn inzet voor de competitie in met als basis de componenten van Cooler Master en MSI welke hieronder zijn afgebeeld tijdens het inauguratieritueel van nieuwe componenten in mijn huis.

IMG_9746.JPG

Tot de volgende Update in deze Build Ln (natuurlijke log).

PS: Ik zal het waarschijnlijk in de opkomende updates hebben over spanning en stromen ipv voltages en amperages, dat is pure onzin. Ik zal geen namen noemen Koen ;)

MSI Official Account en Stephan212 vinden dit nuttig.
  2. Arwin Meijerink

Arwin Meijerink Master of Modding

Sinds:
    20 apr 2014
    Veel succes!
    Heb je je al voorbereid voor een brand met die brandblusser er naast?;)

3. Stephan212

Stephan212 Master of Modding

Sinds:
    14 nov 2014
    Succes! Ook slimme zet van het overtuigingsmiddel naast de brandblusser ;)

4. Luc Does

Luc Does Member

Sinds:
    29 jan 2014
    Ik ben onmiddelijk aan het modden geslagen en zie gaarne het resultaat:

dieparkietvanFATisFATcoolhahahahhahaha.JPG

De standaard Yate Loon D12SH-12 fan van de Cooler Master voeding is vervangen door een prachtige Nexus Real Silent D12SL-12. De oplettende lezer valt natuurlijk twee dingen op: de twee ventilatoren in de afbeelding zijn vrijwel identiek, evenals de typenummers van beide fans. Dit komt door het stomme toeval dat de Nexus Real Silent simpelweg een rebranded Yate Loon fan is. De D12SL is het trager draaiende broertje van de D12SH. De lagere rotatiesnelheid zorgt ervoor dat de voeding zijn werk stiller kan uitvoeren. Een hoge draaisnelheid is niet nodig aangezien de voeding erg efficiënt is en het systeem daarnaast ook niet veel vermogen zal gebruiken, de warmteontwikkeling in de voeding is dus klein. Daarnaast vind ik persoonlijk dat de witte bladen er een stuk beter uitzien dan de standaard mat zwarte afwerking :p

Kees de Vries vindt dit nuttig.
  5. MSI Official Account

MSI Official Account Bedrijfsaccount

Sinds:
    9 aug 2012
    het begin is gemaakt! :)

6. Kees de Vries

Kees de Vries Member

Sinds:
    15 feb 2014
    Goede ontwikkeling! Ben benieuwt wat de resultaten zullen zijn! Deze ga volgen

Succes Luk Does!

7. CM Jasper

CM Jasper Bedrijfsaccount

Sinds:
    26 mei 2014
    Vegreet je wekelijkse update niet trouwens^^

8. Luc Does

Luc Does Member

Sinds:
    29 jan 2014
    Ik ben blij om te zien dat iedereen zo taalt naar de progressie van mijn mod van de build!

Deze week ben ik druk doende geweest met mijn studie maar ik heb in de momenten dat ik iets minder gemotiveerd was voor mijn studie lekker rondgeneusd naar wat ik wel allemaal niet in mijn rig kan doen. De eerste vrucht van dit ijverige studieontwijkendegedrag is al geplukt: De container waarin de waterkers in bewaard zal blijven. Stay tuned voor meer mooie dingen.

SufBJTs.jpg

Sw333t vindt dit nuttig.
  9. AlexBrontsema

AlexBrontsema Member

Sinds:
    11 feb 2015
    Heel veel succes!

10. Luc Does

Luc Does Member

Sinds:
    29 jan 2014
    Zo... Na een heerlijke week te spenderen in Altium eindelijk de laatste hand gelegd aan het ontwerp van de MPPT. Ik verwacht hem over een week binnen te krijgen wanneer hij gedrukt is bij Eurocircuits. Dan wordt het lekker solderen en testen om te kijken of hij werkt. Fingers crossed ;). Ook heb ik deze week alvast de tuinaarde gekocht voor bij de waterkers, hier zal ik later een unboxing over plaatsen. Hieronder een render van de print zoals hij eruit moet komen te zien.

GaNisdetoekomstgeloofmenoumaar.png

Stephan212 vindt dit nuttig.
  11. Sw333t

Sw333t Senior Member

Sinds:
    26 jun 2010
    Nogmaals een reminder: Denk aan de wekelijkse updates.

jurrian120 vindt dit nuttig.
  12. Luc Does

Luc Does Member

Sinds:
    29 jan 2014
    Aan het begin van deze week heb ik de prints voor de MPPT binnengekregen. Nu moet ik helaas nog wachten op een nalevering van een galvanisch geïsoleerde CAN transceiver, maar ik kan gelukkig wel al beginnen aan de 5V en 3.3V subcircuits. Bijgaande figuurtje is een personage uit een populair chinese cartoon, tevens de mascotte van mijn huis.

