1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Eigen modem bij kabel-internet, hoe?

Discussie in 'Routers, NAS-apparaten en netwerkapparatuur' gestart door LogIn With Yer Noggin, 29 jan 2018.

1. LogIn With Yer Noggin

LogIn With Yer Noggin Member

Sinds:
    29 jan 2018
    Ik ga wellicht overstappen op kabel-internet. Mischien bij Ziggo. Ik begrijp van Ziggo dat ik dan een modem in bruikleen krijg. Graag zou ik een eigen modem/router willen anschaffen en gebruiken op de aansluiting.

Kunnen jullie mij (en anderen) adviseren welke modem/router geschikt zijn hievoor. En hoe je deze instelt? Is dat makkelijk?

Ik wil er namelijk ook IP-cameras op aansluiten voor beveiliging in het dorp waar ik woon.

Dus graag suggesties voor een kabel-modem/router. En hoe je deze bij een Ziggo 200mbit/20mbit abonnement kan laten werken. Inclusief de televisie-zenders.

2. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Je mag - op dit moment omdat de wetgeving mogelijk gaat veranderen- alleen met het Ziggo modem rechtstreeks naar Ziggo verbinden, je kunt het dus niet zomaar vervangen.
    Een tweede modem/router aansluiten is niet zo heel lastig. Je kunt in principe elk modem/router nemen die je voorkeur heeft. Dan zet je eerst de Ziggo meuk in "bridge modus" (dat doe je in de software van dat modem/router) en sluit je vervolgens de nieuwe modem/router er op aan met een geschikt netwerkkabeltje. Op die manier maak je van het Ziggo apparaat een doorgeefluik en gaat je nieuwe modem de verbindingen in huis verzorgen. Als je het echt goed wil doen, is het wel zo handig dat nieuwe modem/router meteen buiten de meterkast te plaatsen, groter bereik en minder storing.

Je volgende vraag zal dan zijn: welk modem/router dan? Tja, dat hangt af van je budget en hoe (en hoeveel) je alle aan te sluiten apparaten gaat gebruiken, bv. draadloos (welke afstanden, muren/plafonds?) of via netwerkkabels en hoe snel je verbindingen moeten zijn.

3. LogIn With Yer Noggin

Sinds:
    29 jan 2018
    OK jd56 ik wist niets over een bridgemode.

Ik vnd zojuist dit bericht op ziggo forum: https://community.ziggo.nl/thuisnet...bel-ziggo-is-verplicht-het-toe-te-staan-15029

Maar dan schrijft nick99:
    het is maar de vraag of je daar beter van wordt want eigen apparatuur betekent ook dat Ziggo geen ondersteuning hoeft te leveren en je óf een rekening stuurt voor ieder monteursbezoek (die dan alleen het binnenkomend signaal hoeft te meten) óf gewoon zegt dat je het met de fabrikant van het modem moet oplossen.

Tsja.. ik had gehoopt dat eventueel slechte wi-fi dat ik daarvoor toch gratis wifi versterkers kreeg (mocht dit nodig zijn). Heb eerder hierover met de iggo service gechat. Maar dit laatste werd mij toch nog niet helemaal duidelijk.

Laatste vraag. Vanaf hoeveel kost een eigen aanteschaffen kabel-modem. En vergelijkbaar of beter dan dezigo variant?

Volgens tweakers is het een Arris. TG2492LG
    https://tweakers.net/nieuws/131075/...ende-week-levering-connect-box-van-arris.html

4. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Als je het hele verhaal leest en iets weet van wetgeving, zie je dat de wetgeving er nog niet door is (het besluit moet in de staatscourant worden gepubliceerd voordat het geldig wordt en dat kan nog wel even duren). Daar heb je dus nu nog even niets aan. Hoe lang dat gaat duren is onbekend, dat kan morgen zijn, maar ook volgend jaar. Bovendien moeten er dan kabelmodems/routers te koop komen en dat schijnt in Nederland nog niet het geval te zijn. En ja, Ziggo kan de boel nog aardig traineren door geen ondersteuning te leveren enz. Dan is een klant die weinig weet van de techniek en de wetgeving zwaar in het nadeel.

Over het "gratis" krijgen van hardware van Ziggo: vergeet dat maar. Het is een bedrijf en verdient dus aan de (extra) spullen die ze bij jou installeren. Het is ook niet voor niets dat ze zich verzetten tegen dat nieuwe besluit.

