Extra tips/hulp/info voor overklokken R5 2600

Johan501

Senior Member
Goeddeenmorgen! :D

Korte uitleg:
Ik heb een game-pc die ik graag wil overklokken. Sinds maandag heb ik nieuw RAM geheugen in de pc zitten. Had hiervoor een ander kitje die ik nog had, maar niet compatible bleek met moederbord. Daarom RAM gekocht die wel in QVL stond: 2 kitje (2x8GB) van 16GB 3000MHz.

RAM wat ik nu heb zijn 2 kitjes van 16GB 3000Mhz (CMK16GX4M2B3000C15).

Met tips en info (hulp) in andere topic de snelheden aangepast en getest. De snelheid van RAM is nu 3000MHz en tot nu toe lekker stabiel.

Had een aantal weken tot 1 maanden geleden een overklok op 4GHz @ 1,3 volt. Graag wil ik wil overklokken, heb dit keer wel compatible RAM. Voor info voor overklokken heb ik meerdere websites en YouTube video's bekeken. Alleen omdat ik het graag zo veilig mogelijk wilt doen, vraag ik jullie om hulp/tips/informatie, etc. DIt is voor mij persoonlijker en dat helpt stukken beter, dan kan ik tenminste vragen stellen als ik het niet snap. Ook lukt het mij best slecht om (grote) stukken tekst op websites te lezen: teveel woorden/zinnen, etc.

Specificaties:
  • AMD Ryzen 5 2600
  • MSI X470 Gaming Plus
  • 32GB DDR4 3000MHz van Corsair (4x8GB)
  • Cooler Master Hyper 212 Black Edition
  • Case met 4 case fans (2x voor, 1x boven aan achterkant en 1x achter)
  • Seasonic 550watt Focus Plus Platinum
  • GTX 1070

Nog meer nodig?
Of is dat genoeg?
Screenshots/foto's nodig?
Ik hoor het wel. :D

Wat ik zou willen?
Ik zou graag een stabiele overklok willen. Dat is vooral handig voor games zoals Cities Skylines, Kerbal Space Program en Space Engineers, dat zijn CPU heavy games en vinden, zo ver ik weet, een CPU met hogere snelheden alleen maar fijn.

Wat zouden jullie kunnen doen?
Hulp bieden in de zin van tips, wat ik het beste kan doen en hoe ik de overklok het beste kan doen.

Zoals bij welke snelheid en voltage beginnen?
Stabiel? Welke snelheid en voltage dan?
Natuurlijk in het BIOS.
Ik neem aan dat BIOS verstandiger is dan Ryzen Master? Ook al werkt Ryzen Master wel goed.

Als laatst:
Ik hoop dat ik alle informatie gegeven heb, mijn excuses als dat niet zo is. Vraag gerust nog meer als ik iets vergeten ben.

Ik weet niet of jullie het verhaal willen van defecte onderdelen van hiervoor (zelfde pc), maar ik kopieer/plak het in de topic als mensen het willen horen. Anders word het naar mijn idee waarschijnlijk te lang en onduidelijk.

-->> Waarschijnlijk kan ik later vandaag (of morgen) pas wat doen qua overklokken.

JMM

Senior Member
In je andere topic had je het over een OC van 4GHz op 1.3V, werkten toen alle cores tegelijk op 4GHz bij volle belasting?

Johan501

Senior Member
In je andere topic had je het over een OC van 4GHz op 1.3V, werkten toen alle cores tegelijk op 4GHz bij volle belasting?
Ahja dat is een goede vraag. Volgens mij wel ja. 4GHz was op alle cores, en ik kan me niet iets anders herinneren dan dat.
Ook stond dit uit in BIOS:

AMD Cool n Quiet
Precision Boost Overdrive

Ik kijk even nog snel in het BIOS of er nog meer uit was of alleen dat hierboven. Als ik het zie (de naam) dan weet ik het weer.

