1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

fan Cpu koeler vervangen

Discussie in 'Koeling en overklokken' gestart door Betzz, 15 mrt 2012.

1. Betzz

Betzz

Sinds:
    4 jan 2012
    Is het mogelijk om de fan van een cpu koeler te vervangen? In mijn geval gaat het om een CM TX3? Ik wil als het mogelijk is de toch wat luide fan vervangen voor een stillere fan zonder de hele koeler in zijn geheel te vervangen. Als het mogelijk is welke is aan te raden??

2. MMR

MMR Senior Member

Sinds:
    17 dec 2011
    Je bedoelt de Cooler Master Hyper TX3 of Cooler Master Hyper TX3 Evo. Volgens mij is het bij allebij mogelijk. Er zit wel een 92mm fan op dus het is vrij lastig om een stille te vinden met goede airflow.

Ik zou gaan voor de ZALMAN ZM F2 Plus 92mm of de Sharkoon System Fan 92mm die kunnen allebij een behoorlijk RPM draaien en kosten minder dan 5 euro.

Maar die i5 2500k verdient eigenlijk wel een betere koeler een gelid tranquillo of een Scyte Mugen 2/3 ofzo. De gelid heb je voor 3 tientjes.

3. Betzz

Betzz

Sinds:
    4 jan 2012
    Het gaat om de TX3, deze was mij aangeraden.......

Achteraf had ik inderdaad beter de Mugen2 of de Gelid kunnen bestellen, ben nu een beetje huiverig om de koeler te gaan vervangen, de rest van mn pc heb ik wel zelf gedaan maar de cpu-koeler heb ik laten monteren.....

4. MMR

MMR Senior Member

Sinds:
    17 dec 2011
    Je hebt gelijk sommige koelers zijn niet eenvoudig te installeren. Vooral de Scyte Mugen Rev B is lastig te installeren. Dit komt omdat het block zo groot is zodat je niet aan de bovenkant kan schroeven. Bij de gelid heb je dit probleem niet geloof ik.

5. Betzz

Betzz

Sinds:
    4 jan 2012
    Toch maar de Gelid besteld, met een beetje mazzel is die er morgen dus dan kan ik weer aan de slag.

Even een vraagje over het aanbrengen van de koelpasta, ik kom meerdere manieren tegen.....
    Moet je de koelpasta wel uitstrijken over de cpu of kan je gewoon een "klodder" (grootte van een rijstkorrel) aanbrengen en de koeler er op drukken??

6. MMR

MMR Senior Member

Sinds:
    17 dec 2011
    De koelpasta uitsmeren moet je in ieder geval nooit doen. Als je de koeler er bovenop zet krijg je allemaal luchtbellen.

Ik vind de dot methode nog het beste, misschien kan dit jouw ook overtuigen. Zoals je kan zien heb je ongeveer een halve erwt nodig. De vloeibaarheid vershilt veel per paste dus let daar ook op!

Monteer hem gewoon 1 keer met een halve erwt haal hem er dan weer af en kijk of je nog wat moet toevoegen of niet. Je hebt meestal wel genoeg om dit 10 keer te doen dus wees niet bang dat het op raakt.

7. Betzz

Betzz

Sinds:
    4 jan 2012
    Thnx voor het advies, van het weekend even aan de slag gegaan en eigenlijk was het veel eenvoudiger dan ik had gedacht:) de 2500k draait nu op 4.4ghz en komt met Intelburn nauwelijks boven de 50C

8. MMR

MMR Senior Member

Sinds:
    17 dec 2011
    Graag gedaan, ik ben blij dat het goed gelukt is. Die temps zijn zeer netjes ;).