1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Hulp, hardware-layout nieuw laptop toetsenbord

Discussie in 'Toetsenborden, muizen en overige invoerapparaten' gestart door qntn, 31 jan 2019.

1. qntn

qntn Member

Sinds:
    31 jan 2019
    Hi,

Na het perrongeluk morsen van koffie over mijn laptop( ASUS S551L), gaven een aantal toetsen van het (interne-)toetsenbord geen signaal terug. Deze heb ik geprobeerd schoon te maken echter zonder resultaat.

Daarom had ik het volgende nieuwe toetsenbord besteld:
    https://nl.aliexpress.com/item/Genu...23066242.html?spm=a2g0z.search0301.4.6.LUlM5i

Na het installeren van het nieuwe toetsenbord kreeg ik vanuit elke toets wel een signaal maar niet het gewenste karakter, dit dacht ik softwarematig wel op te kunnen lossen door het kiezen van een andere layout. Dit lukte jammer genoeg niet omdat verschillende toetsen meerdere karakter signalen "triggeren".

Als gevolg hiervan heb ik toch even de twee toetsenborden naast elkaar gelegd en verschillen de modellen wel degelijk van elkaar (zie bijlages). Mijn vraag is of ik ondanks deze verschillen de hardware zo kan configureren dat deze wel geschikt is voor de laptop of moet ik een nieuw toetsenbord aanschaffen.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

qntn old_opt.png new_opt.png

Laatst bewerkt: 31 jan 2019
  2. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Hm, over welke software heb je het dan? Heb je al in Windows een ander land gekozen? Zo te zien aan de afkortingen is het nieuwe toetsenbord de US-layout en het oude de internationale layout.

3. qntn

qntn Member

Sinds:
    31 jan 2019
    Ha JB56, allereerst dank voor de reatcie!
    Ik heb via windows verschillenden talen-layouts geprobeerd, hierdoor worden er wel andere karakters aangeslagen. Het valt op dat als ik bijvoorbeeld de 'a' in typ dat er dan '`a' wordt teruggegeven of, 'd' geeft '=d'. Hierdoor worden er dus twee signalen aangeslagen en lijkt een verandering in layout niks te helpen.

4. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Dat is wel vreemd. Ik ken geen landenkeuze waarbij meerdere karakters in één aanslag worden weergegeven. Kan het zijn dat je driver nog opties voor het toetsenbord heeft?
    Nu ik naar de advertentie kijk, lijkt het er op dat het toetsenbord een refurbished exemplaar is. Mogelijk is dat defect?

5. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Die ' en de a liggen volgens mij naast elkaar qua ASCII code

Lekkende matrix ergens?

Ben je trouwens ook van fysieke layout veranderd? Van kleine linkershift naar grote linkershift?

6. qntn

qntn Member

Sinds:
    31 jan 2019

De toetsen zijn hetzelfde dus de fysieke layout is niet veranderd.
    Inmiddels heb ik geprobeerd naast windows een ubuntu sessie te starten vanuit een boot-usb en daar krijg ik hetzelfde resultaat (zie video).

Een extern toetsenbord er aan hangen fungeert wel gewoon normaal.