1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

G skill Z rgb f4 3200mhz 16gb Probleem Bios instellen!!

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door itsskillah, 12 nov 2017 om 15:24.

1. itsskillah

itsskillah Member

Sinds:
    zondag
    Goedendag beste forum leden,

Ben nieuw op het forum, en ik heb het forum al wat door gespit maar kon niet het gene vinden wat mijn probleem gaat verhelpen.

Mijn vraag in het kort! Hoe moet ik mijn G skill werkgeheugen instellen op 3200mhz in bios!,,

Ben zelf al 2 dagen bezig, verschillende bedrijven gevraagd en YouTube bekeken, maar op 1 of andere manier blijft mijn pc maar herstarten.
    Pc is 3 dagen jong, bios en alles is Up2date.
    Heb het amp profiel geprobeert en zelf profiel gemaakt, daar bij krijg ik hem alleen op 2933mhz, toch zou het werk geheugen graag op 3200mhz willen krijgen. Omdat ik weet dat het kan, en het werkgeheugen er ook voor gemaakt is. 16-18-18-18-38

Hier mij pc Specs;

AMD Ryzen 1700 4.0Ghz oc. 1.400V
    koeling Zxt X52. max 66Graden op fulll load 60 min
    Msi b350 krait Gaming
    G skill z 3200Mhz 2x8gb. 1.360V
    Msi Geforce 1080ti 11gb 2037mhz max 55graden full load 60min
    6269mhz. oc.
    Voeding seasonic 850w gold.
    Nzxt fans 120,140mm. nzxt grid+ v2

Hopelijk kan iemand mij helpen!
    Sorry voor fouten ect. newbie op forum :)

Mvg Arjen.

Bijgevoegde bestanden:

Laatst bewerkt: 12 nov 2017 om 17:05
  2. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Allereerst even het belangrijkste namelijk heb je wel gekeken op de QVL lijst van je moederboard of de dimms compatibel zijn met je moederboard want dit luistert bij AMD Ryzen heel nauwkeurig. Dit omdat het Ryzen platform nog best wel nieuw is en nog niet alle code voor alle dimms in de biossen zitten en dit heeft wel even een tijd nodig. Wat sowieso ook belangrijk is is dat je altijd er voor zorgt dat er de laatste bios versie op staat en je dit ook voorlopig moet blijven bijhouden.

3. itsskillah

itsskillah Member

Sinds:
    zondag
    De lijst heb ik niet naar gekeken, ( waar zou ik die kunnen zien? )heb de pc samen gesteld en thuis opgestart stond het geheugen op 2666/2667mhz.
    En in de lijst om het geheugen staat wel in de bios lijst. zowel 2933/3200mhz met 16-18-18-18-38. alleen van die 3200 wil die niks van weten en blijft die steeds herstarten en zet die hem terug op 2100.

4. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Je had je denk ik beter van te voren wat meer kunnen informeren hier op het forum en algemeen gezien op internet dat dit wel bekend is dat AMD Ryzen heel nauwkeurig luistert qua dimms, maar je kan dit in elk geval hier op de MSI site na kijken. Staan de dimms er niet bij dan kan je beter kijken voor een setje wat er wel bij staat en je huidige dimms dan proberen om te ruilen.

5. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Zet (als mogelijk) het voltage van het geheugen eens 0,05 hoger en kijk eens hoe het gaat.

itsskillah vindt dit nuttig.
  6. itsskillah

itsskillah Member

Sinds:
    zondag
    bedankt voor de link. heb idd gekeken en mijn nummer F4-3200c16D-16gtzr staat er niet tussen.
    Dus dan morgen maar bellen en vragen om het geheugen om te ruilen?
    of...?

weet niet of dat zin heeft nog, net gekeken en mijn nummer staat niet op de lijst.
    heb de voltage van geheugen op 1.3600/1.3700/1.3800 gehad.

7. itsskillah

itsskillah Member

Sinds:
    zondag
    heb nog even gekeken naar de lijst, want dan zal ik het geheugen dus om moeten ruilen.
    maar als je in die lijst kijkt zie je bij supported speed gaat niet hoger dan 2400, Zou ik dan toch een ander moederbord uit moete kiezen, weet nu niet meer wat ik het beste kan/moet doen?..?

8. Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach HWI Redactie

Sinds:
    15 okt 2009
    Dan ben je denk ik naar de 'Memory Support A series' aan het kijken, maar je moet de 'Memory Support Ryzen Series' hebben, die staat één knop verder ;)

Er staat overigens heel terecht de volgende opmerking op die pagina:
    Oftewel, niet alle Ryzen CPU's zijn altijd aan de praat te krijgen met 3000+ geheugen. Na alle bios updates lukt het in veel gevallen wel, maar niet altijd en zeker niet met iedere willekeurige geheugenkit. Het prestatieverschil tussen 2933/3000 en 3200 MHz is marginaal, dus ik zou het laten rusten.

Hoe dan ook, als je het wel werkend wil hebben op 3200 MHz zal het een samenspel worden van een iets hoger voltage op zowel het geheugen zelf als de geheugencontroller en wellicht wat minder strakke timings, al kost je dat waarschijnlijk net zo veel performance als de stap van 3000 naar 3200 MHz je oplevert.

