1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Defecte GPU herstellen

Discussie in 'Videokaarten & 3D-chips' gestart door Willekens Bert, 4 aug 2017.

1. Willekens Bert

Willekens Bert Member

Sinds:
    21 jul 2014
    Hallo,

Ik heb een defecte Gigabyte Radeon R9 290 GPU welke jammer genoeg overleden is.
    Wordt niet meer gedetecteerd door MB of BIOS. Fans spinnen niet meer op en interne GPU wordt ingeschakeld.
    Ik vermoed dus een probleem met de voeding van de kaart.

Heb Gigabyte reeds gecontacteerd maar zij bieden geen support meer om deze te herstellen daar de kaart uit garantie is. Bij de webshop verwijzen ze me door naar de fabrikant. Kortom van kastje naar de muur ...
    Vindt dit slecht van Gigabyte. Een product moet toch langer ondersteund worden dan de garantie termijn.

Kent iemand een persoon/bedrijf die dit fixen kan?
    De kaart is reeds defect geweest, echter ander probleem, en hersteld onder garantie. Weet dus dat het mogelijk is echter heb geen zicht op de kosten.

Wat zouden de kosten zijn?
    De kaart is momenteel nog redelijk veel waard door de mining hype en loont zich misschien nog.

Bedankt alvast voor enige feedback.

Mvg,

Bert

2. Ruud Rutten

Ruud Rutten Senior Member

Sinds:
    19 aug 2013
    Is je PCI-e slot niet gewoon kapot? probeer eens een ander slot/systeem?

3. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Dit kan een eenvoudig probleem zijn wat makkelijk te vinden is en te herstellen. Anderzijds, kan het erg lastig zijn en misschien praktisch buitengewoon lastig op te lossen. helaas brengt dit ook kosten met zich mee van enkele tientjes, tot... nou ja, zeg het maar.
    Je zou een maximum kunnen opgeven bij de reparatieopdracht van wat je zou willen uitgeven.
    Maar je zal dan een deskundig bedrijf of persoon moeten vinden hiervoor en dat kan best lastig zijn, niet iedereen heeft de kennis, design informatie of apparatuur hiervoor. Dus je zal even goed je huiswerk moeten doen.

4. ACB41

ACB41 Senior Member

Sinds:
    8 feb 2013
    Plus nog een stuk of 20 andere mogelijke problemen. Welk merk en type voeding gebruik je?
    Dat gaat meestal zo als de garantieperiode voorbij is. Er zijn maar weinig fabrikanten die coulance bieden.
    Doen ze ook. Er verschijnen regelmatig driverupdates.
    Gooi het eens in Google https://www.google.nl/search?q=repa...5.69i57j0l5.9162j0j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8 en informeer bij de betreffende bedrijven.
    Voor minen is de R9 290 weinig interessant door het hoge stroomverbruik. Wel als 2e hands gamekaart rond de €150,-.

5. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Als je alles al geprobeerd hebt, en er zijn geen opties meer, kan je hem in de oven gooien.

Kans dat het werkt is klein, maar als er toch geen andere opties meer zijn, kan je het natuurlijk altijd proberen.

Kan me niet voorstellen dat die kaart laten repareren bij een bedrijf intressant is, dat zal al snel (heel) duur worden.
    Toevallig is mijn 290 afgelopen maand ook gesneuveld, dus zat ook een beetje rond te kijken.
    Voor rond de 100-150 euro kan je 960's en 1050(TI)'s vinden. Kaarten die qua prestaties redelijk vergelijkbaar zijn. (op 1080)
    Kwam zelfs 290's tegen, maar die laat ik mooi links liggen. Ik had toen ik hem kocht al het vermoeden dat hij het niet lang uit zou houden, core regelmatig boven de 90, en vrm's regelmatig boven de 100, maar dat hij het maar 2 jaar en 3 maanden uit heeft gehouden, vind ik wel heel erg snel. Ik kreeg ook geen garantie.
    Een kaart laten repareren zal snel duurder worden als 150 euro denk ik.

