1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Bottleneckt een i5 4690 een GTX 1070?

Discussie in 'Videokaarten & 3D-chips' gestart door antonwas, 20 apr 2017.

1. antonwas

antonwas

Sinds:
    20 jun 2015
    Beste Hardwareinfo lezers,

Ik wil graag mijn systeem upgraden. Nu draai ik een PC met een i5-4690 CPU i.c.m. EVGA GTX 960 4GB SC en 16GB DDR3 RAM op 1333Mhz op een ASRock B85 Fatal!ty Killer. Ik wil hier graag een forse GTX 1070 in plaatsen. De vraag is of deze CPU gaat bottlenecken en in het bijzonder of dit RAM-geheugen voldoende mee kan komen?

Groet,
    Anton

2. 49109129

49109129 Senior Member

Sinds:
    4 nov 2015
    Welkom op het forum anton! (alhoewel je al een tijdje lid bent is dit toch je eerste post :p )

Bottleneck is een te vaak en meestal foutief gebruikt woord in hardwareland, net zoals futureproof. Een bottleneck is namelijk altijd aanwezig, daarom is het erg belangrijk een zo gebalanceerd mogelijk systeem te maken om de bottleneck zo goed mogelijk te verkleinen. Meestal wordt er inderdaad gesproken over een cpu of gpu bottleneck omdat deze het vaakst voorkomt.

Een bottleneck wegwerken gaat dus nooit omdat;
    1. Iedere game een andere engine heeft en dus een andere load op de cpu en gpu
    2. Resulutie ook een grote rol speelt
    3. Er geen 'perfecte' combinatie bestaat van cpu en gpu, o.w.v. de eerder twee genoemde redenen

In jouw geval lijkt me een i5 4690 icm een 1070 een sweetspot. Hogere gpu dan de 1070 zou ik wel afraden, denk dat de 1070 een prima keuze is! Met mijn 8Gb ram zit ik nog niet aan limieten, dus 16Gb lijkt me zeker geen probleem te vormen voor gamespecifieke taken.

3. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Punt is inderdaad wat @49109129 al aanhaalt dat het per game kan verschillen omdat de ene game weer meer op de cpu leunt en de andere weer meer op de gpu. En tja wat houd bottleneck in, eigenlijk alleen dat als je naar extreme situaties gaat kijken en je het uiterste uit b.v. een videokaart wilt halen. In de praktijk spreek je dan vaak van een aantal frames verlies in gaming maar je kan dat dan ook weer afzetten tegen een behoorlijke meerprijs en of het dat vaak waard is stel ik vraagtekens bij.

Een i5 4690 is geen langzame cpu en kan nog goed mee maar oke, ja, b.v. een i5 7600 K presteert zeker beter in combinatie met een GTX1070. DDR3 1333 Mhz is zeker langzamer als DDR4 2133 Mhz en zo kan je door gaan maar het vooral ook om je eigen beleving gaat. Stoor jij je eraan als je binnen een bepaalde game een aantal frames minder haalt, nu ja, is dat niet dan lekker je systeem zo laten zoals het is.

4. BottleNext

BottleNext

Sinds:
    9 jun 2016
    Prima upgrade. Doen.

5. antonwas

antonwas

Sinds:
    20 jun 2015
    Heren dank voor jullie snelle reactie. Ik heb een wat ouder scherm (22 inch, 1680 x 1050), maar werkt nog prima. Echter merk ik wel dat bij de nieuwste games zoals Ghost Recon Wildlands, de GPU niet lekker meer mee kan komen (tussen de 30-40 fps). 50 fps vind ik prima speelbaar. Ik denk dat ik dan prima de alleen de gpu kan vervangen.

6. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Nou dan zou ik bijna zeggen van bespaar je dat extra geld voor een GTX1070 en pak een GTX1060 of b.v. een RX570 die ongeveer gelijk ligt aan een RX480.

7. Detmer Bisschops

Detmer Bisschops Senior Member

Sinds:
    10 mei 2004
    Je kan ook voor een RX480 of een RX580 gaan en (dan op termijn) een leuke FreeSync monitor uitzoeken.

Met een ASUS Radeon RX 480 Strix 8GB en een 27" Dell SE2717H FreeSync monitor zit je op een totaalbedrag van 440 euro.

Laatst bewerkt: 20 apr 2017
  8. DatAccountz

DatAccountz Senior Member

Sinds:
    13 nov 2012
    Mijn CPU houdt hem amper bij, en dat is op 1080p, met een 4670K op 4.3ghz en 2400mhz geheugen. Dus dat is een pak sneller op een hogere resolutie. Het probleem van een CPU bottleneck is dat het niet enkel 'een paar fps' kost. Het probleem is dat je frametime consistentie eraan gaat. Je krijgt meer stuttering omdat de engine hapert. Je wilt liever GPU-bound zijn, wat lastig te doen is op 1680x1050 met een snelle GPU als de 1070.

Wildlands is gewoon een slecht geoptimaliseerde game. GTX 1080 is afaik nog niet genoeg voor 60fps op ultra. Zet gewoon de settings wat terug, een GTX 980 op 1680x1050 is prima in balans op een 4690.

