1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Geen 1Gbps bij CAT5e netwerk

Discussie in 'Routers, NAS-apparaten en netwerkapparatuur' gestart door Freezera, 15 jun 2018.

1. Freezera

Freezera Senior Member

Sinds:
    13 apr 2007
    Heren,

Ik heb bij mijn renovatie een volledig bekabeld netwerk aangelegd.
    Nu wil ik dit gaan testen maar blijkt dat de maximale snelheid waarmee mijn PC verbinding wil maken met mijn router 100Mbit/ Half Duplex bedraagt terwijl 1Gbps mogelijk zou moeten zijn.
    Natuurlijk is dit onacceptabel.

Even een overview van gebruikte componenten.
    - Router: Asus GT-AC5300
    - Walljack: Niko RJ45 CAT5e (installatie gedaan door elektricien, al mag hij nog eens weerkomen om er CAT6 van te maken)
    - Kabel: UTP/CAT6b
    - Moederbord: Asus Rampage V x99 Intel® I218V, 1 x Gigabit LAN Controller(s), featuring GAMEFIRST III

Enkel bij 100Mbit / Half duplex en 10Mbit full duplex wilt hij verbinding maken.
    Stel ik de netwerkadapter in op 100Mbit full of 1Gbps full dan blijft hij in status "Identifying"

Iemand enig idee wat er kan schelen ervan uitgaande dat alle kabels correct zijn aangesloten?
    maw, softwarematig probleem.

2. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Wat voor kabel? CCA? CCS? Geen gbit kan duiden op rotte kabel, rotte connectie (bijv. in de outlet) of iets anders mis met de laatste twee aderparen.

Dat je ook geen Full Duplex krijgt zegt dat er ook met de eerste twee aderparen e.e.a. mis is.

Dit is gewoon een hardwarematig probleem.

Wat is uberhaupt Cat6b?

En waaarom heb je Cat5e outlets op Cat6 kabel?

3. Freezera

Freezera Senior Member

Sinds:
    13 apr 2007
    Nu had ik nog een Gigabit Netgear Gaming Switch liggen en deze even aangesloten, blijkt dat dit werkt als een zonnetje.
    1Gbps full duplex zonder enig probleem.
    Dan ligt ofwel mijn probleem bij een slechte configuratie van mijn Asus Rapture router, maar ik zie daar geen enkele setting bij mijn weten die ervoor kan zorgen dat ik geen Gigabit verbinding kan creëren. Ofwel een probleem met de interne LAN switch. (heb mijn router al eens gereset naar factory settings zonder enig resultaat)

In ieder geval ik krijg het niet werkend op mijn Asus router atm.
    Voor de volledigheid is het zo dat mijn telenet router nog voor men asus router steekt maar dat kan het probleem niet zijn veronderstel ik want dit geld evengoed voor de netgear switch.

Moest er iemand ideen hebben laat zeker weten want ik weet het even niet.

Laatst bewerkt: 28 jun 2018
  4. FatBoyNL

FatBoyNL Member

Sinds:
    20 apr 2014
    Alle poorten op de router geprobeerd en visueel gecontroleerd?
    Kan zijn dat een connector niet goed contact maakt door een verbogen contactje.

EDIT: ervan uitgaande dat de kabels wellicht niet correct aangsloten zijn ;-)

5. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Tolerantie voor slechte kabel kan ook verschillen tussen verschillende apparaten.

6. Freezera

Freezera Senior Member

Sinds:
    13 apr 2007
    Alle poorten zijn visueel al meermaals gecontroleerd geweest en al gewisseld, probleem blijft zich voordoen bij de Asus router, niet bij de Netgear Switch. Dus kan ik ervan uitgaan dat het probleem bij de router ligt en niet aan mijn bekabeling.

Heb mijn kabels al uitgemeten met een RJ45 kabeltester, alle pins geven contact.
    Dat is geen hoogtechnologische netwerkmeter maar geeft wel een indicatie dat er geen crossover's of echt slechte verbindingen zijn

7. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Hoeft niet persé, zie commentaar er boven.

