1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Geheugen voor AM4 systeem + vragen

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door djvoyager, 19 apr 2017.

1. djvoyager

djvoyager

Sinds:
    9 feb 2016
    Beste leden van HWI,

Mijn Ryzen systeem is bijna gereed. Op het forum stelde ik al een aantal vragen over het moederbord, de voeding en de koeling voor de CPU. Nu gaat het aankoop avontuur weer een stukje verder 'rijzen', in de zin van het meest geschikte geheugen voor mijn nieuwe partner. Tussen deze vragen door, ben ik ook bezig geweest met een nieuwe monitor (Acer XF270HUA). Kort gesteld: de uiteindelijk keuze was niet makkelijk.

Ik ben redelijk bekend met waar ik op moet letten bij de aankoop van RAM-geheugen, maar er zijn nog een aantal dingen die mij niet helemaal duidelijk zijn en/of dit überhaupt voordelen op zouden leveren. Zie hieronder een lijst met producten waarvan mijn verwachting is dat ze het meest voldoen:

Vergelijkingstabel ram_geheugen van djvoyager

Allereerst de eisen + doelen die ik heb:
    • minimaal 16GB, bij voorkeur 2x 8GB;
    • DDR4;
    • tussen de 2133Mhz en 3000Mhz (zie QVL van ASRock X370 Gaming K4);
    • lage CAS-latency (niet hoger dan 15);
    • prestatiewinst voor gaming;
    • eventueel in de toekomst overklokbaar.

Ten tweede de vragen:
    • Moet ik me echt heel druk maken over hogere Mhzs en lagere CAS-lantency als het gebruik voornamelijk gefocust is op gaming? Volgens dit artikel lijkt het er wel op, al is het met een andere CPU (1700 ipv 1800X) en is het verschil bijna nihil.
    • In een artikel op HWI stond dat G.Skill RAM-geheugen met Samsung chips speciaal heeft ontwikkeld voor Ryzen. Zijn deze ook eventueel de moeite waard? (staan ook in de vergelijkingslijst).

• Dit is een struikelblok waarop ik nog steeds niet een duidelijk antwoord heb. Hoe werkt Single- en Dual-rank...
      • Dit is klakkeloos overgenomen, dus corrigeer vooral als het niet zo is.
        Zoals ik het nu begrijp is een rank een gedeelte van het geheugen waarin data geplaatst wordt op een deel van of de gehele chip. Een single-rank zou beter moeten zijn dan een dual-rank omdat deze enkelzijdig werkt, terwijl een dual-rank moet wachten tot een geheugenbank weer beschikbaar komt.
    • ... en in het verlengde Single- en double-sided?
      • Verdergaand op het voorgaande, denk ik dan dat bij een double-sided DIMM met dual-rank efficiënter zou werken omdat twee zijdes van de memory gebruikt worden.

Help mij alsjeblieft om de puntjes op de ij te zetten. Ik reken wederom weer op jullie steun! :D

Met vriendelijke groet,
    Wouter

2. djkaliz

djkaliz Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Interessante vraag, ik ben hier ook zoet mee.
    Wat ik tot dusver weet:
    Ryzen fabric lust wel snel geheugen (2933-3200+) zeker met gaming is er prestatiewinst te halen tov 2133/2400. bron: verschillende YouTube videos.

Setjes (2x8GB) met Samsung B-die chips werken op 3200+ MHz met Ryzen. Ik weet dat alle G-skill TridentZ met 3200C14 en 3600C16 en hoger B-die hebben. Ook FlareX 3200C14 heeft B-die. Corsair Dominators vanaf 2666C15 hebben b-die. Deze informatie heb ik van een webshop. Ik weet niet of de door jouw gelinkte FlareX 2400 ook b-die hebben en of ze enigszins overklokken.

Ik heb zelf Team Group 4x8GB 2133C15. Draait maximaal 2400C12-12-12-12-30-2T. Na wat tests blijkt dat 14-14-14-14-36-2t iets sneller werkt. Wat in diverse reviews op internet naar voren komt, is dat een lagere cas latency vaak niet zorgt voor prestatiewinst. Deze ervaring heb ik ook. 2x8GB Team draait met een MSI X370 Carbon mobo op 2666, op Asus Crosshair op 2400.

Verder heb ik nog een tweetal 4GB DIMMS van Kingston: HyperX Savage 3000C15 en 2800C14. Helaas draait dit op mijn huidige mobo Crosshair VI op 2666 max. Op mijn MSI mobo draaien ze op 2933. Met een ASUS Prime X370 Pro draaien ze op 3200.
    Relevante benchmark informatie heb ik niet, maar in de praktijk merkte ik wel degelijk verschil met hogere snelheid RAM, zeker in games. Meer fps.
    Ik hou dit topic in de gaten, want ik wil ook 2x8GB aanschaffen dat op 3200, 3466 of 3600 werkt met mijn R7 1700 en ASUS Crosshair.