9. antonwas

antonwas

Sinds:
    20 jun 2015
    Dit wordt interessant. Dank voor de inhoudelijke antwoorden. Even nog wat gedachten die ik heb rondom de upgrade. Ik zie het zo dat ik met de kaart die ik van plan ben om aan te schaffen nog minimaal 3 jaar vooruit kan. Ik vermoed dat een GTX 1070 dat kan. Verder ben ik een 'groene rakker'. Ik heb echter geen ervaring met AMD gpu's. Via Hardwareinfo ben ik een beetje in deze wereld gerold. En zoals we weten zijn de bazen van Hardwareinfo ook niet echt fans van AMD. Dit is natuurlijk vrij subjectief allemaal, maar we weten dat - even gechargeerd gezegd - NVidia toch iets beter in de markt ligt dan AMD.

@Roel1966 : Een GTX 1060 is zeker sneller dan een GTX 960. Echter vraag ik mij af of deze kaart nog drie jaar mee kan.
    @Detmer Bisschops : Dit is op zich een aardige deal. Alleen ben ik redelijk tevreden met mijn huidige scherm. Daarnaast is de Dell een full HD scherm. Het lijkt mij handiger dat ik over een jaar of drie/vier een 4K scherm koop. Op dat moment moet alles vervangen worden. Alles is dan: CPU, moederbord, geheugen, GPU en scherm. Bovendien zit ik dan weer met mijn huidige scherm die ik nergens meer op kan aansluiten om de simpele reden dat al het andere spul wat ik heb staan dermate oud is dat zoiets niet gaat werken :(.

@DatAccountz : dit is opmerkelijk nieuws. Jouw systeem loopt idd een stuk sneller dan het mijne. Als dat al niet goed gaat, dan zou het in mijn geval helemaal drama moeten zijn. De meningen op internet zijn wat verdeeld. Volgens deze calculator is er een bottleneck van 15%. Kun je kort even uitleggen wat GPU-bound is in relatie tot mijn scherm? Verder heb ik begrepen dat bij games die sterker leunen op de CPU een 1070 in de problemen komt. De trend lijkt toch wel te zijn dat steeds meer games op de CPU gaan leunen (ook gebruik makend van meerdere threads). Dat zou betekenen dat een GTX 1070 snel waarde gaat verliezen in mijn systeem. Een 1060 of een RX 580 zou dan misschien toch een betere keus zijn.

Een hele berg informatie, maar ik denk goed om de zaken zo tegen elkaar af te zetten.

Laatst bewerkt: 21 apr 2017
  10. suijkerbuijk

suijkerbuijk Senior Member

Sinds:
    21 dec 2016
    ja je ziet dat eindelijk de cpu steeds beter word gebruikt.
    zeker met directx12 die gewoon beter alles over de cpu verdeelt .
    nvidia vs amd
    allebij de gpu zijn goed .
    maar de xbox en de ps4 gebruiken een amd gpu
    met crossplatform programma zal er mee voordeel voor amd zijn.

je merk dat nu al met dirext12 dat amd zijn drivers in orde heeft vs nvidia .
    dat was in de laatste test

11. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Dat klopt niet helemaal want in het mid-segment is AMD op videokaart gebied een geducht tegenhanger van Nvidia en zeker nu met die nog hoger geclockte RX5xx serie. Alleen in het hoge segment is wel Nvidia nog steeds de snelste maar AMD komt met Vega en het dan nog wel eens kan veranderen ten gunste van AMD.

Ook als je bekijkt op cpu gebied heeft AMD nu een flinke sprong gemaakt en zijn ze nu een goede tegenhanger van Intel geworden, ook al scoren ze ( nog ) niet hoger dan Intel. Vooral qua prijs liggen de AMD cpu's nu best wel scherp en je voor de prijs van een i5 4 core cpu al een 6 core AMD cpu kan krijgen.

Ik ben zelf meestal ook meer richting het groene gedeelte, en Intel minded geweest maar altijd ook de deur open gehouden voor wat AMD doet. Mijn keuze voor b.v. een RX480 had vooral te maken met Freesync en dit gewoon een veel goedkopere oplossing is dan wat Nvidia doet met G-sync.

12. BottleNext

BottleNext

Sinds:
    9 jun 2016
  13. antonwas

antonwas

Sinds:
    20 jun 2015
    Alles afwegende ga ik toch maar niet voor een GTX 1070. Het wordt een 1060 of een gelijk presterende AMD RX5xx. Welke kaart kun je goed positioneren tegenover een 1060? En wat zijn een beetje kwalitatieve AMD merken? Zo in de gauwigheid gezien lijkt een 1060 iets hoger geklokt dan AMD kaarten.

14. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    De rx480/580 is de directe concurrent van de 1060 6Gb, de rx470/570 is de directe concurrent van de 1060 3Gb.
    Mijn persoonlijke voorkeur voor een amd gpu zou bij MSI liggen, maar dat zegt niet dat andere merken slecht zijn.
    Kloksnelheden van AMD en nVidia moet je/kun je niet onderling vergelijken, het zijn heel verschillende technieken. Om te zien hoe de kaarten presteren kun je het allerbeste nog steeds naar game benchmarks kijken.
    Hierbij de zeer recente review inclusief gamebenchmarks van de nieuwe amd kaarten waarin die ook vergeleken worden met de 1060:
    https://nl.hardware.info/reviews/73...rx-580-review-incl-4-way-crossfire-polaris-20

NVidia heeft kort geleden een nieuwe versie van de 1060 uitgebracht met standaard hoger geklokt geheugen. De meeste 'oude' 1060's kun je met een overklok op dezelfde snelheid krijgen dus als de prijs van de nieuwe inderdaad hoger is dan zijn die niet echt interessant.
    https://nl.hardware.info/nieuws/518...ren-gtx-1060-en-gtx-1080-met-sneller-geheugen

Laatst bewerkt: 22 apr 2017