Worklog (CiP) BamBoom

Mystiqy

Master of Modding
User systemen
Waarom een 970 icm een Celeron?
Omdat ik normaal gesproken run op een 2600K op 4.5-4.8 :) Dat ding draait alles, geen nood om te upgraden naar een nieuwe i7 op S1150 ipv 1155. Ik heb het wel overwogen, maar het verschafte moederbord is een eco versie - een K processor daarop kopen is onzin, laat staan een i7. Dus heb ik bedacht lekker verder te gaan met een simpele celeron.

Deze mod is trouwens ook niet mijn main pc. Ik heb twee (op een twee cpu blok na) volledige custom waterkoelsets liggen, twee videokaarten, sinds kort twee processoren.

Ik gok dat het geld aardig op was na een 970 en dat bling bling waterblock.
Goed punt. Is zeker ook een deel geweest van de redenatie, maar het belangrijkste voor mij was dat alles behalve de i7's op stock snelheid geen enorme upgrade zijn tov m'n huidige 2600K.

Mystiqy

Master of Modding
User systemen
Zo, long time no see. Ondertussen weer zo goed als volledig hersteld. Het enige waar ik nog last van heb zijn de wat kortere spieren, die af en toe over een stuk bot heen schrapen.

Nou goed, omdat ik weer volledig functioneel ben werd er gelijk van alle kanten aan me getrokken voor aandacht. Werk, school, vrienden, familie. Iedereen wilde even laten weten dat ze aandacht nodig hadden, druk druk druk.

Maaaaaaaaaaaaar. Eindelijk wat fatsoenlijk werk in de kast kunnen stoppen, en daarnaast een keer gespeeld met een dremel... Wat een verslavend stukje speelgoed is dat zeg :D

Voordat ik verder ga naar de update, tussen alle bezigheden door heb ik voor The Party m'n eigen pc ook maar in elkaar gezet. Kasten genoeg, maar deden allemaal net niet lekker wat ik wilde [klein, krachtig, licht]. Dus zelf maar iets in elkaar gezet. Bestaat ui twee stukken koper als frame, met twee stukken hout waar de rest op staat: MI-T-X. Gebaseerd op een Z77 m-itx moederbord van iBuypower, een 2600K op 4.4 gHz en een MSI GTX 970.

Wat overzichts shots:
MITX1.jpg

MITX3.jpg

Close up van de koperen buis... Ontzettend lastig om te gebruiken imo.
MITX2.jpg

En wat hardware pr0n in de vorm van m'n 970 onder Mayhems vloeistof :D
MITX4.jpg

Goed, genoeg geshowd. Time to move on:

UPDATE!

Zoals ik ook vermeld heb in de schetsen, wilde ik het kleine kastje grotendeels veranderen qua uiterlijk. Daar heb ik een heel aardig aantal vorderingen mee gemaakt. Om te beginnen heb ik het standaard rooster wat in de zijpanelen zit eruit gedremeld. De schroefgaten voor een 360 rad heb ik natuurlijk laten zitten, maar al het gaas is er uit. Achter de bamboe door wilde ik dat niet zien.

Het originele zijpaneel..
Sidepanel1.jpg

Actiefotootje. Wat is een dremel ontzettend leuk speelgoed zeg. ~ Verliefd.
Sidepanel2.jpg

En het *grove* eindresultaat. Alle bramen zijn er ondertussen af, alle hoekjes zijn rond. Een moeder die edelsmid is brengt zo z'n voordelen... Waaronder een heleboel goede vijlen :D
Sidepanel3.jpg

'Het idee was toch om de zijpanelen er uit te laten zien als de rising sun?'

Correct. Op de achterkant van het bamboe fineer zit een dun laagje, wat het extra stevigheid bied. Gelukkig kan je er met potlood ook heel mooi op tekenen.
Eerst alles uitgemeten met een radiator ernaast, waar de fans precies komen. Vervolgens met een fan de binnendiameter drie keer uitgetekend, en daarna heb ik met behulp van wat hulplijntjes en een paar linialen de schetsen gefinaliseerd.

En daarna was het even zweten... Met een stanleymes door hout heen gaan vergt best wat kracht als je het precies wil doen.

BambooCut1.jpg

BambooCut2.jpg

Maar, al zeg ik het zelf, het eindresultaat mag er zijn. Dit zijn de ruwe uitsnedes, volledig onbewerkt. Puur met een stanleymes erdoor heen gegaan en een foto gemaakt. Met een licht schuurpapiertje en wellicht wat lak ziet het er gegarandeerd nog veel beter uit.

