Budget HTPC Ryzen II

Voor een nieuwe build ben ik bezig met een systeem op basis van een Ryzen systeem.
M'n huidige huiskamer PC is aan vervanging toe.
Ik doe er voornamelijk e-mail/internet/Youtube en af en toe een spelletje mee.
Zelf twijfel ik nog, ga ik voor een 2400G APU of een 1600 met discrete GPU?

Behuizing, moederbord en SSD heb ik al.
Zie onderstaande lijst.
Wensenlijst HTPC RyzenII van Panalover
Ik ben niet van plan te gaan overklokken dus stille fans moeten de boel goed kunnen koelen.
Voor de processorkoeler heb ik gekozen voor de Noctua NH-L9a-AM4
Voor de voeding heb ik gekozen voor de Corsair CX650M
Die beide keuzes staan voor mij vast.
Waar ik jullie hulp bij nodig heb is de keuze voor de processor en het geheugen.
Voor het HTPC, e-mail en internetten zal de 2400G prima voldoen, maar als ik af en toe een spelletje (World of Tanks, Wolfenstein II of Project Cars) op 1080P wil spelen, kan dat met de 2400G op Low, Medium of High?
Heeft iemand al het G.Skill geheugen met een Ryzen processor gebruikt?

Een andere optie is een Ryzen 5 1600 (uit een andere PC, waar dan een 2600 in komt) icm met een discrete GPU (Rx570 8GB of vergelijkbaar). Die GPU moet vooral stil zijn bij bovenstaande toepassingen.

Ik denk dat je de AMD ryzen 2400g tegen gaat vallen .
Je moet best veel details inleveren namelijk.

Persoonlijk zal ik gewoon low budget gaan.

Beter een AMD ryzen 1400 of 1500 gaan.
Prijs is rond de 80euro.
En een losse gpu .

Verder een upgrade van ryzen 1600 naar 2600 is het niet waard .
De prestaties in minimaal.
Je kan trouwens een ryzen 1600x kopen voor 140euro via Amazone .
Dat is een beter upgrade dan een ryzen 2600 65watt versie voor je 1600.

Gpu kan je gebruikt kopen .
Een Nvidia 1050/Ti zijn aardige betaalbaar en verbruiken niet veel.

Dan je voeding .
Mooi dat het vast staat.
De voeding kan namelijk niet passief draaien.

Je wilt graag een stille pc?
Verhoog je budget daar op
Een
Corsair RM550x
Als je onder de 40% belasting blijft .
Dus een zwaarde uitvoering kan dus bij die 40% meer leveren.

Lekker still.

Zie mijn pc in me profiel.
Daar staat ook een hele zware overdreven voeding .
Maar deze hoor je niet omdat de fan stil staat ook al is mijn pc vol aan de bak.

Succes verder.

Bedankt voor de reacties, theoretisch weet ik hoe het zit, mijn vraag is dus specifiek voor de bezitters van een 2400G.
Ik heb ervaring met de CX...M serie en die bevalt prima, ook de geluidsproductie.
@xzandr In hoeverre kun je er best mee gamen? Als ik echt gamen wil dan gebruik ik m'n game PC Ryzen 5 1600 & RX470 4GB, dan kan ik al m'n games op Ultra 1080P spelen.

xzandr

Senior Member
User systemen
Bedankt voor de reacties, theoretisch weet ik hoe het zit, mijn vraag is dus specifiek voor de bezitters van een 2400G.
Ik heb ervaring met de CX...M serie en die bevalt prima, ook de geluidsproductie.
@xzandr In hoeverre kun je er best mee gamen? Als ik echt gamen wil dan gebruik ik m'n game PC Ryzen 5 1600 & RX470 4GB, dan kan ik al m'n games op Ultra 1080P spelen.
De wat oudere titels op medium en recente op low voor een redelijke frame rate.

als je kan wachten tot zaterdag
kan ik je vertellen hoe de amd 2200g in games is .
de igp is wat minder van de 2200g maar dat is maximaal 10% verschil volgens veel reviews .
nu zit daar wel een 720p scherm op maar als slecht draait dan zal de 2400g igp echt niet beter zijn.
Veel reviews testen de igp van de 2400g vs nvidia gt 1030 .
De ene keer is de 2400g sneller de anderen keer de nvidia gt1030.
technies gezien als je reviews lees van de nvidia 1030 kan je beetje inschatten hoe de igp van amd is.

ik heb zelf ook naar de 2400g gekeken en de igp daar van .
Mijn persoonlijke conclusie is dat het leuk is voor ouwe games maar voor wat nieuwe titels de igp gewoon niet krachtige genoeg is .
En als ik wilde upgrade naar een gpu later de nieuwe kaart dan op pce-e 8x draait.
Toen besloten om me budget wat om hoog te zetten.

de pc die zaterdag in elkaar zet is voor me neefje en die speelt veel schiet spellen .

trouwens ik zag dat je een losse ssd neemt ?
waarom niet een m.2 ssd ? net zo duur maar je schoef dat op je bord .
dan hoef je geen kabels te trekken .
gewoon een idee .

