1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Geheugen ondersteuning MSI X370 SLI

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door johan.stechweij, 18 mei 2017.

1. johan.stechweij

johan.stechweij Member

Sinds:
    17 feb 2011
    Dag allemaal.

Recent heb ik een MSI X370 SLI moederbord gekocht in combinatie met G.Skill Ripjaws V Black 32GB DDR4-3600 CL17 quad kit geheugen. De CPU die wordt gebruikt is een Ryzen 7 1800x.
    Het geheugen staat op de compatibiliteitslijst. Ik ervaar echter het volgende probleem:

Als ik alle 4 de dimms aansluit kan ik mijn geheugen niet hoger klokken dan 1866Mhz, daarnaast valt me op dat het bios alle dimms ziet staan (8 per dimm wordt aangegeven), maar het totaal staat op 16Gb ipv 32Gb.
    Zodra ik maar 2 dimms aansluit kan ik mijn geheugen wel hoger klokken en staat het totaal ook correct op 16Gb.

Ik vind hier online weinig over terug. Heeft dit te maken met een limitatie van de geheugen controller/architectuur of is het een questie van wachten op een BIOS update?

Mij systeem:
    https://be.hardware.info/usersystemen/26838/pc-johan

2. willemc700

willemc700 Senior Member

Sinds:
    10 mei 2010
    Probeer eerst eens met 2 dimms, 4 dimms is erg zwaar voor de imc.
    3600c17 met 4 gaat zeker niet lukken.

3. Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach HWI Redactie

Sinds:
    15 okt 2009
    johan.stechweij vindt dit nuttig.
  4. johan.stechweij

johan.stechweij Member

Sinds:
    17 feb 2011
    Aha, dat verklaart. Daar had ik inderdaad overheen gezien. Bedankt om het voor mij na te kijken!

5. LaCrimosa

LaCrimosa Senior Member

Sinds:
    20 mrt 2012
    Dit is een opmerking die ik op de site van Asus vond, daar ik zelf van plan ben om over te gaan op Ryzen en me aan het verdiepen ben in mogelijke problemen met het geheugen.

1*Due to AMD Ryzen™ Processor limitation, More than DDR4-2666 is supported by one DIMM per channel only.

6. Squill

Squill Senior Member

Sinds:
    27 apr 2014
    Gebruik van 4 sticks met Ryzen kan inderdaad lastiger zijn om daarmee hogere snelheden te krijgen. Ik kom met 4 dimms 32GB ook nog niet hoger dan 2666 Mhz (2 sticks is 3000 mhz wel mogelijk). Eind deze maand komen er als het goed is nieuwe bios updates die de compatibiliteit met Rams kits moeten verhogen en hopelijk dus ook hogere snelheden toelaat met o.a 4 sticks.

Deze dude van AMD geeft ook interssante tips over o.a. RAM en maximale halen uit je Ryzen systeem (skip naar 3:10):

7. johan.stechweij

johan.stechweij Member

Sinds:
    17 feb 2011
    Ik ben benieuwd.
    Op het moment run ik met 2 dimms op 3200 mhz. Ik had voor 3600 mhz geheugen gekozen, omdat dit beter te overklokken zou zijn dan 3200 mhz volgens mijn collega (niet enkel mhz maar ook de timings).

8. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Dat timings verhaal licht puur aan de chip en niet aan geheugen dat op een hogere MHz loopt. Wel is het zo dat geheugen dat standaard een lagere CL waarde heeft vaak nog lager kan. Maar voor AMD Ryzen CPU's zal ik zelf een setje kiezen dat op 2666MHz loopt en dan een zo laag mogelijke CL waarde heeft.

Maar Ryzen is voor mijn pas interesant als het quad channel RAM heeft.