Schets Build (Eco Sustainable Technology) - B.E.S.T.

Hier een simpele schets van mijn idee voor een duurzame PC. Aangezien er een micro-atx bord wordt gebruikt in een kast die voldoende ruimte biedt heb ik bedacht om in de top van de HAF Stacker een moestuin te plaatsen. Op deze manier kan er tijdens het gamen genoten worden van een gezonde snack alsmede de misschien wel wat zuurstofarme lucht verfrist kan worden.

eloyecobuild.png

Gezien de hevige concurrentie ben ik toch maar weer aan de slag gegaan met een aantal extra ideeën.

Wanneer het woord eco valt denk ik persoonlijk meteen aan duurzame energiebronnen. Aangezien een windmolen binnenshuis niet heel effectief is en ik ook geen al te grote tuin heb is zonne-energie de voor de hand liggende keuze. Om zonne-energie te gebruiken worden er meestal zogenaamde MPPTs (Maximum Power Point Tracker) en inverters (DC naar AC converters) gebruikt om de energie uit fotovoltaïsche zonnecellen zo efficiënt mogelijk te benutten.

IV-curve.png

Eerst even een achtergrond verhaal over wat een MPPT is. Zonnecellen zijn heel mooie vermogensgeneratoren maar ze hebben enkele problemen. Een van de grote nadelen van fotovoltaïsche cellen is namelijk dat het verband tussen de stroom door de cel en de spanning die over hem niet lineair is zoals geïllustreerd in de onderstaande figuur. Dit houdt in dat er op
een bepaalde spanning (Vmpp) maximaal vermogen wordt opgewekt door de zonnecel. Om er zeker van te zijn dat de zonnecel zo efficiënt mogelijk werkt is het dus zaak dat de spanning van de cel altijd op Vmpp ligt. De waarde van Vmpp varieert door allerlei externe omstandigheden zoals zonne-instraling en temperatuur en daarom is het niet mogelijk om een vaste spanningsbron te gebruiken als manier om een cel op Vmpp te houden.

Een MPPT is in essentie niets meer dan een DC naar DC converter die een slim algoritme gebruikt om de load die de zonnecel "ziet" zo te maken dat er altijd maximale energie wordt opgewekt. Door het gebruik van MPPTs in zonnekrachtcentrales kan zo de efficiëntie significant verhoogt worden.

Waarom was dit hele verhaal dan nodig? Waarschijnlijk raad je het al: in mijn mod wordt ook zo'n MPPT geplaatst die het uitgangsvermogen van de zonnepanelen verhoogt. Het bijzondere aan deze MPPT is dat ik hem zelf heb ontworpen en hij volgens de 80 PLUS regels een titanium rating zou krijgen (eigenlijk een nog niet bestaande rating want hij is over zijn gehele bereik meer dan 98% efficiënt). Een ander fijn iets aan het gebruik van een zonnepaneel en een computer is dat er bij het zonnepaneel DC wordt opgewekt, en een computer ook DC gebruikt. Inverters zijn dus niet meer nodig en dat beperkt de verliezen (waarom hebben we nog geen DC lichtnet?). In het geval dat de zonnepanelen meer opwekken dan de PC verbruikt wordt de energie opgeslagen in een accu.

MPPT.png

Als milieubewuste consument wil je natuurlijk weten hoeveel vermogen je PC verbruikt en hoeveel je zonnepanelen opwekken. Daarom wordt een van de 5.25" bays gebruikt als frontpanel met daarop een simpel LCD scherm die precies die informatie weergeeft. Hieronder het vooraanzicht en zijaanzicht van mijn mod. PS mijn kunde in PCB design wordt alleen overtroffen door mijn onkunde in SketchUp. Op de plaatjes is in kort de volgende set ideeën te zien: De "slimme meter" als frontpanel, de MPPT als secundaire energiebron voor het systeem en de waterkers als gezonde snack tijdens het gamen. Samen met een likje blauwe verf hoop jullie innerlijke hardwareliefhebbers te bekoren.

Voorkant.png

zijkant.png

Sw333t

Senior Member
User systemen
Beste Luc Does,

Zou je in dit subforum een nieuw topic aan willen maken met het voorvoegsel "Worklog (CIP), gevolgd door de naam van je build. Hierin zien we dan graag dat je het de laatste schets(en) die van toepassing zijn vermeldt staan.

Mocht je het leuk vinden om jezelf daarin voor te stellen voor het overige publiek en de overige deelnemers, dan wordt dat zeker op prijs gesteld.

Vergeet verder niet de regel van het wekelijks updaten van je worklog (vaker updaten is nog leuker voor de kijkers natuurlijk). Mocht het updaten in een week tijd een keer niet lukken ivm omstandigheden, geef dit dan tijdig door.

Hoe geef je het topic een ander voorvoegsel, kies voor "Plaats nieuw topic" en dan:

Veel plezier met het modden en bedankt voor je inzending en inzet.

Bovenaan