Ik wil mijn AMD Phenom II X6 1055T met Pensioen laten gaan.

Dus ja, mijn 10-jarige maatje voelt de druk.
Ik ben geen hardware-Wiz.
Heeft in de loop der jaren enkele eenvoudige upgrades gedaan door Ram toe te voegen,
Nieuwe koeler (Noctua NH-D15), elk jaar een lekker vers beetje koelpasta op CPU en GPU (GTX 960) en de behuizing elke 3/4 maanden af te stoffen
Een keer moest ik mijn moederbord vervangen. en deed het allemaal zelf met de begeleiding van YouTube-vids.

enfin,
Huidige Config:
Case: Cooler master 690 II Plus (USB 3.0 version)
MBD: Gigabyte GA-970-GAMING
CPU: AMD Phenom II X6 1055T (2010)
GPU:MSI GeForce GTX 960 GAMING 4G (2015)
RAM: Kingston 24GB DDR3
Voeding: OCZ StealthXStream II 600W (2010)

Mijn case kan ik wel opnieuw gebruiken denk ik.
Voeding hergebruiken?
De Noctua NH-D15 is nog steeds muis stil.
20160109_121442.jpg
GPU had ik eruit gehaald om pasta te vernieuwen
Nou had ik dit als upgrade kit in gedachten met:
CPU: AMD Ryzen 7 3700X processor
RAM: Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3200 - [CMK32GX4M2B3200C16](maar misschien ga ik gelijk voor 32GB)
MBD: Gigabyte B550 AORUS MASTER

(iets rond de 700 euro (daar is 32GB in berekend))
Heb dan rond de 300 over voor een GPU

Misschien dat iemand eens een blik kan werpen op deze keuze,
En of ik wat anders zou moeten samen stellen eventueel.

Ik kijk uit naar wat feedback.

Laatst bewerkt:
Als je van plan bent om weer jaren mee te gaan .
Zal ik die 2x8 naar 4x8 of 2x16 gaan.
Zeker als de prijzen dadelijk weer achterlijk gaan doen.

Is de voeding 5+ jaar gelijk vervangen .
Zeker met een nieuwe beuld zal ik geen risico gaan nemen.
Aan gezien de nieuwe systeem op de 12v hangen.
De ryzen 3700 zal ik even wachten.
Aangezien de 4000 uit gaat komen en dan zak de prijs dadelijk hard van de 3000 serie.
De rest kan je al vast aanschaffen zeker de geheugen.

Heb je een SSD ? Nee gelijk kopen .
Dat merk je gelijk met opstarten en programma open.

MZw

Senior Member
User systemen
Er mist in je openingspost nog, waarvoor je je PC gebruikt. Gezien de huidige 24Gb memory zou dat weleens videobewerking kunnen zijn. Met de huidige prijzen zou ik voor videobewerking ook een 3900X (12-core) overwegen.
Afhankelijk van je gebruik zul je voor een lichte of zwaardere videokaart kiezen, die een bijpassende voeding nodig heeft.

T.a.v. jou upgrade, wellicht zoiets:
AantalCategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 284,05€ 284,05
1MoederbordGigabyte B550 Aorus Pro€ 174,35€ 174,35
1SSDKingston A2000 SSD 1TB (M.2 2280)€ 105,00€ 105,00
1GeheugenmoduleKingston HyperX Fury Black 32GB DDR4-3200 CL16 kit (XMP)€ 134,00€ 134,00
1VoedingSeasonic Focus GX-650€ 99,85€ 99,85
5 productenOpslaan als eigen wensenlijstTotaal€ 797,25
Een Aorus Pro moederbord zal voor een 3700X prima voldoen. Heb je een specifieke eis waarom je het dure Aorus Master moederbord hebt gekozen?
Aangezien je nu reeds 24Gb memory hebt zou ik met de huidige lage memory prijzen direct voor 32Gb gaan. Bij Ryzen wordt bij gebruik van 4 memory modules officieel lagere snelheden ondersteund, dus direct 2x16Gb kiezen is het snelste/beste.
Ik zou bij een nieuwe build ook direct een nieuwe en snelle nvme SSD voor OS en software aanschaffen. Later vervangen kost veel tijd.
Bij een Noctua D15 cpu-koeler heb je low-profile geheugen nodig. Gekozen voor Kingston Fury memory.
Voor je Noctua D15 cpu-koeler heb je een NM-AM4 mounting kit nodig, die kun je bij Noctua aanvragen: https://noctua.at/en/which-noctua-cpu-coolers-are-compatible-with-amd-am4-ryzen
Of als je er niet op wilt wachten (wet kopen op afstand is maar een beperkt aantal dagen en later de meegeleverde AMD-koeler vervangen is ook onhandig): https://nl.hardware.info/koeling-accessoires.118/noctua-nm-am4-mounting-kit.386850
Een 10jaar oude voeding beslist vervangen, bijvoorbeeld door een Seasonic GX-550/650 afhankelijk van welke videokaart je in gedachte hebt.

