Dynamische GPT harddisk word niet meer herkend geen drive letter. Wat een ramp

lex63

Senior Member
User systemen
Mede hobbyisten ik zoek hulp.

Ik heb een Acer Aspire V Nitro VN7-793G notebook met een snelle Samsung m.2 nvme SSD.
en een Sata III poort voor een harddisk.

Met mijn M.2 NVME SSD de C: partitie is niets aan de hand het gaat om de D: partitie van de 2e opslag medium de Seagate harddisk.

Ik zoek iemand die ervaring heeft met dynamische harddisks.

Begin deze maand wilde ik Windows10 pro installeren. Ik had alles wat ik nodig had naar een map op de D: schijf gekopieerd. Voor de veiligheid had ik de D: Seagate harddisk verwijderd.

Ik moest het systeem nog even opstarten ik was de licentiecode voor de Windows installatie vergeten gelijk een grote rode melding dat het systeem de D: partitie niet kon vinden.

Ik hechte hier verder geen aandacht aan en schreef de codes op en sloot het systeem weer af. En installeerde daarna Windows 10 pro op de M.2 SSD.

Ik stopte de harddisk weer in de notebook en wilde beginnen. Maar de harddisk werd niet meer herkend.
De harddisk in schijfbeheer activeren mislukte. Ook geprobeerd op andere computer systemen.

Zie hieronder enkele foto's van de meldingen in schijfbeheer.

Hoe krijg ik weer toegang tot mijn harddisk?

Ik heb zelf gezocht en vond.

Link1 Chkdsk zonder driveletter
Link2 testdisk
Link3 Seagate heeft zelf ook software

Dit is technische materie.

Ik weet dat ik met recovery software bestanden weer terug kan halen. Recuva is zoon programma. Ik heb met Recuva wel eens software teruggehaald van een per ongeluk geformatteerde harddisk partitie dit zal met deze harddisk ook wel lukken als het niet anders kan.

Met data recovery heb je altijd verminkte corrupte bestanden.

Is er software "disk dokter" waarmee ik dit kan herstellen?

Als iemand tips heeft dan hoor ik dat graag.

Laatst bewerkt:

lex63

Senior Member
User systemen
De desbetreffende SATA poorten staan uit omdat je een M.2 SSD in gebruik hebt?

Welk bord, welke SSD?
Hoi bedankt voor de reactie.

Het gaat om een notebook Acer Aspire V Nitro VN7-793G Deze heeft een snelle m.2 nvme poort en een sata III voor een harddisk.
deze werkt anders word hij niet herkend door de bios en door schijfbeheer "zie foto's"

Deze harddisk moet weer geactiveerd of gemount worden maar hoe?

Laatst bewerkt:

Gronaldo

Senior Member
User systemen
Klopt die grootte van de schijf ook niet? Lijkt me sterk dat je een disk groter dan 4TB in je laptop hebt?
Download MiniTool, om eea te checken of corrigeren.

jurrian120

Senior Member
User systemen
Heb ik laatst ook gehad. De desbetreffende schijf zal stuk zijn. (ik had een HDD die volgens SMART aangaf dat hij stuk was honderden sectoren die stuk waren).

Nieuwe schijf halen. Als je geluk hebt kan je de data overzetten. Backups maken is iets waarbij je dit soort problemen mee kan voorkomen.

lex63

Senior Member
User systemen
Bedankt voor jullie reacties en tips.

Ik was even 2 dagen weg vandaar mijn late reactie.

Ik heb een 2.5 inch 5 TB harddisk van Seagate de tijd staat niet stil hier de link

Ik ben me langzaam en voorzichtig aan het verdiepen in deze materie. Testdisk ben ik ook tegen gekomen op een van mijn Google zoektochten.

De harddisk is fysiek in orden hij word herkend door de bios en ik zou hem in schijfbeheer zonder moeite kunnen indelen als eenvoudig volume. Tja dat is een optie en dan via een recovery programma proberen zoveel mogelijk data weer terug halen.

Er staan veelal films op deze harddisk die zijn goed terug te halen maar documenten en software dat gaat vaak niet goed. Ik heb hier slechte ervaring mee.

Toch geef ik de hoop niet op en ga me verder verdiepen in testdisk.

Nogmaals bedankt voor de tips.

jurrian120

Senior Member
User systemen
Bedankt voor jullie reacties en tips.

Ik was even 2 dagen weg vandaar mijn late reactie.

Ik heb een 2.5 inch 5 TB harddisk van Seagate de tijd staat niet stil hier de link

Ik ben me langzaam en voorzichtig aan het verdiepen in deze materie. Testdisk ben ik ook tegen gekomen op een van mijn Google zoektochten.

De harddisk is fysiek in orden hij word herkend door de bios en ik zou hem in schijfbeheer zonder moeite kunnen indelen als eenvoudig volume. Tja dat is een optie en dan via een recovery programma proberen zoveel mogelijk data weer terug halen.

