Externe DAC?

Moloch

Member
Wegens irritaties met mijn x-fi in windows 10 (gebruik daniel K drivers, geluid dat ineens wegvalt in Battlefield 1, instelling die gerest wordt na een grote windows update; waar ik dus na elke grote update mijn pc in slaapstand moet zetten om te stoppen dat die instelling (stereo mix) gereset wordt na elke pc restart enz...) ben ik beginnen uitkijken naar een externe DAC, ben een totale leek op dat vlak btw.

Nu ben ik na wat guides enzo te lezen uitgekomen op de Schiit Modi 2 Uber (de gewone Modi 2 heeft geen digitale aansluiten en de multibit is mij toch wat te duur), ik gebruik geen headset en mijn speakers zijn de Edifier S530D.

Als ik het goed heb heb ik dus geen amp nodig en is de Modi 2 voldoende? dus gewoon aasluiten op mijn pc via usb en dan een coax naar mijn speakers? of heb ik dit verkeerd op? Stel dat ik later toch een headset aanschaf kan ik gewoon een Magni 3 bijvoegen?

Alvast bedankt voor de tijd en moeite!

philpend

Senior Member
Als je de dac via usb aan je pc wilt aansluiten is de modi 2 (zonder uber) voldoende, er zit namelijk wel een digitale in (usb) op. De versterker zit in je edifier, dus je hebt inderdaad geen losse versterker meer nodig.
Wil je later een headset met eigen versterker gebruiken dan kun je een magni 3 bijvoegen. Als er een headphone-out op die edifier zit kun je die gebruiken zonder een aparte headphone amplifier aan te schaffen.

Moloch

Member
Maar dat hoeft toch ook niet? Je hebt het signaal toch al omgezet naar analoog. Ik zou niet weten wat de Uber 2 toevoegt boven de Uber.
Hm, vraag mij dan af waarom er digitale aansluitingen op de bvb de uber zitten? of is dit voor andere toepassingen? herrinner mij te lezen dat digitale aansluitingen geprefereerd werden.

philpend

Senior Member
De uber heeft drie verschillend digitale ingangen (usb, toslink en rca) en de gewone modi heeft 1 digitale ingang (usb). Aangezien je aangeeft de dac via usb aan te willen sluiten is de gewone modi voldoende voor je. Uiteraard heeft de modi minimaal 1 digitale ingang: het hele idee van een dac is dat die digitale info omzet in analoge info waar je versterker wat mee kan (Digital to Analog Converter = DAC). Met de toslink en rca aansluitingen kun je weer andere digitale apparaten aansluiten. Volgens de schitt website heeft de uber wel een iets betere geluidskwaliteit dan de modi (naast twee extra Digitale ingangen), maar de vraag is of die edifiers dat verschil hoorbaar maken.

Edit: als die x-fi een aparte geluidskaart is kun je die ook gewoon uitschakelen of van je moederbord afhalen en de geluidschip van je moederbord zelf (ALC 1150) gebruiken. Daar zit ook een dac in.

Laatst bewerkt:

Moloch

Member
de uber heeft drie verschillend digitale ingangen (usb, toslink en rca) en de gewone modi heeft 1 digitale ingang (usb). Aangezien je aangeeft de dac via usb aan te willen sluiten is de gewone modi voldoende voor je. Uiteraard heeft de modi minimaal 1 digitale aansluiting: het hele idee van een dac is dat die digitale info omzet in analoge info waar je versterker wat mee kan. Met de toslink en rca aansluitingen kun je weer andere digitale apparaten aansluiten. Volgens de schitt website heeft de uber wel een betere geluidskwaliteit dan de modi (naast twee extra ingangen).
Achzo, ik begin het te snappen :)

Blijkbaar is de modi 2 nogal kieskeurig wat betreft usb poorten en is er nogal wat usb noise, tenzij je een powered usb hub gebruikt (wat ik niet van plan ben).

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/budget-dac-review-schiit-modi-2-99.1649/

Ook lijkt de Modi 2 nergens nog in stock, ga dan maar voor de Topping D30 gaan die rond dezelfde prijs zit maar een pak beter verkrijgbaar:

Bedankt voor alle info en reacties!

DatAccountz

Senior Member
En waarom heb je een DAC nodig? Is je onboard slecht? Ik zie X-FI, ik weet niet of je daarmee een geluidskaart of je onboard drivers bedoeld.

Moloch

Member
En waarom heb je een DAC nodig? Is je onboard slecht? Ik zie X-FI, ik weet niet of je daarmee een geluidskaart of je onboard drivers bedoeld.
Speakers op de onboard chip al eens aangesloten en het klinkt echt niet geweldig, de X-fi titanium is een pci-e geluidskaart en daar klinkt alles toch een pak beter op, ik gebruik geen eax, crystalizer, cmss-3d enz.. dus het is niet de software die alles op de x-fi beter doet klinken, alleen irriteert de creative software mij zoals ik in mijn OP vermeld heb en geeft de kaart problemen met sommige games waar de onboard dit niet doet, dus ga ik er vanuit dat het probleem bij de software van mijn kaart ligt (zowel met de officiele creative drivers als de van daniel k).

DatAccountz

Senior Member
Zit je echt tussen je oren hoor, die ALC1150 implementatie van ASUS is prima. Kan zijn dat die software van ASUS een hoop hidden EQ's heeft. Ik weet bij de laptop van mijn moeder dat je een aantal dingen moet uitzetten in de ASUS software om neutraal geluid te krijgen.

nutty

Senior Member
Kan zijn dat die software van ASUS een hoop hidden EQ's heeft. Ik weet bij de laptop van mijn moeder dat je een aantal dingen moet uitzetten in de ASUS software om neutraal geluid te krijgen.

Daarbovenop komt ook nog dat in de geluidsinstellingen in windows van die flauwekul settings aanstaan,ook even checken dus

Moloch

Member
Nog eens aangesloten op onboard, via de equalizer in de asus software was het wel al beter maar als er geen geluid geproduceerd wordt hoor ik een licht geruis, nauwelijks merkbaar maar het is er wel, en eens je het gehoord hebt... meh, poort eens uitgeblazen maar het blijft, gebeurt niet bij mijn geluidskaart.

Dus ga ik toch voor de Topping D30, alleen is de audio kabel die bij mijn speakers zit een dual RCA naar 3.5mm, dus best deze kabels bijbestellen?:

https://www.amazon.de/dp/B00SWYUICQ/?coliid=I2DLRXKR5MO49S&colid=2V1NG58CNCPIT

DatAccountz

Senior Member
Zorg dan wel dat je hem aansluit via optical, anders gaat die ruis vrolijk over je USB poort naar je DAC.
EMI is wel een valide reden om een DAC te nemen, dat heb ik zelf ook gedaan. Maar ik moest hem dan wel optisch aansluiten.

Moloch

Member
De DAC nu al een goede week in gebruik en vreemd genoeg geen EMI op de USB poorten (volume volledig open zonder iets af te spelen en er is niks te horen), ook geen problemen meer in BF1 en de geluidskwaliteit is zelfs nog iets beter dan ervoor (disabled enhancements). Enorm blij mee :D

Bovenaan