Er mist in je openingspost nog, waarvoor je je PC gebruikt. Gezien de huidige 24Gb memory zou dat weleens videobewerking kunnen zijn. Met de huidige prijzen zou ik voor videobewerking ook een 3900X (12-core) overwegen.
Met de 24GB zat je er niet ver vandaan. heb ik uitsluiten toegevoegd voor mijn Adode photoshop projecten.
Casual Games die ik speel zijn: Ark Survival Evolved, Cities Skylines, Satisfactory, GTAV en TerraTech. dit zijn de zwaardere spellen die ik speel.

Heb je een specifieke eis waarom je het dure Aorus Master moederbord hebt gekozen?
Ik dacht dat de pro 1 M.2 slot had. vandaar, maar na vergelijking met de master, zag ik dat de pro ook 2 M.2 slots heeft.
Omdat ik in de nabije toekomst nog een m.2 wil toevoegen.
C: "boot" (M.2 WD Black PCIe SSD 512GB)
P: "programmas"( 465GB Samsung SSD 850 EVO 500GB)
G: "Games" (465GB Samsung SSD 850 EVO 500GB)
S: "Opslag" (Seagate Barracuda Green ST1500DL003, 1,5TB)
B: "Backup" (7452GB Seagate Backup+ Hub BK SCSI Disk Device) Extern

MZw

Senior Member
User systemen
Voor photoshop/gaming zou ik bij een 3700X blijven met 32Gb memory: https://www.pugetsystems.com/labs/a...ntel-Core-10th-Gen-vs-AMD-Ryzen-3rd-Gen-1759/
Ryzen 4000 zou in het vierde kwartaal moeten komen, maar dat kan ook december worden: https://nl.hardware.info/nieuws/724...r-voor-introductie-cezanne-krijgt-vega-20-gpu
Aankoop van een videokaart zou ik even uitstellen tot na de introductie van Nvidia 3000. Je krijgt betere prestaties of het drukt de prijzen van de huidige modellen.
https://nl.hardware.info/nieuws/728...-rtx-3000-videokaarten-en-lancering-duiken-op

Zie voor de specs van de Aorus Pro: https://www.gigabyte.com/nl/Motherboard/B550-AORUS-PRO-rev-10#kf

Laatst bewerkt:
Voor photoshop/gaming zou ik bij een 3700X blijven met 32Gb memory.
Ryzen 4000 zou in het vierde kwartaal moeten komen, maar dat kan ook december worden.
Aankoop van een videokaart zou ik even uitstellen tot na de introductie van Nvidea 3000. Je krijgt betere prestaties of het drukt de prijzen van de huidige modellen.
Het is ook niet dat ik alles morgen in huis hoef te hebben :cool:
Nog een vraagje over de modules. was het niet zo dat x4 beter zou presteren dan x2?

