1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

CPU-upgrade of heel nieuw systeem bouwen?

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door taXoudant, 3 dec 2017.

1. taXoudant

taXoudant Senior Member

Sinds:
    11 apr 2003
    Hey hardware-kenners, ik zit even te twijfelen of ik een heel nieuw systeem ga bouwen of mijn huidige systeem met een i5 2500k CPU en Asus Z68 moederbord te upgraden met een i7 3770k CPU.

Ik gebruik mijn huidige systeem voor allround zaken zoals programmeren, internet, e-mailen, websites bouwen en muziek maken. Het gamen doe ik niet echt meer vaak. Heel af en toe een Fallout4 of Skyrim en Cities Skylines. Wat ik wel steeds meer doe is grafische content renderen voor Full HD. Geen 4k content. Maar ik merk wel dat de i5 daar nogal lang over doet en ook hikt zo nu en dan. Deze is geklokt naar 4,5 GHz. Gewoon stabiele overklok en temps zijn goed.

Of moet ik het meer gaan zoeken in een nieuwe grafische kaart? Ik heb nu een MSI N660Ti Power Edition 2GD5/OC. Wat ik prima vind maar de laatste tijd aan het hikken is in de hoogste instellingen in de games die ik speel. Die ik ook niet echt meer speel.

Ik wil niet een hoop geld gaan uitgeven terwijl ik misschien met een upgrade van de CPU en/of videokaart in principe ook wel weer een jaartje of 2 vooruit kan. Alvast dank voor de hulp.

Laatst bewerkt: 3 dec 2017
  2. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Bestaat niet. Bedoel je de i7-3770K? Die is rete-duur. Eigenlijk alleen het overwegen waard als je een dikke CPU koeler hebt en een minstens 16GB aan retesnel RAM.

Waarschijnlijk heb je nu, net als ik, er spijt van dat je (zes jaar geleden) niet de meerprijs voor de i7-2600K afgetikt hebt.

Voor gamen is het inderdaad wel eens tijd die GTX 660 te vervangen.

taXoudant vindt dit nuttig.
  3. FRtex

FRtex Senior Member

Sinds:
    7 feb 2013
    Waarom zou je willen upgraden naar een 3770k? Het klopt dat het sneller is maar mij lijkt het een beter idee dat je dan een nieuw systeem neemt en gelijk klaar bent voor de komende paar jaren (dat schrijf ik omdat ik zie dat je nu ook best lang met je systeem hebt gedaan). Het is beter om je te bedenken wat je wil gaan doen met je systeem en niet waar je nu tegenaan loopt anders kun je misschien over twee jaar weer upgraden (omdat het verschil tussen de processoren relatief klein is tov de nieuwe processoren). Als dat je bedoeling is dan lijkt mij dat een goed idee.

Verder is het voor grafische content vaak fijn om meer cores te hebben die stabiel draaien dus ik ben benieuwd wat je met de overclock van plan bent (wordt het gamen of werken in Premier Pro oid). Als grafische content belangrijk is (ook in de toekomst) is het kiezen van een nieuwe processor ook een logische keuze omdat je dan meer fysieke cores kan hebben en deze standaard al hoger geclockt zijn.

Wat je verder schrijft is dat je minder gameplezier hebt omdat de grafische kaart niet aan je eisen voldoet. Een upgrade van de grafische kaart lijkt mij daarom zeker wel nodig/goed idee.

Wat je budget is bepaald natuurlijk ook wat de beste keuze in prijs/kwaliteit zal zijn.

4. taXoudant

taXoudant Senior Member

Sinds:
    11 apr 2003
    Klopt,dank! Uhm typefoutje. Die bedoel ik. Ik heb wel een goede CPU koeler. En geheugen 16GB. 1800zoveel. Een heel nieuw systeem is ook duur op dit moment. Omdat het huidige systeem erg stabiel is verder.
    Ja eigenlijk wel. Ik dacht de i7 niet nodig te hebben omdat ik toen niet echt veel met rendering deed.
    Ik heb niet veel met grafische kaarten. Doe ik altijd als laatste upgraden als de prijzen ook gedaald zijn. Ik ben geen type die 500 euro uitgeeft aan een kaart.

5. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Heb je al een ssd ?

6. taXoudant

taXoudant Senior Member

Sinds:
    11 apr 2003
    Voornamelijk voor het renderen van content. Muziekvideo met mijn huidige i5 naar zeg maar Full HD duurt een eeuwigheid. En dan heb ik het over een videoclip met muziek van plusminus 6 minuten. Ik gebruik veel plugins ook.

Ik heb er inderdaad lang over gedaan. Moet zeggen dat het erg stabiel gewerkt heeft en nog steeds doet (afgezien dan van het renderen wat alleen lang duurt en heel soms fout gaat als de content erg hoog zit). Ik weet niet of ik met een heel nieuw systeem echt grote stappen vooruit ga maken. Ook omdat ik niet echt de nieuwste games speel. Er komt ook geen nieuwe TES-uitbreiding de komende jaren, dus gamen wordt op een laag pitje gesteld. Ik doe wel meer met muziek maken en videoclips maken. Voor mij is het dus vooral veel content maken.

