1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Worklog (CiP) E.C.O. pc

Discussie in 'HWI/Cooler Master/MSI Casemodcompetitie 2015' gestart door Stephan212, 4 feb 2015.

1. Stephan212

Stephan212 Master of Modding

Sinds:
    14 nov 2014
    Hallo Hardware.Info,

Ik zal me allereerst even voorstellen. Ik ben Stephan Kuiper, ben 25 jaar en woon in Enschede. Ik ben denk ik vanaf 10 jaar al wel bezig met pc's en ben nu ook voor het eerst aan het kijken naar casemodding. Ik zag deze competitie voorbijkomen en besloot dan ook een gooi te doen naar een mooie casemod, en hier zijn we dan.

Het uitgangspunt van mijn mod is om een moderne pc te hebben die in een modern interieur niet weggestopt wordt in een pc-meubel of de logeerkamer. Ik vond het thema eco wel lastig bij pc's en zeker de geselecteerde componenten, maar dat maakt de uitdaging alleen maar groter.

Mijn casemod ziet er dan als volgt uit:

Ik wilde het eco thema voor het uiterlijk van de pc op haar meest letterlijke manier uitwerken. Mensen denken vaak in archetypes en bij ‘eco’ of ‘groen’ denk ik zelf aan natuur, hout en de kleur ‘groen’ en hier wilde ik op inspelen. Met dit idee heb ik dan ook mijn ontwerp gemaakt; door het toepassen van een eiken print die de buitenkant van de kast beslaat en een 'groene' draad die het gehele ontwerp van buiten naar binnen met elkaar verbind. De louvres aan de voorzijde zijn puur decoratief en volgen de hoekelementen van de HAF 935.

De minder letterlijke en zichtbare manier van het eco thema voor deze pc, is het gebruik van efficiënte en duurzame inhoud. Door de plexiglazen plaat aan één van de zijkanten is de letterlijk en figuurlijk groene binnenkant nog zichtbaar.

De case bestaat uit twee afzonderlijke delen: een kleinere, mobiele mini-itx case, en het grotere deel van de case waarin een energiezuinige pc is ontworpen voor een vaste plek op, of onder de werkplek. Het bovenste deel is dan ook makkelijk los mee te nemen (bijvoorbeeld naar een lanparty), zonder daarbij afbreuk te moeten doen aan de prestaties. De bovenste pc is voor het zwaardere rekenwerk en maakt gebruik van een mini-itx opstelling gecombineerd met een 4790K en een SSD. De onderste pc is een energiezuinige desktop geschikt voor alledaags internetten, gebruik makende van het MSI H97 eco-moederbord en een Intel Celeron G1840 in combinatie met enkel een SSD om het energieverbruik zo laag mogelijk te houden.

De basis voor zowel de binnen -als buitenkant is wit (wat minder ‘hard’ dan zwart). Het moederbord tray is groen om de eco-functie van het moederbord te benadrukken. Deze kleurstelling is ook doorgevoerd in de voeding (geheel wit, wegvallend in de kast, met groene kabels en witte connectoren) en de seidon AIO (groene eindstukken aan de radiator en groene pomp / waterblok op de cpu, fan geheel wit gemaakt). De koelribben van de radiator blijven hierbij bewust zwart om de koelfunctie ongemoeid te laten. De brackets over de uitbreidingssloten worden ook groen gespoten.

Mijn pc is E.C.O: Energy efficient, Contemporary, Optimized.

Aan alle deelnemers: succes en tot in Eindhoven!
    Aan alle bezoekers: veel plezier met (uiteindelijk) stemmen en als er vragen zijn staan we natuurlijk voor jullie klaar!

astrix.legaulois en Sw333t vinden dit nuttig.
  2. astrix.legaulois

astrix.legaulois Member

Sinds:
    4 feb 2015
    Eigenlijk wil ik er wel zo'n een en zou standaard net als glasvezel bij een woning moeten zitten. ;))

3. Stephan212

Sinds:
    14 nov 2014
    en het is begonnen!

Sw333t vindt dit nuttig.
  4. Stephan212

Sinds:
    14 nov 2014
    Alle Cooler Master onderdelen zijn nu ook binnen!

De HAF stacker even in vergelijking met mijn huidige game-pc (CM elite 130):

Ook heb ik het eerste extra onderdeel van Cooler Master ontvangen: een extra I/O bracket voor de Stacker 915R (en gelijk maar even ingebouwd)!

Sw333t vindt dit nuttig.
  5. Stephan212

Sinds:
    14 nov 2014
    Gezien mijn HAF in de basis wit wordt, ben ik begonnen met de kast te strippen om alle onderdelen los te kunnen verven!

