Hoe sluit ik 4 extra speakers aan versterker?

Ik heb een Yamaha RX-V595aRDS met 2 Phonar staande speakers 165W en 4-8 ohm aangesloten. Nu wil ik 4 extra ingebouwde speakers Artsound 30W en 8 ohm in een andere ruimte aansluiten. Hoe doe ik dit ? Ik heb mijn HK AVR660 waarschijnlijk door verkeerde aansluiting kapot gespeeld... (Btw weet iemand waar ik deze kan laten maken onder de 700 eur die het HK service center hiervoor vraagt?)
Screenshot_2018-11-10-15-12-14.png Screenshot_2018-11-10-15-25-22.png Screenshot_2018-11-10-15-25-12~2.png

Wormwiel

Senior Member
Probeer dit 's:
De impedance selector moet je dan laten staan zoals hij staat.
speak.jpg

Edit: je hebt kans dat de badkamerspeakers veel te zacht gaan. Dan kun je dit proberen:
De impedance selector weer laten staan.
speak 2.jpg

Laatst bewerkt:

ruftman

Senior Member
Probeer dit 's:
De impedance selector moet je dan laten staan zoals hij staat.
Bekijk bijlage 38647

Edit: je hebt kans dat de badkamerspeakers veel te zacht gaan. Dan kun je dit proberen:
De impedance selector weer laten staan.
Bekijk bijlage 38649
Even iets anders: Ik zie dat je de gekleurde speakerdraad op de min pool hebt aangesloten. Ik hoop dat dat ook aan de kant van de versterker zo is. Anders spelen je speakers uit fase. Ik dacht dat het gebruikelijk is om de gekleurde draad op de plus pool aan te sluiten en dat in de gehele keten zo te houden.

Wormwiel

Senior Member
Waar staat die schakelaar volgens jou op?
Boven.
om de gekleurde draad op de plus pool aan te sluiten en dat in de gehele keten zo te houden
Om het netjes te doen zal je eerst alle speakers moeten testen met bv. een 9V-blokje.
Als je het 9V-blokje op de speaker aansluit + op + en - op - , zal bij alle speakers de conus naar buiten moeten komen, of naar binnen. Speakers wiens conus de verkeerde kant op beweegt moet je andersom aansluiten.
Pas als je dit getest hebt kun je verschillende speakers "in fase" aansluiten.

nutty

Senior Member
Speakers in fase zetten is niet altijd het beste,het kan soms voorkomen dat uit fase een beter geluid geeft.
Het is allemaal afhankelijk waar de speakers staan en waar de luisteraar zich bevindt.
Speakers in fase aansluiten is sowieso alleen maar van toepassing voor het gebied onder de 500 Hz,daarboven is de golflengte dermate kort,dat dit niet meer van toepassing is (een kleine draaing met je hoofd kan al voor een faseverschuiving zorgen).
En daaronder spelen factoren een rol welke ik hierboven aangaf,plus nog eens de ruimteresonanties etc etc.
Luisteren wanneer het geluid het beste is,is de enige criteria die van belang is,de ene keer zal dat in fase zijn ,in een ander geval (luisterpositie/opstelling speakers) zal dat uit fase zijn.
Elektrisch maakt het in ieder geval helemaal niets uit hoe de speaker is aangesloten.
Blijft over... de luistertest zoals ik al zei.
(Het is niet voor niets dat actieve speakers vaak een faseomkeer-schakelaar hebben).
Het liefst sluit je overigens speakers die ook lage tonen weergeven,niet serieel aan,dit verslechtert het impulsgedrag aanzienlijk door de lagere dempingsfactor die hierdoor wordt gecreeerd.

Laatst bewerkt:

Wormwiel

Senior Member
Bij 343 m/s is een golf van 500 Hz 70 cm lang. Lijkt me sterk dat een "kleine draaiing" met het hoofd veel effect heeft.
Maar goed iedereen doet maar :)

nutty

Senior Member
Bij 343 m/s is een golf van 500 Hz 70 cm lang. Lijkt me sterk dat een "kleine draaiing" met het hoofd veel effect heeft.
Maar goed iedereen doet maar :)
Dat is dus 180 graden fasedraaing in 35cm op 500Hz,en 90 graden op 17 cm.
En daarboven wordt het alleen nog maar ongunstiger zoals ik al zei,daarom heeft het ook geen zin daar rekening mee te houden.

Bovenaan