Doet de Asus wel gbit met een andere kabel naar een ander apparaat? Bijv. even testen met een laptop.

Enterprise1701 vindt dit nuttig.
  8. Mjanzn

Mjanzn Member

Sinds:
    22 sep 2011
    Router->pc geen Gb
    Router->switch->pc wel Gb ?

Zet de pc naast de router, wel Gb dan toch zoeken in de bekabeling.

9. Freezera

Freezera Senior Member

Sinds:
    13 apr 2007
    Heb ondertussen volgende zaken geprobeerd.
    - Even een ander exemplaar besteld en getest = probleem bleef hetzelfde
    - Router naast PC gezet en gloednieuwe kabel aangesloten = probleem bleef hetzelfde.

Mijn conclusie:
    Ofwel moet er een probleem zijn met mijn netwerkpoort van mijn moederbord.
    Ofwel is een setting (buiten speed & duplex) bij ofwel de router of mijn systeem dat ervoor zorgt dat ik geen 1Gbit verbinding kan creëren, hoewel het wel degelijk ging met mijn netgear S8000 switch.

10. tsi18-02

tsi18-02 Senior Member

Sinds:
    8 dec 2008
    Klik het linkje aan, dan zie je dat hij kabeltype verward met afwerking.

Quercus en eismc2 vinden dit nuttig.
  11. J. de Boer

J. de Boer Senior Member

Sinds:
    9 okt 2005
    Merkwaardig dat niet in wordt gegaan op de opmerking van Forum m8, namelijk "rotte kabel" als meest aannemelijke oorzaak. Voor 1 gigabit/s zijn zoals bekend mag zijn alle 8 aders nodig, Dan kunnen alle 8 aders best correct zijn aangesloten, er hoeft maar één adertje geen verbinding te maken of je valt terug op 100Mb/s, dat gebeurt vrij vaak door het niet genoeg doorknijpen van de perstang. En inderdaad bestaat cat6b niet, enkel cat6 en cat6a wel.
    Nee dus

Laatst bewerkt: 9 aug 2018
  12. tsi18-02

tsi18-02 Senior Member

Sinds:
    8 dec 2008
  13. J. de Boer

J. de Boer Senior Member

Sinds:
    9 okt 2005
    Met alle respect tsi18-02, dat is geen aanduiding voor een kabel categorie maar alleen maar twee varianten A en B van de aansluiting van de adertjes op de stekkertjes. Vandaar die kleurvermelding erbij. De schemaatjes gelden voor alle categorieën cat5 t/m cat7. Hoewel B het meest wordt gebruikt is er geen voorkeur.

Laatst bewerkt: 9 aug 2018
  14. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Dat is juist zijn punt. Jullie bedoelen hetzelfde, maar begrijpen elkaar niet.

15. kuipers66

kuipers66 Member

Sinds:
    8 dec 2008
    Als kabel lang genoeg is kan je eerst aan 1 kant kabel inkorten en nieuwe rj45 connector er op doen en testen. Eventueel daarna hetzelfde met andere uiteinde.

16. tsi18-02

tsi18-02 Senior Member

Sinds:
    8 dec 2008
    Ageed :)

17. J. de Boer

J. de Boer Senior Member

Sinds:
    9 okt 2005
    Nu inmiddels wel, het was inderdaad een misverstandje. Blijft over het opnieuw aanknijpen van de stekkertjes. En wel overeenkomstig het gegeven schema, variant A of B.

Quercus vindt dit nuttig.
  18. Freezera

Freezera Senior Member

Sinds:
    13 apr 2007
    heb me een netgear SX10 switch gekocht en een asus Areion 10Gbps netwerkkaart met dit als resultaat.

Moest wel de kabels nog eens in en uithalen voor hij 10Gbps gaf maar nu geen enkel probleem.
    Blijkbaar maakt het ook niet uit of de walljack danwel CAT5e of 6 is.

Geen idee hoe het komt dat dit met die Asus router(s) niet werkte maar die is inmiddels weg.