cpu current limit throttling

Eighty Three

Senior Member
Nu ik dacht dat ik de i9 9900k stabiel op 5ghz had draaien heb ik dat dus mooi mis. Tijdens de stress test in XTU loopt de i9 9900k een paar uur op 5ghz met 1,32V ingesteld . Echter als ik dan de XTU benchmark ga draaien krijg ik telkens "cpu current limit throttling" te zien en klokt de CPU terug naar 4700mhz. Nu vraag ik me af of ik aan moet passen in de bios om de throttling te voorkomen, en zo ja welke instelling op de Asrock z370 Extreme 4?

Als ik dit zo lees kan mijn moederbord niet meer stroom leveren voor de CPU?
Processor Current Limit

The package current limit specifies the maximum instantaneous electrical current to be requested by the processor. This electrical current is supplied by the voltage regulator circuit on the system motherboard. If at any time the processor detects that it will exceed this current limit, it will throttle its operations to lower its power demands. Raising the package current limit above the capacity of the motherboard or processor design can result in damage to system components.
cpu current limit throttling.png

Laatst bewerkt:

DatAccountz

Senior Member
Ligt er een beetje aan hoe de VRM's opgesteld zijn. Als deze meer current kunnen hebben dan Intel's spec is het prima.
Dit is gewoon Intel die zich indekt om geen moederborden op te blazen.

Eighty Three

Senior Member
Er zit wel een CPU core current limit optie in de bios maar die gaat maar tot 255 Watt en staat all maximaal ingesteld. Tot 4800mhz heb ik overigens geen current limit trottle, current limit throtteling zie ik pas bij 4900mhz, en alleen tijdens de XTU benchmark tot nu toe.

wailingwimmy

Senior Member
Ben ook bang dat je een mobo met betere stroomvoorziening moet hebben voor die 5ghz all core.
Weet je zeker dat je die throtteling alleen bij XTU hebt of is XTU de enige app die dit meld ?

JMM

Senior Member
@Eighty Three: Er zijn veel Z370 mobo's waarvan hun VRM's niet geschikt zijn voor de 9900k en zelfs ook niet voor de 9700K bij overklokken.

De VRM's van mijn Gigabyte Z370 Aorus Ultra Gaming WiFi werden gloeiend heet (120gr. na 10 min. Prime 95) met een matig overklokte 9700K (1.28V-1.3V) wat resulteerde in throtteling.
Nu terug mijn 8600K erin en geen centje pijn meer, ook niet bij 1.3V.

Heb je de VRM-temps van je mobo al eens geobserveerd, zodat je die alvast kunt uitsluiten, bijv. met HWiNFO64?

Eighty Three

Senior Member
De Asrock z370 Extreme4 heeft geen vrm censor voor de temperatuur. Echter zie ik bij XTU ook geen Motherbord VR trottle staan.

Ik overclock nu maar weer vanuit de bios en doe met AIDA64 een CPU/FPU de stress test. Ik kan overigens nog met mijn vingers de VRM's aanraken tijdens stress, ze voelen heet aan maar niet kokendheet.

Laatst bewerkt:

wailingwimmy

Senior Member
De Asrock z370 Extreme4 heeft geen vrm censor voor de temperatuur. Echter zie ik bij XTU ook geen Motherbord VR trottle staan.

Ik overclock nu maar weer vanuit de bios en doe met AIDA64 een CPU/FPU de stress test. Ik kan overigens nog met mijn vingers de VRM's aanraken tijdens stress, ze voelen heet aan maar niet kokendheet.
Dan is het zoals @DatAccountz al melde.
Als je je CPU bij je normale gebruikt niet constant 100% belast zou ik me geen zorgen maken.

wailingwimmy

Senior Member
Met AIDA64 kan ik de CPU nu in ieder geval nog zwaarder belasten zonder throtle. De CPU word nu namelijk ook 20 graden warmer dan via XTU dus ik denk dat de belasting ook zwaarder is?
De belasting bij aida is niet alleen zwaarder maar ook constant, bij XTU wisselend.
Ik merk zelf bij XTU wel pieken in temp die vergelijkbaar zijn met aida.
Maar we hebben het hier over stresstests, real life belasting zoals gaming zal je CPU niet zo belasten als aida, eerder zoals bij XTU.
Ga je grote videobestanden converteren of renderen dan is het meer zoals bij aida.

division

Senior Member
Beetje hetzelfde geval met mijn b250 bordje met de i7 7700k toen die tijd.. Enigste wanneer die ging throttle was bij stress test. Maar bij normaal gaming en alles draait i gewoon top op max snelheid...

jurrian120

Senior Member
Kan aan mij liggen maar ik zie in de screen dat je 5 GHz een turbo is (rechts bovenin). En eronder dat dat maar voor 28 sec mag. Kan dat hier niet te maken mee hebben?

Eighty Three

Senior Member
Nee want met XTU krijg ik de trottle binnen 3 seconden al met minder zware belasting. Ik houw het dan maar bij overklokken via de bios want dat werkt stabieler met zware zwaardere belasting.

jurrian120

Senior Member
Nee want met XTU krijg ik de trottle binnen 3 seconden al met minder zware belasting. Ik houw het dan maar bij overklokken via de bios want dat werkt stabieler met zware zwaardere belasting.
Dat sowieso. Deze tool is leuk om tijdelijk te kijken hoe ver je komt. Dat zet je dan in je BIOS. Dit omdat het je dan tijd bespaard.

Maar lees ik het goed dat dit dus niet gebeurd als je dit in het BIOS zet? Want die 1.519V vind ik wel erg hoog (dat doet hij dus met 4.75 GHz). Dat kan ook een reden zijn dat hij zichzelf terug zet omdat hij op dat moment te warm word.

Hoe hoog heb je LLC staan (of op welk level)?

jurrian120

Senior Member
Dacht dat het veld Core Voltage toch echt Vcore is. LLC kan voor de hoge Voltage zorgen. Maar hoe heb je LLC ingesteld dan? Staat deze op auto?

Maar wat geeft hij aan in de Core tab onder Advanced tuning. Niet dat het een bug is in XTU.

Eighty Three

Senior Member
;)

Ik heb load line op 1 staan tijdens het overclokken zo dat de v droop niet zo extreme is. Met XTU had ik de Loadline in de bios op auto staan want pas ik daat iets aan werkt XTU niet meer goed.

JMM

Senior Member
Hoe je het allemaal ook instelt, als de Vcore te hoog is voor je mobo ( VRM's) of je koeling oploopt door een ingestelde LLC dan krijg je problemen omdat een zo laag mogelijke Vcore met een zo hoog mogelijke overklok de sweetspot is en daar heeft LLC enkel een bijrol in , die dikwijls wordt overschat.

Menigeen denkt dat een hoge LLC de tovenaar is maar niets is minder waar, LLC zorgt wel voor een stabiele Vcore maar dan moet heel het plaatje kloppen...dus LLC moet in evenredigheid zijn met stabiliteit en temperaturen...en dan nog moet het bios correct geprogrammeerd zijn want anders lijkt er iets niet te kloppen met de logica tussen het gegeven voltage, temperatuur en stabiliteit....en er zijn biossen die die logica niet lijken te volgen....

Laatst bewerkt:
Bovenaan