Aan jou de keuze:
    1) Een gewoon router/modem kopen en achter het Ziggo apparaat hangen. Als je een redelijke middenklasser neemt, zeg rond de 100-140 Euro, ben je mbt. de verbindingen in huis (zowel qua bereik als qua snelheid) een stuk beter af dan wat Ziggo je biedt. Je hebt dan ook veel meer opties mbt. het instellen van je netwerk en de beveiliging. Denk dan aan routers van bv. Asus, Netgear en TP-link. Hoe hoger de eisen die je stelt, hoe duurder de hardware.
    2) De andere optie is wachten tot het besluit van kracht wordt, maar dan is nog maar de vraag wanneer de "andere partij" kabelmodems (waarmee je dus alleen dát apparaat nodig zou hebben) te koop komen, wat ze gaan kosten, hoe goed ze zijn en hoe Ziggo zich daarbij opstelt.
    3) De laatste optie is Ziggo vragen je wifi enz. in huis te verbeteren. Dat zal (neem ik aan) niet gratis zijn, dus betaal je monteurskosten en eventuele hardware die wordt geplaatst. Ik gok er op dat je al minimaal 100 Euro kwijt bent aan de monteur (voorrijkosten en uurloon, dan moet het wel snel gepiept zijn....) en wat er dan verder aan onderdelen wordt geplaatst. Je mag er dan wel van uitgaan dat alles werkt zoals je kunt verwachten....

5. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Laat dat ding bridgen en koop zelf een router / AP voor de wifi. Klaar

Maar als je glasvezel kunt krijgen; doe dat dan gewoon en vergeet Ziggo met z'n aso anti-innovatie houding.

6. Alan Z

Alan Z Senior Member

Sinds:
    13 jul 2011
    tldr: eigen router in bridge mode.

Waarom zou je je eigen modem willen aanschaffen?
    Gebruik daar gewoon de standaard door Ziggo geleverde modem voor, en mocht je over je wifi allerlei rare dingen willen aansluiten/ eigen firmware willen draaien, zet dan een router naar keuze in bridge mode. Aardige router is toch al snel 100/150 euro.
    Tot nu toe is het een beetje een vaag verhaal; nog nooit over bridge mode gehoord, dingen als "eventueel slechte wi-fi" , "ik heb ergens gelezen". Verder heb je nog geen internet bij ziggo? wellicht werkt het perfect out of the box.
    Er zijn zeker enkele scenario's waarbij het hebben van een eigen modem voordelen heeft, maar in 99% van de gevallen is dit echt niet nodig. Ben trouwens benieuwd of dat hele TV/Horizon pakket van ziggo werkt over een ander modem.

7. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    Je moet dan ook maar hopen dat Ziggo je de settings gaat geven die je nodig hebt voor de modem om uberhaupt iets met het signaal te kunnen.
    Bij xDSL providers kan je wel gewoon annex A/B modem/routers vinden maar die providers doen altijd erg moeilijk met het vrijgeven van de tal van settings die je moet doen. Tenminste dat is mijn ervaring van jaren geleden bij Tele2, die hielpen je gewoon helemaal niet als de apparatuur niet van hun was, zelfs niet met een lijstje van settings. Ik heb het toen aan de praat gekregen door trial and error van tientallen settings, daar was ik wel ff mee bezig.

8. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    - Minder energie verbruik?
    - Minder (onnodige) apparaten in de ketting waardoor het geheel stabieler kan zijn?
    Grote kans van niet idd. Lekker vendor lockin spelen, als het niet via de ene weg gaat (verplicht modem afnemen) doen ze het wel via een andere.

9. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Volgens mij moet in verband met nieuwe wetgeving de provider het over een tijdje mogelijk maken dat je je eigen modem gaat gebruiken, dus moeten ze dan ook alle informatie geven om dat te kunnen. Voor zover ik weet weigeren providers dat nu nog. Een eigen router gebruiken is bij de meeste (alle?) providers al mogelijk.

Edit: nu blijkt er toch weer twijfel te zijn over deze vrije modem keuze:
    https://tweakers.net/nieuws/120591/overheid-onderzoekt-of-modem-onder-vrije-routerkeuze-valt.html

Laatst bewerkt: 30 jan 2018
  10. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Glas! glas! glas!

