1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Schets BamBoom

Discussie in 'HWI/Cooler Master/MSI Casemodcompetitie 2015' gestart door Mystiqy, 30 jan 2015.

1. Mystiqy

Mystiqy Master of Modding

Sinds:
    10 mei 2010
    Heads-up: veel tekst.

Allright. Zoals zovelen hier, ga ik ook een poging wagen mee te dingen naar een plekje in de volgende ronde. Enige verschil is dat ik op het moment met een gebroken middenhandsbeentje zit, aan m'n rechterhand. En dat is natuurlijk m'n muishand. Dus verbaas je niet over de armzalige kwaliteit photoshop skill, dit alles is gedaan met veel moeite op een touchpad aangezien ik geen muis kan gebruiken. Het grootste gedeelte van de 'schetsen' die je hier ziet zijn puur bedoeld als illustratie, echt representatief kan het naar mijn mening niet gezien worden. Insteek is dan ook om vooral tekstgebaseerd mijn idee uit te leggen, begeleid door de schetsen.

Zo, genoeg gezeurd. Kleine inleiding, ik ben Roel / Mystiqu. Sinds een paar jaar ben ik actief op het gebied van PC's verbouwen, veelal hobbymatig, veelal heel random. Heb tot nog toe twee keer een case gehad die een vrij flinke verandering heeft ondergaan, alhoewel beide niet 100% naar zin noch 100% klaar waren. Wel waren beide cases 100% watergekoeld. Daar ligt namelijk én een deel van mijn passie wat betreft computers verbouwen / bouwen, en via Highflow ben ik eigenlijk in het wereldje van waterkoeling/casemodden terechtgekomen.

Goed, first things first. Waar haal ik ECO vandaan in de onderstaande uitzetting van ideeën?
    Vaak word gezegd dat je eerste idee, al snel je beste idee is met betrekking tot design. Het eerste wat bij mij naar boven kwam borrelen bij het woord ECO, was 'natuur'. Nou is natuur bijna net zo breed als eco, dus moest ik iets specifieker zijn. Vervolgens kwam ik uit bij een deel van ons aardbolletje wat me over de jaren heen steeds meer aanspreekt, in de regio van China / Japan. Een vriend van me heeft daar een halfjaar rondgetrokken, en van de vele foto's die ik voorbij heb zien komen waren een paar kerndingen van het binnenland daar toch wel watervallen, een hoop groen en bamboe.

Bij eender van de landen komt er als begroeiing ook onherroepelijk bamboe voorbij.
    Vanuit bovenstaande dingen, heb ik besloten als leidende draad voor mijn kleurstelling en materiaalgebruik, natuur te gebruiken. Specifiek met betrekking tot bamboe, water en watervallen.

Om te beginnen zullen er een paar wijzigingen moeten plaatsvinden aan de buitenkant. Qua opbouw zal ik het kleinere deel van de case onderop gebruiken, met direct daarbovenop het grote deel van de case, zoals in onderstaande afbeelding:
    casenew2.jpg

Om lekker tegendraads te doen, wil ik van onder naar boven toe uitleggen hoe ik wijzigingen ga aanbrengen in het aanzicht wat we hier hebben.
    Zowel aan de linkerzijkant, als de rechterzijkant, van het kleine deel wil ik custom fangrills hebben, geïnspireerd op een welbekend plaatje wat veel geassocieerd word met China (Edit, Japan. Dit is de pre-WWII vlag van Japan, werd me verteld):

Rising sun.jpg

De helft van bovenstaande afbeelding wil ik gaan gebruiken als mal voor de fangrills, maar niet zoals het er hierboven uit ziet. De naam van deze mod is niet zomaar gekozen, aangezien bamboe een groot deel uit zal gaan maken van het interieur zowel als het exterieur. Onderstaande afbeelding is ter illustratie van de implementatie die ik wil gaan bereiken voor de fangrills:
    BottomChanges.png
    Dit wil ik bereiken d.m.v. bamboe fineer, basically een erg dunne laag hout (0,6 MM) die redelijk vrij te vormen is. Hier komt ook het eco aspect in terug, bamboe is namelijk een onuitputtelijke grondstof. Er zijn ontzettend veel verschillende soorten bamboe, maar een kenmerkende eigenschap is dat alle bamboe bizar snel groeit. Sommige soorten zelfs tot een METER per dag. Bamboe word over het algemeen beschouwd als klaar om te oogsten, als het 5 meter lang is. Do the math...