Reichan~~~.png

En zoals beloofd ook een unboxing van de potgrond. De potgrond wordt geleverd in een stijlvolle, stevige zak. Helaas houdt hij niet zo goed vast en wordt hij best glad, vooral met ietwat vochtige handen. Gelukkig is hij lekker zwaar, wat ervoor zorgt dat hij een kwalitatief goede indruk wekt.

Helaas zit bij deze luxe verpakking niet veel accesoires. Alleen de meest noodzakelijke zaken zitten in de verpakking.
    PotcommonGround0V.png

Wanneer we de potgrondzak opensnijden zien we dat hij een hoogwaardig Duitse potgrond bevat wat de bodem kan zijn voor menig mooie kruiden. Helaas is de zak niet hersluitbaar en zodoende moet men voorzichtig omgaan met eventuele viezigheid die de potgrondzak in zijn kielzog kan meenemen.

Groundloops.png

13. Sw333t

Sw333t Senior Member

Sinds:
    26 jun 2010
    Unsacking bedoel je?

.M.I.K.E.Y. en Sigm4tic vinden dit nuttig.
  14. Luc Does

Luc Does Member

Sinds:
    29 jan 2014
    Vanochtend maar even de oude vertrouwde soldeerbout van de stal gehaald om het eerste stuk van de print te solderen. Resultaat is een functioneel voedingscircuit voor de control van de MPPT.

4Ghzprocessori7M-broadwell.jpg Waaromjpg.jpg

Wat wellicht ook leuk is om te vermelden is een tijdelijke functie voor de Cooler Master B600. In het weekend hebben mijn huisgenoten gewerkt aan een groot gemis in ons huis: Ambilight. Wij hebben een prachtige Panasonic TV in het huis staan, maar dankzij onze patentencultuur mag deze helaas niet beschikken over Ambilight™ ©. Om toch de volledige ervaring binnen te halen hebben zij software- en hardwarematige aanpassingen aan de huisserver gedaan met als resultaat een 60x RGB LED array welke met 60Hz per seconde de kamer vult met kleurrijk genot. De Cooler Master B600 vervangt een 5V voeding die door de knieën zakte dankzij de LEDs bij fel wit licht. De 20A die de 5V rail kan leveren is ruim voldoende om de LEDs van vermogen te voorzien. DOE DIT NIET ZELF. Wij zijn zeer professionele elektrotechniekstudenten en weten wat we doen. DIT IS TOTAAL NIET ESD VEILIG.

Philipsgeefdepatentendan.png

.M.I.K.E.Y., Stephan212 en Mystiqy vinden dit nuttig.
  15. Mystiqy

Mystiqy Master of Modding

Sinds:
    10 mei 2010
    " Trust me, I'm an engineer :D:D:D "

Sigm4tic, jurrian120 en Stephan212 vinden dit nuttig.
  16. Luc Does

Luc Does Member

Sinds:
    29 jan 2014
    Vorige week weer veel vermogen gedissipeert tijdens de casemod. Vanzelfsprekend is er weer verder gewerkt aan de print van de MPPT, tot nu toe werken alle subsystemen hetzij met hetzij zonder enige modificaties. Maar daarover later meer. Wat iedereen zich natuurlijk al die hele tijd afvroeg was wanneer ik mijn tuinierhandschoenen aan zou doen. Gelukkig voor al die vragenstellers is die tijd nu eindelijk daar.

Voor de inhoud heb ik gekozen voor de zeer experimentele mix van tuinkers met knofbieslook. De knofbieslook is meerjarig en daardoor heel erg sustainable. Om de honger te stillen tijdens het modden is de tuinkers bij uitstek geschikt. Met een groeifrequentie van 1.653e-6 Hz is er binnen een relatief korte tijd een consumeerbare hoeveelheid biomassa beschikbaar.
    HeFatWatIsJeNummer.jpg
    GrapjeHoorDieKanIkZoVinden.jpg JeFacebookIsOokGoed.jpg

Nu maar hopen dat er uit de zaadjes mooie dingen mogen ontspruiten :p

jurrian120 vindt dit nuttig.
  17. Luc Does

Luc Does Member

Sinds:
    29 jan 2014
    Deze week helaas geen uitgebreide Update ivm heel veel studie/soldeer/ontwerp/kortgeslotenUSBkabels-werk. Een korte wrap up van wat er allemaal aan de build is gedaan: vrij weinig, gelukkig groeien zaadjes als kool (alleen dan als waterkers hihi ;)). Deze week maar eventjes uitzoeken welke componenten allemaal in deze mod zullen verschijnen naast de MSI en CM producten, gelukkig is de stufi net binnen :p (bedankt belastingbetalers).