BambooCut3.jpg

En zo ziet het er dan uit met een kale radiator eronder...

Of met een fan eronder.

Beide panelen zijn ondertussen gedaan, maar omdat ik hier gister avond pas om 11 uur mee klaar was heb ik niet meer foto's gemaakt. Het licht was voor de camera in mijn iPhone 4S simpelweg niet goed genoeg meer, zoals je wellicht ook opvalt in de laatste foto. Volgende week foto's van beide panelen + gemonteerd op de kast, en hopelijk heb ik tijd genoeg om de voor en achterkant van het kleine kastje ineens mee te pakken zodat ik jullie een totaalplaatje kan laten zien :)

Cheers!

Mystiqy

Master of Modding
User systemen
Update komt morgen weer, nu te weinig fut om alle foto's nog te bijsnijden / aanpassen / uploaden.

Spoileralert: het uiterlijk van het kleine kastje is vrij rigoureus veranderd. Ten goede, naar mijn mening :D

Mystiqy

Master of Modding
User systemen
Zo. Tis geen maandag meer, maar 't is wel weer tijd voor een UPDATE. Zoals altijd, foto's gemaakt met een iPhone 4S. Maar deze keer wil ik het eeeeeeeeven specifiek benoemen omdat ik erg tevreden ben over de foto's... Goed licht doet het errug lekker met dit cameraatje :D En vandaar ook alvast excuses, photobomb incoming ^^

Zoals ik laatst al zei was m'n streven om het kleine kastje zo goed als af te krijgen, qua exterieur. Daar ben ik nu een heel eind mee op weg gekomen. Om te beginnen bij het einde van de vorige update, andere zijpaneel ook ontdaan van z'n hex panel. Dremel <3

Cutout_side.jpg

Nog een foto van de hexmesh. Dat spul bewaar ik voorlopig, wellicht kan ik het ergens nog voor gebruiken. Hoekjes allemaal afgeschuurd, geen scherpe kantjes meer.

Cutout_side1.jpg

En natuurlijk ziet de andere kant van de 'zaagsnede' er ook nog niet helemaal netjes uit...

Cutout_side2.jpg

Dus, vijlen, schuren, meer vijlen en nog meer schuren. Stuk beter.

Cutout_side3.jpg

Beide losse paneeltjes. Onderste op de foto is de tweede, ging me een stuk beter af als de eerste. Ging ook een stuk beter met het slijpschijfje op de dremel trouwens, die overleefde het een stuk langer.

Cutout_sides.jpg

Vervolgens een nieuw stuk fineer op maat gesneden. Deze keer met een scalpel in plaats van een stanleymes... Net als de dremel, wat een genot om net wat betere tools tot je beschikking te hebben. Een stanleymes is in vergelijking met een scalpel gewoon een broodmes.

Bamboo_cutout.jpg

Eerst weer de rijzende zonnetjes uittekenen. Blij dat dit in een keer goed is gegaan bij beide panelen, het is een crime om uit de losse pols de rondingen uit te snijden. Kost bizar veel kracht, is erg tijdrovend en word op den duur ietwat irritant ^^ Resultaten ben ik wel weer erg over te spreken trouwens. Tweede zijkant ging me een stuk beter af als de eerste.

Bamboo_cutout1.jpg

Beide uitsnedes bij elkaar.

Bamboo_cutout2.jpg

Bamboo_cutout3.jpg

En een eerste testfit. Jup, met schilderstape. Ik wacht met verlijmen nog even, daar moet ik eerst even voor testen wat de beste lijm is & moet ik de fineer nog afwerken. Dit zijn puur de ruwe versies, ongeschuurd & ongelakt.

Bamboo_cutout4.jpg

En vanuit de voorkant:

Andere hoek:

In eerste instantie heb ik de stoffilters laten zitten. Maar bij nader inzien vind ik het veel mooier zonder, omdat de kenmerkende hex-ish shapes ervan best wel wat afbreuk doen aan de strakke lijnen van de uitsnedes.

Stuk beter.

En in dit plaatje kan je mooi zien waarom het handig was om alles uit te meten en te tekenen met betrekking tot de plaatsing van de uitsnedes in de zijkant. Niet alleen voor de zichtbaarheid & luchtaanvoer van de ventilatoren, maar zeker ook vanwege het verbergen van de overgebleven stukken kast na chirurgische *kuch* verwijdering van de hex mesh.

