1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Hoe overclock ik deze computer?

Discussie in 'Hardware.Info OC Team' gestart door Jip1912, 26 dec 2017.

1. Jip1912

Jip1912 Member

Sinds:
    21 aug 2017
    Hoi,

Ik heb nog nooit eerder een computer geoverclocked en ik vroeg mij af of iemand mij kon uitleggen hoe ik mijn computer kan overclocken. De specs zijn als volgt:

- AMD Ryzen 5 1500X (processor)
    - MSI B350M GAMING PRO (moederbord)
    - 2 x 8 GB - DIMM 288-PIN - 2400 MHz Crucial Ballistix Sport (geheugen)
    - Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming (grafische kaart)

Ik heb wel een programma op m'n pc genaamd "XTREME GAMING ENGINE", van gigabyte geloof ik, waarmee ik een paar aanpassingen kan doen. Het ziet er als volgt uit:

Ik had daar laatst wat dingetjes omhoog gedaan, maar ik wist eigenlijk niet echt wat ik aan het doen was:

Is dit ook overclocken? Is dit de juiste manier of is het beter om via de bios te doen en hoe moet dat?

Het zou fijn zijn als iemand mij zou kunnen helpen hiermee :)
    Fijne feestdagen!

Jip

2. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Uiteraard voor jou ook nog heel fijne dagen gewenst maar meteen even ingaande op het OCjen ( Over Clocken ), voor je hier aan begint raad ik je aan om eerst eens minmaal een paar avondjes op Youtube te gaan kijken. Daarbij dan ook eens hier op HWI wat te gaan lezen en je dus eerst eens goed te gaan inlezen hoe OC werkt en waar je zoal op moet letten.

De software die je nu hierboven laat zien heeft namelijk al niets met je cpu te maken en is een OC programma voor je videokaart, die je namelijk ook kan OCjen, wel afhankelijk dan van het type videokaart. Een cpu OCjen is weer een ander verhaal en kan je beter via het bios doen maar een AMD cpu OCjen is weer een ander verhaal dan een Intel cpu OCjen.

Er bestaat ook niet zoiets als een standaard handleiding met getallen die je dan kan gebruiken want elke cpu en ook al zijn het precies dezelfde typenummers kan anders zijn. Dit heeft te maken met de z.n. silicon lottery oftewel niet elke cpu laat zich gemakkelijk OCjen en als je een beetje "mindere" cpu hebt dan kan die OC tegen vallen.

Paar vaste stelregels bij OC zijn in elk geval temperaturen heel goed in de gaten houden en vooral letten erop dat je nooit een te hoog voltage gebruikt. Daarbij altijd er voor zorgen dat je een goede cpu koeler gebruikt en een stock koeler eigenlijk niet geschikt is om te gaan OCjen en zeker al niet als je die OC 24/7 wilt gaan gebruiken.

Kortom, niet zomaar lukraak beginnen te schuiven met schuifjes want ook al zijn de hedendaagse videochips en cpu's vrij goed beveiligd, evenzogoed kan je bij een te hoog voltage wel degelijk b.v. een cpu beschadigen.

3. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    De screenshots zijn inderdaad van het overklokken van je videokaart. Het overklokken van de cpu werkt in grote lijnen als volgt: in kleine stapjes verhoog je de multiplier en het cpu voltage (Vcore). Dmv benchmarks test je of je pc stabiel draait.

Er zijn op HWI workshops verschenen voor het overklokken van verschillende cpu's, waaronder recentelijk nog Kaby Lake, maar bij mijn weten is Ryzen (nog) niet behandeld. Is dat misschien een idee @Koen Crijns? Hoe dan ook is het een goed idee om de Kaby Lake workshop door te lezen zodat je in elk geval het principe begrijpt.

4. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Tom van OC3D TV heeft er wel al een aantal video's van gepubliceerd, althans dan hoe je in grote lijnen AMD Ryzen kan OCjen. Maar zeker aan te raden is toch eens wat van die workshops door te nemen die jij ook al aangeraden hebt, en dan Youtube afstruinen want ook daar is genoeg te vinden.

