1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

HDD gaat niet in slaapstand bij idle

Discussie in 'SSD's, harddisks en opslagmedia' gestart door flythierry, 9 nov 2017.

1. flythierry

flythierry Member

Sinds:
    30 jul 2012
    Beste Allemaal,

Ik heb sinds gisteren een nieuwe M.2 SSD in m'n pc zitten en heb daarop een clean install van W10 gezet.
    Naast de M.2 SSD heb ik nog een SATA SSD en een HDD in m'n systeem zitten (Zie https://nl.hardware.info/usersystemen/18233/m-itx-game-pc).

Nu krijg ik met geen mogelijkheid de HDD in slaapstand als hij niet gebruikt wordt (hij blijft dus draaien).
    Op de schijf staan geen programma's oid; alleen maar backup bestanden.
    Via het energiebeheer in Windows heb ik het zo ingesteld dat de schijf na 1 min idle uit zou moeten gaan, maar dat doet hij niet.
    Ik heb via broncontrole gekeken of iets de schijf in gebruik heeft, maar dat is niet zo.
    Met het progje HDDScan krijg ik de schijf wel uit, maar direct daarna spint hij meestal automatisch weer op (soms duurt het iets langer).
    Met RevoSleep krijg ik hem niet eens uit, want die komt met de melding 'dat de schijf in gebruik is'.
    Ook een format van de hele schijf heeft niet geholpen.

Iemand enig idee hoe ik die "herrie-bak" stil krijg?

2. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Het kan goed zijn dat er in het bios van de harddisk zelf een eigen energie beheer programma ingebouwd zit waardoor die harddisk zichzelf telkens uit slaapstand haalt. Maar enfin, als je die harddisk puur en alleen voor backup gebruikt raad ik je ook al uit veiligheid aan de harddisk in een externe USB 3.0 behuizing te plaatsen.

3. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Staat er niet iets op de schijf waar Windows steeds toegang toe zoekt, zoals wisselbestanden of ander systeemfuncties?
    Je kan ook kijken naar indexeringstaken.

4. flythierry

flythierry Member

Sinds:
    30 jul 2012
    Mijn doel was eigenlijk om automatisch backups te laten maken van bepaalde mappen vanaf m'n bootschijf en er een paar hele grote spellen op zetten die anders teveel ruimte innemen op m'n SSD(s)
    Ook werkte het uitschakelen wel voordat ik een nieuwe W10 er op had gezet, dus het lijkt me dat dit wel ondersteund wordt door de disk.
    Via Windows Update is de WD SES driver ook gedownload, maar dat is misschien vanwege m'n WD externe HDD die ook aangesloten is via USB?

Geen idee, ik hoor ook geen schrijf-acties oid; alleen het spinnen van de platters.
    De ingebouwde broncontrole van Windows geeft ook geen schrijf-acties aan richting de HDD.
    Ik had indexering uitgezet op de HDD, maar nu zag ik net dat hij na de formatering vd schijf weer aangezet was.

5. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Als je hebt kunnen formatteren, is het aannemelijk dat je geen systeembestanden in enige vorm hier op hebt staan. Wat ook nog een optie is dat je ergens nog snelkoppelingen of verwijzingen hebt staan naar data die eerder op de schijf stond. Ook recentfiles worden periodiek gecheckt. is even zoeken vrees ik...

6. Wormwiel

Wormwiel Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2010
    Had je die schijf aangesloten toen je Windows installeerde?
    Windows doet soms dingen die ik niet wil, systeembestanden of mappen op een schijf zetten "zonder mijn permissie". Tijdens installeren heb ik daarom alleen de bootschijf aangesloten.

7. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Indexing, AV, defrag, stiekem je *.PST op de HDD; allemaal trekken ze je HDD uit sleep.

Zeker als de install pas een dag oud is zou ik er niet te hard aan trekken; die is alles nog aan het indexeren.

8. flythierry

flythierry Member

Sinds:
    30 jul 2012
    Nee, had alleen de bootschijf aangesloten tijdens het installeren

Het lijkt nu beter te werken; de schijf gaat nu eindelijk uit na een aantal minuten.
    Wel wordt hij nog steeds af en toe wakker gemaakt, maar dat is normaal denk ik.

9. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Je hebt ook nog een s-ata ssd en zo gauw als die aangesproken word dan gaat ook je harddisk uit slaapstand.

10. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Nee...

Als dat bij jou wel zo is... klopt er iets niet aan je installatie.

joz vindt dit nuttig.
  11. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Ik gebruik de s-ata harddisk vrij veel dus die zal bij mij niet snel in slaapstand gaan, maar regelmatig als ik langere tijd b.v. Youtube zit te kijken dan gaat ie wel in slaapstand ( tot ergernis van mijzelf :).

12. flythierry

flythierry Member

Sinds:
    30 jul 2012
    M'n SATA SSD heb ik er inmiddels uitgehaald om mijn 8 jaar oude laptop nieuw leven in te blazen :)
    (Wel sneu om een 840Pro op een SATA II te moeten aansluiten haha)

Maar buiten dat, het lijkt nu correct te werken met het in slaap gaan van de HDD.
    Ik denk dat de combi van format en indexering uitzetten de boel op orde heeft gebracht.

Bedankt voor de reacties!

13. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    De toegangstijden zijn ook belangrijk en tja als je die 840 Pro toch liggen hebt is het zonde die dan niet daarvoor te gebruiken.