Worklog (CiP) B.E.S.T. - Build Eco Sustainable Technology

Ik was deze week van plan om de µpro te reviewen of tenminste te testen voor in de build maar helaas is hij vandaag pas verzonden dus deze krijgen jullie nog te goed. Het is een Intel G1840T, en zoals de T aangeeft is hij bedoeld als energiezuinige processor. Deze pro wordt meestal alleen maar verkocht aan OEMs en dat is dan waarschijnlijk ook de reden voor de trage bezorging. Gebruikmakende van dit kleine plakje silicium zal het EcoSysteem redelijk capabel zijn terwijl hij slechts in de ordergrootte van enkele tientallen J/s aan vermogen zal dissiperen.

Dit leidt er helaas dan wel toe dat de Cooler Master B600 V2 waarschijnlijk ietwat overkill is voor deze mod en zodoende niet efficiënt zal werken. Vandaar dat ik aan @CM Jasper vraag of het wellicht mogelijk is de schematics van de B600 op te vragen zodat ik kan onderzoeken of het vervangen of verwijderen van FETs een mogelijke optie is.

Jaaaaaaa het is eindelijk zover!!!!! Op het moment dat ik dit aan het typen ben typ ik op mijn toetsenbord via LINUX(!) op mijn prachtige H97M EKO met een Intel 1870T @ 1.52GHz terwijl hij zijn hoofd koel houdt met een CM Seiden 120volt Ver.2! Willen jullie ook weten hoe dit tot stand is gekomen,? Lees dan zeker eventjes verder, het is het zeker weten allermeest waard (echt waar (!)).

Ik begon mijn dag vandaag met een prachtig gevoel van binnen, tintelent maar toch warm. Ik had de dag daarvoor namelijk een heel speciaal pakketje op de deurmat zien verschijnen. In een bloedmooie verpakking zat hij dan daar toch echt; Ik kon de ruwe performance achter de hoogwaardige kartonnen verpakking gewoon voelen bijna haast. Ik moest helaas wel eerst naar de studie want die riep en kon ik niet onbeantwoord laten natuurlijk want ik wil wel mijn studie halen als elektro'er zijnde, maar dat maakt het verlangen alleen maar des te groter en groter.

Des avonds nog even een vlug maal voor mij en mijn companen gebokstoofd maar dan was het dan ook eindelijk zover gekomen. Onder luid applaus van alle omstanders opende ik voorzichtig de doos, smachtend naar de inhoud ervan.

FAT kan je een beetje koken (vraagteken).jpg
De Doos gaat open, en dat is niet de enige hihi.jpgWaarismeProDan.jpg
CPIvanechtongeloofelijkjwz.jpg

Zo'n mooie pro verdient natuurlijk een mooi bedje :p :p
DeproisnietdeenigedieeenmooibedjeverdientikbedoeljouFAThihihihi.jpg
Om dan ook maar even te kijken of alles met elkaar overweg kan een bench gebouwd. Snel even mijn favo distro op een USB gezet en booten maar :D!
WeetjewelbesturingssysteemechtwegmoetTinzenofzo.jpg

Als echte HWI'er kan ik natuurlijk mezelf niet in bedwang houden met zo'n snelheidsmonster en ik heb dan ook maar snel een paar benches gedraaid zolang ik nog stabiele clocks had. Ik moet zeggen dat ik zeker onder de indruk ben van de ruwe rekenpower van deze zuinige pro, blijkbaar heeft Intel niet beknibbeld op nieuwe SSE vectorinstructies binnen de architectuur van deze Haswell processor. Ben blij dat ik GTA 5 heb gepreordered via Steam, dan kan ik wanneer hij uitkomt op linux meteen aan de slag!
Freemtimeszijnechttop.jpg
Ook in Unigine wordt een mooie score neergezet: 88 punten, vele malen hoger dan de meest recente Core M. Helaas laten de frametimes wel te wensen over, maar over het algemeen maakt deze processor zijn geintegreerde graka zich snel uit de verf!
Benchpressingdiedingenjeweetjeweet.jpg

Voor nu ben ik gesloopt na zo'n zware dag maar ik kan met een glimlach gaan slapen op mijn mond. Ik spreek jullie snel weer wanneer ik een update gereed heb om te posten. Ik wens iedereen nog maals veel succes met hun Mod en ik wens iedereen het beste,, het begint nu toch echt spannend te worden! :)

Ik heb de afgelopen weken mij verdiept in de stroom meting van de rig. Er zijn enkele manieren om dit te doen waaronder er drie bovenuit steken: Hall-effect, shunt, en stroomtrafo.