Afbeelding van de te gebruiken fineer:

Anyway, om terug te komen op mijn verhaal. Zoals gezegd (en hopelijk te zien) wil ik de 'rising sun' als patroon implementeren om custom fangrills voor elkaar te krijgen. Omdat ik groot fan van het principe less is more ben, wil ik de zijkanten van het kleine deel vrij simpel houden. De afdekplaten die standaard te verwijderen zijn zullen aangepast worden naar een bamboe look, d.m.v. fineer. De fangrills wil ik ineens daarin implementeren, zodat het er zo strak mogelijk uitziet.

Tot zover de zijkanten van het kleine deel. Verder met de voor en achterkant. De voorkant wil ik eigenlijk zo goed als origineel laten. De achterkant daarentegen niet, aangezien ik geen dual PC setup zal gaan draaien zijn zowel de uitbreidingssloten als de voeding 'gate' overbodig. Deze zullen vervangen worden door een gladde achterkant van bamboe, met een cutout van het HAF logo. Zie onderstaande afbeelding ter illustratie.
    Backside915R.png
    Tot zover het kleine deel qua exterieur, later meer met betrekking tot het interieur. Laten we verdergaan met het gros van de case, de grote fulltower.

Ook hieraan zal een deel van het exterieur moeten veranderen. Om te beginnen de achterkant. Aangezien het MSI moederbord ondersteuning bied voor 1 PCI-Express X16 lane, zal er 1 videokaart gebruikt gaan worden. De videokaart heeft twee uitbreidingssloten nodig, de rest kunnen we dus buiten beschouwing laten. Eenzelfde idee hier als bij de achterkant van het kleine deel, zoveel mogelijk zo simpel mogelijk houden. Aangezien ik niet meer als twee uitbreidingssloten zal gaan gebruiken, zal ik ook niet meer als twee uitbreidingssloten laten zien. Verder het zelfde design voor de fangrill als in de zijkant van het kleine deel. Wederom, zie onderstaande afbeelding ter illustratie.

BacksideBig.png

De zijkant met het window erin wil ik vooralsnog zo laten. De kwaliteit van die window is uitstekend, er zit een mooie curve in en als kers op de taart is het ook nog smoked plexi glas. Prima!

Wat betreft de andere zijkant zit ik nog in dubio. Een tijdje terug heb ik van een bekende nederlandse modder, Alain-s AKA Professor Sockman, het volgende meesterwerkje voorbij zien komen:

AlainsMod.jpg

Alle credits naar hem voor dit fantastische staaltje cable management (en hierrr de volledige log van zijn project, 'Eden').

Anyway, ik was daar zo van onder de indruk (en nog steeds) dat ik ook iets wil doen aan de 'achterkant' (lees andere zijkant als window kant). In heel veel casemods zie je of zoiets als Alain-s gedaan heeft zoals hierboven, of een volledig gesloten 'achterkant'. Naar mijn mening is dat als je al je kabels netjes gesleevd hebt, in een mooie kleurstelling, hartstikke zonde.

Vandaar ook het idee om een kleinere cutout te maken aan de achterkant van de case, die de 24-pins ATX volgt. De cutout zal ter hoogte van de grijze outline in onderstaande afbeelding zijn, waarbij de rand van de cutout ongeveer een centimeter breed omlijst zal worden met bamboe fineer, als detail.
    Cutoutbackpanel.png

De 24-pins ATX zal net als alle andere kabels gesleevd worden, in een combinatie van wit & lichtbruin Paracord 550:

ZandParacord.png witparacord.jpg

Op naar wat het praalstukje van deze mod zal worden. Zoals ik al eerder zei, moet ik bij de combinatie van eco en natuur onherroepelijk aan een waterval denken. Dit gezegd hebbende, kunnen jullie vast wel raden waar ik heen wil met de voorkant van het grote deel van de case, een custom reservoir!