IkhebweleenadresjevoorjeFATwinkwinkwink.jpg

Sw333t vindt dit nuttig.
  18. Luc Does

Luc Does Member

Sinds:
    29 jan 2014
    Deze week lekker in de prijsvergelijker en testresultaten gezocht naar de meest zuinige componenten, immers voor mij geldt dat een ECO build ook wel zuinig moet zijn. Dit gaat meestal wel ten koste van de pure performance maar wanneer wordt gekeken naar de totale energie die wordt gedissipeerd kan het zo zijn dat Low-performance voor dezelfde operatiereeks zuiniger is. Dit is te verklaren door te beseffen dat ook al is de performance minder (en dus de de CPU Time groter), de integraal naar de tijd over het vermogen kleiner is.

Op deze manier heb ik besloten om de build te booten vanaf een Sandisk Extreme USB 3.0 USB-stick en gebruik te maken van een Intel Celeron G1820. Aangezien dit systeem een videokaart mist is het in de officiële terminologie geen build meer, maar een rig. Vandaar dat ik de naam van Build Eco Sustainable Technology hernoem naar ECOsysteem. ECOsysteem symboliseert de symbiose tussen de technologie en de natuur binnen de build.

En dan nu totaal iets anders: Aangezien elke hardwerkende HWI'er na een zware dag weer voldoende energie moet binnenkrijgen maar dit helaas toch zo af en toe zelf moet regelen heb ik besloten om hiervoorgenoemde hiermee te helpen. Gelukkig biedt het ECOsysteem de oplossing!: Ongeveer een kilo aan tuinkers. Nu is tuinkers op zichzelf natuurlijk wel gezond maar niet heel erg smaakvol. Om de tuinkers toch te hachelen te maken zullen we een recept van de Allerhande toepassen: Pizza houmous en verse kruiden.

Om te beginnen verwarmen we de oven voor op 513.15K (heteluchtoven). Dan beginnen we aan de bodem van de pizza. Gebruik hiervoor een willekeurige "Mix voor pizzabodem" van de lokale supermarkt. Kneed de pizzabodemmix tot een visceuze massa.

Zietdaternietlekkeruit-hashtagvraagteken.jpg

Wanneer dit is gelukt moet u het ontstane deeg uitrollen tot een gesloten contour. Indien er geen deegroller aanwezig is (wie heeft er nou nog zo'n ding) kan elk cilindervormig voorwerp gebruikt worden.

Jadathoorikwelvaker-ookovermijncilindervormigevoorwerp.jpg

Een pizza is natuurlijk niets zonder de dingen die er op zitten. De allerhande raad ons aan om houmous, basilicum, pijnboompitten, tomaten, en natuurlijk tuinkers te gebruiken. Nu ben ik het in het algemeen wel eens met de mensen van de allerhande, maar als hardwerkende techneuten hebben we natuurlijk wel wat meer vulling nodig. De enige juiste oplossing is om de houmous van de lijst te schrappen en deze te vervangen door kipblokjes, gerookte ham, en bacon. Om dat dan weer te compenseren gebruiken we alle spullen die nog in de groentela van de koelkast liggen, die heeft toch niemand meer nodig.

Pas op met het mes tijdens het snijden: scherp.
    DitmoetFATsowiesoookmaken.jpg
    Alles heel delicaat samenbrengen.
    Ikwilnietveelzeggenmaarmisschieniszewelheelgoedindekeuken.jpg

En dan natuurlijk nog de (tuin)kers op de taart!
    NeehoorFATjklolxd.jpg

Eventjes in de oven en dan eet smakelijk!
    Hardeflitsmaaktallesbeter.jpg

Stephan212, Cybr, Sw333t en 1 andere persoon vinden dit nuttig.
  19. Sw333t

Sw333t Senior Member

Sinds:
    26 jun 2010
    :rolleyes:

Pizza niet goed gevallen ivm de ontbrekende wekelijkse update?

20. Luc Does

Luc Does Member

Sinds:
    29 jan 2014
    Integendeel hij was nog smakelijker dan de foto doet lijken. Inderdaad tot hier aan toe geen nieuwe wekelijkse update geplaatst sinds er niet zo heel veel is gebeurt in verband met een tentamenperiode. De pro is wel besteld dus die kunnen jullie verwachten in de volgende update.

Het is toch weer jammer dat de studie hier roet in het eten gooit, maar tijdens het studeren kwam ik een collegeslide tegen die ik graag met jullie wil delen. Dan komen jullie toch niet helemaal met lege handen thuis.

AyFAThoegaatiemetPixeldan.png
    Toch wel mooi om te zien dat Hardware.info langzaamaan de collegebanken binnensluipt. Ben benieuwd hoe de slides er uit zullen zien bij de 14nm ;).

Cybr vindt dit nuttig.