Een hall-effect sensor gebruikt het hall-effect om de stroom te meten. In het algemeen is dit een energiezuinige manier om grote stromen te meten, maar rondfluxende magneetvelden kunnen de meting beïnvloeden.

upload_2015-5-1_13-20-32.jpeg
Een shuntmeting is simpelweg het meten van een spanning over een weerstand om zo de stroom die er doorheen loopt te bepalen. De meting is heel betrouwbaar, maar om een gevoelige ADC te implementeren kan deze methode soms aan de prijs raken, een goedkopere shuntmeting gebruikt een grotere weerstand en heeft daarom meer verliezen.

Een stroomtrafo meet de intensiteit van het wisselend magneetveld om een draad om zo de stroom te bepalen. Aangezien dit alleen maar werkt met een veranderend magneetveld dus helaas werkt deze alleen maar met AC-stroom dus dit kan alleen maar gemeten worden aan de ingang van de power supply.

Al deze methodes hebben voordelen en nadelen. Zo kan een stroomtrafo alleen AC meten en geen DC. Dit zorgt er dus voor dat alleen het totale vermogen van de rig gemeten kan worden, en niet van de individuele componenten. Bij hall-effect en shunt speelt dit geen rol, en kan in theorie overal het vermogen gemeten worden. Een handige keuze bijvoorbeeld is bij de uitgang van de 3.3V, 5V, en 12V rail van de PSU. Op deze manier kan power consumption accuraat afgeleid worden uit de metingen. Daar staat dan wel tegenover dat de PSU flink overhoop moet worden gehaald om hier ruimte aan te bieden.

Wat zijn jullie meningen over een goede oplossing voor de stroommeting? Ik hoor ze graag voor mijn uiteindelijke implementatie.

Bedankt voor jullie input, mooi om te zien hoeveel initiatief er is op het forum. Gebasseerd op jullie reacties op het forum en via PM ben ik gegaan voor de shunt meting aangezien deze redelijk gemakkelijk te implementeren is en daarnaast ook nog precies. Als basis van de meting gebruik ik een high-side current shunt sensor van TI, de INA169. Door de stroom van de individuele rails te loggen kan er groener met de energie worden omgegaan en is de build nog meer Eco.

Volgende week heb ik een race dus kan ik helaas niet heel veel aan de build werken.

FAT

Master of Modding
User systemen
Bedankt voor jullie input, mooi om te zien hoeveel initiatief er is op het forum. Gebasseerd op jullie reacties op het forum en via PM ben ik gegaan voor de shunt meting aangezien deze redelijk gemakkelijk te implementeren is en daarnaast ook nog precies. Als basis van de meting gebruik ik een high-side current shunt sensor van TI, de INA169. Door de stroom van de individuele rails te loggen kan er groener met de energie worden omgegaan en is de build nog meer Eco.

Volgende week heb ik een race dus kan ik helaas niet heel veel aan de build werken.
Klinkt indrukwekkend, helemaal mee eens ;)!
Mooie startpagina heb je trouwens! Succes :)!

Wat voor een race eigenlijk?
Het NK zonnebootracen in Akkrum, het ging helaas niet vlekkeloos en we hebben slechts de 4e plaats bereikt.

Onderstaande foto als impressie hoe de race er uit heeft gezien.

Maar wie wil er nou een stuk over het solarboatteam lezen, we zijn hier natuurlijk voor de casemod.

Ik ben weer verder gegaan met het ontwerpen van een current sensing PCB voor de 12V rail van de PSU aangezien deze het zwaarst wordt belast en dus het meest interessant is. Nu nog op een handige manier de moboconnector verbinden met dit bordje en het schermpje verbinden met de controller. Volgende week verder met het modden van de Stacker behuizing.

upload_2015-5-23_12-3-29.png

Deze week even een tripje gedaan naar de lokale verfwinkel en wat oranje-glossy spuitverf gehaald. Onderstaande foto geeft een sfeerimpressie van het verven van een build op de manier hoe het niet moet. Dit doe ik natuurlijk alleen maar om andere would-be-modders te waarschuwen voor het gevaar van verkeerd verfgebruik. Helaas begon het te regenen op het moment dat de fotoserie van correct verfgebruik gemaakt zou worden dus deze houden jullie tegoed.

FAThelpmeevenwilje.jpg

Voorgaande middag heb ik in de verzengende middagzon een hand gelegd aan de mod. De temps van de zon brachten mij op het idee om te kijken of mijn build wellicht een heethoofd is. Daarom heb ik maar een thermal imager aangeschaft (Fluke Ti9) om wat kiekjes te schieten van mijn build. Eerst heb ik hem maar eens 2 uurtjes in thermisch equilibrium laten komen terwijl er een stresstest gedraaid werd en zodoende heb ik de volgende kiekjes gemaakt.