De games werken op zich prima, maar ik heb het allemaal wel gezien, ik maak soms ook mijn eigen mods. Eigenlijk heb ik een leeftijd bereikt dat ik niet echt meer interesse heb in games. Tenzij het een game betreft waar ik echt zin in heb of naar heb uitgekeken. Mijn huidige systeem heb ik toen voor Skyrim gekocht. 2011 dus. Mijn budget is eigenlijk 200 euro voor een tweedehandse CPU. Een heel nieuw systeem is natuurlijk een ander verhaal. Ik ben een krent (nee niet echt) dus ik geef niet veel geld uit aan zaken wat ik niet nodig acht. Ik zit meestal wel een beetje in het midden-segment qua prijs. Grafische kaart is gewoon duur. Daar wil ik max 200 a 300 euro aan kwijt. En meestal altijd de allerlaatste optie.

7. taXoudant

taXoudant Senior Member

Sinds:
    11 apr 2003
    Yep, een Samsung Evo 250 GB.

8. taXoudant

taXoudant Senior Member

Sinds:
    11 apr 2003
    Is dit trouwens nog een leuke processor: Xeon E3-1280 v2 or E3-1290 v2 models, that run 100 MHz and 200 MHz higher than the 3770K ?

9. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
  10. taXoudant

taXoudant Senior Member

Sinds:
    11 apr 2003
    Ja en tweedehands en nieuwprijs zijn bijna gelijk. Ze worden tweedehands dik over de 200 euro aangeboden in Nederland. Beetje jammer.

11. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Het is het maximale wat je uit dat platform kunt halen...

Zelfde verhaal zie je met de i7-4790K en zelfs met de i7-7700K...

12. taXoudant

taXoudant Senior Member

Sinds:
    11 apr 2003
  13. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Geknoei in de marge met onstabiele Bclk overklok?

14. Dabomb

Dabomb Senior Member

Sinds:
    9 jul 2012

Misschien omdat dit goedkoper is? Hij hoeft dan alleen een andere cpu erin te steken..
    Anders is hij ook nog meer geld kwijt voor een moederbord en extra duur ddr4 geheugen..

15. taXoudant

taXoudant Senior Member

Sinds:
    11 apr 2003
    Ja ik lees dat je daar ook wel een juiste mobo voor moet hebben. En ook goed moet zijn met overklokken.

16. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Probleem is dat dat moederbord ook gewoon 6 jaar oud is. Als dat sneuvelt, ben je echt aan de beurt voor de hoofdprijs, want P67, Z68 en Z77 borden (de enigen die OC doen) zijn rete-duur.

En als dat gebeurd... ben je dus helemaal niet meer voordeliger uit.

Je moet dan gaan uittellen wat het prijsverschil is met een nieuw systeem... en dat is best weinig.

17. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Die Xeons zijn leuk als je geen OC bord hebt en voor minder geld dan een i7 (non -K) toch HT wilt hebben. Sinds Skylake is dat feestje afgelopen; Intel heeft de compatibiliteit tussen normale desktopborden en de Xeon's opgeheven.

Die Xeon's hadden meestal geen iGP, maar voor gaming maakt dat natuurlijk toch niet uit.

Kijk ook eens naar het prijsverschil tussen een i7-2600K en de i7-3770K; daar zit dik 100 euro tussen. En die 2600K schijnt beter te OC'en

18. taXoudant

taXoudant Senior Member

Sinds:
    11 apr 2003
    Als ik nu een i7 Coffee Lake en mobo koop ben ik ruim 600 euro kwijt. Doe daar 150 euro voor DDR4 geheugen bij optellen. Pff. 750 euro en dan heb ik 3 basiscomponenten. Als mijn huidige mobo sneuvelt, dan ben ik 100 euro kwijt voor een tweedehandse z68. De processor zal denk ik iets van 180 euro gaan kosten.

19. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    CPU + mobo ca €550, excl. koeler. Bord kan goedkoper, maar voor 150,- heb je echt een prima bord met Intel NIC, goede stroomvoorziening en nieuwe audio codec. Wel nog excl. koeler.

RAM is inderdaad erg duur nu.

Tevens kun je dan al je huidige spul verkopen... dat moet je er weer vanaf halen.

En die i7-8700K is wel gewoon bijna 2x zo snel als een i7-3770K

Wel kun je natuurlijk nog je i5-2500K verkopen als je die i7-3770K koopt. Brengt nog wel 40 euro op ofzo.

20. taXoudant

taXoudant Senior Member

Sinds:
    11 apr 2003
    De koeler die ik nu heb zou gewoon over moeten kunnen. Koelt erg goed. Audio boeit me sowieso niet want ik heb een goede externe kaart van Asus. RAM is belachelijk duur ja. De combinatie die ik nu heb is niet overal op voorraad. De shops die 'm wel hebben is de prijs ruim 600 euro.
    Wat me ook opvalt is dat een systeem op basis van AMD iets goedkoper is maar niet veel minder. En dan kies ik voor een 1800 x natuurlijk. Maar dan moet ik weer naar een andere koeler gaan grijpen ws. Ik weet niet of deze koeler op een AMD past.