Hoe computer verbinden met versterker?

Status
Niet open voor verdere reacties.

seb83

Senior Member
User systemen
Beste mede forummers, graag jullie advies. Ik heb een kleine stille game pc die in mijn televisiemeubel staat en direct verbonden is met de tv. Het geluid gaat op dit moment via de hdmi output van mijn videokaart (1060 6g) naar de tv (6 serie samsung), en vervolgens vanaf de tv met een optische kabel naar een oude Onkyo 5.1 versterker. Ik heb echter geen surround set (meer), maar 2 vloerstaande speakers: Dali Ikon 6.

Nu mijn vraag:
Mijn versterker begint het loodje te leggen. Ik wil dus een nieuwe. Wat is de beste manier om de pc aan de versterker te koppelen? Ik heb geen andere geluidsbron dan mijn pc, dus alleen digitale input. Ik wil natuurlijk het liefst dat alle verwerking van het signaal in de versterker plaatsvindt (want die is ervoor gemaakt).

Is de beste optie om het geluid over usb te laten lopen, direct van de pc naar de versterker? Of is mijn huidige setup prima en hoor je het verschil toch niet? Tips voor een specifieke versterker (<€800 maar goedkoper mag ook) die in mijn situatie goed gaat werken zijn natuurlijk ook meer dan welkom.

Voor de volledigheid: mijn moederbord is een Gigabyte GA-H97N-WIFI, deze heeft een ALC892 en optische uitgang (die ik dus niet gebruik op dit moment).

Het antwoord op je vraag geef je eigenlijk zelf al:

Vraag: Wat is de beste manier om de pc aan de versterker te koppelen?
Antwoord: optische uitgang (die ik dus niet gebruik op dit moment)

Je nieuwe versterker zou dus een optische ingang moeten hebben, dat is het makkelijkste. Mocht je toch een model kiezen die dat niet heeft dan zal je via HDMI ook het eea kunnen aansluiten.

seb83

Senior Member
User systemen
Ga nog over op surround speakers?
En het systeem werkt zo toch goed?

Een versterker die een optische en hdmi in/uitgangen heeft kan het al doen.
Wat doet die Onkyo niet meer goed dan?

https://tweakers.net/categorie/656/versterkers-en-receivers/producten/#filter:q1YqSExPDc6sSlWyMjQw0FEqKMpMTvVNrFCyskBwM_OUrMxMDWoB
Kun je zelf je wensen aanvinken.
De Onkyo begint te zoemen, daarom wil ik hem vervangen. En als ik dan toch bezig ben het liefst door een stereoversterker (ipv surround), omdat ik een stereo setup heb en niet van plan ben om voor een surround opstelling te gaan.

Wat betreft de verbinding, ik snap dat alle verbindingen op zich gaan werken (usb / hdmi / optisch / analoog via tulp), mijn vraag is vooral: bij welke verbinding vindt er geen bewerking van het signaal plaats? Ik wil namelijk het liefst dat alle bewerking in de versterker plaatsvindt, en niet bijvoorbeeld in mijn videokaart of moederbord.

Tenzij het verschil in geluidskwaliteit niet te horen is, natuurlijk! Maar ik kan dat zelf moeilijk inschatten dus ik ben benieuwd of hier audiokenners zijn die er iets zinnigs over kunnen zeggen.

seb83

Senior Member
User systemen
Het antwoord op je vraag geef je eigenlijk zelf al:

Vraag: Wat is de beste manier om de pc aan de versterker te koppelen?
Antwoord: optische uitgang (die ik dus niet gebruik op dit moment)

Je nieuwe versterker zou dus een optische ingang moeten hebben, dat is het makkelijkste. Mocht je toch een model kiezen die dat niet heeft dan zal je via HDMI ook het eea kunnen aansluiten.
Is dat inderdaad de beste verbinding? Want ik kan me voorstellen dat het onboard geluidskaartje het geluidssignaal niet 1 op 1 doorstuurt, maar bewerkt / comprimeert. Of is dat niet het geval?

philpend

Senior Member
User systemen
Bij een digitale verbinding (hdmi, optisch, usb) wordt de geluidschip in je computer gebypassed en maak je gebruik van de dac in je versterker. Alleen als je de verbinding maakt via de analoge aansluiting(en) van je pc (headphones out/speakers out) maak je gebruik van de dac in je pc. In theorie zou er geen verschil moeten zijn tussen de verschillende digitale aansluitingen.

Of je het ook gaat horen ligt vooral aan de kwaliteit van je Externe dac/versterker/luidsprekers(of koptelefoon). Hoe hoger die kwaliteit, hoe groter de kans dat je het gaat horen. En het hangt ook af van de 'kwaliteit' van je oren. Bijvoorbeeld hoe ouder je wordt, hoe kleiner het frequentiebereik dat je kan horen.