Los modem, losse router. Heb je ook geen gezeur dat dat ding in een of ander naar hoekje staat.

eismc2 vindt dit nuttig.
  11. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Dit ben ik totaal niet met je eens. Het is ook zeker geen vaag verhaal en het gaat er meestal zeker niet om "rare dingen aan te sluiten".
    De door Ziggo geleverde modems/routers (net zoals bij de meeste providers) zijn op z'n best middelmatig tot slecht te noemen. Ik begon een paar jaar geleden met een Ubee, het wifi bereik was effectief 3 meter... Na veel klagen werd het omgeruild voor een Cisco met een effectief bereik van 6 meter....
    Ik heb nu, met een Asus 68U, door het hele huis wifi (op zolder niet perfect qua snelheid, maar dat heb ik ook niet nodig).
    De wifi van de Ziggo modems is dus qua bereik ondermaats, er zijn weinig opties qua beveiliging enz. Ze worden goedkoop ingekocht (grote aantallen omdat er geen keuze is...) en de klant betaalt vele jaren lang lekker door voor een snel verouderend apparaat.....
    Veel klanten klagen over de kwaliteit van met name de wifi, maar veel minder klanten weten dat het veel beter kan en vaak durven mensen het ook niet aan om zelf verbeteringen aan te brengen.
    Maar uiteraard zijn er klanten die daar allemaal geen behoefte aan hebben en volkomen tevreden zijn met het geleverde. Verander dan vooral niets.

Overigens: ik ben wegbeheerder en tevens autodealer. Jij mag, nee je móet bij mij je auto kopen, anders mag je niet op mijn weg rijden. Ik heb alle auto's, mits dat een Volkswagen kever kleur zwart is, basisuitvoering zonder airco of andere extra's. Wat je moet betalen vertel ik je niet, want ik noem het "bruikleen", al bereken ik de kosten gewoon door in het abonnement dat je bij mij moet afsluiten. Bij mij moet je ook voor onbepaalde tijd doorrijden, ook al zijn er veel betere, meer luxe en nieuwere/zuiniger auto's. Ik ken niet veel potentiële autokopers die dát accepteren.
    Toch accepteert de gemiddelde Ziggo klant klakkeloos een soortgelijke "deal".....

12. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Ben je bang dat het dorp gestolen wordt dan?

Dat providers die modem instellingen niet vrijgeven, heeft lijkt mij te maken met hun verdienmodel..

13. Alan Z

Alan Z Senior Member

Sinds:
    13 jul 2011
    @JB56
    Ik meld iedere keer duidelijk dat ik het heb over het modem gedeelte. Wifi, ip camera's etc gaat via de Router... Vandaar dat eigen router in bridge mode al die problemen grotendeels oplost. Energieverbruik en onnodige apparaten van @joz zijn wel valide argumenten.
    Heb ook jaren Ziggo gehad, en heb nooit veel klachten gehad over het modem gedeelte van de modem/router. Direct een Asus RT-AC66U erachter gezet in bridge modus en prima wifi in hele huis.

Dat iedereen een slechte modem/router in bruikleen krijgt, en dat slikt, tsja helaas dat is jammer en daar ben ik het met je eens dat het charmanter zou zijn om daar keuze in te hebben, en niet elke maand een X aantal euro's inbegrepen in het abonnement hiervoor neer te leggen. Echter ISP-ers en wetgeving blijken gewoon onwelwillend/traag.

Eigen modem voor de kabel is gewoon vragen om problemen op dit moment.

14. J. de Boer

J. de Boer Senior Member

Sinds:
    9 okt 2005
    Een slechte modem/router is wat kort door de bocht. Het geldt namelijk lang niet voor iedereen en het hangt veel of alles af van wat je precies doet en wenst. Te veel om allemaal op te noemen, maar veel mensen hebben al die mogelijkheden die ze met een modem naar keuze helemaal niet nodig en zijn daarmee dik tevreden en missen niets. Niks slikken van ellende dus.

Maar bij de modem in bridge-mode krijg je al die niet nader te noemen opties met een aparte router ook probleemloos. Ik vraag me dan ondanks alle pleidooien nog steeds serieus af die fel bediscussieerde eigen modem naar keuze echt wel echt toegevoegde waarde heeft, waar je met een router naar eigen keuze volledige vrijheid hebt.

Leidt me tenslotte nog tot één vraag, door iemand wordt genoemd router in bridge-mode. Noem je dat zo bij een aparte router? Dat even terzijde, ik begrijp wat er mee bedoeld werd. Maar wordt deze daardoor niet slechts een switch? Je zult bij meer dan één computer toch ergens een routerfunctie moeten hebben en verdwijnt die daarmee niet als de modem ook in bridge-mode staat? Of is dit een spraakverwarring en wordt slechts bedoeld dat de router-mode in de modem wordt omgeschakeld naar bridge-mode?

15. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    Router in bridge mode is idd gewoon een domme switch geworden. Dit doe je als je 2 routers hebt. Dus eentje van je provider, eentje van jezelf. Bij Ziggo zet je dan de modem/router in bridge en knal je je eigen router erachter die dan het daadwerkelijke routeren doet.