IR001408.png
De Temps van het hele systeem (max 60.8 Graden Celsius (334.0 graden K°)) Dit is dus helemaal prima en geen probleem.

IR001409.png
De grootste warmtebron bevindt zich in de voeding en is verbazingwekkend genoeg de toroidale spoel. Ook de trafo kan er wat van met ongeveer 54 graden. Ook hier geldt weer dat het ruim binnen de specs valt.

Op de mobo is een kleine DC/DC converter het heetst, dit komt waarschijnlijk omdat de CPU redelijk gestresst wordt en dus moet er veel stroom in gepompt worden. De southbridge is daarnaast ook lekker warm, maar gelukkig zit hier een heatsink op om de warmte weg te dissiperen. De processor houdt zijn PN-juncties koel dankzij de Cooler Master Seidon en wordt slechts rond de 40°.
IR001410.png

Het onderdeel dat de pro redt van zijn hitte is natuurlijk de radiator. Deze radieerd lekker veel energie, maar dankzij zijn thermal case-resistance van 1.2K/W komen we uit op een maximale temperatuur van 48.6 graadjes, lekker in de winter om je voeten warm te houden.
IR001411.png

Over het algemeen ben ik zeer tevreden over de build. De metingen waren verricht zonder enige vorm van ventilatie dus het systeem kan op de waterpomp na volledig passief gekoelt worden zonder problemen. Dit is natuurlijk heel mooi aangezien een zuinige computer die continu aan staat wel mooi is als hij (vrijwel) volledig stil is.

MijnZaad.jpg

Terwijl het zonnetje nog scheen ook nieuw zaad geworpen over de plantenbak. De vorige oogst was helaas nogal verdord na mijn tripje Akkrum. Wat er nu zal ontspruiten uit mijn zaad zal ik nog niet vertellen ;)

Er zit een Nederlands tintje aan deze build ;)
Mijn budget na die thermal imager is helaas wel wat geslonken ;)

Het is zaterdag dus jullie weten wat dat betekent: Een Update van de logfiles. Van de week heel druk geweest met studie en extracurriculaire activiteiten, maar desondanks de tijd gevonden om eventjes aan de mod te zitten.

In reflectie op vorige week heb ik besloten dat de build volledig passief (afgezien van de pomp van de Cooler Master Seidon natuurlijk) te laten werken. Vandaar dat ik alle fans die ik in eerdere updates heb geplaatst weer heb verwijderd. Toch wel fijn met die hitte om de fans op te hangen in de kamer en te hangen aan de lokale 12V+ lijn (en natuurlijk ook GND).

DieNUCwasechtmooiFAT.jpg
HeeftPixeldaarookaanmeegeholpenvraagteken.jpg

En ook het groen is als kool gegroeid, ook al is dit geen kool. Wat is het wel? Ik hoop dat een van jullie het antwoord heeft.
VastwelkommaPixelisaltijdbehulpzaampuntkommamisschienvindthijmijnzaadwellekker.jpg

Ook weer lekker aan het verven geweest, wat een fervent monnikenwerk is dat toch.

Oei oei oei. Ik heb het laatste tijd zo druk gehad met het afronden met mijn bachelorthesis dat ik helemaal niet op het forum heb gelet. Het kwam dan ook als een grote schok toen ik er vandaag achter kwam dat vandaag 12:00 de finale post moest zijn gepost. Normaal ben ik gewoon een hardwerkende student die van 9:00 to 17:00 aan het werk is, maar na veel overleg met mijn projectgenoten ben is het me toch gelukt om mij toe te snellen naar huis.

Aangezien ik beter werk bij veel pascal was de planning dat ik een marathon aan updates zou plaatsen deze week, maar gezien de deadline van vandaag is dat niet mogelijk. Vanzelfsprekend zal ik mezelf wel tot diep in het zweet voegen om verder te werken aan de mod om alles klaar te hebben op zaterdag maar vooralsnog moet er nog veel werk verzet worden.

ExcusesFATvoordelatepost.jpg
De case zelf wordt nog onderworpen aan een heftige verfsessie en daarnaast moeten er onderdelen op maat gezaagd worden.

Veelsuccesmetwinnenkommaikgeloofinje.jpg

Een van de prints die gebruikt gaan worden is gefabriceerd en moet nog samengevoegd worden met een dochterbordje om zijn volledige functionaliteit te verkrijgen.

Nogmaals excuses voor mijn onoplettendheid en tot zaterdag allen!

Bovenaan