9. willemc700

willemc700 Senior Member

Sinds:
    10 mei 2010
  10. itsskillah

itsskillah Member

Sinds:
    zondag
    KLopt mijn fout! dankje,

Zal inderdaad even zien wat ik zal doen, als ik anders wil dan zou ik wel geheugen moeten uitzoeken die dus in die lijst staat?

Dankje! hoop nieuwe interessant leesvoer, voltage dingen is nog nieuw voor mij,
    zal het even goed door spitten. Denk dat ik daar nog even op terug kom voor een vraag,

Al heb ik nu wel een ding. Wat ik raar vind is, als ik voltage op 1.400 zet dan zet de bios hem zelf op 1 of 2 stappen hoger ,
    dus ook al zet ik hem op 1.38 dan zet die hem in de linker rij op 1.4000/1.4125

draai nu op 4.0ghz met ingestelde V op 1.38 en wat bio zelf instelt op linker rij is 1.400

voor mij is het allemaal nieuw! dus excuses voor rare uitleg/taal

11. itsskillah

itsskillah Member

Sinds:
    zondag
    even snel 1 ding, WAUW, hij draait op 3200!! heb nu alleen Dram voltage van 1.36 na 1.4 gedaan, en naar de boot liep die in 1 keer door naar windows. zal nu verder '' om prutsen'' en me cpu fijner krijg en geheugen timing. zien of er een hogere score uit komt met cinebench 15. zit nu op score 1752.
    4.0ghz en 2933mhz ram

tot nu toe super bedankt!!!

12. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Told you so.
    Van 1,35 naar 1,4 is vaak net wat je nodig hebt.

itsskillah vindt dit nuttig.
  13. itsskillah

itsskillah Member

Sinds:
    zondag
    klopt je hebt helemaal gelijk! blij dat ik die 3200 zag. alleen als ik de cpu weer op 4.0 ghz wil . dat wil niet echt samen werken lijkt het... dan boot die het geheugen van 3200 weer naar 2100.. misschien dat ik nog wat over het hoofd zie..?

14. willemc700

willemc700 Senior Member

Sinds:
    10 mei 2010
    Dat zal komen door de LLC (Loadline Calibratie), daarmee wordt een voltage offset ingesteld bij load. hier kan je mee spelen zodat het voltage ingesteld de voltage met load is.

CPU NB/SoC voltage: 1,1V
    CLDO_VDDP voltage: 1,05V

15. itsskillah

itsskillah Member

Sinds:
    zondag
    Nutty ook nog bedankt!
    paar uren verder en ik ben er zo goed als, Nu op 4.0Gzh en 3200Mhz
    Prime95 50 min laten lopen. zie afbeelding.

4.00Ghz ryzen1700
    3200Mhz 16-18-18-18-36 : F4 3200c16D-16gtzr
    Cpu core V. 1.4125, Bios zet hem zelf op 1.424
    cpu nb/SoC V. 1.1000, Bios zet hem zelf op 1.120
    Dram V. 1.420 Bios zet hem zelf op 1.424v

Is het redelijk zo? of nog vragen of iets op om aan te merken.?

Bijgevoegde bestanden:

16. willemc700

willemc700 Senior Member

Sinds:
    10 mei 2010
    Je kan kijken of je de timings strakker kan krijgen.
    Draai ook eens cinebench R15 die lijkt beter de cpu stabiliteit te testen. prime 95 is eigenlijk puur om te bepalen of de koeling het aan kan.

17. itsskillah

itsskillah Member

Sinds:
    zondag
    cinebench R15 gister paar keer gedaan en een score van 1782.

Alleen weer een probleem, start de computer vanochtend, en bleef weer herstarten....
    bios heeft het geheugen weer terug gezet na 2100.
    Krijg hem zelfs niet eens meer op mijn andere instelling, 4.0Ghz en 2933mhz
    Kom er zo even niet uit.....

18. itsskillah

itsskillah Member

Sinds:
    zondag
  19. willemc700

willemc700 Senior Member

Sinds:
    10 mei 2010
    Ik was er wel bang voor..
    Jij hebt e-die die kreeg ik tijdens mijn review ook niet goed aan de gang.
    Waarom doet ie het niet: timings zijn tijdens posten te strak gezet waardoor deze niet post..
    Mogelijk lukt een bios reset of met 1 dimm posten..
    Beter is deze dimms terug sturen en b-die dimms kopen het maakt niet uit of dat het langzamer is dan 3200.. alle b-die kan 3200 bij max 1.5v

20. itsskillah

itsskillah Member

Sinds:
    zondag
    Ben idd weer opnieuw begonnen, staat nu weer op 4.0Ghz
    coreV 1.3875v.
    NB/SoCV 1.0v
    vddpV 1.0v
    DramV 1.3700v

cinebench r15 gedaan met score 1772. daar laat ik het denk ik maar bij.. Denk gewoon maar wachten op bios update voor die !0 puntjes toch....
    Ben nog maar een week in de "pc wereld"