Schets Eco friendly.

Marv.NL

Master of Modding
User systemen
Hier mijn bijdrage, moest er hard over nadenk en uitzoeken. Ik vind het een moeilijk thema: ECO.
Ik heb met Sketchup nog niet veel mee gewerkt vandaar dat ik het zo goed mogelijk zal uitleggen wat mijn bedoeling is.

Bovenop wordt een bak van doorzichtig kunststof een gemaakt. Die wordt gevuld met drie soorten tuin kruiden. Bieslook, tuinkers en rozemarijn. De warmte die de computer afgeeft wil ik gebruiken om de planten beter en sneller te laten groeien. Door de kruiden regelmatig af te knippen ( voor gebruik in de keuken) zal het ook beter groeien. Door de planten regelmatig te knippen blijft het een lage plant.
Door de watercooling radiator naar boven te verplaatsen en de fan de warme lucht onder de planten bak door te blazen zal de aarde/water in de bak opgewarmd worden. Waardoor de plantjes sneller groeien. De radiator wordt wit gespoten en aan de buiten kant gehangen. Die mag wel gezien worden.

En omdat de computer toch bij het raam komt te staan. Plantjes hebben licht nodig. Wil ik aan de rechter zijkant een zonnepaneel plaatsen. Door middel van een voltage regelaar de spanning brengen naar 5 V en hier mee een powerpack op te laden. Zodat ik mijn mobiel op kan laden zonder de computer aan te zetten.

De case voeding worden wit gespoten. De blauwe water druppel word een raampje zodat je de hardware kan zien. Die wordt verlicht door blauwe leds. Het blad wordt van groen doorzichtig kunststof gemaakt en verlicht met leds. De blad nerven worden er in gefreesd.
De pijlen van eco friendly en de planten bak worden ook van groen doorzichtig kunststof gemaakt zodat je door de pijlen de aarde en wortels van de planten ziet. Die wordt ook verlicht met leds. Gaas aan de voorkant wordt groen gemaakt. De fans worden ook met groene leds verlicht.

Ik hoop zo eco friendly te kunnen computeren.
Model z2.jpg Model z1.jpg

Roel1966

Senior Member
User systemen
Het idee is best leuk maar persoonlijk zou ik geen plantjes bovenop de kast zetten want vergeet niet dat die plantjes water nodig hebben en water een electronica gaat nu eenmaal niet samen. Hierbij denk ik vooral eraan dat die plantjes regelmatig met een gieter water moeten krijgen en de kans erop bestaat dat er dan water naast de bak terecht gaat komen.

Een ander punt is dat die warmte van zo'n radiator veel te warm is voor zeker al bieslook want bieslook houd helemaal niet zo van warmte. Gewoon kamertemperatuur is al meer als voldoende voor dit soort kruiden en ze door meer warmte echt niet sneller gaan groeien.

Evenzogoed blijft je idee leuk maar ik zou toch nog eerst eens goed gaan bekijken wat de ideale temperaturen en vochtigheidsgraad voor kruiden is. En ook zo qua ontwerp, waterbak boven je pc zou ik toch persoonlijk anders aan pakken want je wilt toch niet dat je dure electronica in rook op gaat.

Marv.NL

Master of Modding
User systemen
Roel je heb helemaal gelijk wat betreft dat de radiator te veel warm ontwikkeld. Zal de fan omdraaien en het verhaal aanpassen. Bedankt.

Wat betreft de plantje en water geven (water en elektronica gaan niet samen). Zo aan de buiten kan lijkt het misschien iets te eenvoudig, een planten bak boven de computer. Maar dat wordt het niet.
Zelf werk ik in de vliegtuig industrie, waar ook verschillende onderdelen met water (en andere vloeistoffen) met elektronica gecombineerd zijn. Zal nog een doorsnee tekening maken om te laten zien dat het ook veilig kan.

Zal het eerst uitleggen en later een tekening van maken.
De planten bak wordt voorzien van 2 handgrepen zodat voor het water geven / onderhoud /knippen van de kruiden de bak van de computer kan worden gehaald. De planten bak komt op de computer ook weer in een waterdichte bak te staan. En hier onder komt het lucht kanaal voor de coole lucht voor de watercooling. En tussen de twee kasten zit ook weer een kunststoffen plaat om de boel gescheiden te houden.
Dus het zal veel werk zijn om plantjes even boven een computer te zetten. Maar zonder de planten is de computer minder ECO. (en dat is het thema). Ben blij dat de kast zo groot is om het veilig te kunnen doen. Als ik door deze ronde kom en hem echt kan maken.

