1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

externe SSD voor VMware machines

Discussie in 'SSD's, harddisks en opslagmedia' gestart door freebutterflyx, 21 mrt 2019.

1. freebutterflyx

freebutterflyx Senior Member

Sinds:
    8 okt 2013
    Op het werk moet ik af en toe nieuwe software of updates testen alvorens deze verder onder de collega's wordt verdeeld. Sedert enige tijd gebruik ik hiervoor VMWare zodat mijn normaal systeem niet "vervuild" raakt. Deze VM machines staan op een lokale interne SSD van mijn workstation.

Een collega van een andere afdeling zou hetzelfde willen doen. Enig probleem is dat zijn interne SSD niet zo groot is gezien voor zijn afdeling veel software op een server staat.
    Dus had hij het idee om deze virtuele machines op een externe USB SSD te zetten. (omdat ze een interne SSD niet willen bijplaatsen).

De vraag is dan een beetje of dit zal werken.
    Dat het niet even rap zal werken als op een interne SSD is begrijpelijk maar het mag ook niet ontzettend traag zijn om te werken. Het moet werkbaar zijn.

2. Thijscream

Thijscream Senior Member

Sinds:
    29 aug 2014
    Dit moet geen probleem zijn als je van een USB3 poort opstart, als je van een USB2 poort opstart is het wat langzamer maar werkt het ook gewoon, dan heb je alleen niet veel aan de ssd.

3. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Een externe SSD via USB3 of hoger werkt. Tis alleen niet zo snel als een interne SSD. Maar nog altijd sneller dan een HDD.

4. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Dat is verkeerde bezuiniging of een erg starre IT-afdeling

5. Thijscream

Thijscream Senior Member

Sinds:
    29 aug 2014
    inderdaad. vooral als je naar de prijzen kijkt van een ssd. is in minder dan 2 uur terug verdiend als je een 1tb ssd zou gebruiken.

6. freebutterflyx

Sinds:
    8 okt 2013
    Ik ga mij niet uitspreken over de beslissingen van het management om al dan niet een interne ssd te kopen.
    Ik vermoed dat het oa te maken heeft met de kleine workstations die in die afdeling gebruikt worden (soort van workstation NUC's maar dan van een ander merk) en het feit dat dit flexibele workstations zijn.

7. jax

jax Senior Member

Sinds:
    9 feb 2001
    Misschien ga ik nog even een open deur intrappen, maar zijn de USB poorten van je workstation wel unlocked? Daarmee bedoel ik geen IT policy die externe opslag uitsluit danwel encryptie vereist?

8. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Vast wel. Bij een bedrijf waar dit soort beleid gevoerd word zal er wel op alles in der IT bespaard worden.

9. jax

jax Senior Member

Sinds:
    9 feb 2001
    Besparen is niet altijd de primaire reden. Vaak wil men het lekken van informatie voorkomen daarom wordt encryptie vereist of worden alle USB apparaten die zich classificeren als "Mass Storage" geblokkeerd.

We kennen ten slotte genoeg nieuwsartikelen waarin dat niet helemaal goed ging ;)

10. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Laat ik het zo zeggen. Ik zal dat beleid altijd proberen tegen te gaan (zelf systeembeheerder) Dit zijn echt gedachtegangen van vroeger. Zeker met het flexibele werken (O365, BYOD of alles moet op verschillende devices tegelijkertijd te benaderen zijn).

11. freebutterflyx

Sinds:
    8 okt 2013
    In verband met het IT beleid ben ik ook niet altijd akkoord over bepaalde zaken maar dat is een ander verhaal.
    In ieder geval kan ik op mijn workstation iedere USB gebruiken zonder problemen.

12. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Laat ik het zo zeggen er zijn op onder andere Amazon genoeg enclosures te koop die USB3.1 zijn. Kijk daar anders eens. Het is niet geweldig maar het werkt. Zelf ook een voor €15,- en die zal meer aan kunnen (zit een HDD in). Ding is plug and play.