En hier nog een klein plaatje van hoe het er nu aan de binnenkant uitziet van het kleine kastje. Ga ik nog op terugkomen, dit is niet clean. Niet dat je het ooit ziet, maar ja.. Ik heb wel nog heel veel fineer :)

Goed, terugkomende op de aanpassingen aan de case zelf. De achterkant wilde ik zoals in de schetsen vermeld, heel anders hebben als ie origineel is. Dus de dremel er weer bij gepakt, en de slotplaten en voedingshouder eruit gehaald.

Even bijgevijld en geschuurd.

En vervolgens weer de bekende tooltjes erbij gepakt. Snijmat, liniaal, potloodje & scalpel.

Dan komen we uit bij het volgende achterkantje.

Nog lekker ruw vers van het mes..

Met de grote kast erbij ziet het er dan als volgt uit.

More to come..

Cheers <3

Mystiqy

Master of Modding
User systemen
Klein klein updateje.

De sleeving is besteld. Zit nog in dubio of ik met verlengkabels ga werken, alhoewel ik denk van wel... Ben er alleen een beetje schrikachtig voor ivm voorgaand debacle met de doorgebrande bitfenix kabel.

Afhankelijk van de levertijd ga ik in ieder geval aankomende week even kijken of ik tijd heb om te gaan sleeven. Drukke week voor de boeg, maar hopelijk heb ik ergens even genoeg tijd om lekker een paar uurtjes in de build te stoppen.

~ Till next time.

Mystiqy

Master of Modding
User systemen
In aanvulling op de vorige update, de sleeving is binnen. Uiteindelijk gegaan voor drie kleuren, om in dezelfde stijl van contrast te blijven als het wit/zwart/bamboe wat het geheel van de case gaat zijn.

Paar foto's:

Sleeving.jpg

Sleeving_1.jpg

Sleeving_2.jpg

Sleeving_3.jpg

Hopelijk aankomend weekend de tijd om een begin te maken aan het sleeven / het sleeven misschien zelfs al af te kunnen ronden.

Cheers!

Mystiqy

Master of Modding
User systemen
Zo, tijd voor een nieuwe update.

Ik ben begonnen met ruimte maken voor twee dingen in de grote kast. Als eerste het belangrijkste item van deze hele mod, het reservoir wat voorin de kast moet komen.

Begonnen met de popnagels uitboren die her en der de 5.25' bays vasthielden.
Popnagels.jpg

Helaas geen actiefoto's van de volgende veranderingen :'(

Maar vervolgens heb ik het resterende deel wat nog vastzat aan de voorkant, de fan brackets, eruit gedremeld.

Voorkant_0.jpg

Samen met de 5.25' bays, hou je dan deze stukken staal over

Voorkant.jpg

En heb je als resultaat een veel 'ruimtelijkere' voorkant. Of eigenlijk meer; een kale voorkant die leeg aanvoelt :D

Voorkant_1.jpg

Voorkant_2.jpg

Verder heb ik bovenin de grote kast een begin gemaakt met ruimte maken voor de window die daarin komt, door het plastic mesh wat daar zat alvast te verwijderen.

Bovenkant_1.jpg

Bovenkant.jpg

En mijn laatste bezigheid vorige week was om de plaat achter het moederbord af te maken, nu is ook de zichtkant bedekt met wit vinyl, en zijn de cutouts voor de 4 & 24 pins kabels gemaakt.

Binnenkant.jpg

Nu dan. Ik heb afgelopen week te kampen gehad met een aantal kleine tegenslagen m.b.t. de build. Als eerste was ik van plan vorige week heel de voeding gesleeved te hebben. Dat plan is echter goed en grondig in het water gevallen doordat mijn pin remover tool het een strak plan vond om af te breken, op pin nummer 1 die ik uit de 4 pin wilde halen =.=

Ik heb met dat tooltje al twee complete voedingen gesleeved, maar of het nou aan mij ligt of niet is niet van toepassing. Een nieuwe is onderweg, dus het sleeven van de voeding word even uitgesteld naar (hopelijk) dit weekend.

Verder wilde ik in de top van de grote kast alvast het overige staal (wederom fan cutouts) weghalen met de dremel, waarop ik de laatste twee slijpschijfjes die ik had liggen naar z'n grootje geholpen heb. Zeker weten mijn schuld - moet ik maar niet om half twee 's nachts gaan dremelen - waren m'n buren ook niet heel happy mee trouwens.