De definitieve inrichting van het reservoir ben ik nog niet uit, de opbouw / outline al wel. Het uitstekende gedeelte aan de bovenkant van het reservoir zal in het bovenste 5'25 slot komen. In dat bovenste deel zal een schot zitten (in zwart in onderstaande afbeelding) om meer het effect van een waterval te bewerkstelligen. Vanzelfsprekend zal bovenin ook een gat getapt worden om een inlet te maken, en onderin eenzelfde gat voor een outlet. Het reservoir zelf zal gemaakt worden van 3-5MM dik plexi. Dit vereist nog wat meer research, ik weet niet geheel zeker wat de dikte behoort te zijn om voldoende stevig te zijn. Het word een groot reservoir, dus het zal een hoop druk van het water te verduren krijgen, waar het stevig genoeg voor moet zijn.

resoutline.png

Om terug te komen op de inrichting, en waarom ik hier mijn twijfels nog bij heb:
    In eerste instantie wilde ik de binnenkant van het reservoir in stijl houden met de originele voorkant van de kast, met hexagon vormen waar het water langs stroomt. Zie hieronder ter illustratie:

Maar toen bedacht ik me dat dit eigenlijk niet zo strookt met hoe ik tot nog toe met dit design om ga. De meeste vormen / mods die ik in gedachten heb, hebben te maken met natuur / zijn geïnspireerd op de natuur. Feit is dat als er iets niet natuurlijk uitziet, het hexagons zijn. (Bijenkorven, fair point)

Vandaar dat ik met het volgende kwam. Wat natuurlijkere vormen, en ook wat gestroomlijnder:

Verder is de bedoeling om de achterkant van het reservoir in ieder geval te bedekken, zodat men niet door het reservoir de case inkijkt. Dat wil ik gaan doen omdat ik vermoed dat het anders te druk zal zijn, wat ik probeer te vermijden. Mocht dat niet zo zijn kan ik altijd nog kijken of ik het reservoir doorzichtig laat of niet, maar vooralsnog is het de bedoeling de achterkant af te schermen van het interieur d.m.v. wit vinyl.

Dan hebben we als laatste nog de bovenkant van de tower. Die ziet er normaal gesproken uit zoals de kleine kast hier, de topcover daarvan verplaatst men naar de bovenkant van de tower.

Alhoewel de mesh best strak is, wil ik het toch niet gaan gebruiken. Van de top van de tower wil ik een tweede window maken, met daarin het HAF Stacker logo, uitgezaagd/gesneden/gelaserd. Dit zal gebeuren met een wat dikkere variant plexi (waarschijnlijk 5 MM), waar aan de zijkant leds in zullen komen. Als de randen van de uitsnede van het logo dan fatsoenlijk gepolijst zijn, zal het logo compleet verlicht worden. Daarnaast blijft er zo de mogelijkheid om ook van boven in de case te kunnen kijken, wat een compleet andere beeldvorming geeft als vanaf de zijkant. Zie wederom hieronder voor illustratie:

Nu dan. Interieur. Het woord water is al meerdere keren gevallen, evenals het feit dat ik een liefhebber van waterkoeling ben. Het mag dan ook niet als een verbazing komen dat ik het geheel watergekoeld wil hebben. Eigenlijk alle benodigdheden heb ik daarvoor al in huis.

Het gros van het idee m.b.t. koeling komt neer op kijken of het haalbaar is systeem zo goed als passief te koelen. Ik vermoed dat er ergens toch een luchtstroom zal moeten zijn, omdat de warmte anders in de case blijft hangen. Dit moet echter getest worden, en als ik de kans krijg zal ik dat zeker doen.

Laten we wederom van onder naar boven gaan. Zoals eerder gezegd wil ik het kleinere kastje onderaan hebben, omdat ik daar twee 360 MM radiatoren in wil leggen. Door de gaten in beide cases is dit gemakkelijk te realiseren:

Ik zal gebruik maken van slang, geen acrylaat buizen. Alhoewel het z'n charmes zeer zeker heeft, heb ik en de fittingen die ervoor nodig zijn niet, en de tools / skillset beheers ik ook niet.