Voor een GPU zat ik hier naar te kijken.
MSI GeForce GTX 1660 Ti Gaming X 6GB
(qua dimensies is deze iets kleiner dan de GTX 960 (L.28cm/B.14cm/H.4cm) die ik nu in mijn case heb zitten en dat ging echt net aan)

MZw

Senior Member
User systemen
Nog een vraagje over de modules. was het niet zo dat x4 beter zou presteren dan x2?
Het AM4-platform en ook LGA1200 hebben een dual channel memory controller. Je hebt dus geen performancevoordeel bij 4 memorymodules, maar bij AM4 zelfs een nadeel.
Bij Socket 2066 heb je wel een quad channel memory controller en dus het voordeel van meer bandbreedte.
Voor een GPU zat ik hier naar te kijken.
MSI GeForce GTX 1660 Ti Gaming X 6GB
(qua dimensies is deze iets kleiner dan de GTX 960 (L.28cm/B.14cm/H.4cm) die ik nu in mijn case heb zitten en dat ging echt net aan)
Een GTX1660Ti biedt vrijwel geen voordeel ten opzichte van de nieuwere GTX1660 Super die goedkoper is. Als de RTX2060 Super (met 8Gb memory) wat in prijs daalt is dat ook interessant. Belangrijk voor de videokaart is welke monitor je gaat gebruiken en of je shooters op meer dan 60fps wilt spelen.
Voor photoshop zou ik voor een 27" WQHD IPS monitor gaan, voor 60fps is dan een RTX2060 Super een mooie combi. Voor Full-HD is een GTX1660 Super prima.
Voor WQHD in combinatie met een 144Hz monitor kom je al snel uit bij duurdere videokaarten.

Het AM4-platform en ook LGA1200 hebben een dual channel memory controller. Je hebt dus geen performancevoordeel bij 4 memorymodules, maar bij AM4 zelfs een nadeel.
Bij Socket 2066 heb je wel een quad channel memory controller en dus het voordeel van meer bandbreedte.
Een GTX1660Ti biedt vrijwel geen voordeel ten opzichte van de nieuwere GTX1660 Super die goedkoper is. Als de RTX2060 Super (met 8Gb memory) wat in prijs daalt is dat ook interessant. Belangrijk voor de videokaart is welke monitor je gaat gebruiken en of je shooters op meer dan 60fps wilt spelen.
Voor photoshop zou ik voor een 27" WQHD IPS monitor gaan, voor 60fps is dan een RTX2060 Super een mooie combi. Voor Full-HD is een GTX1660 Super prima.
Voor WQHD in combinatie met een 144Hz monitor kom je al snel uit bij duurdere videokaarten.
Qua monitors heb ik een 27" Philips 278E8QJAB. en een 32" Sony Bravia (Yup, een tv) Heb ik ook op mijn pc aangesloten (voor Netflix/Youtube)
Shooters is niet mijn genre. wat ik speel dat het dichtste bij een shooter komt is "Ark Survival Evolved"(en dan loop ik achter dinos aan te rennen) en GTAV (maarja das meer om te Cruisen door Los Santos )
heb de GTX1660 Super aan mijn lijstje toegevoegd. ik zal zeker de prijzen in de gaten houden.

• Like
Waarderingen: MZw

Roel1966

Senior Member
User systemen
Ryzen 4000 zou in het vierde kwartaal moeten komen, maar dat kan ook december worden
En als die 4xxx serie op de markt is gekomen duurt het vaak nog eventjes voor dat ze daadwerkelijk op de plank liggen.
De ryzen 3700 zal ik even wachten.
Aangezien de 4000 uit gaat komen en dan zak de prijs dadelijk hard van de 3000 serie.
Min of meer is er al een opvolger gekomen van de 3700 in de vorm van een XT versie waardoor de prijzen al gezakt zijn van de 3700 X versies. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat die nog verder zullen gaan zakken, maar ja, valt vaak moeilijk te voorspellen.

Zou het een optie zijn om een ryzen 5 3600 te kiezen en voor 16gb en het geld wat ik daar op bespaar in de GPU te steken? een rtx 2060 super bv?
T.a.v. jou upgrade, wellicht zoiets:
AantalCategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 284,05€ 284,05
1MoederbordGigabyte B550 Aorus Pro€ 174,35€ 174,35
1SSDKingston A2000 SSD 1TB (M.2 2280)€ 105,00€ 105,00
1GeheugenmoduleKingston HyperX Fury Black 32GB DDR4-3200 CL16 kit (XMP)€ 134,00€ 134,00
1VoedingSeasonic Focus GX-650€ 99,85€ 99,85
5 productenOpslaan als eigen wensenlijstTotaal€ 797,25