Laatst bewerkt: 27 dec 2017
  5. Jip1912

Jip1912 Member

Sinds:
    21 aug 2017
    Bedankt, ik zal even wat onderzoek doen en een paar dingen uittesten. Bestaat er ook iets als ram geheugen overclocken?

6. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Ja dat bestaat ook maar niet elk ramgeheugen is er geschikt voor en ik even betwijfel of je huidige ram daarvoor geschikt is, maar voor dat je daar mee aan de gang gaat raad ik je toch echt aan je eerst te gaan inlezen.

eismc2 vindt dit nuttig.
  7. J. de Boer

J. de Boer Senior Member

Sinds:
    9 okt 2005
    En kom je vervolgens niet bij de hamvraag: "Wat is nou met die bedenkingen eigenlijk m'n werkelijke winst"?

8. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Dat... is een goede vraag. Hoeveel sneller wordt ie écht? Een paar procent winst ga je in de praktijk niet merken.
    Maar voor sommigen telt dat niet, daar zit de bevrediging in het halen van de OC op zich. Tja, mag ook natuurlijk.

9. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Het is Tom Roel niet Tony :p

@Jip1912 Geheugen overklok principe video van 8Pack (OverclockersUK)

Laatst bewerkt: 27 dec 2017
  10. Hermano Conejo

Hermano Conejo Senior Member

Sinds:
    14 mei 2012
    Tom (Tiny Tom Logan) heet die gast toch?

11. J. de Boer

J. de Boer Senior Member

Sinds:
    9 okt 2005
    Uiteraard, compleet met het risico van vroegtijdig sneuvelen door oververhitting, ieder z'n hobby. Ik verbaas me er wel eens over.
    .

12. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Oeps, typefoutje, bedoel inderdaad Tom :)

Klopt, Tom dus en niet Tony wat ik schreef zoals @eismc2 terecht opmerkte.

13. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Ik zou me eerder zorgen maken over volgende keuzes..
    We hebben het allemaal eens moeten leren, zou dat dan wel doen met wat gedegen kennis achter de hand. Mja, het is typisch zo'n doen-hobby. Net zoals als een chemistry setje die je kinderen voor hun verjaardag geeft. :D

14. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Vroegtijdig sneuvelen van cpu's door oververhitting zal je zelden tot nooit tegen komen omdat hedendaagse cpu's zichzelf dan gaan terugclocken totdat ze weer op een redelijke temperatuur komen. Of als het wat al te bont word dan schakelen cpu's zichzelf uit maar wat wel een punt is is dat een cpu sneller degradeerd als die constant onder een flinke OC moet werken.

Maar ook dat is weer relatief gezien en het puur aan de kwaliteit van de chip zelf ligt en b.v. een cpu die met gemak 5.1 Ghz haalt dan bij b.v. een lichtere OC van pak weg 4.8 Ghz weer minder snel degradeert dan een cpu die met pijn en moeite 4.8 Ghz haalt. Evenzogoed speelt de manier van OCjen ook een grote rol en het belangrijk is dat je van te voren weet waar je mee bezig bent en niet luk raak maar met schuifjes gaat stoeien.

JB56 vindt dit nuttig.
  15. willemc700

willemc700 Senior Member

Sinds:
    10 mei 2010
  16. Nozem 24/7

Nozem 24/7 Senior Member

Sinds:
    24 nov 2012
    Ik zou alleen mijn grafischekaart OC'en als ik jou was. Je moederbord is een budgetbordje waar niks mis mee is, maar niet echt geschikt om mee te OC'en. En hoeveel winst ga je nu werkelijk behalen? Gewoon met rust laten en je grafischekaart en misschien je geheugen een klein beetje kietelen. Alhoewel je voor je geheugen OC'en meer kennis en benchmarks nodig hebt dan bij CPU OC'en.