En wat nutty hieronder zegt is ook helemaal waar. Er is een verwachte levensduur, die is langer als 2 jaar. (dat heeft overigens niets met garantie te maken) Eigenlijk moet de fabrikant je tegemoet komen.
    Dat gebeurt eigenlijk nooit, (meer) en dan zal je inderdaad naar de rechter moeten, om dat af te dwingen.
    Dat doet natuurlijk bijna niemand.

Laatst bewerkt: 4 aug 2017
    JensTX vindt dit nuttig.
  6. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Lol,volgens de wet heb je zeker recht op garantie.
    Echter zal je dat recht via de rechter moeten halen (die je gelijk zal geven).
    Het bekende verhaal dus,je hebt officieel zolang garantie als dat je redelijkerwijs van het product mag verwachten,en dat zal zeker een jaar of 5 zijn volgens de rechter schat ik zo.
    Dus de rechter veegt er zn reet mee af met de 2 jaar garantie die de winkelier je biedt,probleem is dus dat je van het kastje naar de muur wordt gestuurd zolang je geen rechtzaak ($$) begint.
    Bekend verhaal....

7. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Als al het andere wat hierboven genoemd is geen soelaas voor je biedt, kan je nog deze kant op proberen. Het is een verschijnsel wat ik in het verleden en onlangs opnieuw met een systeem ook aan de hand heb gehad. Bios en mobo herkent de kaart niet meer>PCIE slot uitgelubberd door zware kaart/doorhangen. Het pci-e slot voedt de kaart gedeeltelijk. Op een ander bord uitproberen, misschien dat er nog leven in zit. Succes!

8. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Videokaarten is een apart verhaal en de levensduur daarvan moeilijk in te schatten valt voor een fabrikant omdat het niet echt in te schatten valt hoe lang en intensief zo'n kaart gebruikt word. Bij een di-hard gamer die misschien 8 uur per dag zit te gamen kan je er vanuit aan dat zo'n kaart na 2 jaar op is gewoon door gebruik. Ander punt is dat elk systeem anders gebouwd is en niet elke kast zo goed koelt dus videokaarten staan soms ook aan hoge temperaturen bloot door slechte koeling. Al dit soort dingen is voor een fabrikant bijna ondoenlijk om daar dan een gemiddelde levensduur uit te kunnen berekenen en ze zich daarom houden aan de verplichte 2 jaar.

En tja kijk eens naar fabrikanten als Apple die in 1ste instantie maar 1 jaar garantie boden en op de vingers zijn getikt door de EU en nu dan verplicht zijn 2 jaar garantie te bieden. Als je dan gaat kijken naar de prijzen van Apple producten vind ik eerlijk gezegd 2 jaar nog eigenlijk erg weinig. Niet trouwens dat ik tegen Apple ben maar het maar alleen als voorbeeld neem en hoe fabrikanten er zich soms wat te gemakkelijk vanaf maken.

Ik denk dat je bedrijf beter weg kan strepen want dan ben je meer kwijt aan alleen al uurloon dan dat een 2de handse wel werkende kaart is qua prijs. Je zou dan al een of andere elektronica freak moeten vinden die het een uitdaging vind die kaart weer aan de praat te krijgen maar dat zal niet gemakkelijk worden.

Buiten bovenstaande tips dat het net zo goed het PCI-E slot kan zijn zou je ook zelf eens de kaart kunnen inspecteren en kijken of je verdachte verkleurde of bolstaande onderdeeltjes ziet zitten. Kan misschien een kwestie zijn van defecte condensatoren en die kan je meestal herkennen eraan dat ze bol staan of dat er aan de onderkant een vloeistof uit gelopen is.

9. Van

Van Senior Member

Sinds:
    27 okt 2009
    Dat is niet waar, qua rekenkracht is die bijna net zo snel als de 480, maar dus een heel stuk goedkoper verkrijgbaar 2e hands, dus zeker wel interessant voor mining.

Had die kaart voor €170 gekocht april 2015 2e hands, nu kan ik daar nog altijd zoveel geld voor krijgen!

Nvidia is wat minder interessant omdat ze qua rekenkracht het wat minder doen dan AMD, ondanks dat ze wel zuiniger zijn qua stroomverbruik.