Roel1966

Senior Member
User systemen
Photoshop heeft wel baat bij een snelle cpu en het verlengt ook de levensduur van je platform.
Snelheid als aantal cores kan bij Photoshop wel verschil maken maar dan is het alleen bij gebruik van bepaalde filters alleen is het niet zo zoals bij b.v. Adobe Premiere waarbij wel het aantal cores zorgt voor een tamelijk verschil in snelheid.
Zou het een optie zijn om een ryzen 5 3600 te kiezen en voor 16gb en het geld wat ik daar op bespaar in de GPU te steken? een rtx 2060 super bv?
Puur voor Photoshop maakt het niet veel verschil qua snelheid want Photoshop maakt zo goed als geen gebruik van de videokaart. Zelfs ook bij b.v. Adobe Premiere die wel gebruik kan maken van de videokaart maakt het ook weinig verschil tussen een dure snelle videokaart en een goedkopere eenvoudige videokaart.

Voeding hergebruiken?
10 jaar oude voeding? Nope. Die kunnen vaak ook niet overweg met het lage idle verbruik. Dan krijg je gratis gepruttel in de audio-output erbij. Heb het ook geprobeerd, met een Skylake systeem i.c.m. Corsair HX650w (oude versie). Toen heb ik de auto-spindown van de HDD's uitgezet zodat er genoeg verbruik bleef...

maar misschien ga ik gelijk voor 32GB
Doen. Gewoon 2x16GB

Zeker als de prijzen dadelijk weer achterlijk gaan doen.
Huh?

elk jaar een lekker vers beetje koelpasta op CPU en GPU
Damn. Zo vaak? Waarom?

MBD: Gigabyte B550 AORUS MASTER
Beetje prijzig bord.

Dan koop je een CPU die eerder aan vervanging toe is en zit je ook meteen op het randje qua geheugen.

Puur voor Photoshop maakt het niet veel verschil qua snelheid want Photoshop maakt zo goed als geen gebruik van de videokaart. Zelfs ook bij b.v. Adobe Premiere die wel gebruik kan maken van de videokaart maakt het ook weinig verschil tussen een dure snelle videokaart en een goedkopere eenvoudige videokaart.
Helaas worden de fora over fotografie / photoshop icm. zelfbouw PC gedomineerd door rijke Amerikanen die $600 in een GeForce kaart steken..

Ik haal de CPU koeler er af niet om hem af te stoffen hoor. Laat staan de GPU. Tenzij je EVGA hebt is het ook *poef* met de garantie als je de koeler er af haalt.
De Noctua NH-D15, koelt als een tierelier. waardoor m'n AMD Phenom II X6 1055T het na 10 jaar nog steeds uit de kunst doet.
zo'n oud beesje verdient wat extra aandacht ;)

Ik haal de CPU koeler er af niet om hem af te stoffen hoor. Laat staan de GPU. Tenzij je EVGA hebt is het ook *poef* met de garantie als je de koeler er af haalt.
Dat is ook niet meer helemaal waar.
Asus mag je de koeler er afhalen
MSI
Asrock
Evga
Staat in de garantie omschrijving namelijk.

Probleem is dat de pasta wat nu gebruikt word van een hoger kwaliteitsniveau is.
En zelf nu zijn ze overgestapt naar thermal pad die Lang mee gaat .
Dat het niet meer nodig is om de koelblok los te halen .
Een van de reden dat bij xfx de koelers zelf los geklikt kan worden van de gpu koelblok voor onderhoud .

Evga is alleen de enigste die zegt dat je de hele koelblok mag vervangen naar waterkoeling en dan nog garantie aan bied zo lang de kaart terug in originelen staat word gebracht .

De void garantie stikker is zelfs in Amerika niet meer geldig na een rechtzaak.
Aangezien je altijd onderhoud moeten kunnen plegen aan laptops .
En dan moet zo stikker er af.

Het is zelf zo erg dat zelf aula in Amerika nu op de schop gaat omdat je eerst ja moet zeggen voor dat je kan installeren .
De Amerikanen zijn aardige aan het kijken naar de EU hoe de garantie en rechten worden gehouden .
Logies ook geld is belangrijker .

Bovenaan