Het grote deel komt hierna, en aankomende week de verf kopen!

bvandep212, Sw333t en MSI Official Account vinden dit nuttig.
  6. AlexBrontsema

AlexBrontsema Member

Sinds:
    11 feb 2015
  7. Stephan212

Sinds:
    14 nov 2014
    De eerste update dan maar: ik ben begonnen met het verven van de afzonderlijke onderdelen van de stacker 915R en de nieuwe IO panel. Eerst wordt alles (alles!) wit gemaakt om ene goed lichte ondergrond te hebben voor de groene accenten.

Een onvoorzien probleem: ik was niet van plan om het gaas tussen het zeshoekpatroon te verven, verwachtend dat het gaas simpelweg een los stuk was achter het frame. Blijkt dus uit 1 stuk gegoten plastic te bestaan. De oplossing: helemaal witten!

Het IO panel heb ik ook uit elkaar gehaald om de power-knop ook te kunnen verven, en geen moeilijkheden te hebben bij de usb poorten.

De volgende update zal ik de hele top van de case wit hebben en een tweede keer gegrond.

8. Sw333t

Sw333t Senior Member

Sinds:
    26 jun 2010
    Wat voor verf gebruik je eigenlijk?

PS: Denk je aan de eis dat je minimaal wekelijks een update plaatst?

@Stephan212

Laatst bewerkt: 24 feb 2015
  9. Stephan212

Sinds:
    14 nov 2014
    Ik heb inderdaad verzuimt een update te plaatsen, mijn excuses hiervoor! Ik ben afgelopen week erg druk geweest met mijn afstuderen en heb weinig tijd gehad voor mijn build; dit betekend echter niet dat ik niks heb gedaan. Ik heb de top stacker nu in twee lagen grondverf staan; de volgende stap aankomende week wordt het licht opschuren en dan kijken of hij goed genoeg is voor een laklaag (ik denk het wel).

De voorkant van de stacker heb ik ook twee keer in de grondverf staan nu, maar ik ben vergeten dat Cooler Master kwaliteit afleverd en hoge mate van detail; zodoende paste de on/off knop niet meer terwijl er maar een miniscuul laagje verf tussen zat (oeps :() Dit dus er tussen weg gehaald en hij werkt weer :) Het geheel past nu goed en sluit lekker op elkaar aan!

Daarnaast heb ik de waterkoeler vast uitgepakt en gekeken hoe ik het beste de 'ombouw' van de radiator kan verven; opgelost door het instructieblaadje ertussen te vouwen!

De fan heb ik gelijk maar uit elkaar gehaald om het huis te kunnen witten. Ik weet niet of dit de uiteindelijke oplossing wordt of dat ik een witte fan erbij bestel, maar wil het in ieder geval proberen.

Ook heb ik ondertussen al een bedrijf gevonden dat de houtfineer kan leveren die ik wil, dus dat staat in de planning voor komende week!

Sw333t vindt dit nuttig.
  10. Ianovski

Ianovski Senior Member

Sinds:
    27 jun 2012
    Het lijkt er op dat je een kwast gebruikt voor het verven, waarom niet gewoon een spuitbus? :p Verder absoluut een fan van je design dus ben benieuwd hoe het er uit komt te zien!

jurrian120 vindt dit nuttig.
  11. Stephan212

Sinds:
    14 nov 2014
    Omdat ik helaas een klein huis heb (< 50 m2) en absoluut geen plek heb om te spuiten :( Ik ga het eerst zo proberen, mocht dit toch niet een goed resultaat geven ga ik inderdaad spuiten.

Ik ben afgelopen week begonnen met mijn afstudeerstage dus ik heb geen tijd gehad om met build bezig te gaan nog (inlezen etc), dus dat komt aankomende week weer! Ik heb ondertussen wel contact opgenomen voor de houtfineer en gezocht naar de componenten die ik nog ga toevoegen. Tot dusver heb ik besloten dat de processor een celeron wordt met een laag TDP, dus dat zal een G1820 of G1840 worden. het geheugen ga ik kijken of ik low-voltage kan vinden, nog niet echt naar gezocht. De harddisk zal een ssd worden, welke moet ik nog kijken.

Helaas dus geen foto's deze keer, die komen snel!

12. Stephan212

Sinds:
    14 nov 2014
    Zo, tijd voor een update! Ik heb de top van de stacker inmiddels weer in elkaar gebouwd om te kijken of hij nog goed past met alle verf ertussen en of ik plekken ben vergeten :p So far so good! de laklaag kan er op volgens mij.

