1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

GPU is te zwak voor CPU

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door Jan Oomen, 8 aug 2018.

1. Jan Oomen

Jan Oomen Member

Sinds:
    8 aug 2018
    Hallo allemaal,

Ik zat net op een bottleneck site calculator (http://thebottlenecker.com) en die zei dat ik een bottleneck had van 11%, is dit normaal?. Hij zij dat mijn GPU te zwak was voor mijn CPU. Nu is mijn vraag of dit invloed heeft op mijn gameprestaties en hoe ik kan zorgen dat dit percentage minder word. (Resolutie, Settings)

Specs:
    R5 1600 3700mhz
    GTX 1060 2100mhz

Alvast bedankt,
    Jan

2. DatAccountz

DatAccountz Senior Member

Sinds:
    13 nov 2012
    1. Dat is een nutteloze website
    2. GPU zwakker dan CPU is normaliter wat je wilt.

JensTX vindt dit nuttig.
  3. Jan Oomen

Jan Oomen Member

Sinds:
    8 aug 2018
    Hoezo is dat wat je wilt je wilt toch een zo'n klein mogelijke bottleneck?

4. DatAccountz

Sinds:
    13 nov 2012
    Het is een zinloze term zonder context. En nee, je wilt juist dat je CPU veel sneller is, als je CPU de prestatie bepaald krijg je een hele inconsistente framepacing.

5. 49109129

49109129 Senior Member

Sinds:
    4 nov 2015
    Misschien een interessant filmpje van linus waar hij de bottleneckmythe ontkracht;

Conclusie, bottleneckvrij kan je systeem nooit zijn. Een bottleneck is altijd aanwezig. Wat dat linkje dat je post wil zeggen is dat je een zwaardere videokaart kan kopen voor de cpu die je nu hebt. Een cpu bottleneck is inderdaad wenselijk, een gpu bottleneck niet.

Om op je vraag terug te komen; Als je de resolutie terugschroeft, verplaats je de workload meer naar de cpu dan naar de gpu. Linus legt het in dat filmpje ook prima uit.

Laatst bewerkt: 9 aug 2018
  6. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Ik denk dat TS iets meer lekentaal nodig heeft.

@Jan Oomen: de door jou gebruikte site is nutteloos omdat de context ontbreekt. Je pc is een keten waarbij een muisbeweging of toetsaanslag de eerste schakel is, en een gerenderd beeld op het scherm de laatste schakel. En net als in elke keten is er altijd een zwakste schakel. Welke schakel dat is hangt af van de taak die er wordt uitgevoerd.

Zoals terecht door @DatAccountz opgemerkt, en per ongeluk door @49109129 omgedraaid, wil je bij gaming dat je videokaart de bottleneck vormt en niet je cpu. Waarom? Bij gaming is frametime consistentie belangrijk. Hoe consistenter beelden gerenderd worden, hoe vloeiender het beeld. Als de cpu meer informatie bij de gpu aanlevert dan de gpu kan verwerken, dan zal de gpu gewoon op volle kracht frames produceren. Het renderen van frames is een dermate routinematige taak voor een gpu dat dit op een zeer consistente en voorspelbare manier zal gebeuren. Dat is dus goed. Echter, als de gpu op de cpu moet wachten (oftewel, als je een cpu bottleneck hebt), dan heb je een probleem. De mate waarin de cpu informatie aanlevert aan de gpu is namelijk helemaal niet consistent of voorspelbaar. Dit hangt namelijk af van de spelsituatie (hoeveel actie vindt er plaats, wat doe jij als speler, hoe complex is de omgeving, waar is de AI mee bezig, etc.). Stel je voor dat je een fps speelt, je staat stil, en er gebeurt relatief weinig op het scherm. Je cpu levert deze informatie op constante wijze aan bij de gpu, die lekker vlot en consistent frames rendert. Plotseling vindt er een ontploffing plaats, je begint te rennen, kijkt wild om je heen. Je cpu heeft moeite om dit allemaal te verwerken. Je gpu kan dan geen nieuwe frames renderen met als gevolg een schokkerig beeld (= grote variate in frametimes).

Kortom, je wilt dat je gpu véél krachtiger is dan je cpu, zodat je deze laatste situatie zoveel mogelijk kunt vermijden.

JensTX, Themeanmachine, quiller en 1 andere persoon vinden dit nuttig.
  7. DatAccountz

Sinds:
    13 nov 2012
    Niet helemaal eens met de woordkeuze hier en daar maargoed.

Zie mijn topic in mijn signature voor een uitgebreide versie van dit verhaal.

8. darkvather

darkvather Senior Member

Sinds:
    23 jan 2010
    Volgens mij haal je GPU en CPU in je laatste zinnen door elkaar? Uit je verhaal begrijp ik dat je juist wilt dat je CPU voldoende data aan je GPU levert, dus dat je CPU juist krachtiger moet zijn?

9. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    :oops: Je hebt gelijk :oops:

Die laatste zin was sowieso raar, wat ik bedoelde is: je moet er dus voor zorgen dat je cpu dermate krachtig is, dat de gpu er zelfs in de zwaarste gamescenario’s niet door beperkt wordt.

10. BottleNext

BottleNext Member

Sinds:
    9 jun 2016
    11% bottleneck is juist heel goed. Dat betekend dat je systeem een gebalanceerde verhouding heeft tussen CPU en GPU kracht. Maar omdat veel programma's en games nogal verschillen in hoeveel rekenkracht ze nodig hebben per onderdeel zegt het nog niet veel.

Uiteindelijk is het een optelsom van hardware+software+resolutie/refreshrate van een programma om een perfect systeem in balans te bouwen voor dat programma. Maar omdat je waarschijnlijk meer doet dan slechts een programma/game is een gebalanceerd systeem zoals dat van jouw perfect.