Schets E.C.O.

Stephan212

Master of Modding
User systemen
Mijn insteek is vanuit commercieel perspectief geweest; een pc die eventueel in productie kan worden genomen en eco is in vormgeving, uitstraling én gebruik.

…Een computerkast wordt veelal (lees: voornamelijk door vrouwen) betiteld als een ‘lelijk ding’ in de huiskamer en wordt daardoor vaak noodgedwongen verhuisd naar een studeer- of slaapkamer. Ik hoopte voor dit probleem een oplossing te kunnen aandragen met mijn ontwerp voor de pc met eco-thema. Mijn versie is ‘mooi’ en groen. Ik heb mijn eco pc een vintage look gegeven waardoor dit stukje techniek niet misstaat in een modern interieur!

Ik wilde het eco thema voor het uiterlijk van de pc op haar meest letterlijke manier uitwerken. Mensen denken vaak in archetypes en bij ‘eco’ of ‘groen’ denk ik zelf aan natuur, hout en de kleur ‘groen’ en hier wilde ik op inspelen. Met dit idee heb ik dan ook mijn ontwerp gemaakt; door het toepassen van een eiken print die de buitenkant van de kast beslaat en een 'groene' draad die het gehele ontwerp van buiten naar binnen met elkaar verbind. De louvres aan de voorzijde zijn puur decoratief en volgen de hoekelementen van de HAF 935.

De minder letterlijke en zichtbare manier van het eco thema voor deze pc, is het gebruik van efficiënte en duurzame inhoud. Door de plexiglazen plaat aan één van de zijkanten is de letterlijk en figuurlijk groene binnenkant nog zichtbaar.

De case bestaat uit twee afzonderlijke delen: een kleinere, mobiele mini-itx case, en het grotere deel van de case waarin een energiezuinige pc is ontworpen voor een vaste plek op, of onder de werkplek. Het bovenste deel is dan ook makkelijk los mee te nemen (bijvoorbeeld naar een lanparty), zonder daarbij afbreuk te moeten doen aan de prestaties. De bovenste pc is voor het zwaardere rekenwerk en maakt gebruik van een mini-itx opstelling gecombineerd met een 4790K en een SSD.De onderste pc is een energiezuinige desktop geschikt voor alledaags internetten, gebruik makende van het MSI H97 eco-moederbord en een Intel Celeron G1840 in combinatie met enkel een SSD om het energieverbruik zo laag mogelijk te houden.

De basis voor zowel de binnen -als buitenkant is wit (wat minder ‘hard’ dan zwart). Het moederbord tray is groen om de eco-functie van het moederbord te benadrukken. Deze kleurstelling is ook doorgevoerd in de voeding (geheel wit, wegvallend in de kast, met groene kabels en witte connectoren) en de seidon AIO (groene eindstukken aan de radiator en groene pomp / waterblok op de cpu, fan geheel wit gemaakt). De koelribben van de radiator blijven hierbij bewust zwart om de koelfunctie ongemoeid te laten. De brackets over de uitbreidingssloten worden ook groen gespoten.

Mijn pc is E.C.O: Energy efficient, Contemporary, Optimized.

Stephan212

Master of Modding
User systemen
Creatief :). Ben wel benieuwd welke hardware je gaat gebruiken in het ITX gedeelte, gaat daar ook een MSI Moederbord in? :)
Ik zou wel willen, maar budgettechnisch is het verstandiger als ik mijn asus z97i-plus gebruik die ik heb liggen. Wat wel weer leuk zou zijn is als jullie (msi) de ME editie van de gtx 970 op tijd uit zouden brengen met de groene tinten!

Stephan212

Master of Modding
User systemen
Als toevoeging op mijn verhaal:

De kenmerkende lijnen van de HAF stacker 935 worden behouden in mijn ontwerp en geaccentueerd door de louvres aan de voorkant, die in dezelfde lijn meegaan als de hoekelementen van de case. De stacker, hoewel los te halen van elkaar en los te gebruiken, hebben een uniforme stijl gekregen waardoor ze perfect op elkaar aansluiten.

De onderste pc is ook uitermate geschikt als low-power SSD-based (web)server door deze bijvoorbeeld te combineren met 2 x Intel DC S3500 480GB SSD's, en een file/backup server gebruik makende van een tweetal WD Green WD30EZRX 3TB hardeschijven (De green serie verbruikt minder energie).

Sw333t

Senior Member
User systemen
Beste Stephan212,

Zou je in dit subforum een nieuw topic aan willen maken met het voorvoegsel "Worklog (CIP), gevolgd door de naam van je build. Hierin zien we dan graag dat je het de laatste schets(en) die van toepassing zijn vermeldt staan.

Mocht je het leuk vinden om jezelf daarin voor te stellen voor het overige publiek en de overige deelnemers, dan wordt dat zeker op prijs gesteld.

Vergeet verder niet de regel van het wekelijks updaten van je worklog (vaker updaten is nog leuker voor de kijkers natuurlijk). Mocht het updaten in een week tijd een keer niet lukken ivm omstandigheden, geef dit dan tijdig door.

Hoe geef je het topic een ander voorvoegsel, kies voor "Plaats nieuw topic" en dan:

Veel plezier met het modden en bedankt voor je inzending en inzet.

Bovenaan