Laatst bewerkt:
Ik heb geen haast, dat is niet handig voor de build van een budget HTPC. De onderdelen die ik nu heb hebben me nog geen 120 euro gekost.
Volgens m'n wensen lijst ben ik ongeveer nog €330,00 verder (exclusief besturingssysteem) naar de complete build. Dat zou het totaal op €450 maken wat prima binnen het budget van €500 blijft.

Ik heb geen haast, dat is niet handig voor de build van een budget HTPC. De onderdelen die ik nu heb hebben me nog geen 120 euro gekost.
Volgens m'n wensen lijst ben ik ongeveer nog €330,00 verder (exclusief besturingssysteem) naar de complete build. Dat zou het totaal op €450 maken wat prima binnen het budget van €500 blijft.
Dat is ongeveer de budget die ik voor me neefje heb neer gezet .

Zijn lijst

1x
Aerocool Cylon -Toren Zwart computer Midi Tower Behuizing
€ 42.95

1x
Corsair VS Series VS450 PSU / PC voeding
€ 38.99

1x
AMD Ryzen 3 2200G
€ 95

1x
Team Group DDR4 XCALIBUR Phantom Gaming BLACK 2x8GB 3200 Geheugenmodule
€ 129.95

1x
Gigabyte B450M GAMING
€ 70

1x
WD Green 480GB M.2 SSD
€ 63.81

1x
Gigabyte GC-WB1733D-I Intern WLAN/Bluetooth 1733Mbit/s netwerkkaart & -adapter
€ 39.95

1x
Verzenden binnen Nederland
€ 3.95

1x
PostNL Avondlevering, tussen 18:00 en 22:00
€ 2.95

1x
Webshopkosten Paypal
€ 9.75

Totaalbedrag: € 497.

Bij megeko bestelt

550watt is echt overkill. 350/400 is meer dan voldoende.
Inderdaad overkill .

Zelf gebruik ik ook een voeding die zwaar overkill is.
Maar dat is wegens de passieve koeling als je onder de 40% belasting blijft .
Dat is dus een bewuste keuze geweest.

Ts uitgezochte voeding heeft deze optie niet.
Maar wat extra sap in je systeem is niet zo erg
En laten we eerlijk zijn.
350 tot 550watt voeding zit maximaal maar 10euro verschil in.
Dan zal ik ook de zwaarste nemen .
Weet je zeker dat alles stabiel blijft

Tot nu toe

Wat een klote cpu .
Ben nu al dik 8 uur bezig .
2x Windows opnieuw installatie door de igp crash dat Windows beschadigt en niet hersteld kan worden .
De igp crash elke keer .
Als geen drivers gebruikt word van de igp
Werkt alles zo als het hoort .

Na de igp drivers kan Windows niet afsluiten.
De igp software crasht , geeft het aan en Windows loopt vast .
Blijf je gewoon in Windows en sluit je niet af dan werk de driver wel .
Dus bij afsluiten of reboot gaat het fout
Morgen zaterdag verder gaan .
Eens kijken welke igp drivers wel werken .

Let op het is een clean Windows 10 installatie.

Zoals lijkt .
Ziet het er naar uit dat het zelfde gezeur is als bij de ouwe AMD fm1 borden met de a6-a8 serie igp.
Daar had ik precies het zelfde probleem met de AMD A8 3870k .
De igp was te nieuw en de drivers Buggie .

