1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Ik zoek een oude computer voor oude spellen!

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door Jelle06, 21 mei 2018.

1. Jelle06

Jelle06 Member

Sinds:
    21 mei 2018
    Hallo iedereen,

Ik heb een aantal leuke spellen van rond het jaar 2000 nog allemaal op een usb stick staan. Deze spellen werken amper op de hardware van tegenwoordig. Als je na lange tijd proberen eindelijk in het spel komt, zijn alle graphics en textures verprutst.

Ik had op school 2 jaar geleden een out of the box pc gemaakt voor een project. Deze onderdelen waren erg oud. Alle spellen die ik hierop probeerde werkten allemaal.

Nu is mijn vraag, is het mogelijk om ergens een oude pc (rond het jaar 2000) te kopen voor een paar tientjes? Misschien is dit een aparte vraag, maar ik zou erg graag al deze oude games weer een keer kunnen spelen.

Alvast bedankt!

2. Jeroen germers

Jeroen germers Senior Member

Sinds:
    28 aug 2012
    Neem is een kijkje op marktplaats.nl / tweedehands.nl / zullen er genoeg staan.

3. Black Eagle

Black Eagle Senior Member

Sinds:
    6 aug 2006
    Bij de kringloop staan genoeg van die oude pcs,

4. LaCrimosa

LaCrimosa Senior Member

Sinds:
    20 mrt 2012
    Weetje onder welke OS deze goed werkten ? Probeer eens de comptabiliteits mode, zowel bij het installeren (indien deze nog geïnstalleerd moeten worden) als de executable na installatie.

5. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Spellen uit 2000 zijn over het algemeen nog prima te spelen op moderne hardware. Doe het regelmatig.

Je moet alleen wel patches/fixes zoeken zodat het in een beetje een leuke resolutie loopt, anders ziet het er inderdaad niet uit.

WSGF kan je bijna alles op vinden, van resolutie fixes, tot manieren om het te laten lopen op modernere besturingssystemen.
    http://www.wsgf.org/

Ik zit nog regelmatig verbaasd te kijken hoe goed die oude games er eigenlijk nog uit zien in hoge resolutie.

Laatst bewerkt: 21 mei 2018
  6. Jelle06

Jelle06 Member

Sinds:
    21 mei 2018
    @WEBPC @LaCrimosa Het probleem met al deze spellen is, dat ze niet werken met Direct 3D. Ze werken wel op Software, maar in deze modus zien de graphics er erg slecht uit, bijna onspeelbaar.

Op oudere hardware in Direct 3D modus ziet alles er super uit (ooit een keer op school geprobeerd), maar dit (Foto hieronder) krijg ik op alle nieuwe computers en laptops die ik heb geprobeerd:
    https://prnt.sc/jksanj (Foto)

Zoals je hier ziet zijn de banden zichtbaar door de auto heen, ook de coureur is zichtbaar. Als je probeert te spelen werkt het soms wel, maar kan je overal doorheen kijken en krijg je hele vreemde dingen te zien totdat het spel vastloopt.

Bij de andere spellen start het spel niet op, of zie je alleen zwart scherm met geluid in de achtergrond.

Misschien weet iemand een oplossing, anders ga ik opzoek naar een oude Computer op marktplaats, of bij de lokale kringloop.

Bedankt!!

Laatst bewerkt: 21 mei 2018
  7. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
  8. Jelle06

Jelle06 Member

Sinds:
    21 mei 2018
    @WEBPC Helaas zonder succes. Toch erg bedankt voor het meedenken!!

9. Richard Boudewijns

Richard Boudewijns Member

Sinds:
    11 jul 2018
    Met een VMwil het ook nog wel eens lukken.
    Ik heb nog een poos medal of honour gespeeld in een vm met Windows xp

10. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Welke specs systeem had je in gedachten?

11. MSDOS Retro

MSDOS Retro Senior Member

Sinds:
    20 dec 2011
    Voor hardware van die tijd zul je moeten zoeken richting een Athlon XP of Pentium 4

12. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Vraag bij de kringloop of je in hun prullenbak mag kijken... daar ligt het spul uit die tijd.

13. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Van 1 kant klinkt dat zo fout haha. Ff in prullenbak graaie :p

14. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Hm dan neem je een retourtje (geen garantie) naar Afganistan,of Pakistan,daar zullen ze nog aangeboden worden.....

15. Stefan kok

Stefan kok Member

Sinds:
    17 feb 2014
    Wat zoek je heb nog wel spul uit die tijdt...

16. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Je bedoelt dat je geen garantie hebt dat je terugkomt?

17. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Exact,want beetje ruig soms, bommetje hier of daar :)

18. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Heroïnespuitje hier en daar, zelf toegediend, was ooit ook een gebruikelijk einde van de lijn voor bepaalde figuren.

19. LvdM

LvdM Member

Sinds:
    19 dec 2016
    Zijn inderdaad heel veel fixes te vinden voor games rond dit jaar (speel er zelf ook nog ontzettend veel), GOG heeft ook veel spellen en werkt perfect, vaak ook in sale.