16. hvgsel51

hvgsel51 Member

Sinds:
    19 mrt 2012
    Na alle negativiteit : Zorg dat je voor internet een losse Connectbox krijgt van Ziggo en dat je niet WiFi via de Horizon box moet doen.
    Ik heb inmiddels ervaring met vier Connect-boxen en die leveren eindelijk een behoorlijk WiFi signaal. Bij één wat moeilijker huis heb ik er een router achter gezet.
    Ziggo biedt verder een gratis service, waarbij ze niet eerder weg gaan dan wanneer WiFi naar behoren werkt. waarbij je misschien zelf nog een aanvulling (router of powerline) moet betalen.
    Mijn advies : Eis bij bestelling een seperaat Connect-box modem en kijk of dat voldoende is voor jou. Laat Ziggo het gratis aansluiten en direct de WiFi kwaliteit optimaliseren.

N.B. voor anderen : Ik heb overigens mijn modem niet in Bridge mode, maar de router in de DMZ van het modem gezet. Dat heeft hetzelfde effect.

Laatst bewerkt: 31 jan 2018
  17. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Dat was me niet zo duidelijk. Omdat je posting toch wat door elkaar heen liep meende ik hem op die manier te moeten interpreteren.
    Maar ik begrijp nu dat we het aardig eens zijn.....

18. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Hmja, er is inderdaad sprake van een -lichte- verwarring. Het is nu eenmaal een gecombineerd apparaat, bestaande uit een modem, dat de binnenkomende/uitgaande verbinding richting provider beheert en de router, die de verbindingen in huis beheert. Maar ook al worden de begrippen (begrijpelijk, het is nu eenmaal één apparaat) een beetje door elkaar heen gebruikt, het is de meesten hier wel duidelijk hoe dat werkt.
    Als je het eerste modem/router (zeg maar het Ziggo apparaat) in bridge modus zet, schakel je het routergedeelte daarmee in feite uit. Als je dan een tweede modem/router er aan koppelt, gebruik je daarvan dus alleen het routergedeelte en is het dus een switch geworden.

Ik ben het met je eens, als Ziggo alleen het modem zou leveren, ben je vrij in je keuze voor een geschikte router. Dan bepaal je zelf, aan de hand van wat je nodig hebt in huis, wat je achter dat modem hangt (en hoeveel dat mag kosten). Dat lijkt me veel beter dan die "one size fits all" oplossing, waar alleen de provider beter van wordt. Voor de klant die daar behoefte aan heeft, kan de provider daarnaast een "eigen" router te koop aanbieden. Die zal dan wel wat duurder zijn, omdat de provider in kleinere aantallen inkoopt.

Zo zal dat overigens ooit wel bedoeld zijn geweest, totdat iemand er een leuk verdienmodel in zag en de providers zich bezig gingen houden met die onzinnige koppelverkoop. Een provider zoals Ziggo koopt een grote partij modems/routers in. Vanwege hun verdienmodel mogen die apparaten niet te duur zijn, anders worden de abonnementsprijzen te hoog en duurt het ook te lang voor ze de kosten terugverdienen. Dat is zelfs nog logisch ook.... Het zijn dus in de regel budgetmodellen, technisch gezien vaak al wat verouderd op het moment van aankoop. Daarnaast: als je elk half jaar weer van merk en type verandert, wordt het voor je technische dienst lastiger (en tijdrovender, dus duurder...) om ondersteuning te leveren. Vandaar ook dat "one size fits all" en de vaak lange periode waarin een en hetzelfde modem/router wordt geleverd. In één keer een grote partij inkopen levert voor de provider ook een lagere aanschafprijs op. Vanwege dat model zal zo'n provider niet snel erkennen dat er problemen zijn en klagende klanten afschepen. Ziggo is daar zeker niet de enige in.
    Ik vind het trouwens ook vreemd dat, waar je bij een smartphone met abonnement moet kunnen zien wat je voor elk van de delen betaalt, de kosten die je als consument betaalt voor een modem/router totaal ondoorzichtig blijven.
    Kortom: er zijn voor de consument alleen maar redenen om dat onzalige verdienmodel zo snel mogelijk af te schaffen. Terecht dat ook de overheid dat inziet en de wetgeving gaat aanpassen.

19. LogIn With Yer Noggin

Sinds:
    29 jan 2018
    Even een zijstap.

Ik woon in een dorp. Fiber.nl en reggefiber geven aan dat er nog geen gkasvezel is. Terwijl de makelaar vertelde dat er wel al een kastje staat. Hoe makkelijk zou glasvezel te realiseren zijn voor mijn woning?

20. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Daar zou ik niet te veel op vertrouwen.