1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Besturingssysteem compleet overzetten naar andere harde schijf

Discussie in 'Beginnersvragen' gestart door Jorn, 10 aug 2008.

1. Jorn

Jorn Senior Member

Sinds:
    22 feb 2004
    Hallo,

ik heb nu al een half jaartje een PC met 2 besturingssystemen: op de 2xraptor74 in raid 0 staat Vista en op de losse 160 gb. harde schijf staat Windows XP.

Nou gebruik ik dus Vista niet/nauwelijks meer, en zit ik me eigenlijk nogal vaak te ergeren aan de snelheid van de losse 160 gb. harde schijf, terwijl de 2 raptors maar niks zitten te doen.

Wat ik nu wil: ik wil álles wat er op de losse 160 gb. harde schijf staat van Windows XP + alle applicaties + alle instellingen, etc. etc. overzetten op de 2xraptor74 in raid 0. Is dit zomaar mogelijk of niet? En als het mogelijk zou zijn, is het dan zo dat hij dan niet meer foutloos werkt omdat er bijv. in registers iets zou staan over de 160 gb. losse HD? En als ik het overgezet zou hebben moet er ook nog een driver bij komen te staan van de RAID0 partitie, hoe zou dat dan moeten? Welk programma zou dit evt. kunnen?

Of moet ik dit anders aanpakken; eerst op de RAID0 partitie (van de 2xraptor74) Win XP ''kaal'' er op zetten zodat het qua drivers al in orde is, en dan alles behalve de drivers kopieren?

Of; dit is helemaal niet mogelijk, het is alleen mogelijk d.m.v. een compleet nieuw Win XP install?

Wie weet het, want ik weet hier softwarematig maar nauwelijks iets van af...

EDIT: de 160 gb. harde schijf die ik dan nu gebruik zou dan gewoon als backup in het systeem moeten blijven.

2. jinschoelink

jinschoelink Senior Member

Sinds:
    29 mei 2008
    Een image maken van de schijf die je wel overzetten is de makkelijkste oplossing.

ff zoeken op "driveimage xml"

Jorn vindt dit nuttig.
  3. Zatara

Zatara Senior Member

Sinds:
    19 jan 2008
    Dit is mogelijk met een programma als True Image van Acronis. Je maakt eerst een image van XP en zet deze daarna op je raptors.

Om het werkend te krijgen moet je wel de pc een keer met de XP schijf opstarten.

Kies voor repareren en typ in "fixmbr"

Succes

Zelf al meerdere malen toegepast op een niet raid configuratie. Of het lukt bij een raid configuratie weet ik niet, de raid driver is namenlijk niet in je huidige XP setup geinstalleerd.

Jorn vindt dit nuttig.
  4. Jorn

Jorn Senior Member

Sinds:
    22 feb 2004
    Ik ga het zodadelijk proberen, bedankt voor de antwoorden.

5. Jorn

Jorn Senior Member

Sinds:
    22 feb 2004
    Ik krijg het niet voor elkaar om in Win XP (m'n huidige) de RAID0 partitie te zien, ik zie de 2 raptor's als 2 ''losse''. Is er een tool om in Win XP de RAID0 driver op de 1 of andere manier in te laden?

Of moet ik maar proberen om met een windows XP CD installatie d.m.v. F6 de driver er op te zetten, en dan te kijken of in de huidige Win XP deze dan wel als 1 schijf van 2x74gb. (`138 gb.) te zien zal zijn?

Hoe pak ik dit het handigst aan? Ik moet namelijk in dat programma True Image van Acronis een doelstation selecteren, wat dus niet gaat als ik de 2 raptor's ''los'' zie.

Wat te doen?

6. jinschoelink

jinschoelink Senior Member

Sinds:
    29 mei 2008
    het beste is een boot cd maken met de image software. de image software kan meestal wel met Raid schijven overweg. en als doelstation zou ik altijd een "andere" schijf nemen. (extern etc)

7. Jorn

Jorn Senior Member

Sinds:
    22 feb 2004
    Welke image software kan dan vanuit DOS opgestart worden?

EDIT: dit i.c.m. Driveimage zou vanuit DOS kunnen werken? Zo kan ik in DOS een complete back-up van m'n 160 gb. schijf naar de 2 raptor's fixen?

8. Jorn

Jorn Senior Member

Sinds:
    22 feb 2004
    Heb dat daarnet geprobeerd, maar ook in Bart's PE Builder kon ik het niet voor elkaar krijgen om de 2 Raptor's als 1 partitie (RAID 0) te zien.

Hoe moet ik het voor elkaar krijgen om de 2 raptor's als 1 partitie te zien in Win XP? Is daar speciale software voor?

Ik wil dus in Win XP met 1 van bovenstaande programma's (in dit topic) m'n HD kunnen klonen naar de RAID 0 partitie, maar dat lukt me dus niet op zo'n manier... :x

9. Jorn

Jorn Senior Member

Sinds:
    22 feb 2004
    Nou ben ik weer een stapje verder denk ik:

ik heb een Win XP image verandert m.b.v. Nlite; de SATA-drivers er aan toegevoegd.