Edit:
Alleen die stonden inderdaad uit.
Voltage op 1.3 volt
CPU ratio was 40 voor 4GHz

Foto is niet van hoe het toen was, maar de instellingen waar je het kan instellen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:

JMM

Senior Member
Wel, ik stel voor om terug die OC te gebruiken en kijken hoe dat verloopt.
Weet je gelijk hoe of wat.

Voor zover ik weet is die 1.3V voor AMD begrippen zeker niet te hoog..of iemand anders met meer verstand over AMD moet mij daar op corrigeren..:)

Johan501

Senior Member
Wel, ik stel voor om terug die OC te gebruiken en kijken hoe dat verloopt.
Weet je gelijk hoe of wat.

Voor zover ik weet is die 1.3V voor AMD begrippen zeker niet te hoog..of iemand anders met meer verstand over AMD moet mij daar op corrigeren..:)
Okay, dan ga ik dat eens proberen met daarna minimaal 1 uur aida64 of OCCT.

Als dat goed gaat, zou ik dan ook 4.1GHz kunnen proberen? Volgens heb ik dat een keer geprobeerd met de oude RAM en dat ging goed.

Als mensen iets anders zeggen dan lees ik het wel :)

JB56

Senior Member
Of verder overklokken mogelijk is, hangt af van jouw cpu en hoe goed die gebakken is. Er zitten nu eenmaal exemplaren bij die nét aan de standaard eisen voldoen en andere die veel meer ruimte bieden. Dat kan niemand van te voren voorspellen, de een komt dik over de 4 heen, de ander haalt de 4 niet. Gewoon proberen, als de boel onstabiel wordt (BSOD's, geheugenfouten enz.) dan weet je dat je te ver bent gegaan en wat de grens is met die cpu.
Bedenk wel: hoe verder de OC, hoe groter de kans dat het fout gaat. En uiteraard: een dik overklokt systeem zal mogelijk wat korter meegaan.

Johan501

Senior Member
Of verder overklokken mogelijk is, hangt af van jouw cpu en hoe goed die gebakken is. Er zitten nu eenmaal exemplaren bij die nét aan de standaard eisen voldoen en andere die veel meer ruimte bieden. Dat kan niemand van te voren voorspellen, de een komt dik over de 4 heen, de ander haalt de 4 niet. Gewoon proberen, als de boel onstabiel wordt (BSOD's, geheugenfouten enz.) dan weet je dat je te ver bent gegaan en wat de grens is met die cpu.
Bedenk wel: hoe verder de OC, hoe groter de kans dat het fout gaat. En uiteraard: een dik overklokt systeem zal mogelijk wat korter meegaan.
Okay, ja daar heb je wel gelijk in inderdaad. Ik ga dadelijk de overklok weer proberen, was het alweer vergeten. Vandaag ben ik schijnbaar een beetje hyperactief, letterlijk haha. :D

Eerst maar kijken voor 4GHz op 1,3v
Als die stabiel is en wil niet hoger, zal ik de voltage iets omlaag doen? 0,025v omlaag bijvoorbeeld?

seb83

Senior Member
En uiteraard: een dik overklokt systeem zal mogelijk wat korter meegaan.
En buitenproportioneel verbruiken. Sinds cpu's steeds efficienter boosten is overklokken voor de prestaties vrij zinloos en doe je het puur voor de lol. Ook een prima reden, daar niet van...

