1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Hoe zit het nu precies met PCI-E lanes?

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door Manyuken, 21 feb 2019.

1. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Goedemorgen allemaal,

Ik heb al aardig wat onderzoek op internet gedaan, maar ik kom er niet helemaal uit.
    Hoe zit het nu precies met de hoeveelheid PCI-E lanes die jouw CPU heeft en de hoeveelheid die de chipset van jouw moederbord heeft?
    Kunnen die bij elkaar opgeteld worden? Welk invloed heeft een 2e M.2 SSD op bijv de GPU? (gaat deze daardoor terug naar 8x?)

Ik zoek wat duidelijkheid hierover haha.
    Wie helpt mij :)

2. Barbarammie

Barbarammie Member

Sinds:
    21 feb 2019
    Hey Manyuken,

Ik zit met eenzelfde vraag. Ik ben er wel achter dat het te maken heeft met het aantal PCI-e lanes van je CPU en je chipset. In mijn geval gaat het om een I7 7700K CPU en een Z270 chipset. Ik heb één x16 GPU geïnstalleerd en gebruik ook een M2 PCI-e SSD. Wat gebeurt er nu als ik er een tweede M2 PCI-e SSD bij zet: blijft de GPU op x16 werken of zakt ie terug naar x8?

Ik heb een plaatje gevonden die het aantal lanes (HSIO) van de Z270 chipset weergeeft, maar ik maak hier niet uit op of de GPU lanes hier ook in verwerkt zitten. Wie o wie kan mij/ons wat meer duidelijkheid verschaffen?

KABY-LAKE-8.png

3. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Welk moederbord heb je?

4. Barbarammie

Barbarammie Member

Sinds:
    21 feb 2019
    Laatst bewerkt: 21 feb 2019
  5. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Je hebt 24 PCIe lanes beschikbaar vanuit de Z270 chipset en 16 vanuit de cpu. Die 16 worden gebruikt voor de gpu(s). Bij SLI of two way CF krijg je 8 + 8 + 0, bij three way CF 8 + 4 + 4.

De M.2 sloten ondersteunen beide PCIe x4 vanuit de chipset. Als je dus 2 PCIe SSD's aanluit heeft dat geen gevolgen voor de bandbreedte op je gpu sloten.

philpend en Manyuken vinden dit nuttig.
  6. Barbarammie

Barbarammie Member

Sinds:
    21 feb 2019
    Bedankt voor je reactie! Begrijp ik nu ook dat de PCIe lanes van chipset en de PCIe lanes vanuit de CPU bij elkaar opgeteld worden en er dus in totaal 40 PCIe lanes zijn?

7. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Dank je wel seb83, dit geeft in ieder geval wat duidelijkheid :)

8. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Yes

9. hollandschevisch

hollandschevisch Senior Member

Sinds:
    30 mrt 2009
    Ik vroeg me dit ook al af. Ik had te horen gekregen dat een bepaalde combinatie niet zorgde voor een vermindering van pci-e lanes die de gpu kon gebruiken, maar niet verder gevraagd hoe het precies zat

10. Whitey2k

Whitey2k Member

Sinds:
    10 dec 2013
    Ja en nee :)

De chipset wordt vanuit de cpu aangestuurd met 4 lanes, dus die 24 lanes van de chipset zijn leuk zolang het maar niet naar de cpu moet.
    2 nvme ssd's (4 lanes elk) die data naar elkaar overzetten gaat prima, maar als de cpu gevoed moet worden en 1 ssd niet genoeg is, dan heb je pech.
    Maar daar zul je niet erg snel tegenaan lopen en dan kun je uitwijken naar het professionele platform van Intel (X299 chipset) of van AMD (X399). Dan heb je tot 40 (Intel) of 64 (AMD) dedicated cpu-lanes.

11. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006

Ik ben nogal liefhebber van deze plaatjes, naast de eerder gepostte met HSIO lanes.

DMI 3.0 is ~4GB/s

12. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    In theorie heb je gelijk dat DMI 3.0 (de brug tussen de chipset en de cpu) een bottleneck kan vormen voor de apparaten die via de chipset verbonden worden. Maar met een bandbreedte van 4 GB/s is dat vooral een theoretische bottleneck. Ook met 2 PCIe SSD's ga je die bandbreedte in de praktijk niet snel te verzadigen.

Edit: @Forum m8 dat was toevallige timing...

13. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Nee, dat zag ik gewoon aankomen :D