Hulp nodig bij keuze juiste versterker

frankd

Member
Beste forummers,

Ik ben opzoek naar een nieuwe versterker voor mijn 4 Wharfedale s900 speakers.
Impedantie: 8ohm
125W

Nu ben ik aan het rondkijken geweest en zie ik niet snel een versterken die voldoet aan de 4x125w opstelling.
Wellicht staar ik me hierop blind en moet ik me niet laten leiden door het opgegeven vermogen.
Maar ik kan op andere forums ook vinden dat je niet teveel onder het opgegeven vermogen van de speakers moet gaan zitten.
Budget is +- 300 euro.

Hopelijk kunnen jullie me hier iets verder mee helpen.
Al is het maar iets meer te begrijpen van het vermogen van de speakers in verhouding met de versterker.

voor de versterker niet heel veel wensen behalve dat er ook een platenspeler op moet kunnen:)

Alvast bedankt.

nutty

Senior Member
Voor normaal woonkamer geluid is een versterker van minimaal 60W (per kanaal) prima.
Er van uitgaand dat de speakers geen lager rendement hebben dan 85dB/1m.
Dus voor alles daarboven voldoet 60W ruim.
Te kleine versterkers kunnen de speakers 'opblazen' omdat ze gaan clippen ,de sinusgolf veranderd evenredig met hetvolume steeds meer in een blokgolf (door de beperkte voedingsspanning),hierdoor krijgen de speakers gelijkspanning (waarvoor speakers dus niet zijn gemaakt),voor hun kiezen,en gaan ze kapot.
Meeste speakers hebben een rendement van 86-91 dB

Laatst bewerkt:

frankd

Member
Voor normaal woonkamer geluid is een versterker van minimaal 60W (per kanaal) prima.
Er van uitgaand dat de speakers geen lager rendement hebben dan 85dB/1m.
Dus voor alles daarboven voldoet 60W ruim.
Te kleine versterkers kunnen de speakers 'opblazen' omdat ze gaan clippen ,de sinusgolf veranderd evenredig met hetvolume steeds meer in een blokgolf (door de beperkte voedingsspanning),hierdoor krijgen de speakers gelijkspanning (waarvoor speakers dus niet zijn gemaakt),voor hun kiezen,en gaan ze kapot.
Meeste speakers hebben een rendement van 86-91 dB

Bedankt voor de reactie.
Wellicht iets meer info.
Ik gebruik de speakers als 2.0 set.(was misschien nog niet duidelijk)dus 2 speakers voor links en 2 voor rechts.
Moet ik dan uitgaan van 120W per kanaal?
Of zal de 60W per kanaal nog voldoen in deze setup?

nutty

Senior Member
En je hebt ze parallel aangesloten?
Of in Serie?
In beide gevallen zal ook 60W voldoende zijn.
Versterkers kunnen (in het algemeen) nog aanzienlijk meer leveren aan een lagere belasting dan de gemiddelde speaker (6 ohm)
Stel een versterker kan 60 W leveren aan 8 ohm,dan kan deze versterker 80-90W leveren aan 4 ohm.(afhankelijk van het ontwerp.
Er zijn versterkers die bv 60 W leveren aan 8 ohm en bijna het dubbele aan 4 ohm.
Omdat bij parallel schakelen van speakers het geluid met 3dB toeneemt zal ook dan 60W volstaan.
Een gemiddelde speaker zit op 90 dB.Twee speakers op 1 kanaal geeft dan 93dB en dan is 60 ruim voldoende.
Maar meer kan nooit kwaad bij versterkers.

Laatst bewerkt:

frankd

Member
De huidige versterker( die aan zn eind is) beschikt over een A/B kanaal.
De speakers zijn dan ook 2 om 2 aangesloten.
Kan schakelen tussen alleen 2 speakers links of 2 speakers rechts of beide.
Zal dus parallel zijn.

nutty

Senior Member
Je wilt gewoon een stereo versterker?
Je hebt er 4,lol dan kun je er twee op elkaar zetten (de bovenste op zn kop),en heb je een d'appolito systeem.
Wel met twee tweeters,das ongebruikelijk...;)
Just kidding.
Je speakers zijn geen hoogvliegers volgens mij,dus veel geld in de versterker stoppen is niet zo zinvol.
Welke versterker heb je nu dan?

frankd

Member
Ja klopt wil graag een stereo versterker, de speakers staan zo opgesteld dat ze een vrij brede woonkamer moeten vullen in de uiterste hoeken. En niet een kleinere zone voor alleen de tv of iets dergelijks.
De speakers worden voornamelijk voor radio/cd/platenspeler gebruikt.