Johan501

Senior Member
En buitenproportioneel verbruiken. Sinds cpu's steeds efficienter boosten is overklokken voor de prestaties vrij zinloos en doe je het puur voor de lol. Ook een prima reden, daar niet van...
Ook voor de lol, maar er zijn games die CPU Heavy zijn en, zover ik weet, een hogere kloksnelheid fijner vinden. Nu qua overklok zit de cpu 3.8Ghz. 200 of 300MHz kan wel iets helpen voor die games, daar gaat het mij om. Om zoveel mogelijk uit de CPU te halen voor die games. Ik weet dat het bericht niet naar mij was, maar ik denk ik leg het weer nog eventjes beter uit.

seb83

Senior Member
Ook voor de lol, maar er zijn games die CPU Heavy zijn en, zover ik weet, een hogere kloksnelheid fijner vinden. Nu qua overklok zit de cpu 3.8Ghz. 200 of 300MHz kan wel iets helpen voor die games, daar gaat het mij om. Om zoveel mogelijk uit de CPU te halen voor die games. Ik weet dat het bericht niet naar mij was, maar ik denk ik leg het weer nog eventjes beter uit.
Uiteraard. Maar dan kun je beter een 2600x kopen, die is gebind om out of the box naar 4,2 GHz te klokken. Of, nog beter, een i7-8700 die out of the box naar 4,6 Ghz klokt. Nu is het toch een beetje alsof je een 3 cilinder instapmodel helemaal naar z'n max chipt, met alle gevolgen voor verbruik, warmteproductie en levensduur, terwijl je voor iets meer geld een 4 cilinder had kunnen kopen die op z'n sloffen beter presteert. Voor beide aanpakken is iets te zeggen hoor, maar ik ben persoonlijk meer van de laatste dan van de eerste.

Johan501

Senior Member
Uiteraard. Maar dan kun je beter een 2600x kopen, die is gebind om out of the box naar 4,2 GHz te klokken. Of, nog beter, een i7-8700 die out of the box naar 4,6 Ghz klokt. Nu is het toch een beetje alsof je een 3 cilinder instapmodel helemaal naar z'n max chipt, met alle gevolgen voor verbruik, warmteproductie en levensduur, terwijl je voor iets meer geld een 4 cilinder had kunnen kopen die op z'n sloffen beter presteert. Voor beide aanpakken is iets te zeggen hoor, maar ik ben persoonlijk meer van de laatste dan van de eerste.
Een 2600x kopen die maar ietsjes sneller is dan de normaal 2600 vind ik overdreven aangezien ik de 2600 al heb. En ja voor Intel geld: veel te duur. Dan heb ik ook nog eens een ander moederbord nodig. Ik wilde voor Intel gaan voor ik Ryzen nam, maar Intel was veel duurder en Ryzen 5 2600 is ook goed. Ik wilde nu wel voor Intel gaan als Ryzen nog steeds problemen met RAM heeft, maar tot nu toe geen problemen. Moet dan hardstikke veel geld uit geven en sparen duurt dan nog wel eventjes.. Ik moet het hier nog maar even mee doen.

Maar vraag me dan wel af: zal het verschil met de 8700 en Cities Skylines, KSP en Space Engineers tegen over de 2600 groot genoeg zijn zodat meer dan €400 uitgeven voor een nieuwe cpu en mobo het wel echt waard is? Daar is die overklok namelijk echt voor bedoeld.

seb83

Senior Member
Nee snap ik, je hebt die 2600 al en dan heb je niks aan 'je had beter dit of dat kunnen kopen'. Ik doelde trouwens op de i7-8700 van €330, maar dat terzijde.

Ik heb zelf geen ervaring met die games dus durf niet te zeggen in hoeverre de kloksnelheid van je cpu impact heeft op de prestaties. Wel weet ik dat Ryzen 3000 naar verwachting een stuk hoger gaat klokken dan Ryzen 2, en dat jouw moederbord er geschikt voor zal zijn. Dus wellicht is dat wél een aardige upgrade over een paar maanden. En tot die tijd kun je inderdaad kijken wat je uit jouw 2600 kunt persen. Ik zou alleen niet tot het uiterste gaan voor 100 MHz meer. Als ie 3,9 op alle cores draait op een acceptabel voltage (lees max 1,35 Vcore) zou ik al heel tevreden zijn.

Johan501

Senior Member
Nee snap ik, je hebt die 2600 al en dan heb je niks aan 'je had beter dit of dat kunnen kopen'. Ik doelde trouwens op de i7-8700 van €330, maar dat terzijde.