Er staan veelal films op deze harddisk die zijn goed terug te halen maar documenten en software dat gaat vaak niet goed. Ik heb hier slechte ervaring mee.

Toch geef ik de hoop niet op en ga me verder verdiepen in testdisk.

Nogmaals bedankt voor de tips.
Waar ik naar refereerde is iets anders. Windows en je BIOS/moederbord kan alles wel netjes weergeven maar wat zij niet doen is de integriteit van de schijf monitoren. Hiervoor is SMART voor ontwikkeld. Dit is uit te lezen met verschillende tools. En hier zal je moeten kijken. Zie je daar dat er sectoren stuk zijn is dat een indicatie dat de schijf aan het einde van zijn latijn is.

Schiet me opeens te binnen dat ik onlangs nog bestanden, foto's e.d. van een oude Windows XP laptop, die niet meer wilde opstarten, heb gered met een lichtgewicht Ubuntu-versie/installatie op USB-stick. Was geloof ik Ubuntu Mate of Puppy Linux.

Hierbij heb ik de bestanden op de harde schijf van de laptop gekopieerd naar een tweede USB-stick.

Laatst bewerkt:

jurrian120

Senior Member
User systemen
Schiet me opeens te binnen dat ik onlangs nog bestanden, foto's e.d. van een oude Windows XP laptop, die niet meer wilde opstarten, heb gered met een lichtgewicht Ubuntu-versie/installatie op USB-stick. Was geloof ik Ubuntu Mate of Puppy Linux.

Hierbij heb ik de bestanden op de harde schijf van de laptop gekopieerd naar een tweede USB-stick.
Linux distro maakt niet zoveel uit. Tis alleen welke repo erachter zit en wat jij fijner vind werken.

lex63

Senior Member
User systemen
UPDATE

Ik heb mijn harddisk weer werkend al mijn data, programma's en films terug.

Dit dankzij het prachtige programma (( MiniTool Partition Wizard pro. )) ik heb 30 april een Licentie gekocht voor $29,- +/- €26,-
op een Amerikaanse website.

Nu weet ik wat Gronaldo bedoeld met MINI tool. Jammer dat hij niet iets duidelijke was geweest. Hij hd wel gelijk dit programma is de oplossing.

Je moet er wel de tijd voor nemen 4.8 TB het heeft bijna 13 uur geduurt maar dan had ik ook alles terug.

Ik had mijn harddisk terug in precies dezelfde staat en condietie toen ik hem 13 maart uit de computer haalde alsof er niets was gebeurd.

Het programma pakket heeft meer fucties copieeren, back-up maken, klonen, systeem emigratie, en hele partities terug halen als deze perongeluk is gedelete voor mij de belangrijkste onderdeel.

Ik ben zo enorm blij dat ik alles weer terug heb.

Ik kan iedereen dit programma van harte aanraden.

PS. sorry voor de late reactie ik kon niet meer in het forum van Hardware info komen met Firefox. Ik probeerde het vanavond met internet explorer "Edge" en ik heb nu wel toegan tot het forum.

Dus partitie gedelete of niet meer zichtbaar denk er over na dit programma aan te schaffen.

Bedankt voor het mee denken.

Lex

Laatst bewerkt:

lex63

Senior Member
User systemen
Bedankt voor de Reacties.

TestDisk ik heb me er in verdiept veel te gedoe. Heel veel handelingen in dos prompt. en maar hopen dat je geen fout maakt.

Dan moet je nog maar afwachten dat je alles netje terug krijg ik heb hier over minde positive berichten gelezen.

Dit programma is de eenvout zelf werkt perfect.

Je moet er wel de tijd voor nemen heel veel tijd.

lex63

Senior Member
User systemen
Nadeel van hele grote harddisk is dat de back-up medium net zo groot moet zijn.

Ik maak onderscheit in vervangbare opslag als Films en muziek en onvervangbare opslag als perzoonlijk documenten, foto's video's en andere perzoonlijke data. Hier voor is bij mij 2 TB genoeg en daarvan heb ik wel een back-up.

En urghm,en een backup maken toch maar voor als het weer mis gaat....
Is ook stukken makkelijker en minder stress.

nutty

Senior Member
User systemen
Nadeel van hele grote harddisk is dat de back-up medium net zo groot moet zijn.

Ik maak onderscheit in vervangbare opslag als Films en muziek en onvervangbare opslag als perzoonlijk documenten, foto's video's en andere perzoonlijke data. Hier voor is bij mij 2 TB genoeg en daarvan heb ik wel een back-up.
Nou ja dan heb je in ieder geval het belangrijkste al op een back-up staan.
De rest is voor ieder persoonlijk,afhankelijk van de portemonnee,etc

lex63

Senior Member
User systemen
Klopt die grootte van de schijf ook niet? Lijkt me sterk dat je een disk groter dan 4TB in je laptop hebt?
Yep MiniTool daarmee bedoelde u (( MiniTool Partition Wizard pro. )) dat is inderdaad de oplossing. jammer dat u het niet even beter had omschreven met een link erbij.

Toch bedankt.

Bovenaan