Geen idee welke versterker er nu op zit.
Het gaat om de installatie van mijn ouders.
Wel weet ik dat het vermogen van die versterker 310W is. Maar goed deze versterker kan maar zo 20+ jaar oud zijn dus dat zal flink verschillen van de tegenwoordige versterkers

frankd

Member
Ja iets in die richting zal het moeten worden inderdaad.
Wellicht een versterker met iets meer opties erop qua wifi/Bluetooth maar dit is wel een mooie basis versterker lijkt me zo.

Hier kan ik mooi op voortborduren in mijn zoektocht.
Bedankt voor de hulp:)

nutty

Senior Member
Oke succes!
En kijk goed naar het opgegeven vermogen.
60W aan 8 ohm is goed, 60W aan 4ohm dus niet (sommige fabrikanten flikken kunstjes en gooien zand in de ogen van consumenten).

JB56

Senior Member
TS, je praat over vermogens. Als laatste heb je het over 310 watt. Ik kén zelfs geen huiskamerversterker die dat per kanaal levert, mogelijk heeft de fabrikant 4x het muziekvermogen bij elkaar opgeteld.......
Daarnaast noem je 125 watt voor de Wharfedales. Dat zal vermoedelijk muziekvermogen zijn. Dan moet je uitgaan (ik kan de exacte cijfers nergens vinden) van rond de 60-70 watt RMS (écht...) vermogen bij 8 Ohm, wat een veel reëler getal is voor een basreflexkast met 95 dB gevoeligheid. Het muziekvermogen is het maximale vermogen dat een versterker of speaker voor korte tijd aan kan, bv. bij extreme pieken. Veel fabrikanten van wat minder spul geven dat liever als getal op, omdat het zo lekker hoog lijkt...... maar je hebt er niets aan.

Even terug naar je vraag: wat je zoekt is een kwalitatief goede versterker, dus eentje van de bekende merken zoals Harman Kardon, Marantz, Sony, Denon enz. Dan maakt het ook niet veel uit of de versterker onvoldoende vermogen levert om de speakers voluit aan te sturen. Een kwalitatief slechte versterker van zeg 2x 10 watt RMS kan élke speaker opblazen (zelf meermaals meegemaakt) , maar andersom (100 watt RMS op een 10 watt RMS speaker) met een goede versterker gebeurt er (meestal...) niets.
Voor jouw budget is er meer dan genoeg nieuw en gebruikt te koop. Kijk bv. eens naar de Sony STR DH 190, 2x 100 watt RMS bij 8 Ohm, maar er zijn veel meer behoorlijke versterkers/receivers rond die prijs (rond de 200 Euro en meer) te koop, ga dan uit van een versterker die ongeveer 50-60 watt RMS per kanaal bij 8 Ohm levert. De Sony levert in ieder geval ruim voldoende vermogen voor je Wharfedales. Echt goede versterkers zijn overigens nog flink wat duurder, maar dat is pure overkill voor je Wharfedales.

Overigens: heb je wel eens naar góede speakers geluisterd? Die Wharfedales waren zelfs nieuw niet geweldig, ze klinken nogal "warm" en produceren weinig/geen sprankelend hoog...... Er gaat een wereld voor je open met een goede versterker en goede speakers, dan hoor je dingen die je nooit eerder hoorde op die Wharfedales.

Nog een kleine opmerking ter zijde: Nutty heeft een punt, veel fabrikanten goochelen met cijfers. Bij 4 Ohm levert een versterker veel meer vermogen. Als je het vermogen bij 4 Ohm opgeeft, staat dat dus veel "stoerder", maar bv. een speaker op 4 Ohm vraagt ook meer vermogen. Zou je bv. 2 van die Wharfedales samen op één uitgang knopen, dan halveert het Ohmgetal naar 4 en kan het zijn dat je speakers 120 watt RMS of meer op die uitgang "vragen" aan de versterker. Dat is voor de meeste versterkers wel te veel....en dan krijg je vrijwel zeker problemen.

Laatst bewerkt:
Bovenaan