10. 5erveD

5erveD Senior Member

Sinds:
    3 mrt 2014
    Andere slots proberen. Ander bord proberen. Zo kun je het een en ander uitsluiten.
    Wat was het andere defect, welke is verholpen onder garantie ?

Je zult een enthousiasteling moeten vinden die er naar voor wilt kijken als je hem echt gemaakt wilt hebben.
    Dit is dan nog steeds geen garantie dat het ook echt weer gaat doen.
    Bedrijf is te duur.

Je kunt proberen de kaart als defect verkopen voor een paar tientjes en dat bedrag weer in een nieuwe kaart steken.
    Dit is mi de beste en meest rappe oplossing tot het weer verkrijgen van een werkende gpu.

11. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Het is natuurlijk van de zotte dat een graka tegenwoordig nog maar 1 of 2 jaar mee kan. Hoe verklaart deze verandering in de markt dan dat de kaarten van vroeger veel langer meegingen? Met de benodigde garantie duur. Vroegah.. toen ik nog systemen bouwde met een pak hem beet, 7 jaar levensduur, gold dit niet voor elke high end graka (cad-systemen) maar op z'n minst zo lang voor mid en low end.

Vraag en aanbod, juist ja. Pro gamers/miners/pro's/de nieuwe rijken etc. stellen hogere eisen aan een graka en het antwoord daarop is high-end kaarten voor een nog belachelijk hogere prijs (maar dan heb je wat) in een markt met weining zorgbarende competitie. o_O

De fabrikant speelt daar gretig op in en verkoopt de 'onnozele' klant elke 1 of 2 jaar weer een kaart .. kerching!
    In de zakenwereld noemen we dat het handhaven van money~flow. Hetgeen niet altijd makkelijk is in een roerige economie.

Die fabrikant weet door langdurig stress-testen heus wel wat die kaart wel of niet aankan. De zgn. silicon-lottery kan daar afbreuk aan doen en is daardoor voor iedere kaart verschillend. Als de fabrikant een 'goede batch' heeft noemen ze dat geluk. In plaats van de slechtere gpu's te binnen worden die nog steeds ingezet in een lager prijs-segment om hun verkoop te maximaliseren.

12. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Nou nee, een graka kan zeker heel wat meer jaren mee maar het blijft gewoon afhankelijk ervan hoe die gebruikt word en onder welke omstandigheden. Zeker kan een fabrikant een stresstest doen maar het is veel te duur voor een fabrikant om werkelijk alle omstandigheden te gaan testen. Wel gebeurd dit bij de Pro series zoals de Nvidia Quadro of AMD Firepro kaarten die bedoeld zijn voor 24/7 gebruik maar dat zie je dan ook meteen aan het prijskaartje ervan.

Tja en vroeger, vergeet niet dat de snelheden van de vroegere videokaarten gewoon niet te vergelijken valt met hedendaagse videokaarten. Als je alleen al kijkt naar wat de hedendaagse zelfs mid-end videokaarten aan koeling nodig hebben en de vroegere videokaarten vaak een simpel koelblokje hadden met een kleine fan.

13. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    De 290, en 390 (x) is dan ook wel een geval apart.
    Hoog tdp, bij elke kaart zijn de temperaturen hoog, helemaal op de vrm's.
    Daar waren in het begin ook klachten over, maar volgens amd hoorde dat zo, en was het onderdeel van het ontwerp.

Dat gaat gewoon niet ontzettend lang goed.
    Maar als ik zie dat er nu al best een hoop 290's uitvallen, gaat het wel heel erg snel.

14. Van

Van Senior Member

Sinds:
    27 okt 2009
    Ik weet niet waar je die wijsheid vandaan haalt maar is dat echt zo?
    Dat geloof ik niet echt..

Waar zie jij dat precies? ik zie of lees het niet echt veel namelijk... ja hier een voorbeeld maar dat zeg niks.

15. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    @Roel1966 Mee eens dat het geheel afhankelijk is van hoe een kaart gebruikt wordt en met welke levensduur.
    Die verantwoording ligt veelal bij de eindgebruiker.

@Van
    Ik weet niet waar je die wijsheid vandaan haalt maar is dat echt zo?
    Dat geloof ik niet echt..