En nee ik ben niet de enigste zag ik op YouTube .
Zucht het ergste is dat me neefje nu teleurgesteld is.

nutty

Senior Member
User systemen
Geloof mij nou dat dit echt niet aan de cpu ligt,de fout ligt bij jezelf.
Je begint al fout door geheugen te kopen dat niet in de QVL van het moederboard staat.
Ik in ieder geval zie daar geen TF8D416G3200HC16CDC01 in staan.
https://www.megekko.nl/product/0/247692/Team-Group-DDR4-XCALIBUR-Phantom-Gaming-BLACK-2x8GB-3200?r=googleshopping&gclid=Cj0KCQiA2L7jBRCBARIsAPeAsaOPTG76EMU0PwSW5Lx-YPdN2oub7NtkRcUDh_WeWMNNu0CDTHkphdYaAuNIEALw_wcB
http://download.gigabyte.eu/FileList/Memory/mb_memory_b450m-gaming_raven_20181220.pdf
Sowieso geen 3200 geheugen kopen,ten eerste ondersteund de cpu het officieel niet (vragen om problemen),en ten tweede is de performance winst verwaarloosbaar tov 2933,dus maak je het jezelf moeilijk voor niets.
Dus ruilen dat geheugen.
En je zit hier vaker,dus had je het inmiddels kunnen weten.
Dit is mijn advies,doe er Uw voordeel mee.

Laatst bewerkt:
Zoals ik er nu over denk is dat ik een 2400G overweeg met een bijpassend snel geheugen van 16GB. Het geheugen daalt in prijs zodat 16GB binnen het budget past. Mochten de prestaties van de 2400G tegenvallen, dan kan ik nog een discrete GPU erbij prikken.
De A10-7850K is aardig op leeftijd wat betreft het grafische gedeelte.
http://www.cpu-world.com/Compare/55/AMD_A10-Series_A10-7850K_vs_AMD_Ryzen_5_2400G.html
https://cpu.userbenchmark.com/Compare/AMD-Ryzen-5-2400G-vs-AMD-A10-7850K-APU-2014-DKa/m433194vs2937

Mijn vraag was dus aan degenen met een 2400G wat hun ervaring op het gamegebied is. Iets oudere titels (waar ik het over heb) op medium is prima, wat @xzandr al aan gaf. In vergelijking met wat ik nu heb zal het een verschil van dag en nacht zijn.
Van m'n huidige woonkamer PC hoor ik alleen de originele CPU koeler, de rest is heel veel stiller.
Daarom kies ik voor de Noctua koeler, die is stil en kan die 65W makkelijk aan (zelfs voor een 1700X met lichte overklok is de Noctua geschikt). Ik heb nog een AIO overwogen, maar in de kleine behuizing is iedere luchtstroming belangrijk.

Zoals boven omschreven door @suijkerbuijk heb ik voor een PSU gekozen met een hoger vermogen dan nodig is. Het verschil is minimaal, en mocht er toch een discrete GPU nodig zijn, dan hoef ik geen voeding te kopen.

Dan nog het goede geheugen kiezen, dat luistert er nauw, dus ik ga kijken of ik het geheugen wat ik heb gekozen mag proberen, en als dat niet goed is, dat ik het dan mag ruilen voor geheugen wat wel in de specificatie van het Biostar moederbord staat.

@suijkerbuijk: Je hebt al meer AM4 bordjes, om het geheugen uit te sluiten, kun je niet een geheugenreepje van een andere AM4 PC proberen?

Oke opgelost
De igp van de 2200g
Draait lekker vlug
Me neefje blij (15jaar)

Wat was er nu aan de hand .

Als je Windows 10 ouwe installatie gebruikt.
Moet je eerst alle Windows 10 update binnen halen .
Dan pas de igp software installeren .

Als je vraag waarom ik de ouwe installatie van Windows 10 doet?

Reden is dat ik Windows 10 key bezit met 5 beginnen nummers.

De nieuwe windows 10 usbusb je geen Windows 10 key gebruiken met 5 nummers alleen de 6 en 7 beginnen nummers.

Anderen tip

Ja Windows 8 key new kan je nog steeds Windows 10 mee activeren .
Alleen als je de ouwe installatie CD/USB gebruikt.
Omdat die dus uit 5 nummers begint

De new team elite met rgb geheugen op 3200 snelheid .
Werkt zonder problemen met de ryzen 2200g

De probleem met de rgb is ook opgelost .
De software van team elite is beta.
Dus voor je de file unzip moet je eerst de zip vrij geven . (Deblokkeren)
Doe je dat niet doet hij niet alles unzippen en gaat het fout met de installatie.

Was ook zo lekker duidelijk van team elite .
Leuk dat ze een PowerPoint instructie geven .
Maar als je geen PowerPoint software heb lees je daar zo over heen .

Bovenaan