Geheugen combineren?

loek3000

Senior Member
User systemen
Ik wil deze kopen :
Crucial Ballistix Sport 4GB DDR3-1333 CL9

ik heb deze :
Crucial Ballistix Sport 8GB DDR3-1600 CL9 kit

kan dit worden gecombineerd en zoja werkt het dan nog wel op een goede snelheid 1333 to 1600 mhz

Panzio

Senior Member
User systemen
Ja dat gaat zeker lukken. Alleen gaat het wel allemaal clocken naar de snelheid van de langzaamste DIMM. In jouw geval dus zal alles op 1333 MHz draaien.

AjHartog

Senior Member
User systemen
Met geheugen clocks werkt de laagste snelheid van verschillende kits 99% van de tijd. Het sneller laten werken is voornamelijk geluk hebben dat de exacte kit de hogere snelheid haalt.

Zo heb ik zelf een 1600mhz ddr3 setje perfect werkend gekregen op 1866mhz zonder problemen terwijl een ander setje echt niet boven de 1333mhz komt. Hetzelfde met ddr4: een setje komt echt niet boven de geadverteerde 2400mhz terwijl een ander setje (wat op 3000 zou moeten werken) perfect werkt op 3466mhz.

Zolang je het geheugen wilt omdat je te kort komt maakt single channel niet erg veel uit, maar als je echt een leuke snelheidswinst wil halen over de 8gb die je nu al hebt zou ik eerder neigen naar een tweede 8gb kit van 1600mhz.

You may install varying memory sizes in Channel A, Channel B, Channel C and Channel D. The system maps the total size of the lower-sized channel for the dual-channel configuration. Any excess memory from the higher-sized channel is then mapped for single-channel operation.
Always install DIMMs with the same CAS latency. For optimum compatibility, we recommend that you obtain memory modules from the same vendor.
Volgens de handleiding van mijn moederbord.

Ik zou inderdaad DDR3 1600 kiezen. Het is dan zonde om nu DDR3 1333MHz want zo lever je snelheid in en nu heb je al 1600MHz dus neem gewoon DDR3 1600 zou mijn advies en beter voor de prestaties.

loek3000

Senior Member
User systemen
Bedankt allen, ik heb de 2 reepjes van 4 gb ieder al besteld ervan uitgaande dat ik er wel op vooruit ga aangezien ik regelmatig werk met virtualbox, photoshop en veel aan audiobewerkingen doe...

ik zal eens kijken of ik via de bios deze balastix sports kan overklokken :p

division

Senior Member
User systemen
In de bios kan je het gewoon op 1600 zetten. Als alles stabiel blijft draaien "waar ik wel van uit ga" is Alles prima. Ik had de 1333 2 jaar lang op 1600 laten draaien tot ik dat systeem verkocht had. Nooit problemen mee gehad :D

loek3000

Senior Member
User systemen
@division ok bedankt voor de tip :)

ik heb even wat screenshots gemaakt van de bios...
Ik dacht dus dat ik alles handmatig moet instellen, dan bedoel ik dus de latency die op 9 staat en alle andere timings...

Bijlagen

Ik dacht dus dat ik alles handmatig moet instellen, dan bedoel ik dus de latency die op 9 staat en alle andere timings...
Je hebt kans dat als je de 1600mhz sticks in channel A steekt dat ze dan allemaal op 1600 C9 draaien.
Zoniet dan moet je handmatig alleen de standard timings instellen.
Memory timing mode op manual en dan de standard timings op 9,9,9,24.
Die crucials staan erom bekend dat ze goed overclocken, @ 1,5v gaan ook die 1333 sticks 1600 halen.
je kan zelfs proberen of ze op 1,6/1,65v 1866C9 halen.

loek3000

Senior Member
User systemen
Ok, thanx, ik wacht even af tot ik ze binnen heb, zal binnen 7 dagen zijn

Trouwens dit zijn de 2 die ik heb besteld, ik zie dus dezelfde timings als op de 1600 mhz

Ik ga het dus zeker proberen of het "out of the box" werkt, maar zoniet, wat zouden dan de nieuwe waarden moeten zijn in plaats van 9 9 9 24

Dan probeer je gewoon een stapje langzamer. 10-10-10-28 ofzo. Of voltage 0,05V omhoog

Het ene moederbord wijkt volgens mij sowieso al significant af van het andere bord. Ik had eens een Asus P5K bord waar ik met vier 2-2.2V DDR2 DIMMs gewoon kon booten op de standaard instelling. DIMMs werden ook gruwelijk heet. Later een Gigabyte X48 bord waar datzelfde trucje niet opging; moest ik booten met 1 DIMM, dan voltage aanpassen en pas de rest er in. Maar DIMMs bleven veel koeler...

Bovenaan