Je hoeft het ook niet te geloven. Mijn wijsheid betreft eigen ervaring en mijn mening is op die feiten gebaseerd.

16. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Zoals al eerder gezegd, heb je allerlei rechten als consument. Je mag als consument verwachten dat een product een bepaalde levensduur heeft. Twee jaar is knap kort voor een GPU. Probleem is dat je veel tijd en geld moet investeren om dat recht te halen, jij moet aantonen dat er sprake is van een fabrieksfout. Dat is een gebruikte kaart die naar schatting nog 150 Euro kan opbrengen gewoon niet waard, een uurtje advocaat kost al minimaal 150 Euro. Overigens: de fabrikant is in Nederland niet aansprakelijk, volgens de wet moet je bij de leverancier zijn (de webshop).
    Hetzelfde geldt voor reparatie bij een bedrijf. Zeg dat je twee uur (a 80 Euro arbeidsloon) nodig hebt voor de reparatie, dan kost dat al meer dan de kaart waard is. Als dat al lukt zit je nog met een gebruikte kaart die al flink wat te verduren heeft gehad.
    Kortom: zonde geld.

17. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Twee jaar is voor een GPU niet zo heel kort en best een redelijk gemiddelde maar het volledig afhankelijk van de eindgebruiker blijft in hoeverre een GPU lang mee gaat.

18. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Totaal niet mee eens. Een goed ontworpen kaart, moet gewoon jaren mee gaan. Ook al word de kaart 24/7 100% belast.
    Denk ook dat de verwachte levensduur van een videokaart veel langer is als 2 jaar.
    2 jaar een mooi gemiddelde? Nou, nee. 90% van videokaarten gaat veel langer mee als 2 jaar.
    Er zijn nu ook nog steeds ontzettend veel 7950's in gebruik, (en te koop) en veel oudere kaarten ook nog.
    Al die ontzettend oude kaarten die op marktplaats en tweakers staan, en nog gebruikt worden, zijn uitzonderingen?
    Ik gebruik hier ook nog 2 kaarten die beide ouder zijn als 6 jaar.

Laatst bewerkt: 6 aug 2017
  19. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Zo zou het moeten zijn maar in de praktijk is het anders en je evenzogoed ervan afhankelijk blijft van de eindgebruiker en in hoeverre die er voor zorgt dat die videokaart koel blijft. Een GPU die constant onder hoge temps moet werken gaat gewoon aanzienlijk minder lang mee dan een GPU die onder koele omstandigheden werkt. En tja een videokaart ontwerpen die onder alle omstandigheden koel zal blijven zal op zich mogelijk zijn maar daar hangt een prijskaartje aan vast.

Vandaar dat ik schrijf dat fabrikanten een gemiddelde aanhouden en je zelfs onder de meest erbarmelijke omstandigheden dan 2 jaar kan aanhouden voor dat er problemen ontstaan. Zouden ze dit verlengen naar b.v. 5 jaar dan snijden ze zichzelf in de vingers en denk ik dat ze binnen no-time failliet zijn.

20. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Daarom is er een verschil tussen garantie en verwachte levensduur.

Laat ik even een wasmachine als voorbeeld nemen, bijvoorbeeld een verwachte levensduur van 10 jaar.
    Als er in de eerste 2 jaar iets kapot gaat, 100% voor de fabrikant, word onder garantie gerepareerd/vervangen.
    Gaat de wasmachine na 5 jaar kapot, is het niet 100% voor de fabrikant, maar bijvoorbeeld 50-50.
    Er moet dan door de fabrikant tegemoet gekomen worden, de klant moet gecompenseerd worden, omdat de verwachte levensduur langer is als 5 jaar.
    Daarom is er een verschil tussen garantie en zaken die over een verwachte levensduur gaan, het is gewoon niet hetzelfde.

Bij dit voorbeeld zou dan de fabrikant van de videokaart de consument tegemoet moeten komen bij de reparatie.

Dit is volgens Europese wetten het geval. Bij wasmachines, koelkasten, en andere grote dure apparatuur, komt het nog wel eens voor. (en is zo'n zaak ook de moeite)