Ik ben nu alleen nog aan het twijfelen of ik het rooster er voor moet doen of niet...Ik heb hem weg in mijn originele schets, maar ik ging er toen van uit dat ik het dunne gaas wat dus uit 1 stuk is gegoten hier weg kon dus...Ik denk dat ik het gaas er toch voor laat; misschien groen. Twijfelpuntje nog!

Opzich past het allemaal nog perfect in elkaar dus!

De volgende stap is nu: uitkiezen van een houtsoort! Hieronder staan de keuzes die ik heb:

Mijn voorkeur gaat uit denk ik naar Esdoorn, die is het lichtste en rustigste. Daarnaast vind ik 'Beach Pale Nature' ook wel heel mooi...Heeft iemand een andere voorkeur?

13. ricknr9

ricknr9 Member

Sinds:
    5 nov 2012
    ziet er netjes uit !
    ik denk persoonlijk dat waneer je een erg licht hout soort gaat gebruiken de build er snel bleek uit ziet.
    dat is wel afhankelijk in welke tint je het groen gaat doen als je een donkerdere tint groen gebruikt denk ik dat een lichte housoort wel erg netjes zal staan waneer het groen licht is zou ik voor een doonkerdere hout soort gaan :)

14. Stephan212

Sinds:
    14 nov 2014
    De groene tint heeft als uitgangspunt "geeft licht in het donker" om de lichtheid te benadrukken :p Een beetje onderstaand voorbeeld:
    Dan zou een wat donkere kleur hout inderdaad wat meer 'leven' in de kast brengen!

15. Mystiqy

Mystiqy Master of Modding

Sinds:
    10 mei 2010
    Ik zou denk ik gaan voor cherry, met een laag lak eroverheen zal dat denk ik mooi contrasteren met het extreem felle groen wat je wil gaan gebruiken.

16. Stephan212

Sinds:
    14 nov 2014
    Ik ben verder gaan kijken en de 'Rustic Oak' vind ik ook wel erg mooi staan, lijkt ook het meeste op de hout die ik heb gebruikt in het concept.

Ondertussen ben ik begonnen aan de grote stacker uit elkaar te halen en in de grondverf te zetten, hieronder wat fotos!
    Het uit elkaar halen ging wederom lekker snel en simpel

Het begin is er! De binnenkant is al aardig wit; de buitenkant volgt hopelijk deze week; Ik heb een erg volle week dus kan er waarschijnlijk zaterdag pas mee aan de slag.

Sw333t vindt dit nuttig.
  17. Stephan212

Sinds:
    14 nov 2014
    Ik heb afgelopenw eek inderdaad niets kunnen doen ivm druk zijn, maar ik heb wel de tijd gevonden om de grote stacker een tweede laag grondverf te geven (helaas geen foto's). Aankomende week daarvan de buitenkant nog een keer verven en dan ook beginnen aan de voeding en de waterkoeler te verven!

18. Stephan212

Sinds:
    14 nov 2014
    Afgelopen week heb ik de voeding en de waterkoeler ook gewit en is het houtfolie besteld; ik heb de onderdelen echter nog bij mijn schoonouders staan dus helaas nog geen foto's; deze komen vrijdag! Ik zal dan ook beginnen aan de laklaag witte verf voor de kleine stacker en de grote stacker een tweede (laatste) laag grondverf te geven! zodra dit gebeurt is gaat het 'unieke' aan mijn kast beginnen: de louvres aan de voorzijde!

Sw333t vindt dit nuttig.
  19. Stephan212

Sinds:
    14 nov 2014
    Ondertussen heb ik een aantal fotootjes gereed met mijn voortgang. Allereerst; de bestelde houtfolie is eiken geworden; deze heeft de natuurlijkste uitstraling en staat gewoon heel gaaf bij het wit en groen!

De gehele kast is nu klaar voor de lak; ik wacht nog even op uitharden en dan morgen daaraan beginnen!

Ook de pci-plaatjes en de externe bay covers zijn alvast geverft voor de groene laklaag.

Daarnaast zijn ook de voeding en de waterkoeler klaar voor de laklaag

ik ben alleen nog aan het kijken hoe ik de slangen van de waterkoeler ga maken...ik zit te denken aan plasti-dip; iemand hier ervaring mee?

20. .M.I.K.E.Y.

.M.I.K.E.Y. Master of Modding

Sinds:
    18 sep 2006
    Wat wil je weten over plasti-dip? Ik heb al eens een Case mod met plasti-dip uit spuitbus gespoten ;-)