Ik heb zelf geen ervaring met die games dus durf niet te zeggen in hoeverre de kloksnelheid van je cpu impact heeft op de prestaties. Wel weet ik dat Ryzen 3000 naar verwachting een stuk hoger gaat klokken dan Ryzen 2, en dat jouw moederbord er geschikt voor zal zijn. Dus wellicht is dat wél een aardige upgrade over een paar maanden. En tot die tijd kun je inderdaad kijken wat je uit jouw 2600 kunt persen. Ik zou alleen niet tot het uiterste gaan voor 100 MHz meer. Als ie 3,9 op alle cores draait op een acceptabel voltage (lees max 1,35 Vcore) zou ik al heel tevreden zijn.
Nee dat is waar. Maar ik snap je wel hoor qua Intel :p

Ja weet ik, maar een beetje goed moederbord met 2x m.2 sloten (voor nvme en sata ssd) is volgens mij niet heel goed. Dan kom je gauw rond de €400 of hoger denk ik.

Oja dat is waar. Was de Ryzen 3000 serie al weer vergeten. Beetje veel aan mijn hoofd xD. Ja dat is waar. Dus moet ik maar tot 4GHz gaan op 1.3 volt en niet hoger dan 4GHz?
Of bedoel je wat anders?

Johan501

Senior Member
Oh ja je had al 4,0 GHz op alle cores op 1,3V. Da's inderdaad een mooi resultaat.
Ja toen, met wat later bleek niet-compatible RAM. Ik probeerde net in het BIOS de cpu core voltage aan te passen, maar dat ging helemaal niet.. eerst wel en nu niet meer, vreemd. Hij blijft op dit staan: [auto] en er zijn wel opties (weet ff niet meer welke) maar ik kan geen voltage meer typen. Misschien door de laatste BIOS update. Ik probeer wat foto's te sturen, maar eerst probeer ik die met Google Foto's te synchroniseren maar om 1 of andere reden werkt het ineens niet meer. Misschien door Android 9 die ik sinds een paar dagen heb. Okay ik dwaal iets af :eek:

Edit:

Hehe, gelukt met de foto's. Alleen letters zijn niet geweldig goed zichtbaar, omdat ze wist zijn volgens mij. De ene is op de pagina waar ik snelheid en voltage kan veranderen, de andere van CPU Features. Misschien wat er wat aanstaat waardoor ik voltage ineens niet meer kan aanpassen?

Of ik ben er niet helemaal bij met mijn hoofd, of ik doe het goed en kan voltage echt niet veranderen. Wat eerst wel kon in het BIOS.

Edit 1-3:

Was gisteren nog dit helemaal vergeten te vertelllen. Normaal als ik op CPU voltage klikte kon ik dus gewoon 1.3 of 1.35 ofzo intikken. Nu komt er een menuutje met dit:
  • Auto (waar die op staat)
  • Override Mode
  • Offset Mode
Ik weet zeker dat het eerst nog niet was toen ik eerst overklokte.

Bijlagen

Laatst bewerkt:

Johan501

Senior Member
Heeft niemand meer interesse om te reageren?

Ik doe het nu met Ryzen Master, of het goed is op die manier of niet.
Als mensen nog willen helpen voor overklokken via het bios, hoor ik het wel.
Tot die tijd: Ryzen Master.. misschien nog wel handiger..

Johan501

Senior Member
Neem aan dat je terug op 4.0GHz draait? Is je pc nu wel stabiel met die OC?
Ja, pc is stabiel met 4GHz op 1,325 volt en gaat zonder problemen.

Dan moet je override mode kiezen, dan kun je handmatig een voltage ingeven.
Okay thanks, dat wist ik niet. Ik ga dat even in deze dagen is proberen.
Blijkbaar is het bios veranderd. Of mijn geheugen is wat foutief xD

Bovenaan