Hulp nodig bij overklokken i7 8700k

DutchLennart

Senior Member
Hallo allemaal,

Ik hoop dat dit niet tegen de forumregels is om een nieuw topic te starten puur gericht op het overklokken.

Ik heb geen ervaring met overklokken, ik heb wel wat onderzoek gedaan op youtube, en andere sites.

Dit is mijn systeem:

https://nl.hardware.info/usersystemen/27965/game-pc-2018

Ik heb wat zitten testen omdat ik toch wat hogere temps kreeg bij het gebruiken van aida64.
Aida64 5 min.png
Dit zijn de resultaten met 5 minuten aida64. Hierna heb ik multi core enhancement en bclk adaptive voltage uitgezet en kreeg ik het volgende resultaat.
Schermopname (34).png

De reden hiervan is dat met de hoge temperaturen ik niet moet gaan proberen om te overklokken, is er nog iets te veranderen in de bios om de temps naar beneden te krijgen voordat ik ga overklokken?

Zo niet, wat is een goed startvoltage en mhz om te beginnen? Moeten er essentiële dingen aan/uit of veranderd worden in de bios voordat ik start?

Alvast bedankt!

JWL92

Senior Member
Aida is een stresstest, logish dat t warm word.
Je heb zon 10 graden tot tjmax, dus of je wilt spelen is aan jou. maar zorg voor voldoende koeling.
start voltage om te beginnen? 1.2-1.3v
Maar als je mce uitzet vanwege temps, wat is dan je exacte doel?
mhz? Niet aankomen tenzij je weet wat je doet, je wil de multiplier verhogen, als je begint met overclocken.

Ik zou je eerst verder inlezen voordat je je systeem omzeep helpt.

Enterprise1701

Senior Member
Ikzelf heb nog een 3770K, oudje natuurlijk maar ik heb zelf de turbo boost omhoog gegooit, waar deze normaal naar 3,9GHz gaat staat deze nu op 4,3GHz en temparaturen zijn prima op een Mugen 2 rev B, ten alle tijden boost hij gewoon naar 4,3GHz, nu word de 8700K een stuk warmer dan een 3770K, maar je zou het kunnen proberen, Zorg inderdaad wel voor goeie koeling.

wailingwimmy

Senior Member
Maar als je mce uitzet vanwege temps, wat is dan je exacte doel?
mhz? Niet aankomen tenzij je weet wat je doet, je wil de multiplier verhogen, als je begint met overclocken.
Dat was mijn tip, die MCE gooit toch hogere voltages op de CPU ?
Je ziet de vcore al zakken van 1,33v naar 1,28v na het uitzetten van MCE
Maar ik zit nog in het x79 tijdperk vandaar mijn advies aan TS om dit topic te starten en hulp te vragen aan members met ervaring met de 8700K

JWL92

Senior Member
MCE gooit naar van wat ik gehoord heb alle cores tot de maximale boost freq, waardoor bijv asus bordjes beter scoorde dan sommige andere producten met de zelfde CPU.
Daar zal ongetwijfeld iets meer voltage voor nodig zijn, net als overclocken in de meeste gevallen.

Maar misschien kijk ik verkeerd, maar ik zie een lagere current volt volgens cpu z, maar bij hwinfo per core stijgt t juist flink..
Geeft mij t idee dat r meer waarden aangepast zijn. Ring/lcc clock & Uncore?

Bovendien, word de boost van 4.7Ghz niet eens bereikt als ik de screenshots moet geloven .. dan zou ik eerst daar op aimen, voordat je gaat kijken naar daadwerkelijk overclocken.

Dat is ook onzin naar mijn mening. Ik overclock mijn cpu's sinds de celeron 400 al en ik heb nog nooit een cpu open gemaakt. Niet nodig. Als je meer wilt ... nog meer ... alleh ...

Om toch enigzins antwoord te geven op de vraag, standaard staan bios settings op auto ingesteld.
Dit kan best goed werken, maar meestal worden daardoor door het MB te hoge waardes gebruikt wat resulteerd in meer voltage --> meer warmte.

Om een idee te geven, mijn moederboard (Gigabyte Aorus Ultra) geeft me standaard een VCCSA (system agent voltage) van 1.350V ongeveer. Dit is veel hoger dan nodig. Ik heb het handmatig ingesteld op 1.210V en ik draai het systeem zonder problemen en met wat minder "strain" op het board, wat weer resulteerd in lagere temperaturen.

Dit ter info.

Laatst bewerkt:

JMM

Senior Member
@Dutchlenart: Als ik ervan uitga dat alles in je bios standaard staat lijkt mij je voltage veel te hoog te staan in vergelijking met je cpu snelheid, vandaar ook die hoge temps.
Dat MCE is disabled geeft des te meer reden om te denken dat er iets niet klopt met de V-core.

Dat soort voltages zijn al bij velen goed voor een OC naar zeker 4.7GHz en eventueel richting 4.9 GHz

Het kan best zijn dat je moet delidden voor een goede OC maar zonder delid mag 4.7GHz (All core turbosnelheid) eigenlijk geen probleem zijn...en daar heb je die 1.280V echt helemaal niet voor nodig of je moet echt pech hebben met een zeer brakke cpu.

Laatst bewerkt:

DutchLennart

Senior Member
Ik heb zelf een beetje getest en ik heb de cpu nu op 4.7 GHz staan met een fixed voltage van 1,255. Hier blijft het systeem stabiel en geen hoge temps. Bij 4.8 GHz waren de temperaturen ook al hoog met maximaal 90 graden. Ook heb ik natuurlijk geprobeerd richting de 5.0 te gaan, maar bij de 4.9 met 1.350 voltage was de temperatuur tussen de 90-100 graden, hierna ben ik terug gegaan naar de 4.7.

Ik zou een delid moeten doen wanneer ik hoger wil, maar voor nu vind ik het prima op 4.7 GHz, ik heb toch wat meer fps in verschillende games met weinig aanpassingen en niet echt een toename aan temperatuur.

JMM

Senior Member
De 8700K op 4.7GHz all core met hyperthreating is zowiezo al een beest.
Hoe zijn je temps nu met die 1.255V?

JMM

Senior Member
Tja, maar het is niet nu dat de non k 8700 en echte mislukking is, het is nog altijd een dikke cpu voor de komende tijd, vooral ook door zijn HT...maar ik snap je wel...;)

Laatst bewerkt:

jurrian120

Senior Member
Dat is ook onzin naar mijn mening. Ik overclock mijn cpu's sinds de celeron 400 al en ik heb nog nooit een cpu open gemaakt. Niet nodig. Als je meer wilt ... nog meer ... alleh ...

Om toch enigzins antwoord te geven op de vraag, standaard staan bios settings op auto ingesteld.
Dit kan best goed werken, maar meestal worden daardoor door het MB te hoge waardes gebruikt wat resulteerd in meer voltage --> meer warmte.

Om een idee te geven, mijn moederboard (Gigabyte Aorus Ultra) geeft me standaard een VCCSA (system agent voltage) van 1.350V ongeveer. Dit is veel hoger dan nodig. Ik heb het handmatig ingesteld op 1.210V en ik draai het systeem zonder problemen en met wat minder "strain" op het board, wat weer resulteerd in lagere temperaturen.

Dit ter info.
Vroeger ja. Nu heeft Intel al een aantal jaar TIM ipv soldeer in hun mainstream CPU's. En dan is een delid wel een aanrader. Of de 9e gen het heeft moet ik nog uitzoeken.

Bovenaan