Dat even terzijde ga ik dit weekend de definitieve maten voor het plexiglas doorgeven van het reservoir en de topwindow, dus ergens in de komende twee weken gaat er eindelijk wat schot in de zaak komen met betrekking tot de uiteindelijke vormgeving van de grote kast.

Op de planning staat er dus kortweg nog het volgende:

- topwindow
- reservoir
- PSU cover
- kabels sleeven
- bamboefineer definitief bevestigen
- de waterloop
- verlichting
- logo's

Met nog een goede 5,5 week te gaan. Word een mooie combinatie van school / werk / modden - no sleep involved.

Tot de volgende !

Arwin Meijerink

Master of Modding
User systemen
Jammer van het tooltje, zelf had ik ook al moeite met de 4 pin.
Deze wou der op geen enkele manier uit, de rest ging wel allemaal makkelijk.
Misschien een tip voor het boren: De popnagels gaan er waarschijnlijk makkelijker uit
als je een metaalboor gebruikt ipv een steenboor:)

Marv.NL

Master of Modding
User systemen
Hier hetzelfde, ook een tooltje gebroken:mad:. En alle contactpinnen zitten muurvast. Heeft mij ook veel tijd en geduld gekost om ze allemaal los te krijgen. Als het vandaag niet lukt probeer het morgen nog eens, hielp bij mij.:)

Sw333t

Senior Member
User systemen
Daarom sleeve ik ook niet meer :p. Of de tools breken af, of de pins. Of nog fijner... ik schiet uit met de tooltjes en heb deze in mijn vinger hangen.

Mystiqy

Master of Modding
User systemen
Hi ha HUPDATE.

En mijn welgemeende excuses dat ie er nu pas is. Maar ik ben superdruk met school en werk en kom nauwelijks aan slapen toe op het moment, vandaar. No exuse, I know. But still. Worth considering ;)

Eindelijk. Eindelijk weer wat tijd gevonden om in dit pareltje te steken. Even terzijde van deze update heb ik afgelopen week alle plexiglas platen voor m'n reservoir mogen ontvangen, met een beetje mazzel kan ik dit weekend beginnen / klaar komen met het verlijmen van alle onderdelen tot een (hopelijk) watervolle constructie.

Bij diezelfde bestelling heb ik mijn topwindow ook mogen ontvangen, en daar is deze update grotendeels op gebaseerd.

Om te beginnen heb ik de top van de grote kast ontdaan van al zijn onnodige staal, met de grote vriend van Dremel.

En een paar niet te missen actiefotootjes natuurlijk..

De top ontdaan van het stuk staal wat ik niet ga gebruiken:

De topwindow op maat laten maken bij bouwplastics. Deze is trouwens niet wit, maar dat is de beschermfolie en die laat ik er voorlopig nog even opzitten.

Verder had ik in mijn schetsen vermeld dat ik het HAF logo wilde gebruiken in m'n topwindow, maar ik heb vanwege de grootte van diezelfde window besloten om in plaats daarvan het stacker logo te pakken, en dat te graveren.

Het was een hele ervaring om zelf iets te graveren, zeker met een dremel - maar al bij al vind ik het niet slecht gelukt.. Ik ben alleen wel zo opgegaan in het graveren dat ik compleet vergeten ben foto's te maken van het proces :') Hier dus de foto's van het eindresultaat, ik denk dat ik wel nog ga proberen het wat strakker te krijgen, met een hoge grid schuurpapier.

En om op m'n prachtige lijstje terug te komen;

- topwindow // done
- reservoir // onderdelen binnen, moet alleen verlijmt worden
- PSU cover // moet nog
- kabels sleeven // moet ook nog -.- zelfgemaakte tooltje heb ik ook gesloopt vorige week..
- bamboefineer definitief bevestigen // moet nog
- de waterloop // moet nog
- verlichting // moet nog
- logo's // moet nog

Van het bovenstaande lijstje wil ik aankomend weekend het grootste gedeelte van het lijmen gedaan hebben eigenlijk, van zowel reservoir als de fineer. Verder hoop ik tijd te hebben om een PSU cover te maken, en dan word het over twee weekjes echt leuk bouwen - knutselen met fittingen en slangen :D

Anyway, dit was hem weer voor nu, hoop dat het jullie de moeite waard was om weer wat te zien ;)

Bovenaan