Ik heb dit setje op het oog: TEAM T-FORCE Dark DDR4 3000 8GB*2 15-15-15-35 1.35V Gray HS, prijs 124,-
    Heeft iemand enig idee welke chips hier op zitten?

3. Maulwurfje

Maulwurfje Senior Member

Sinds:
    8 okt 2009
    Ryzen in games schaalt goed, maar zijn vergelijkbaar met een i7 7700K icm 1080TI.

Feit is dat je Ryzen te kort doet met traag geheugen. De vraag die jij jezelf moet stellen is wat wil ik NU uitgeven aan geheugen. Prijs van geheugen zal nu nog stijgen en in 2017 hoog blijven. Of in 2018 de prijzen gaan dalen is lastig te zeggen. Ik neem aan dat je minimaal vier jaar met je setup wilt doen.
    G.Skill Flare X Grey 16GB DDR4-2400 CL15 kit is een prima kit en is overklokbaar tot 2933 Mhz (met iets ruimere timings).
    Kijk je niet stuk op timings; je wilt met Ryzen dat de interne fabric op hogere snelheid loopt en dat doe je door geheugen op hogere snelheid te zetten, en de timings hebben daarop geen invloed.

Mijn advies is betaal niet meer dan 150 euro voor 16GB kit, kijk of het een Samsung chips zijn (die goed overklokken) en investeer het geld wat je nu hebt in een videokaart. WQHD@144Hz, dat is serieus werk voor een GPU.

4. Dunky77

Dunky77 Senior Member

Sinds:
    22 mei 2009
    Op dit moment zou het wel iets schelen om het geheugen speciaal uit te zoeken. De vraag is of dat zo ook blijft en of je nu niet geld over de balk gooit door duurder geheugen te nemen. Ze zijn nog steeds bezig met optimaliseren en ook in de specificaties van veel borden staat dat ze tot 3200Mhz ondersteunen. Men koopt een setje dat 3200 of zelfs m hoger moet kunnen en dan blijkt dat niet te lukken. Dus ik denk dat ze er alles aan zullen doen om elk geheugen dat 3200 zou moeten halen ook op 3200Mhz gaat werken op AM4 borden.
    Volgende maand zou er een grote update komen. Dus voor nu... een gok.

5. jorrit kramer

jorrit kramer

Sinds:
    27 mei 2013
  6. JensTX

JensTX Senior Member

Sinds:
    19 dec 2015
  7. djvoyager

djvoyager

Sinds:
    9 feb 2016
    Hallo allemaal. Bedankt voor jullie reacties!

Naast dit forum, heb ik heel veel verschillende YouTube video's gekeken, reviews gelezen, bezoekjes aan websites van de fabrikanten gebracht en meer dan eens de QVL van het gewenste ASRock moederbord bekeken. Hiermee wil ik zeker niet aangeven dat ik nu een expert ben geworden op het gebied van RAM geheugen (verre van), maar het heeft mijn wel een aantal nieuwe inzichten gegeven.

Zo werd er door verschillende reviewers (Actually Hardcore Overclocking, XBnPC en de hier al genoemde Hardware Unboxed) aangegeven dat Ryzen het meest profiteert van (1) snelle frequenties en (2) de B-die chipset (wat me overigens nog niet helemaal duidelijk is).
    Echter, het gekozen ASRock moederbord kan niet hoger dan 3000Mhz, waardoor het G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz CL14 kitje het helaas niet gaat worden. Daarnaast gaven de hierboven genoemde reviewers aan dat je bord moet beschikken over een External Clock Generator, en ik citeer hun woorden hier, om de base clock (BCLK) aan te passen. Ook deze feature heeft dit moederbord niet.

Uiteindelijk denk ik nu zelf dat de G.Skill Flare X 16GB 2400Mhz CL15, ondanks dat deze niet in de QVL lijst van ASRock staat, het mooiste kitje is om het systeem compleet mee te maken.

8. quiller

quiller Senior Member

Sinds:
    4 jul 2012
    Je kan nog steeds voor het 3200 mhz setje gaan. Werkt het niet dan klok je het lager en met wat geluk kan je ook de timings aanpassen in de nog betere zin... - Langs de andere kant is het natuurlijk een fameus prijsverschil... - en langs nog een andere kant wil je met het setje wss wel een hele tijd doen... kortom : keuzes, keuzes, keuzes ;)

tommy76 vindt dit nuttig.
  9. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
    tommy76 vindt dit nuttig.
  10. LaCrimosa

LaCrimosa Senior Member

Sinds:
    20 mrt 2012
    Belangrijkste vraag in dit alles is: welke GPU wordt er gebruikt. Volgens Hardware Unboxed heeft de snelheid van het geheugen pas een groter effect vanaf de GTX 1080 en hogere modellen. Voor alles dat lager is dan deze GPU is de 2666 Mhz de sweet spot.