In principe word er normale slang gebruikt, doorzichtig, met een diameter van 10MM ID (3/8"). Om in het thema (dezelfde stijl althans) te blijven, wil ik er alleen iets aan toevoegen. Bamboe!

Bamboe is namelijk voor een groot deel hol van binnen. Een bamboe stok (ook wel tonkinstok genoemd) van zo'n 14-16MM dik heeft de perfecte binnenmaat om een slang van 10MM ID doorheen te leiden. Nu ben ik al gaan kijken naar bamboe, en elke stok heeft om de zoveel CM een knoest zitten. Die knoesten zijn de enige stukken die niet hol zijn, daar haalt de stok namelijk de meeste veerkracht uit. Afgaande op de maten die ik gezien heb aan bamboe, gecombineerd met de hoogte van de case // en dus de maximale lengte van de slang, ben ik er vrij zeker van dat ik (m'n ouders) voldoende lange boren heb om die schotten te kunnen verwijderen voor de benodigde lengte.

Het streven zal zijn om zoveel mogelijk van de slang die in het zicht loopt, recht te laten lopen, zodat de bamboe er omheen kan. De bochten zullen waarschijnlijk bestaan uit puur slang, of slang i.c.m. meerdere 'rondjes' bamboe, met een dikte van +- 1 CM, om toch de bocht te kunnen maken. Alleen even afwachten hoe dat uit zal pakken.

Anyway, verdere uitleg en illustraties komen nog, ben met bovenstaande uitleggen en uittypen nu goed zes uur bezig geweest.

Wordt vervolgd...

Laatst bewerkt: 30 jan 2015
    Tijgervarken en Sw333t vinden dit nuttig.
  2. Sw333t

Sw333t Senior Member

Sinds:
    26 jun 2010
    Wauw, wat een uitleg.

Wordt wel lastig modden met een gebroken middenhandsbeentje ;).

Mystiqy vindt dit nuttig.
  3. Mystiqy

Sinds:
    10 mei 2010
    Rap gelezen :) En true, makkelijk zal het niet zijn, maar als het goed is ben ik er 25 februari vanaf.

4. Tijgervarken

Tijgervarken Master of Modding

Sinds:
    12 jan 2015
    Weer een gedoogde tegenstander erbij, hoop dat jij naar de volgende ronde doorgaat. Denk dat als ik naar de 2de ronde ook ga dat ik het dan wel moeilijk krijg met jou ;)

Mystiqy vindt dit nuttig.
  5. Mystiqy

Sinds:
    10 mei 2010
    Dat time again. Update time.
    Photoshop skill *kuch kuch* incoming.
    inside.png
    Aldus een color coded schets van de binnenkant van de kast zoals ik het wil hebben. De grijze vlakken zijn radiatoren, het blauwe vanzelfsprekend water, het groene vlak een moederbord met CPU & GPU. De grijze outline is een mogelijke plek voor een vierde radiator, afhankelijk van hoeveel ruimte er overblijft met het reservoir in de case. De dubbele vierkantjes in zwarte outline stelt een tweede pomp voor, en het lichtbruine vlak is een afdekplaat voor de voeding en de tweede pomp. Deze zal bekleed worden met bamboe fineer.

Waarom een tweede pomp? Je hebt de AIO van Coolermaster toch al? Correct, maar de opvoerhoogte die ik hier wil realiseren is vrees ik teveel gevraagd van het CM pompje. Vandaar een tweede pomp in de loop, dat zou (hopelijk) voor voldoende flow moeten zorgen en al het water rond moeten krijgen. Mocht dat niet volstaan, klap ik er nog een pomp in.

Goed, zoals het er nu uitziet komen er dus drie tot vier radiatoren in de case. Onderin komen 2 360MM radiatoren, aan de achterkant van de case in ieder geval de 120MM radiator van het Seidon setje, en als er genoeg ruimte is komt er in de HDD bays tegen de backpanel nog een radiator, met vanzelfsprekend bijbehorende cutouts voor de nodige luchttoevoer.