Op zich hebben moederborden tegenwoordig zeer goede geluidschips (alc 1150 en beter)

Edit: en een nieuwe versterker/luidsprekers kun je niet kiezen puur op basis van specificaties. Iedereen ervaart geluid op zijn eigen wijze en heeft een verschillende perceptie van wat goed-beter-best is. Ook de akoestiek in jouw huis speelt een belangrijke rol. Ga daarom voor de aankoop zelf luisteren, veel hifi zaken geven je de mogelijkheid om een uitgebreide luistersessie te houden. De betere geven je ook de mogelijkheid om de set voor aankoop thuis te beluisteren.

Laatst bewerkt:

seb83

Senior Member
User systemen
Bij een digitale verbinding (hdmi, optisch, usb) wordt de geluidschip in je computer gebypassed en maak je gebruik van de dac in je versterker. Alleen als je de verbinding maakt via de analoge aansluiting(en) van je pc (headphones out/speakers out) maak je gebruik van de dac in je pc. In theorie zou er geen verschil moeten zijn tussen de verschillende digitale aansluitingen.
Duidelijk.

Edit: en een nieuwe versterker/luidsprekers kun je niet kiezen puur op basis van specificaties. Iedereen ervaart geluid op zijn eigen wijze en heeft een verschillende perceptie van wat goed-beter-best is. Ook de akoestiek in jouw huis speelt een belangrijke rol. Ga daarom voor de aankoop zelf luisteren, veel hifi zaken geven je de mogelijkheid om een uitgebreide luistersessie te houden. De betere geven je ook de mogelijkheid om de set voor aankoop thuis te beluisteren.
Uiteraard. Mijn speakers heb ik ook ouderwets bij een hifi zaak gekocht - die zijn op mijn smaak afgestemd. Nu ik weet dat het type digitale verbinding niet uit maakt (omdat bij elke digitale verbinding het signaal onbewerkt wordt doorgegeven), hoef ik in mijn zoektocht naar een versterker alleen modellen uit te sluiten die geen digitale ingang hebben (en dat zijn er nog al wat als je een stereo versterker wilt).

Habana7

Senior Member
User systemen
Het lijkt me heel simpel, je wilt dus geen Receiver (5.1) met HDMI meer, alles is aangesloten op je TV met een Toslink kabel naar je versterker, dus behoeft je mi. enkel maar je Onkyo te vervangen door Stereo versterker en de Toslink hierop weer aan te sluiten.

BV. Onkyo TX-8020 Zwart, ben je voor 149 euries weer het ventje, en kan je er eventueel ook nog een sub bij plaatsen

Laatst bewerkt:

seb83

Senior Member
User systemen
Het lijkt me heel simpel, je wilt dus geen Receiver (5.1) met HDMI meer, alles is aangesloten op je TV met een Toslink kabel naar je versterker, dus behoeft je mi. enkel maar je Onkyo te vervangen door Stereo versterker en de Toslink hierop weer aan te sluiten.

BV. Onkyo TX-8020 Zwart, ben je voor 149 euries weer het ventje, en kan je er eventueel ook nog een sub bij plaatsen
Ik ben redelijk kritisch als het gaat over geluidskwaliteit, en heb mijn Dali speakers gekocht nadat ik veel verschillende speakers heb beluisterd. Dat gezegd hebbende moet ik bekennen dat ik vaak niet zo veel verschil hoor tussen versterkers. Eens kijken of ik zo'n Onkyo of een ander goedkoop alternatief ergens kan beluisteren. Ik zou het alleen wel zonde vinden om een te goedkope versterker aan te schaffen die het potentieel van m'n speakers niet benut.

Habana7

Senior Member
User systemen
Ergens anders beluisteren om een idee te krijgen is natuurlijk prima, maar vervolgens is de thuis situatie weer anders, of je moet met de zelfde Dali set-up beluisteren, maar dan als nog kan het thuis anders klinken, ik zou een versterker uitzoeken die aan mijn eisen zouden voldoen, dan de reviews opzoeken van deze, aankopen, thuis beluisteren, bevalt het houden en anders terug sturen en kijken naar wat anders.

Habana7

Senior Member
User systemen
Een stereo versterker met een HDMI aansluiting kun je schudden maar heb je ook niet echt nodig.
De line-uitgang van de PC kan het ook doen.
Je reactie slaat echt helemaal nergens op, de TS zoekt een stereo versterker met optical in als vervanging voor zijn min of meer defecte Onkyo 5.1 receiver, hij wil gewoon stereo in combo met zijn Dali speaker set.

Pearl

Senior Member
User systemen
Je reactie slaat echt helemaal nergens op, de TS zoekt een stereo versterker met optical in als vervanging voor zijn min of meer defecte Onkyo 5.1 receiver, hij wil gewoon stereo in combo met zijn Dali speaker set.
Waar slaat deze reactie op, verdiep je eens in de materie.
Er zijn geen stereoversterkers met HDMI, wel met een optische aansluiting slimpie.

