1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Bestanden snel overzetten op nieuwe notebook + Notebook helemaal leeg maken

Discussie in 'Notebooks en tablets' gestart door MikeJoow, 6 aug 2018.

1. MikeJoow

MikeJoow Member

Sinds:
    14 apr 2018
    Beste Leden,

Ik heb een nieuwe laptop aangeschaft die ik morgen binnen krijg als het goed is :).
    Nu wil ik eigenlijk een complete copy van me huidige laptop maken en deze op me nieuwe laptop plaatsen. Hoe kan ik dat snel en gemakkelijk doen?
    Tevens wil ik me oude laptop uiteindelijk gaan verkopen, Dan wil ik natuurlijk een 100% schone laptop zodat anderen geen belangrijke documenten zien die ze niet horen te zien. Hoe zorg ik voor een 100% lege harddisk en dat alle bestanden 100% weg zijn?

2. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    heb je ook een gewone PC ?

3. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Als je geen stick hebt,en ook de laptop niet open wilt maken,even beiden laptops aan het netwerk hangen en de oude laptop een 'share' maken en copieren naar de nieuwe wat je nodig hebt.

4. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Met alle geïnstalleerde software? Euh.. niet.

Disk zero'en kan o.a. met HD-Tune. Misschien zit dat in de PRO versie tegenwoordig

5. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Minitool. Gratis te gebruiken.

6. MikeJoow

MikeJoow Member

Sinds:
    14 apr 2018
    Ik heb een notebook.. Is het inderdaad niet mogelijk de beide notebooks te koppelen ofzo? en zo de bestanden over te zetten?

7. psychosammie

psychosammie Senior Member

Sinds:
    17 jul 2008
    Heb je het niet gelezen?

8. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
    bestanden overzetten ja, je hele disk clonen met OS lukt zo niet.
    Hiervoor moet je de schijf uit de nieuwe laptop halen en deze via een usb naar sata adaptor aan de oude hangen.
    met clone software kan je de disk dan kopiëren.

9. psychosammie

Sinds:
    17 jul 2008
    Clonen is sowieso geen goed idee. Is bij een nieuwe laptop ook niet nodig.

10. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
    Me eens maar dit is wel waar Ts om vraagt.
    Hij wil een complete copy van zijn oude laptop.
    Zou zelf ook een clean instal doen( of die zit er al op ) en via een externe schijf of netwerk de bestanden overzetten, USB stick kan ook maar dan moet je wel geduld hebben ;)

11. MikeJoow

MikeJoow Member

Sinds:
    14 apr 2018
    Ik kan inderdaad windows er compleet opnieuw opzetten, Maar ik heb is gelezen dat bepaalde gegevens nooit van je harde schijf af gaan ook niet bij een complete clean installatie.

Qua overzetten van bestanden zit er dus niks anders op alles op me externe harde schijf te zetten en zo over te zetten. Altijd wel wat tijdrovend.

12. psychosammie

Sinds:
    17 jul 2008
    Heb je geen netwerk?

13. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Als je dat doet dan zorg wel dat je van te voren eventuele drivers download via de site van de fabrikant want laptops hebben soms nog wel eens aparte specifieke drivers nodig. En tja wat betreft dat er bepaalde gegevens blijven staan, ja, dat klopt maar je kan je afvragen in hoeverre je er dusdanig geheime files op hebt staan. Daarbij genomen zal de doorsnee gebruiker dit niet voor mekaar krijgen om nog bestaande restanten eraf te krijgen en deze ook al deels beschadigd kunnen zijn na een format.

14. andre@home

andre@home Senior Member

Sinds:
    22 jul 2001
    Wat ik wel eens gedaan heb bij een vergelijkbare situatie: je zorgt dat je op de oude laptop virusscanner en firewall progs als ZA eraf zijn en andere progs waarvan je zou kunnen verwachten dat ze bij een plaatsing in een ander systeem problemen zouden kunnnen geven.
    Vroeger kon je dan de disk klonen en die nieuwe vervolgens met F8 in veilige mode met netwerkondersteuning starten.
    Met Win10 kan het wel in veilige mode + netw supp maar je moet het anders uitvoeren.

Op de oude laptop zet je het vinkje voor veilige mode + netw supp aan. Kloon hem via een tool op usb stick

Dan zet je de nieuwe disk in het andere systeem weer terug en zou het in veilige mode+ netw supp moeten opstarten. Dan kijk je bij apparaat beheer welke gele tekens er staan en als je de drivers niet hebt kun je ze downloaden en installeren.
    Klaar? Weer normaal opstarten en alles nalopen in apparaatbeheer.
    Als er nog nooit een Win10 op dit systeem heeft gestaan, zul je een key nodig hebben om Windows probleemloos te laten werken?
    En? ... hoe ging het?

Onder Windows 7 werkte dit prima, althans met de hardware die ik toen had.
    Ach niet geschoten is altijd mis... je moet de kloon actie wel goed doen.

15. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
    Gaat het hier om een HDD of SSD ?

16. andre@home

andre@home Senior Member

Sinds:
    22 jul 2001
    Als je een HDD naar SSD kloont moet je daarna met bijv Minitool nog ff die trim settings in orde maken op de SSD.