Vanuit de tweede pomp zal de loop er zoals bovenstaand uitzien:
    Pomp 2 > 360Rad 1 > 360Rad 2 > GPU > CPU +Pomp 1 > 120Rad > Reservoir (>240Rad)> Pomp2.

Verder wil ik zoveel mogelijk van de slang in bamboe hullen, en zoals ik het nu voor me zie zal dat met alle zichtbare stukken slang moeten kunnen lukken! Bochten zijn te vermijden d.m.v. 90 & 45 graden fittingen, wat zeer zeker het streven is. Ik wil een groene, doorzichtige óf een witte koelvloeistof gaan gebruiken, welke ben ik nog niet geheel uit... Mocht het niet geheel passief te koelen zijn, zal ik groene Nanoxia fans gebruiken, wat een argument zou zijn om in stijl de koelvloeistof ook groen te pakken.

Maar het grootste gedeelte van de binnenkant van de kast wil ik wit maken m.b.v. wit vinyl, zodat er ook intern genoeg gewijzigd word om het gerechtvaardigd een mod te kunnen noemen. Dan zou dus een witte koelvloeistof mooi op z'n plaats zijn.

Als laatste simpel gedemineraliseerd water - waarschijnlijk de mooiste keuze m.b.t. het reservoir, omdat watervallen over het algemeen niet echt een kleur hebben behalve die van water. Vereist nog wat denken dus.

Zoals wellicht bekend is, vereisen harde schijven ook stroom. Om enigszins zuinig te kunnen blijven met bovenstaande configuratie wil ik dan ook geen conventionele harde schijven gebruiken, maar alleen maar SSD's. Deze zijn zuiniger, stiller én geven doordat er geen bewegende delen inzitten veel minder warmte af.

De twee SSD's die ik wil gebruiken zullen naar alle waarschijnlijkheid hun plaats krijgen op de afdekcover van de PSU, midden in de kast. Ze zullen er op eenzelfde manier uit komen te zien.

Zoals eerder al gezegd wil ik de binnenkant van de kast wit hebben, met behulp van wit vinyl. Maar omdat wit in grote hoeveelheden te overheersend word, wil ik er een paar accenten van bamboe aan toevoegen, in de vorm van de case zelf, maar ook dit is naar mijn mening pas op een later tijdstip te beslissen. De omhulde slang kan er met een witte achtergrond namelijk erg goed uitkomen naar mijn mening, hoe dat uit zal pakken is alleen nog niet te zeggen.

Ik hoop dat ik zo een afdoende complete beschrijving van mijn idee heb kunnen vormen, mochten er vragen zijn of op/aanmerkingen hoor ik het heel graag.

MSI Official Account vindt dit nuttig.
  6. Sigm4tic

Sigm4tic Master of Modding

Sinds:
    9 mei 2014
    Ik ben benieuwd hoe het er in het echt uit gaat zien!

7. Sw333t

Sw333t Senior Member

Sinds:
    26 jun 2010
    AUB niet meer iets wijzigen of toevoegen op de inzending, de inzendingsperiode is sinds 12.00 uur vandaag gesloten!

8. Sw333t

Sw333t Senior Member

Sinds:
    26 jun 2010
  9. Mystiqy

Sinds:
    10 mei 2010
    Jeej. Let's g oooooooooooooo!

10. Sw333t

Sw333t Senior Member

Sinds:
    26 jun 2010
    Beste Mystiqy,

Zou je in dit subforum een nieuw topic aan willen maken met het voorvoegsel "Worklog (CIP), gevolgd door de naam van je build. Hierin zien we dan graag dat je het de laatste schets(en) die van toepassing zijn vermeldt staan.

Mocht je het leuk vinden om jezelf daarin voor te stellen voor het overige publiek en de overige deelnemers, dan wordt dat zeker op prijs gesteld.

Vergeet verder niet de regel van het wekelijks updaten van je worklog (vaker updaten is nog leuker voor de kijkers natuurlijk). Mocht het updaten in een week tijd een keer niet lukken ivm omstandigheden, geef dit dan tijdig door.

Hoe geef je het topic een ander voorvoegsel, kies voor "Plaats nieuw topic" en dan:

Veel plezier met het modden en bedankt voor je inzending en inzet.