1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Edifier speakers R1280DB verbinden met meer dan één bron via Bluetooth ... ?

Discussie in 'Overige randapparatuur (speakers, webcams)' gestart door luciano :-), 7 jul 2018.

1. luciano :-)

luciano :-) Member

Sinds:
    15 jun 2015
    Hallo,
    Deze week een setje speakers gekocht van Edifier R1280DB ... https://www.edifier.com/nl/nl/speakers/r1280db
    Ik kan verbinding maken met verschillende bronnen oa via Bluetooth - optische kabel - RCA ...

Echter de speakers kunnen maar één verbinding via Bluetooth tegelijk maken.
    Dus switchen gaat niet ... ik moet telkens het ene apparaat ontkoppelen en dan verbinden met een ander.
    Hiervoor moet ik de Bluetooth verbinding resetten. (op één van de boxen waar de knoppen op staan)
    Ik gebruik deze zowel voor PC .. TV ... Mini pc (mediaplayer) allen met Bluetooth.

Bestaat er een Bluetooth switchbox of dergelijk die ik één keer verbind met de speakers via
    bluetooth of optische kabel of RCA ... en dan verder al mijn via Bluetooth verbonden apparaten kan bedienen
    Eventueel en liefst via een app op de smatphone (android)

Had ik dit eerder geweten had ik een andere merk zoals Bose gekocht waar dit wel kan .. maar kan helaas niet retourneren.
    Het stond ook nergens aangeven .. niet op de site .. niet in de handleiding en op geen enkele review ofzo.

Vragen of tips ... ik hoor het graag ... bedankt alvast

2. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Het is/was redelijk standaard dat Bluetooth alleen een 1 op 1 relatie was. Maar een actieve verbinding kan je ook gewoon verbreken op je mobiel of tablet en vervolgens met een ander device verbinding starten. Je hoeft normaal niet je speakers te resetten.

luciano :-) vindt dit nuttig.
  3. luciano :-)

Sinds:
    15 jun 2015
    Heb eens geprobeerd maar wanneer ik op gsm Bluetooth inschakel en zoek naar toestellen staat deze er niet tussen ?
    Weet ook niet hoe ik dat moet doen .. bestaat er een app die mijn Bluetooth apparaten kan beheren ?
    Toch bedankt ...

4. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Zet speaker aan en op bluetooth. Disconnect eerste bluetooth apparaat en zoek daarna met ander apparaat. Zie verder pagina 8 van manual.

5. luciano :-)

Sinds:
    15 jun 2015
    Bedankt zover was ik ook al maar dan moet dus telkens de set resetten en en opnieuw zoeken maar wil dit vereenvoudigen

6. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Waarom resetten? Verbreek op je telefoon de verbinding, zoek en activeer op een andere. Zoeken hoeft slechts eenmalig, daarna staan de speakers in je telefoon bluetooth list.

7. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
  8. luciano :-)

Sinds:
    15 jun 2015
    Ik geef het op ... op mij gsm zie ik alleen mijn TV ... als ik Bluetooth laat scannen
    De speakers staan er nooit in .. ook niet na een reset ...
    Vraag mij trouwens af hoe ik mijn mediaplayer (die ik ook niet zie) kan ontkoppelen en dan verbinding laten maken met de speakers?
    Het enig dat gaat is mijn gsm verbinding laten maken met TV .. de rest zie ik gewoon niet ...
    Is dus weer een grote miskoop geweest .. maar daar kan u uiteraard niet aan doen.
    Toch bedankt ...

9. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Je moet niet opnieuw scannen, ze moeten gewoon in de lijst staan van je telefoon. Daar moet je de speakers gewoon opnieuw verbinden.

10. Enigma147

Enigma147 Senior Member

Sinds:
    19 apr 2009

Onzin. Ik heb hier dezelfde speakers staan. Switchen is een eitje. Op dit moment speelt mijn laptop op de 1280DB af. Stop AIMP, klik op het bluetooth ikoontje bij mijn klok en klik op bluetooth apparaten weergeven. Ik klik op de Edifier en klik op verbreken. (let wel, het apparaat is dan nog steeds gekoppeld.) op mijn android telefoon zet ik mijn bluetooth aan en twee seconden later heb ik verbinding. nog vijf seconden later knalt hier AC/DC uit de speakers.

Weer terug naar de laptop is even eenvoudig. BT uit op de telefoon, op de laptop BT ikoontje, Apparaten weergeven en verbinding maken.

