foutmelding bij copieren vanaf CD/DVD

Ik ben momenteel bezig met het copieren van de CD's en DVD's van het archief van ons zusterbedrijf. Een deftig archief hadden ze niet : 1x op een externe HD en 1x op CD's en DVD's. Bij de overname van dit bedrijf zo'n 8 jaar terug bleek reeds dat de HD niet meer naar behoren werkte en een recovery door professionels vonden ze te duur. Enkel de CD's en DVD's bleven dus over.

Om die toch te bewaren ben ik nu bezig deze te copieren naar de server voor archivering.
Het gaat voornamelijk om
-data-bestanden
-gezipte data bestanden
-gezipte data bestanden maar als self-extract (dus exe file) --> waarom dit zo gedaan is weet ik niet maar vermoedelijk omdat men dan geen extra software nodig heeft om te unzippen
-backup van software

Tijdens het copieren van sommige exe files krijg ik volgende foutmelding:
De bestanden op deze cd-rom hebben het kenmerk Alleen-lezen. U kunt bestanden op deze cd-rom niet verplaatsen of verwijderen.

Ik wil deze bestanden niet verwijderen of verplaatsen. Ik wil deze copieren naar een lokale map.
Hoe kan ik deze alnog van de CD/dvd copieren?

joz

Senior Member
User systemen
ws een open gelaten sessie bij het branden oorspronkelijk zie bv;
https://www.cnet.com/forums/discussions/unable-to-remove-read-only-from-a-file-543563/

"A closed CD can be read by any computer. But a closed CD cannot have any more data copied onto it.
An open CD means more data can be added to it, but no other computer will see that data. Only the computer that was used to copy the data onto the CD can see those files.
"

wellicht dat je met tools als;
https://www.isobuster.com/multisessions.php

nog wel de open gelaten sessie normaal kan uitlezen. Niet zo veel ervaring mee, werk al een kleind decenia niet meer met optische media :)

Roel1966

Senior Member
User systemen
De bestanden op deze cd-rom hebben het kenmerk Alleen-lezen. U kunt bestanden op deze cd-rom niet verplaatsen of verwijderen.
Ik wil deze bestanden niet verwijderen of verplaatsen. Ik wil deze copieren naar een lokale map.
Denk dat je in de veronderstelling bent dat ze met verplaatsen bedoelen dat je het bestand op een bepaalde plek weg pakt om het dan ergens anders neer te zetten maar kopiëren word ook als verplaatsen gezien. Hetgeen wat @joz schrijft kan heel goed de rede zijn dat men vergeten is de cd/dvd af te sluiten waardoor op andere pc's dan dit soort problemen oplevert.

Het is alweer lang geleden dat ik mij bezig heb gehouden met cd/dvd's dus ik moet ook even in het geheugen graven hoe je dit opgelost kan krijgen. Nu schiet mij dan 1 ding te binnen wat wel risicovol kan zijn namelijk om alsnog met b.v. Nero de cd/dvd alsnog proberen af te sluiten maar let wel dat dit goed mis kan gaan. Een misschien betere optie is om eens met iets als Nero te proberen om een image van die cd/dvd naar de pc te kunnen schrijven. Misschien lukt dat en dan zou je die image op de pc kunnen uitpakken en kijken of je dan het bestand om kan zetten naar lezen/schrijven.

LaCrimosa

Senior Member
User systemen
Het is alweer lang geleden dat ik mij bezig heb gehouden met cd/dvd's dus ik moet ook even in het geheugen graven hoe je dit opgelost kan krijgen. Nu schiet mij dan 1 ding te binnen wat wel risicovol kan zijn namelijk om alsnog met b.v. Nero de cd/dvd alsnog proberen af te sluiten maar let wel dat dit goed mis kan gaan. Een misschien betere optie is om eens met iets als Nero te proberen om een image van die cd/dvd naar de pc te kunnen schrijven. Misschien lukt dat en dan zou je die image op de pc kunnen uitpakken en kijken of je dan het bestand om kan zetten naar lezen/schrijven.
Kan je dan ook niet dan de image/virtuele disk direct wegschrijven naar de server en als virtuele schijf gebruiken?

Ondertussen hebben we de oorzaak en oplossing gevonden.
De PC's waarmee de cd's en DVD's geschreven waren hebben we uiteraard niet meer. Met welk programma is ook niet gekend.
Een collega probeerde het bij hem thuis en daar ging het wel.
Op kantoor probeerde ik er een iso van te maken maar dat lukte ook niet.
Maar toevallig (bij het installeren van een softwareupdate) zag ik in de logs van de virusscanner dat er een aantal meldingen waren die overeenkwamen met de tijdsstippen van het copieren van die CD's.
Conclusie: blijkbaar was het de virusscanner (van het bedrijfsnetwerk) die moeilijk deet over het copieren van sommige bestanden. Op een PC's zonder virusscanner of een andere virusscanner was dit geen probleem.

Bovenaan