Zoals ik al zei ik zal hier een tekening van maken.

Marv.NL

Master of Modding
User systemen
De planten bak hier in aarde kleur getekend. Wordt in een grote bak in het groen getekend (met een halve zijkant getekend ) en daar onder de lucht kanaal met fans ook helemaal afgesloten aan de zijkanten. Volgens mij moet het zo veilig genoeg zijn als de planten bak zou gaan lekken.
Bij het water geven wordt de planten bak uit de computerkast getild.

Bijlagen

Marv.NL

Master of Modding
User systemen
Msi, zoals Roel al zei dat is kamer temperatuur. Ik dacht eerst dat ze warmer ( tot 28 graden) beter zouden groeien. Maar met kruiden planten is kamer temperatuur meer dan genoeg.
Ben nu aan het uitzoeken voor een bewateringssysteem. Zodat de planten de juiste hoeveelheid water krijgen. Wil daar voor een waterkoeling tube reservoir voor gebruikt. Zodat het mooi bij de kast past. Zal van het weekend een nieuwe tekening maken. En ik wil de ECO knop die op het moederbord zit aan de buiten kant plaatsen. Zodat je er makkelijk bij kan om de computer in de ECO stand te zetten.

Marv.NL

Master of Modding
User systemen
Hier zijn de nieuwe schetsen. Het ontwerp blijft het zelfde en het verhaal ook. Alleen zijn er enkele modificaties uitgevoerd. Er is een bewatering systeem in gebouwd door middel van een waterkoeling reservoir. Door middel van een druppelslang en druppelaars krijg de kruiden water (en in de juiste hoeveelheid).
Door gebruik te maken van een water koeling reservoir en die met slangen aan te sluiten aan de radiator, wordt het een geheel met de computer. De slangen zijn NIET echt aangesloten en zijn puur voor de show.
Het water in het reservoir wordt verlicht met groen leds. Model z7 water drupelaars 1.jpg
Aan de voorkant komt een ECO knop zodat je makkelijk kan overschakelen tussen de verschillende modes. Namelijk: 100% performance, 24/7 stable en eco. Dus de knop op het moederbord wordt verlengd en komt op de voorkant. Om te zie in welk modes de computer staat en om te ziet hoeveel energie de computer gebruikt in de verschillende modes wordt onder de eco knop een energie meter in gebouwd. Ben zelf ook erg benieuwd hoeveel het gaat schelen de verschillende modes. En doordat je de energie direct uit kan lezen wordt je ook meer energie bewuster. Zo zijn we lekker ECO bezig.
Model x1.jpg
Model x2.jpg
Door de voeding iets naar voren te verplaatsen kan de snoeren van de energie meter er tussen aansluiten. Zodat er aan de achterkant een gewoon voedingssnoer aan gesloten kan worden en de schakelaar van de voeding wordt ook verplaats naar de achterplaat. De voeding komt dan ook mooi in beeld door het druppel vorming ruit. Zie schets.Model z6 voeding energiemeter.jpg
De achterkant van de voeding wordt afgedekt met platen (tunnel) zodat de warmte van de voeding naar buiten afgevoerd worden.
Alle kabels worden voorzien van kabel kousen in de kleur uv groen. Het is een grote kast voor een klein moederbord en door de grote ruit kun je alles goed zien. En kabel komen in zicht om de ruimt op te vullen.
De voeding/voorkant /achterkant komen groen verlichte fan's. De kabels worden verlicht door uv leds.

Ik hoop dat ik het allemaal duidelijke heb uitgelegd wat de bedoeling is met deze casemod. Begin er al zin in te krijgen om hem te bouwen. Wordt een hoop werk maar het is te doen. Nu maar afwachten of ik door ben.

Marv.NL

Master of Modding
User systemen
Ja, kan het alleen niet zo goed in Sketchup laten zien (ben niet zo handig met dit programma) zoals ik het in gedacht heb.
Ben bezig geweest met de andere kant waar ik een zonnecellen tegen aan wil plaatsen. Maar heb besloten dit niet te doen. Ten eerste is de opbrengst is te weinig, hij staat nooit in de volle zon. (Wel in het licht natuurlijk voor de planten). Dus hij brengt hoog uit nog maar 40 % energie op, en dit is voor mij te weinig om mijn mobiel ermee op te laden.
En ik ben er achter gekomen dat de slangen van de Cooler Master Seidon 120 V2 waterkoeler te kort zijn om de radiator zo te plaatsen. Dus als het mag wil ik de Cooler Master Seidon 120 V2 waterkoeler ook gaan modden. De zwarte slangen wil ik gaan vervangen door doorzichtig slangen en klein reservoir waarschijnlijk een Swifttech MCRES-Micro Rev2 Reservoir er bij te plaatsen. En dit geheel te vullen met groene koelvloeistof. Wat ook mooier bij mijn ontwerp past.
Doordat de radiator in de linker zijkant van de bovenste kast komt wil ik die kant vast maken en verstevigen. De rechter kant moet dus open kunnen om er later goed bij te komen. En kan dus hier voor geen zonnecel plaatsen, de zonnecel zou dan kleiner worden en lager geplaatst wat niet ten gunst kom van de opbrengst. Vandaar mijn keuzen om geen zonnecellen te plaatsen. De zonnecellen laat ik aan .M.I.K.E.Y. over met zijn schitterde ontwerp N.R.G-LAB. Gaaf man.
Dus de buiten kant blijft hetzelfde, zal nog een schets maken hoe de binnenkant er uit komt te zien en de rechter achterkant natuurlijk. ( zal waarschijnlijk het ECO teken van het MSI H97M Eco moederbord zijn en Cooler Master logo).

Marv.NL

Master of Modding
User systemen
Hier zijn de nieuwe schetsen. Het ontwerp blijft hetzelfde en het verhaal ook. Alleen zijn er buitenpanelen iets aan gepast.
Toen ik met het ontwerp van de binnenkant bezig was, kwam ik erachter dat het venster toch groter wilde hebben om alles goed te laten zien. Dus ik ga het originele venster gebruiken.
De binnenkant wil ik helemaal eco clean maken. Dus de harddisk trays gaan er uit. Er komen 3 fans aan de voorkant (op laag toeren uiteraard). De voeding gaat iets naar binnen ( zoals ik hier boven had uitgelegd voor de aansluiting van de energieverbruiksmeter die aan de voorkant zit met de eco knop). De SSD, harddisk en waterreservoir (voor de waterkoeling) worden tegen de achterkant aan geschroefd. De waterkoeler wordt met doorzichtige slangen aangesloten met groene koelvloeistof (zie uitleg hierboven). De tuinkruiden komen ook boven op samen met de waterreservoir voor de bewatering systeem ( zie ook hier boven). Bovenin komen de radiator een harddisk tray voor evt. uitbreidingen en de rek voor de dvd brander samen met de energieverbruiksmeter. De kabels worden voorzien van groene sleeve's en netje weg gewerkt.
En dat komt er ongeveer zo uit te zien.CM_HAF_mod wit 3 final binnenkant 1.png

Marv.NL

Master of Modding
User systemen
Voor de buiten kant wil ik een groene rand maken zoals op de MSI H97M ECO doos.

Maar niet van gras maar van groen plexglas en die verlichten wordt met leds. en dat komt er ongeveer zo uit te zien.
CM_HAF Final rechterzijkant 1.png
De letters ECO wordt met mat wit erop geverfd. Zoals de letters HAF op de Cooler Master b.v. HAF 932 staan.
De voorkant:
CM_HAF Final voorkant 3.png
De energieverbruiksmeter kom nu wat lager in verband met de tuinkruiden bak en daar boven de dvd brander. De voorkant die ik verwijderd heb voor het plaatsen van de DVD en energieverbruiksmeter wil ik gebruiken voor de bovenste fan in de grote kast. Zodat het een geheel wordt.

Marv.NL

Master of Modding
User systemen
De rechter zijkant wordt net als de linker, van groene plexiglas een rand gemaakt en verlicht. De letters: MSI, Cooler Master en HARDWARE.INFO komen net als ECO op de linker zijkant in mat wit er op geschilderd.
CM_HAF_ mod wit 3 Final 3.jpg De MSI ECO logo en de MSI draak (hier de ECO groene draak) worden uitgezaagd met een figuurzaag zodat het groene plexiglas weer zichtbaar wordt.
Die weer verlicht wordt met leds. Hierdoor ontstaat er toch een wat stoerder ECO casemod.

Bovenaan