Scannen naar apparaten is behalve bij de eerste keer niet nodig.

11. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Verbinding van de laptop (of telefoon) verbreken is waarschijnlijk niet eens nodig.

@Enigma147 hier onder
    Dat kan hoor, bij een sommige apparaten hoeft dat niet, sommige wel.

Laatst bewerkt: 7 jul 2018
  12. Enigma147

Enigma147 Senior Member

Sinds:
    19 apr 2009
    Jawel, zolang er een apparaat verbinding heeft kan de ander niet koppelen.

Luciano: probeer dit eens. Overal BT uit. Zet op een apparaat BT aan en waarschijnlijk wordt hij meteen gekoppeld. Ander apparaat gebruiken? BT uitzetten en aanzetten op andere apparaat.

13. luciano :-)

Sinds:
    15 jun 2015
    Klopt idd ... maar is veel te omslachtig en en dat is nooit mijn bedoeling niet geweest.
    Bv op de Bose toestellen kan dit simpel met de afstandsbediening (2 toestellen tegelijk koppelen) en switchen)

Ik moet eerst op het ene apparaat de verbinding verbreken en dan op het apparaat dat ik wil horen de verbinding weer tot stand brengen gaat zonder de boel te resetten.

Een verbinding via gsm is alleen om mijn gsm met een bepaald apparaat te verbinden en dat lukt idd ...
    en niet om bv mijn mediaplayer met de speakers te verbinden ... dat gaat niet via gsm ...

Dus conclusie is dat ik telkens het ene apparaat moet moet disconnecten en dan zijn de speakers terug te verbinden met een ander Bluetooth apparaat. Maar altijd via instellingen. Op de TV duurt dat een eeuwigheid en op de mediaplayer (kodi) gaat het ook alleen via de instellingen aan te passen ...
    Lang leve de kabelverbindingen ... dus heb ik toch een grote meerkost gedaan voor niks ... en beter de gewone versie R1280T gekocht.

Iedereen bedankt voor de moeite ...

14. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Eerlijk gezegd zou ik dat ook best wel irritant vinden.

Als je ze nog niet te lang hebt kan je ze misschien terugbrengen, of omruilen? Heb je ze online besteld?

15. luciano :-)

Sinds:
    15 jun 2015
    Ja via Coolbleu enkele dagen geleden ... en deze zullen er niet moeilijk over doen ... (teruggave van 75 % van de aankoopprijs)
    Ik had tot voor kort de Bose Solo (gekoppeld via optische kabel) en werkte uitstekend maar moest dan altijd TV laten opstaan om naar de mediaplayer te luisteren.
    Helaas is deze Bose onherstelbaar defect. Had via Bose een aanbod gekregen om tegen sterk gereduceerde prijs de Bose Solo 15 II te kopen a 149 euro ipv .495 euro ... maar dat was nog altijd duurder dan deze (129.95 euro) ... heb nu spijt dat ik niet op hun aanbod ingegaan ben.
    Dit toestel kan wel switchen tussen 2 apparaten .. en dat was de bedoeling uiteindelijk.
    Bedankt voor de tip ...

16. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Met wet koop op afstand mogen ze je geen geld in mindering brengen. Tenzij er schade is aan het product natuurlijk.
    https://www.consuwijzer.nl/thema/koop-op-afstand
    Je kan altijd vragen of ze toch nog op dat aanbod in willen gaan. Zou even overleggen, Coolblue is meestal wel soepel.

17. luciano :-)

Sinds:
    15 jun 2015
    Weet ik en staat ook in hun voorwaarden maar ze zijn open geweest en getest ... dus ik vrees ervoor ..

18. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Ook dat mag,gewoon geld terug dus.

19. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Zoals nutty al zegt, dat mag gewoon bij wkoa. Je mag het product testen zoals je dat in de winkel ook zou kunnen doen.
    In de winkel staan ze natuurlijk zo neergezet dat je even kan luisteren. En het bluetooth testen was waarschijnlijk ook wel mogelijk geweest.
    Dit is echt precies waar die wet voor bedacht is. ;) Maar goed, als je wil dat Coolblue meewerkt kan het natuurlijk slim zijn om niet zo op regeltjes te hameren.

20. Theo Jöris

Theo Jöris Senior Member

Sinds:
    25 okt 2012
    Heb dezelfde boxen prima spul en Bluetooth word altijd gevonden.....