Nou was dus de bedoeling om daardoor in het programma PEbuilder dan gebruik te gaan maken van die bestanden van Nlite incl. die nieuw toegevoegde drivers dus. Maar dit lukt dus niet, bij het creeren van de PEBuilder.iso geeft hij keer op keer de melding dat de 2 bestandjes (de drivers) niet toegevoegd konden worden.

Brand ik dan vervolgens alsnog de .iso zonder de 2 bestandjes, dan kom ik gewoon PEbuilder in, maar kan ik geen harde schijven zien (zowel ATA als SATA niet).

Hoe los ik dit op? Ik heb al geprobeerd om de .iso van PEBuilder aan te passen door drivers er aan toe te voegen en alsnog te branden, maar dan wil hij weer niet booten. Wie weet een oplossing?

Ik heb overigens op de 2 raptor's nu ook Win XP met SP3 staan (dankzij een aangepaste Win XP d.m.v. Nlite), maarja je kan natuurlijk niet een image inladen naar de harde schijf waarmee je op dat moment werkt, en in de ''andere'' win XP kan ik weer niet de 2 raptor's zien, of er naar schrijven.

Probleem, probleem, probleem.... :(

EDIT: is er niet een programma waarmee ik een ''image'' in kan laden in het laadproces van Windows ofzo? Dat ik in Win XP zelf (van de nieuwe schijven) instel dat ik het image wil inladen, en dat hij vervolgens opnieuw opstart en dan gaat inladen ofzo?

10. Jorn

Jorn Senior Member

Sinds:
    22 feb 2004
    Nou eindelijk hoor... het is me gelukt om d.m.v. PEBuilder met de plugin ''selfimage'' de zaak te klonen.

Maar nou zit ik weer met het volgende probleem: m'n ''kloon'' (de 2 raptors dus), wil niet booten. Hij start op en ik krijg vervolgens een raar scherm met allerlei knipperende kleuren te zien op een zwarte achtergrond, met daarbij rare tekens.

Wat ik heb gedaan:
    *Win XP CD er in, geprobeerd de bestaande installatie te herstellen, zelfde verhaal; nog steeds dat scherm
    *Win XP CD er in, op R gedrukt (herstellen), en ''fixboot'' ingetypt. Ook dit hielp niet.

Nou lees ik op internet dat ik ''fixmbr'' in zou moeten typen. Ik heb dit al een keer eerder gedaan, en toen kreeg ik een foutmelding en startte hij ook niet meer op. Toen heb ik weer alles opnieuw gekloond en weer opnieuw begonnen en dezelfde stappen gedaan, alleen deze keer heb ik ''fixmbr'' maar niet gedaan. Moet ik dit alsnog doen? En zo ja; wat moet ik nog meer aanpassen dan?

Ben ik nog iets belangrijks vergeten aan te passen ofzo waardoor hij niet wilt booten?

11. Jorn

Jorn Senior Member

Sinds:
    22 feb 2004
    Nou ik kom iedere dag een stapje verder hoor :oops:

Vandaag aan de slag gegaan met Symantec Ghost 11 vanaf een boot cd. Werkte perfect, kopieerde in 2 uur alle files 'los' (waar andere programma's het blijkbaar in 1 uur konden).

Toen leek opeens alles zonneschijn, hij bootte zegmaar ''door'', maar kort daarna een BSOD, een automatisch restart van het systeem. Toen kwam automatisch het opties menu, waarin ik dan koos voor veilige modus, waarin ik vervolgens een vastloper kreeg en een automatische restart.

Toen dacht ik; laat ik met de Win XP CD maar proberen hem te herstellen (drukken op installeren, kiezen voor ''bestaande installatie herstellen''). Hij ging wat files kopieren, de hele Win XP setup door, leek allemaal goed te gaan. Toen hij klaar was ging hij weer herstarten.

En toen begon het hele verhaal weer overnieuw; even opstarten, automatisch reset, etc.

Enige wat ik er mee ben opgeschoten is dat ik de eerstvolgende keer dat ik Windows KAN opstarten vanaf de RAID0 partitie, ik hem opnieuw zal moeten activeren.

Ik ben bang dat in het systeem zijn registers nog iets staat over de oude 160 gb. HD als opstartschijf, of in eventuele boot-gegevens. Weet iemand toevallig welke dit zijn en hoe ik deze gamakkelijk kan aanpassen?

Enige verschil is dus dat hij niet meer hoeft op te starten vanaf een 160 gb. HD maar nu vanaf een ''nvidia stripe X gb'', wat dus softwarematig nog recht gezet moet worden op de zgn. ''clone''. Zijn hier eventuele register-programma's voor die vanaf een bootable disk zijn op te starten?

12. Jorn

Jorn Senior Member

Sinds:
    22 feb 2004
    Oke; ben weer ietsje verder: heb PEbuilder met een registry editor plugin er bij.

Nou moet ik nog weten:
    -welke registers zou ik moeten aanpassen
    -waar kan ik die register-sleutels vinden?

13. Wanderer

Wanderer Senior Member

Sinds:
    13 apr 2001