Roel1966

Senior Member
User systemen
Ik zou het alleen wel zonde vinden om een te goedkope versterker aan te schaffen die het potentieel van m'n speakers niet benut.
Vergis je er niet in dat een versterker/receiver best wel de hele geluid karakteristiek van je Dali speakers kan bepalen en het inderdaad erg zonde zou zijn om een goedkope versterker te gaan gebruiken, die vaak ook qua vermogen al toch wel te kort gaan schieten.

Ik zou mij bij de keuze van versterker/receiver ook niet te specifiek gaan concentreren op alleen stereo want je kan via een 5.1 receiver ook uitstekend stereo afspelen, en je daarmee ook weer de keuze een stuk breder gaat maken. Waarbij ook nog een opmerking namelijk het maakt dan niet uit of je HDMI of spdif ( optisch ) gebruikt omdat bij beiden het audio gedeelte digitaal is.

seb83

Senior Member
User systemen
Vergis je er niet in dat een versterker/receiver best wel de hele geluid karakteristiek van je Dali speakers kan bepalen en het inderdaad erg zonde zou zijn om een goedkope versterker te gaan gebruiken, die vaak ook qua vermogen al toch wel te kort gaan schieten.
Wat zou je adviseren als minimaal vermogen? Dali geeft voor deze speakers 25 - 150 w op (6 Ω impedantie). Mijn woonkamer is 3,5 bij 11 meter en ik heb het geluid nooit heel hard staan.

Pearl

Senior Member
User systemen
Die wattages zeggen niet zoveel, op 10 Watt heb je op die impedantie al aardig wat herrie, hoe lager de impedantie hoe meer geluid maar ook een zwaardere belasting voor de eindtrap.
En het rendement van de speakers.

En alle versterkers van nu hebben geen eigen klankkleur en is luisteren eigenlijk overbodig.

Ook wil je zo weinig mogelijk signaalverwerking maar alles zit vol met d/a en a/d omzetters.

Een aantal.
https://tweakers.net/categorie/656/versterkers-en-receivers/producten/#filter:q1YqSExPDc6sSlWyMjQw0FEqKMpMTvVNrFCyskBwM_OUrMxMgdzigtRkt8ycktSiYiWraiUTUwMQVZaYo2QVrQTUb6IUW1tbCwA

Een analoge lijn is het zuiverst, platenspeler met versterker en fase lineaire speakers.
http://www.qualityhifi.nl/home/digitaal_versus_analoog.html

Laatst bewerkt:

Habana7

Senior Member
User systemen
Waar slaat deze reactie op, verdiep je eens in de materie.
Er zijn geen stereoversterkers met HDMI, wel met een optische aansluiting slimpie.

Omdat hier ook niemand dit ook zegt of beweert, daar kom jij mee, je reageert waarschijnlijk zonder goed gelezen te hebben wat de TS zoekt, nogmaals hij zoekt een goede versterker met een Optical in, jij komt met versterkers hebben geen HDMI, wie zegt hier dan van wel?, dus je reactie raakt kant nog wal.

Roel1966

Senior Member
User systemen
Wat zou je adviseren als minimaal vermogen?
Ik denk dat je niet zozeer moet letten op het minimale vermogen wat een receiver kan leveren net als het maximale vermogen omdat dit verder niet zoveel zegt wat de kwaliteit is van een eindversterking. Je hebt b.v. al receivers van pak weg 2 a 300 euro die dan volgens de specs 100 watt per kanaal kunnen leveren, maar ook dat zegt dan in feite nog steeds niet zoveel.

Moeilijk eigenlijk om je echt goed te adviseren en ik alleen dan vanuit mijn praktijk ervaring uit kan gaan en ik b.v. houd van een warme klankkleur. Hierdoor ben ik altijd gecharmeerd geweest en gebleven van Marantz receivers die er wel bekend om staan een volle en warme klankkleur te leveren. Daarbij zijn de Marantz receivers altijd al door de jaren heen beproeft als degelijke receivers en betrouwbaar maar wel met een prijskaartje er aan vast.

Eigenlijk zou ik je toch willen aanraden om weer eens een aantal betere audiozaken binnen te lopen, wat eigen muziek mee te nemen en hun vragen eens een setje dan samen te stellen met ongeveer gelijke speakers die je nu hebt. Gehoor is namelijk toch iets heel persoonlijks en wat ik b.v. prettig vind hoef jij net helemaal niet prettig te vinden qua klank. Maar met zo'n grote ruimte zou ik in elk geval toch een receiver met net ietwat meer vermogen pakken, wat niet betekent dat het dan meteen hard gaat.

Bedenk namelijk dit, een goede receiver met meer vermogen blijft ook in de hogere vermogens stabiel waardoor het uiteindelijke geluid ook dan niet als hinderlijk ervaren word. Hier draai ik vaak wel eens op hoger vermogen en toch hebben mensen dat dan niet in de gaten en merken het pas als ze spreken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan